Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Ljusstake » 2015-09-19 19:04:57

Hej!

Jag är beräknad till 8 mars och undrar, hur kan jag bäst förbereda mig för ett barn?

På min MVC finns inga utbildningar, men jag känner till föräldrautbildning och ska gå den på annan MVC. Finns det fler bra utbildningar?

I Göteborg finns Minnamottagningen och jag ska dit på måndag. Det är en mottagning för ensamstående kvinnor.

Jag känner även till Hälsoteket i Frölunda, Göteborg och där finns lite blandad information.

Bomba mig med tips!
Ljusstake
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2015-09-19

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav majvor » 2015-09-20 12:17:44

En bok att läsa som brukar finnas på biblioteket. Ett litet barns dagbok av Daniel N. Stern.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Tantaly » 2015-09-20 13:17:59

http://cdon.se/b%C3%B6cker/theresa_foy_ ... cgodkNgLkQ

Hoppas du inte fört denna vidriga genen vidare till det stackars barnet. Här är ett boktips om hur du upptäcker det. Good luck.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Ljusstake » 2015-09-20 13:25:34

Jag hoppas såklart också att mitt barn inte ärver mina svårigheter, men det är utanför min kontroll och jag tänker göra det bästa av situationen.

Men det låter som om du lider en hel del av dina svårigheter? :-)154
Ljusstake
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2015-09-19

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Liljan » 2015-09-20 13:40:29

Tantaly skrev:http://cdon.se/b%C3%B6cker/theresa_foy_digeronimo/does_my_child_have_autism%3f%3a_a_parent's_guide_to_early_detection_and_intervention_in_autism_spectrum_-669100?gclid=CNqQlLy-hcgCFcnNcgodkNgLkQ

Hoppas du inte fört denna vidriga genen vidare till det stackars barnet. Här är ett boktips om hur du upptäcker det. Good luck.

Vad är det som är så hemskt med att ha autism eller Asperger? Själv skulle jag inte vilja vara neurotypisk.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Tantaly » 2015-09-20 13:47:51

Liljan skrev:
Tantaly skrev:http://cdon.se/b%C3%B6cker/theresa_foy_digeronimo/does_my_child_have_autism%3f%3a_a_parent's_guide_to_early_detection_and_intervention_in_autism_spectrum_-669100?gclid=CNqQlLy-hcgCFcnNcgodkNgLkQ

Hoppas du inte fört denna vidriga genen vidare till det stackars barnet. Här är ett boktips om hur du upptäcker det. Good luck.

Vad är det som är så hemskt med att ha autism eller Asperger? Själv skulle jag inte vilja vara neurotypisk.


De psykiska problemen som ofta medföljer. Stresskänsliget, ljudkänsliget, ångest, sömnproblem, social inkompetens, depression.

Allt väger över de potentiella fördelarna med en autismfunktionsnedsättning. Många kan inte ens ta hand om sig själva. Vilket liv är det att ge ett barn liksom?
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Ljusstake » 2015-09-20 14:00:27

Jag ser ljust på det.

Ångest och depression går att motverka, social kompetens går att träna upp, sömnproblem och tex ljudkänslighet går att hitta strategier för och stresskänsligheten går att påverka i viss mån.

Jag har fått mycket stöd från samhället och lever ett gott liv.
Ljusstake
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2015-09-19

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Tantaly » 2015-09-20 14:21:05

Ljusstake skrev:Jag ser ljust på det.

Ångest och depression går att motverka, social kompetens går att träna upp, sömnproblem och tex ljudkänslighet går att hitta strategier för och stresskänsligheten går att påverka i viss mån.

Jag har fått mycket stöd från samhället och lever ett gott liv.


Jag får mycket stöd av samhället, kommer ifrån en trygg familj osv men har ändå ett rent helvete till vardag. Och då har jag ändå mild asperger.

Önskar att jag aldrig kom till livet i alla fall. Varje dag är en ren jävla misär. Mediciner funkar inte heller. Vill bara säga att livet kanske inte blir så ljust ändå. Finns en mörk sida också som inte går att komma åt hur mycket man än jobbar med det.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Ljusstake » 2015-09-20 14:33:35

Jag hoppas att det blir lättare för dig, jag utvecklades något så otroligt mellan tjugofem till trettio. Ge inte upp!
Ljusstake
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2015-09-19

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav elle » 2015-09-20 14:42:29

Ljusstake skrev:Hej!

Jag är beräknad till 8 mars [*]


Ett bra datum för en förlossning. Då det firas den internationella kvinnodagen .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav ullstrumpan » 2015-09-24 21:27:38

Ljusstake skrev:Hej!

Jag är beräknad till 8 mars och undrar, hur kan jag bäst förbereda mig för ett barn?

Har inga tips att komma med, men utbyter gärna tankar här på forumet.
Beräknad till 27:e december här.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Sheyen » 2015-10-02 8:19:29

Jag gick ingen utbildning när jag var gravid och jag skrattade faktiskt åt förslaget när det kom upp. Man behöver ingen guide för hur man ska ta hand om barn. Djur klarar det och så gör också vi. Man vet vad som behövs och man klarar av det.

När det gäller små nyfödda finns det dessutom ett väldigt begränsat antal förklaringar till varför ett barn skriker: Blöjbyte, mat eller kärlek (gos). Det är allt som behövs. Kom ihåg att bada den lilla också.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav slackern » 2015-10-02 8:30:10

Sheyen skrev:När det gäller små nyfödda finns det dessutom ett väldigt begränsat antal förklaringar till varför ett barn skriker: Blöjbyte, mat eller kärlek (gos). Det är allt som behövs. Kom ihåg att bada den lilla också.


Jag kommer ihåg dom första veckorna när min son var nyfödd, han sov mest hela tiden och det var värsta stora ögonblicket dom stunderna han vaknade till. :-)173 Annars tyckte jag att han mest bara sov och vaknade till ibland för att amma.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Sheyen » 2015-10-02 11:19:41

slackern skrev:
Sheyen skrev:När det gäller små nyfödda finns det dessutom ett väldigt begränsat antal förklaringar till varför ett barn skriker: Blöjbyte, mat eller kärlek (gos). Det är allt som behövs. Kom ihåg att bada den lilla också.


Jag kommer ihåg dom första veckorna när min son var nyfödd, han sov mest hela tiden och det var värsta stora ögonblicket dom stunderna han vaknade till. :-)173 Annars tyckte jag att han mest bara sov och vaknade till ibland för att amma.

Åååh! :-)173 Ja det blir mycket sova! :lol: De är sällan vakna, de små liven. Visst; de äter ju typ varannan timme, men jag menar; om man då som mor har bäddat i både soffa och säng blir det enkelt att ta sina 24/7-tupplurer. Städa och ordna med hemmet fick man göra när dotter var vaken. 8)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Behöver hjälp att förbereda mig för barn

Inläggav Toblerone » 2015-10-02 11:46:23

Utbildningar och böcker vet jag inte nu, det är så länge sen mina barn föddes. Men en sak som jag tycker är viktigt: När barnet är liten och när det är vaken mellan alla sovperioder - interagera med barnet! Det sägs att man ska "spegla" barnet, och det är precis det man gör. Titta på vad barnet gör och gör likadant eller "svara" i alla fall på något sätt. Det behöver inte alls vara något avancerat. Man kan prata lite med barnet - det spelar ju inte så stor roll vad man säger. Huvudsak är trevlig ton. Men att svara på något sätt så att barnet får en respons, det är viktigt.

Och man kan ju tänka sig att man skulle kunna ha problem med det när man har Asperger. Inte nödvändigtvis dock, jag tyckte inte det var svårt. Hos dem flesta människorna fungerar den instinkten och man gör det automatiskt. Om det inte fungerar med kontakten så får barnet en anknytningsstörning, men det brukar vara mest när mamman är djupt deprimerad eller helt utslagen på droger eller liknande. Tror inte det är nåt större problem för föräldrar med Asperger. Men det kan ju vara bra att dubbelkolla. Så, tänk lite på att du speglar och svarar.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in