Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Titti » 2015-09-30 10:22:16

Jag har bott i små lägenheter med gemensamt badrum i källaren på flera ställen när jag var yngre och det var inga problem. Mina äldsta barn har också bott med gemensamt bad i källaren de första åren efter att de flyttat hemifrån utan bekymmer. Jag förstår inte problemet, faktiskt. En period hade vi gemensam toalett på varje våningsplan och det gick bra det också...

Värre var det i en studentkorridor för många år sedan. Där hade de prioriterat helt fel - enligt mig. Alla hade varsitt badrum med badkar (!) men gemensamt kök. Personligen vill jag hellre ha eget kök än eget badrum. Att behöva dela förvaring och tillagning av mat med främmande människor och antingen bära med maten till rummet eller äta bland främmande var inte speciellt kul.

En period på några år hade vi inte rinnande vatten hemma och jag hade två förskolebarn. Då utnyttjade vi badhuset tre gånger i veckan och det gick det med. Vi måste ändå in till byn och handla. Dessutom blev barnen vattenvana och lärde sig simma av sig själva när vi var där så ofta.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Wine » 2015-09-30 10:35:45

Har testat att bo i en lägenhet som ej hade dusch/badmöjligheter utan man fick ta hissen till gemensamt utrymme där det fanns badkar och dusch. Tycker inte det var någon höjdare och långsiktigt skulle jag ej vilja bo så, inte så kul att behöva planera när man ska duscha, att behöva gå ut ur bostaden, kanske frysa, ta med sig hygienartiklar och handduk alternativt morgonrock varje gång och dessutom ej ha kontroll över hur trevligt samt rent och fräscht duschutrymmet är.

Har man eget badrum kan man ju göra det trevligt där efter egen smak och ha det på ett sådant sätt hygieniskt så att man själv trivs. Tycker det är jobbigt och motbjudande att vistas i gemensamma eller offentliga utrymmen där det kanske är smutsigt på golvet där man går barfota, där det ligger hår på golvet eller i badkaret samt finns beläggning av tvålrester och smuts på golv, väggar och i badkar. Att dela kök med andra är inget jag heller skulle vilja göra på grund av bl.a. att jag sett att god hygien inte prioriteras så noga av många.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-01 11:08:00

Huggorm skrev:Studenter som bor i korridor är inte smutsigare än andra för att de får dela badrum
Nej, de har fotvårtor istället. Det är bra att dela med sig eller något sådant ;)

Allvarligt så gör kök och badrum i det egna hemmet att man kan vara effektiv i livsföringen. Skitkul att promenera till toaletten när man är vimmelkantig och spyfärdig i influensa osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Huggorm » 2015-10-01 12:11:53

plåtmonster skrev:
Huggorm skrev:Studenter som bor i korridor är inte smutsigare än andra för att de får dela badrum
Nej, de har fotvårtor istället. Det är bra att dela med sig eller något sådant ;)

Allvarligt så gör kök och badrum i det egna hemmet att man kan vara effektiv i livsföringen. Skitkul att promenera till toaletten när man är vimmelkantig och spyfärdig i influensa osv..
Toalett brukar finnas på rummet även om badrum är delat. Det krävs ju inte så omfattande våtrum för en toalettstol och ett handfat.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-01 12:17:36

Räknar nog spis, kyl, diskbänk, toa, handfat, dusch som essentiellt i en bostad om livscykeln skall bedrivas effektivt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Huggorm » 2015-10-01 12:21:48

plåtmonster skrev:Räknar nog spis, kyl, diskbänk, toa, handfat, dusch som essentiellt i en bostad om livscykeln skall bedrivas effektivt.
Hur kan det vara det? Den lyxen har i princip bara funnits i svenska hem de senaste femtio åren och saknas fortfarande i bostäderna i större delen av världen. Och det har ett direkt samband med svenska bostäders höga pris.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Wine » 2015-10-01 12:23:43

plåtmonster skrev:Räknar nog spis, kyl, diskbänk, toa, handfat, dusch som essentiellt i en bostad om livscykeln skall bedrivas effektivt.


+1

Det fungerar ju att tillfälligt i kortare perioder bo lite mer primitivt, som exempelvis om man är student men i längden och om man arbetar så är det nog ingen hållbar lösning, framförallt inte om man har någon form av funktionshinder eller funktionsnedsättning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-01 12:32:06

Huggorm skrev:Den lyxen har i princip bara funnits i svenska hem de senaste femtio åren och saknas fortfarande i bostäderna i större delen av världen.
Det är också en rejäl skillnad i produktivitet mellan dessa ställen och tidpunkter.

En del av meningen med "lyxen" är att samhället skall fungera effektivt så att resurser som läggs på livets trivialiteter minimeras.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav slackern » 2015-10-01 12:39:23

plåtmonster skrev:
Huggorm skrev:Den lyxen har i princip bara funnits i svenska hem de senaste femtio åren och saknas fortfarande i bostäderna i större delen av världen.
Det är också en rejäl skillnad i produktivitet mellan dessa ställen och tidpunkter.

En del av meningen med "lyxen" är att samhället skall fungera effektivt så att resurser som läggs på livets trivialiteter minimeras.


I Kina som har en utav världens största ekonomier bor en stor del utav befolkningen i undermåliga bostäder.
These new Beijingers, who number about 1 million, are known as members of the “rat tribe,” or shuzu, because they make their homes underground in warrens of small, often-dank rooms that are cheaper than almost anything they can find above ground. Most of the units are technically illegal because the government has decreed that basements and former air-raid bunkers shouldn’t be rented out, but like many things in China, they occupy a gray area. A huge market exists for the basement dwellings — roughly half the price of comparable units above ground — which often causes local officials to turn a blind eye.

http://projects.aljazeera.com/2015/01/u ... d-beijing/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav kiddie » 2015-10-01 13:04:28

Jag skulle kunna bo i en jaktkoja, jag har inga direkta krav på standard. El är jätteskönt att ha till belysning, radio och dator, annars behövs den inte. Det blir mer omständigheterna och läget som blir viktigt.

De som bor i jaktkoja för att jaga brukar ju skita utomhus och det skulle jag inte vilja, jag är så lyxig att jag vill ha ett utedass med sits. Sen vill jag ha en kallkälla direkt ur berget oxo!

Kojan ska naturligtvis ha en effektiv kamin som man även kan laga mat på toppen på.

Jag bor i en med dagens mått ganska enkel lägenhet. Det är fjärrvärme i vattenelement, dusch/badkar, spis, kyl. Jag kan känna mig förvirrad när jag kommer in i moderna hem som har saker jag inte känner igen. Som en skrämmande gigantisk TV och ngn skum sak som värmer upp handdukar. Helt seriöst finns det handduksvärmare? Behövs sånt? Sen kan folk ha manicker jag inte ens kan lista ut vad de är.

Ska man bo i en stad behöver ma ju klart ha det mer modernt för att man direkt inte kan slänga slaskvatten ute som man kan om man bor ensam i skogen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Wine » 2015-10-01 13:10:52

kiddie skrev:Jag skulle kunna bo i en jaktkoja, jag har inga direkta krav på standard. El är jätteskönt att ha till belysning, radio och dator, annars behövs den inte. Det blir mer omständigheterna och läget som blir viktigt.

De som bor i jaktkoja för att jaga brukar ju skita utomhus och det skulle jag inte vilja, jag är så lyxig att jag vill ha ett utedass med sits. Sen vill jag ha en kallkälla direkt ur berget oxo!
...


Menar du på fullt allvar att du skulle kunna bo så med tanke på dina problem med hälsan, både fysiskt och psykiskt? Hur skulle du i så fall sköta mathantering och förvaring av livsmedel, hantera inköp av livsförnödenheter såsom mat, kläder, hygienartiklar, toalettpapper o. dyl. samt hygien, att tvätta dig samt kläder du har på dig och hemtextilier som handdukar, påslakan, lakan m.m? Skulle du kunna tänka dig att gå ut och sitta på utedass på nätterna och om du vore sjuk eller skulle du göra dina behov i en hink eller i en potta inomhus om du exempelvis hade problem med magen eller influensa?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav slackern » 2015-10-01 13:35:26

Wine skrev:
kiddie skrev:Jag skulle kunna bo i en jaktkoja, jag har inga direkta krav på standard. El är jätteskönt att ha till belysning, radio och dator, annars behövs den inte. Det blir mer omständigheterna och läget som blir viktigt.

De som bor i jaktkoja för att jaga brukar ju skita utomhus och det skulle jag inte vilja, jag är så lyxig att jag vill ha ett utedass med sits. Sen vill jag ha en kallkälla direkt ur berget oxo!
...


Menar du på fullt allvar att du skulle kunna bo så med tanke på dina problem med hälsan, både fysiskt och psykiskt? Hur skulle du i så fall sköta mathantering och förvaring av livsmedel, hantera inköp av livsförnödenheter såsom mat, kläder, hygienartiklar, toalettpapper o. dyl. samt hygien, att tvätta dig samt kläder du har på dig och hemtextilier som handdukar, påslakan, lakan m.m? Skulle du kunna tänka dig att gå ut och sitta på utedass på nätterna och om du vore sjuk eller skulle du göra dina behov i en hink eller i en potta inomhus om du exempelvis hade problem med magen eller influensa?


Jag tror att om man bor på landsbygden kan en jordkällare vara rätt praktiskt och tror att dom är rätt svala även under sommarhalvåret. Personligen skulle inte jag kunna leva utan WC,dusch och centralvärme. OK för att det säkert funkar att laga mat på en vedspis men att ha en vedspis och att den samtidigt ska fungera som uppvärmning tror jag kan vara rätt jobbigt för du måste mer eller mindre elda konstant i den under vinterhalvåret, så det är säkert inte så angenämt att vakna upp mitt i natten i ett utkylt hus. Dessutom måste man orka hugga upp ett gäng kubikmeter ved och såga ner träden året innan.

OK för att folk levde så för hundra år sedan i Sverige, men å andra sidan var dom också lortgrisar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav kiddie » 2015-10-01 14:04:20

Wine skrev:Menar du på fullt allvar att du skulle kunna bo så med tanke på dina problem med hälsan, både fysiskt och psykiskt? Hur skulle du i så fall sköta mathantering och förvaring av livsmedel, hantera inköp av livsförnödenheter såsom mat, kläder, hygienartiklar, toalettpapper o. dyl. samt hygien, att tvätta dig samt kläder du har på dig och hemtextilier som handdukar, påslakan, lakan m.m? Skulle du kunna tänka dig att gå ut och sitta på utedass på nätterna och om du vore sjuk eller skulle du göra dina behov i en hink eller i en potta inomhus om du exempelvis hade problem med magen eller influensa?


Jag har inte alltid bott i en lägenhet i stan. Tvätta mig själv och kläder har jag klarat galant utan vare sig el eller rinnande vatten. Och gått till utedass när det var -12 ute. Självklart kan man ha en pisshink inne för vinternätter.

Mat står sig utmärkt bara det inte är sommar. I vår jordkällare hade vi 11-12 grader så saker står sig inte lika bra som i kylskåp men vissa saker står sig ju. Beror på vad det är. Även utan jordkällare kan man ha mat över sommaren, sådant som inte behöver kylas. Sedan skalar man naturligtvis ner det man behöver så att man inte har 17 påslakan.

En vargavinter eller redigt med snö skulle naturligtvis vara det jobbigaste. Då är det svårt att ta sig ngnstans och handla. Därför måste man naturligtvis bunkra upp inför vintern så att man klarar sig.

Jag brukar alltid må bättre när jag bor primitivt. Jag får en mycket mindre stressnivå. Därför orkar jag göra saker som att fixa med ved och diska för hand.

Jag har inte bott många vintrar primitivt men många somrar och höstar och delar av vintern. Så jag är ingen nybörjare.

Dessutom tappar man förhoppningsvis inte helt kontakten med familj och vänner så man kan åka dit och hälsa på. Och ta lite tvätt med sig. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Huggorm » 2015-10-01 17:06:17

kiddie skrev:Jag brukar alltid må bättre när jag bor primitivt. Jag får en mycket mindre stressnivå. Därför orkar jag göra saker som att fixa med ved och diska för hand.
Inte konstigt, man återgår ju till det liv människan är skapt för att leva.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Wine » 2015-10-01 18:16:25

kiddie skrev:Jag har inte alltid bott i en lägenhet i stan. Tvätta mig själv och kläder har jag klarat galant utan vare sig el eller rinnande vatten.
...


Men hur har du tvättat dig själv och kläderna, i en bäck, å eller i en sjö eller havet eller har du hämtat vatten ur en brunn och hur har du orkat tvätta kläder och hemtextilier på egen hand om du gjort det för hand och utan el och rinnande vatten och en tvättmaskin, det är ju ett ganska tungt fysiskt göra, ännu tyngre om man dessutom måste hämta vatten och bära hem det.

kiddie skrev:...
Jag brukar alltid må bättre när jag bor primitivt. Jag får en mycket mindre stressnivå. Därför orkar jag göra saker som att fixa med ved och diska för hand.
...


Du är alltså inte särskilt sjuklig och svag fysiskt antar jag om du orkar med att hugga ved för uppvärming och matlagning samt dessutom diska för hand och allt annat man måste göra om man bor mer primitivt?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav kiddie » 2015-10-01 18:36:41

Alltså, det går inte åt speciellt mycket ved att elda för ett så litet utrymme. Det är inte som att driva en villa med ved. "Kaffeved" kan man t o m plocka i skogen. Den behöver inte huggas. En bra kamin slocknar inte över natten. Har sovit många gånger så och vaknat efter en normal sömn och det har fortfarande varit typ 14 grader och tillräckligt med glöd att bara ösa in mer ved. Den grova veden kan man ju köpa huggen om man så vill.

Om man kör lager med kläder behöver man inte tvätta de yttre lagren så himla ofta. De är sådant som är stort och bökigt. Annat kan man bara värma vatten för och ha i en bytta med ngt milt medel. Sedan får det lösa upp smutsen på egen hand, sedan slarvhänger man upp tvätten så att den inte blir tung och sedan sköljer man typ i en sjö om man råkar ha en i närheten. Regnar det väldigt mycket kan man bara hänga den ute och låta regnet skölja.

Duscha dig själv är inte heller svårt, du värmer bara en spann vatten och sedan skopar du över dig, tvålar, skopar igen och sen är du ren, eller så kan du använda en campingdusch.

Det är som Huggorm säger att naturliga saker tar mindre på krafterna. Både fysiskt och psykiskt. Sedan skulle jag inte ha en stor yta att städa precis!

Den största skillnaden är att man får ta saker i sin egen takt. Även om jag bor ensam är jag fortfarande slav under en massa krav om när jag ska göra saker och hur fort det måste gå. Man håller mycket bättre fysiskt utan detta.

Jag förstår att det kan vara svårt att fatta hur mycket enklare det är att bära hem lite dricksvatten än göra alla sysslor man gör i stan, men iallafall JAG får en slags njutning av att ha gjort ngt som är äkta och syftar direkt till målet.

Med det sagt så känner jag en väldigt stark känsla av att jag vill sticka till skogs nu, men jag behövs här hemma i stan, för andras skull.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav slackern » 2015-10-01 18:56:10

Här kan man pröva på att under 3 veckor arbeta och bo enkelt, enda kravet är att man är över 20 år och kvinna.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/1/dag ... aste-jobb/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-02 0:05:06

Generellt så är det mindre en fråga om vad man KAN klara sig med osv utan mer en fråga om vad som är effektivt om uppmärksamheten och tiden behövs till annat. T.ex problemlösning under långa stunder där man inte vill bli avbruten av något alls.

Att behöva ägna uppvärmning, tvätt och toabesök omfattande tankar är en klar distraktion och tidödande. Och tid är också pengar ..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Huggorm » 2015-10-02 0:09:09

Sånt blir rutin och man kan göra det utan att tänka. Faktum är att man ofta tänker effektivare medan man gör just sådana återkommande sysslor.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav slackern » 2015-10-02 8:45:50

Huggorm skrev:Sånt blir rutin och man kan göra det utan att tänka. Faktum är att man ofta tänker effektivare medan man gör just sådana återkommande sysslor.


Men du har väl ändå tillgång till ett dusch och en tvättmaskin? Jag har förstått att du inte har ett WC men det är lätt fixat med en mulltoa eller utedass, OK för att ett utedass inte luktar särskilt gott eller är något vidare trevligt att byta tunna i.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav Huggorm » 2015-10-02 9:18:17

Nu har jag dusch och tvättmaskin ja, men det hade jag inte i början. Förra vintern var den första då vattnet inte frös för mig, och blir det en vargavinter kan det hända igen.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav kiddie » 2015-10-02 19:31:16

plåtmonster skrev:Att behöva ägna uppvärmning, tvätt och toabesök omfattande tankar är en klar distraktion och tidödande. Och tid är också pengar ..


Alltså att gå på dass kräver inte mer tankar än att gå på toa. Att reglera värmen är en lyx tycker jag, det kan jag inte i min lägenhet, där bestämmer värden hur varmt det får bli. Brrr...

Tvätt här tar skitmycket kraft och tid. Klart har man egen maskin så kanske det är svårt att förstå hur jobbigt det är att behöva anpassa sin vecka runt den tvättiden som finns (som nästan aldrig är när det egentligen passar en), sedan släpa tvätten ett halvt kvarter bort och ner i en skitläbbig tvättstuga, sen springa upp och ner ett antal gånger för att byta till tumlare och sedan bära upp, och slutligen släpa upp det blöta som inte hann bli torrt. Dessutom kanske man känner sig skräpig just den dan men man måste tvätta annars har man inte rent på två veckor och måste då ändå tvätta för hand.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-31 11:51:46

Så här fixade en arkitekt och en möbelstudent egen bostad för 13 000 kr i två våningar med vedeldning:
Dailymail: That's one way to get on the property ladder! Couple build tiny cabin from SCRAP for just £1,000 so they can save for a deposit
* Christian Montez, 29, and Kyra Powell, 28, built the two-storey cabin on the outskirts of Hereford for just £1,000
* The young couple started the DIY project after becoming frustrated with paying rent and soaring house prices
* They used recycled wood and unwanted goods to construct the home, which boasts a double bedroom and an office


Bostaden måste flyttas vart 28:e dag dock. Och hur har de löst badrum och kök?

Kanske också rekommenderas att ordna stag så att huset står stilla när det blåser.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga boenden med bra standard - smart helt enkelt?

Inläggav nallen » 2015-10-31 12:34:33

Jag har en känsla att jag vet vad en svensk byggnadsnämnd skulle tycka om något sånt där...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in