Kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

blir ni ofta förälskade i figurer som inte existerar på riktigt?

ja väldigt mycket
7
13%
ja men bara ibland
11
21%
sådär. har hänt någon gång i livet
12
23%
väldigt sällan
4
8%
aldrig
17
32%
vet inte/kommer inte ihåg
2
4%
 
Antal röster : 53

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav slackern » 2015-09-13 0:56:38

Puzzle skrev:
Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Hehe... Är det här helt fel läge att säga att Uruk Hai-"ledaren" inte är helt utesluten? Om man tvättar upp honom och har tandborstskrav. Kanske inget förstahandsval men ändå.. :wink: :-)002
Kanske bättre än Gríma Wormtongue i alla fall

Ja den där sjukliga looken passar sig inte riktigt så där har jag åtminstone en gräns.. :wink:


Men huru han ser ju ut som urtypen för hur en gothare ska se ut. ;)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav slackern » 2015-09-13 0:57:58

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Hahaha, DÅ har man verkligen en speciell läggning... :mrgreen:


Finns säkert dom som har sådana fetischer, lack och läder är ju rätt många som finner attraktivt. Dom har ju i varje fall en hel del läder på sig, förutom stackars Golum som springer omkring i ett höftskynke. :lol:

Hehe... Är det här helt fel läge att säga att Uruk Hai-"ledaren" inte är helt utesluten? Om man tvättar upp honom och har tandborstskrav. Kanske inget förstahandsval men ändå.. :wink: :-)002


Ha jag viste det. Nu kröp det fram. ;)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Surkatt » 2015-09-13 7:37:19

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Hahaha, DÅ har man verkligen en speciell läggning... :mrgreen:


Finns säkert dom som har sådana fetischer, lack och läder är ju rätt många som finner attraktivt. Dom har ju i varje fall en hel del läder på sig, förutom stackars Golum som springer omkring i ett höftskynke. :lol:

Hehe... Är det här helt fel läge att säga att Uruk Hai-"ledaren" inte är helt utesluten? Om man tvättar upp honom och har tandborstskrav. Kanske inget förstahandsval men ändå.. :wink: :-)002


Nja, det är nog inte ens ett sistahandsval för mig :wink: Finns ju en massa fina alver att stöta på före
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 11:20:29

Surkatt skrev:Nja, det är nog inte ens ett sistahandsval för mig :wink: Finns ju en massa fina alver att stöta på före

Verkligen? När han är "ren" är han ju helt okej och man behöver inte slösa massa energi på småbabbel inte. :P



Alla bakgrundsalver är ju inge roligt man måste ju ta någon av "huvudpersonerna". :wink: Men ja, det finns väl en del som går före, Aragon och Éomer har ingen nämnt än men då är ju frågan om Éowyn är sugen på någon form av ormgrop med brorsan.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav elle » 2015-09-13 12:21:44

Alien skrev:Många blev kära i Mr Darcy i Stolthet och fördom.

Inte jag. Han var bara irriterande men jag blev kär i Heathcliff från Wuthering Heights. Synd att det var inte mig han blev kär i :-)005 .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav debase » 2015-09-28 2:39:12

Det är ett intressant fenomen egentligen som ställer djupare frågor till oss som människor. Inte helt olika tanken kring om det går att vara kär i en humanoid robot. För även om det är en samling färgklickar så rör det sig om antropomorfa gestalter som ser ut och beter sig som människor. Jag kan själv känna en tilldragelse till vissa kvinnliga tecknade karaktärer. Om det är adekvat att kalla det förälskelse vet jag inte, men till viss del kan det faktiskt påminna om en förälskelse. I grunden handlar det väl om att de utgör en sinnebild för en partner man kanske aldrig kommer få.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Alien » 2015-09-28 2:49:42

elle skrev:
Alien skrev:Många blev kära i Mr Darcy i Stolthet och fördom.

Inte jag. Han var bara irriterande men jag blev kär i Heathcliff från Wuthering Heights. Synd att det var inte mig han blev kär i :-)005 .


Heathcliff var ett riktigt råskinn, en elak typ som inte brydde sig om någon annan människa än Catherine. Jag tål inte Catherine heller. (Det var iofs inte många personer jag kunde identifiera mig med i den romanen, kanske hushållerskan.) Darcy däremot var en bra man bakom sin stelhet och högfärd. Han förändrades också under bokens/seriens gång. Föredrar Darcy alla gånger! (Och jag identifierade mig förstås med den lite näsvisa Elisabeth, den enda som vågade retas med Darcy.)

Jag har svårt att komma igenom romaner där det inte finns någon sympatisk person att identifiera sig med (el bli kär i). Är de osympatiska kan jag ju inte bry mig om hur det går för dem, och varför ska jag då öht läsa romanen? (Ja, jag är väldigt känslomässig när det gäller romaner.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav JCSweden » 2015-10-06 11:49:06

Jag var kär i Snusmumriken när jag var liten, han är/var manlig på något sätt :lol:
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Puzzle » 2015-10-06 14:08:26

JCSweden skrev:Jag var kär i Snusmumriken när jag var liten, han är/var manlig på något sätt :lol:

Haha, ja jag gillade honom också, han kändes så "fri" som kunde komma och gå som han ville. Tänk vad mysigt att ha en relation med honom och bara kunna vandra iväg tillsammans när man känner för det.. :-)005
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav slackern » 2015-10-06 14:41:27

Puzzle skrev:
JCSweden skrev:Jag var kär i Snusmumriken när jag var liten, han är/var manlig på något sätt :lol:

Haha, ja jag gillade honom också, han kändes så "fri" som kunde komma och gå som han ville. Tänk vad mysigt att ha en relation med honom och bara kunna vandra iväg tillsammans när man känner för det.. :-)005


Jag skulle tippa på att han är fri som en fågel även när det gäller kärlek, att han har en partner i var och varannan by han vandrar igenom. ;) Hmm det är kanske inte så en barnfigur ska tolkas?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Puzzle » 2015-10-06 14:49:30

slackern skrev:
Puzzle skrev:
JCSweden skrev:Jag var kär i Snusmumriken när jag var liten, han är/var manlig på något sätt :lol:

Haha, ja jag gillade honom också, han kändes så "fri" som kunde komma och gå som han ville. Tänk vad mysigt att ha en relation med honom och bara kunna vandra iväg tillsammans när man känner för det.. :-)005


Jag skulle tippa på att han är fri som en fågel även när det gäller kärlek, att han har en partner i var och varannan by han vandrar igenom. ;) Hmm det är kanske inte så en barnfigur ska tolkas?

Jamen det är ju därför jag måste följa med så man kan hålla ögonen på honom... :wink:

Paradis-Oskar från Rasmus på luffen var jag också lite kär i, särskilt när det visade sig att han ändå hade ett hus och en fru. Men egentligen så är det väl kanske "livsstilen" jag är riktigt kär i. Att kunna komma och gå som man vill men ändå ha någon trogen som väntar och förstår.. :-)005

(Förstör inte den där bilden för mig nu! :P )
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Huggorm » 2015-10-06 14:58:17

Det är väl bara att göra sig så fri? Funkade för mig och borde vara ännu enklare för alla som har någon form av sjukersättning eller liknande. Nu är det ju höst så hoppa på cykeln och styr söderut. Jag skulle vilja spontanresa till Spanien och gå pilgrimsleden till Santiago de compostela till exempel, det kanske jag plötsligt gör någon dag.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Puzzle » 2015-10-06 15:21:33

Jag tror det kan vara svårt att köra själva "luffarstråket" då folk är mer skeptiska mot varandra numera så man hade inte blivit spontan inbjuden till någon på mat eller ens att man kunnat vandra runt och småsälja saker eller "spelemana".

Dessutom så är det inte bara det, jag känner att jag blir rastlös över att bo på samma ställe år ut och år in men samtidigt så vill jag ändå ha ett hem som väntar och en tom, övergiven lägenhet är inget "hem". Så, ja, jag vill som ha både ock men lyckas med ingetdera men annars var det ett bra förslag. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav antonius » 2015-10-06 18:05:21

Huggorm skrev:Jag skulle vilja spontanresa till Spanien och gå pilgrimsleden till Santiago de compostela till exempel, det kanske jag plötsligt gör någon dag.


Bra ide.. :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav slackern » 2015-10-06 18:09:32

Puzzle skrev:Jag tror det kan vara svårt att köra själva "luffarstråket" då folk är mer skeptiska mot varandra numera så man hade inte blivit spontan inbjuden till någon på mat eller ens att man kunnat vandra runt och småsälja saker eller "spelemana".


I dom tysktalande länderna så har lärlingar som ska bli gesäller eller hur det nu är, speciella kläder så att dom ska bli igenkända vandrar från stad till stad och får kost och logi hos folk medan dom lär sig yrket. Kanske vore något för dig?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav JCSweden » 2015-10-06 23:51:35

Även om jag gillar "Mumriks" livsstil så var det inte den som gjorde att jag blev lite förälskad, det var det här :oops: :lol:

JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in