Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-09 22:23:53

Det är liksom såhär forskningsstudier bemöts, av rent gudskomplex. Det räcker med att säga att det inte kan stämma, är fel osv.

Ni som inte förstår att AS är en empatinedsättning bör försöka att vara lite mer öppen för information som är befäst i vetenskap och empiri? Man kanske måste vara lite ödmjuk för att forskare som sysslar med detta till daglig dags faktiskt vet bättre än en själv? Att man inte är ett allvetande orakel utan bör inse att det finns väldigt mycket att lära? Och om detta inte funkar så bör man kanske förstå att det finns en anledning till att man fått diagnosen. Om man vore så fulländad hade man inte haft problem.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-09 22:25:53

Pikachu skrev:
tahlia skrev:Olikheter i empatinivåer låter inte direkt som helt oempatiska. Du tycks läsa allt som fan läser bibeln.
Det är du som inte vill ta åt dig fakta. Dessutom skrev jag inte helt oempatiska så det är du som saknar läsförståelse.

Pikachu skrev:
kathy J Marshack Ph.D. skrev:Neuroscience Sheds Light on Why People with Asperger’s Syndrome Lack Empathy

Families of those with Asperger’s want to know why their Aspies act the way they do. In my psychology practice I have Neuro-typical (NT) clients repeatedly ask me regarding their Asperger spouse, “Why can’t she see what I am saying?” Or they ask, “Why can’t he connect with my feelings?”

Aspies have a huge disconnect between thinking and feeling, or cognitive empathy (CE) and emotional empathy (EE). But what is the cause of this disconnect? That’s the real “why” question.

According to the latest neuroscience research discussed in Simon Baron-Cohen’s book, The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Evil, the cause is poorly working empathy circuits in the brain [1]. The Aspie brain has limited neurological mechanisms in place to understand or empathize with the NT. A way to understand the Aspie’s lack of empathy from a neurological perspective is “out of brain – out of mind.”


Beskrivning av Simon Baron Cohens bok The Science of Evil skrev:Borderline personality disorder, autism, narcissism, psychosis, Asperger's: All of these syndromes have one thing in common--lack of empathy. In some cases, this absence can be dangerous, but in others it can simply mean a different way of seeing the world.
In The Science of Evil Simon Baron-Cohen, an award-winning British researcher who has investigated psychology and autism for decades, develops a new brain-based theory of human cruelty. A true psychologist, however, he examines social and environmental factors that can erode empathy, including neglect and abuse.

Based largely on Baron-Cohen's own research, The Science of Evil will change the way we understand and treat human cruelty.


Vad du missade var att artikeln riktar in sig på EQ vilket i princip är detsamma som social kompetens och således handlar det till stor del om den kognitiva empatin.
Du vet att empati inte är bara en enda del, visst? Kognitiv och affektiv. Viss skillnad däremellan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-09 22:27:24

Och visst har jag fått diagnosen för att jag har problem. Däremot fick jag den inte för att jag saknar empati.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-09 22:30:13

tahlia skrev:Och visst har jag fått diagnosen för att jag har problem. Däremot fick jag den inte för att jag saknar empati.
Jag skulle bli förvånad om empati är ditt största problem.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-09 22:32:55

Pikachu skrev:
tahlia skrev:Och visst har jag fått diagnosen för att jag har problem. Däremot fick jag den inte för att jag saknar empati.
Jag skulle bli förvånad om empati är ditt största problem.

Den är öht inget problem. Som barn var den kognitiva empatin inget vidare men den kan man lära sig ser du.
Mina problem idag ligger i oförmåga att filtrera intryck, förändringar och låg stresstolerans.
Senast redigerad av tahlia 2015-10-09 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-09 22:33:27

Har jag förstått det här rätt?

Bebis skriker.
NT tänker (kognitivt): "Bebisen är ledsen. Den kanske är hungrig eller har gjort i blöjan?"
Aspie tänker (kognitivt): "Varför skriker bebisen? Vad illa det låter! Jag vill att den skall vara tyst!"
NT tänker (empatiskt): "Stackars bebisen."
Aspie får förklarat för sig att bebisen är ledsen. Aspie frågar varför bebisen är ledsen.
NT svarar att bebisen kanske är hungrig, nerbajsad, för varm, etc.
Aspie tänker (empatiskt): "Vad jobbigt. Då förstår jag att bebisen är ledsen."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-09 22:36:20

Perfekt Kahlo. :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-09 22:44:36

tahlia skrev:
Pikachu skrev:
tahlia skrev:Olikheter i empatinivåer låter inte direkt som helt oempatiska. Du tycks läsa allt som fan läser bibeln.
Det är du som inte vill ta åt dig fakta. Dessutom skrev jag inte helt oempatiska så det är du som saknar läsförståelse.

Pikachu skrev:


Vad du missade var att artikeln riktar in sig på EQ vilket i princip är detsamma som social kompetens och således handlar det till stor del om den kognitiva empatin.
Du vet att empati inte är bara en enda del, visst? Kognitiv och affektiv. Viss skillnad däremellan.
Du verkar inte förstå något av vad jag skriver. Nä du förstår dig inte på människor.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-09 22:49:05

Tämligen säker på att det är tvärs om så jag ska nog låta dig kuta runt i din egna verklighet för dig själv. Den kommer jag garanterat aldrig att förstå.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-09 22:55:12

Ja kognitiv och affektiv empati finns det, och som Simon Baron Cohen har skrivit så kan det bli farligt om man saknar endera.
Beskrivning av Simon Baron Cohens bok The Science of Evil skrev:Borderline personality disorder, autism, narcissism, psychosis, Asperger's: All of these syndromes have one thing in common--lack of empathy. In some cases, this absence can be dangerous,

Om empatin består i två delar så blir liksom den sammanlagda empatin lägre om man är dålig på endera.

Du beskyller mig för att missa saker när det är du som inte begriper dig på människor, och har dessutom noll insikt i din egen oförmåga.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-09 23:10:44

tahlia skrev:
Pikachu skrev:
tahlia skrev:Och visst har jag fått diagnosen för att jag har problem. Däremot fick jag den inte för att jag saknar empati.
Jag skulle bli förvånad om empati är ditt största problem.

Den är öht inget problem. Som barn var den kognitiva empatin inget vidare men den kan man lära sig ser du.
Mina problem idag ligger i oförmåga att filtrera intryck, förändringar och låg stresstolerans.

Det är för oss andra rätt uppenbart att Thalia inte har några empatiproblem.

Förstår argument gör hon också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav TheWonderer92 » 2015-10-09 23:16:08

Kahlokatt skrev:Har jag förstått det här rätt?

Bebis skriker.
NT tänker (kognitivt): "Bebisen är ledsen. Den kanske är hungrig eller har gjort i blöjan?"
Aspie tänker (kognitivt): "Varför skriker bebisen? Vad illa det låter! Jag vill att den skall vara tyst!"
NT tänker (empatiskt): "Stackars bebisen."
Aspie får förklarat för sig att bebisen är ledsen. Aspie frågar varför bebisen är ledsen.
NT svarar att bebisen kanske är hungrig, nerbajsad, för varm, etc.
Aspie tänker (empatiskt): "Vad jobbigt. Då förstår jag att bebisen är ledsen."


Jag tänker nog båda delarna. Tycker själv ofta det är väldigt jobbigt när en unge/bebis skriker och känner instinktivt "håll käften!". Samtidigt känner jag med barnet och vet ju att det skriker av otillfredsställda behov så det behöver ingen förklara för mig. Seriöst, måste man inte ha rätt grov asperger för att överhuvudtaget inte fatta varför ett barn skriker? Liksom måste man få förklarat för sig varför? :roll: Tror vissa att bebisar för oväsen för att jävlas med andra? :lol:
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Sjuckert » 2015-10-10 0:07:35

Nu får ni ge er. Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Sjuckert » 2015-10-10 1:29:24

Admin:

I den här tråden ska man alltså diskutera empati och inte sina medforumister. Rensade ett gäng OT-inlägg och låser upp tråden igen, men håll er till ämnet.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-10 1:36:53

Något jag undrar är om man fattar hur en annan tänker, resonerar, funkar, är detta empati eller måste det vara synd om den människan man förstår?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-10 11:07:04

kiddie skrev:Något jag undrar är om man fattar hur en annan tänker, resonerar, funkar, är detta empati eller måste det vara synd om den människan man förstår?

Bra fråga. Både kognitiv och affektiv empati handla om känslor. Att förstå dem, förstå att och varför de finns där, hur de tar sig uttryck, känna dem och känna med någon eller för någon (alltså inte bara sorg utan hela spektrat).

Själv skulle jag säga att förstå hur någon annan tänker, resonerar och fungerar hamnar under en blandning av logik, erfarenhet, hur väl man känner någon samt hur nära de ligger ens egna sätt att fungera.
Inom psykiatrin skulle det säkerligen sorteras under ToM.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Flia » 2015-10-10 11:40:56

Kognitiv empati är väl bara hur ens inre syns utanpå, dvs hur man visar vd man känner.
Men också hur man uppfattar andras känslor.

Det är bara svårigheter med kognitiv empati som ingår i autism.

Affektiv empati har inte alls med Asperger/autism att göra.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav jonte00 » 2015-10-10 12:42:34

För mig är empati förmågan att förstå hur andra känner, varför de känner så och sedan försöka göra någonting åt det. Lite att kunna ställa sig i någon annans skor.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-10 18:30:40

Wiki:

(1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) (2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision). De här tre mekanismerna anses vara tätt sammanflätade och beroende av varandra för att empati ska ske. Ibland inkluderas även en fjärde aspekt av empati - att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke).
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Flia » 2015-10-10 22:22:33

kiddie skrev:Wiki:

(1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) (2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision). De här tre mekanismerna anses vara tätt sammanflätade och beroende av varandra för att empati ska ske. Ibland inkluderas även en fjärde aspekt av empati - att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke).


Wikipedia är ingen bra källa för fakta.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2015-10-10 22:24:34

Flia skrev:
kiddie skrev:Wiki:

(1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) (2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision). De här tre mekanismerna anses vara tätt sammanflätade och beroende av varandra för att empati ska ske. Ibland inkluderas även en fjärde aspekt av empati - att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke).


Wikipedia är ingen bra källa för fakta.


Wikipedia är ypperligt för det om man kan kontrollera den mot sina egna kunskaper. Men då gäller det att man har god allmänbildning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-11 0:56:34

Jag gjorde det enkelt för mig för jag har också själv trott att det är på det viset Wiki skriver. Är det inte så alltså? Mad säger snubben som hittade på ordet empati? Eftersom det kommer från en teori någon hittat på, man sa inte empati innan dess.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav nallen » 2015-10-11 22:08:53

Trams. Empati och andra känslor är trams. Empati gör en dessutom svag.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-11 23:26:38

nallen skrev:Trams. Empati och andra känslor är trams. Empati gör en dessutom svag.

Ibland. Men ofta gör den personer starkare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in