Det bästa med Aspergerforum

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Sjuckert » 2015-09-19 12:46:16

snuggelhund skrev:Jag instämmer f.ö helt i Puzzles inledande inlägg.

Jag också.

En annan bra sak är att det finns gott om folk som vill hjälpa till och stötta. Oavsett om man har datorstrul eller problem på det personliga planet får man alltid svar av ett gäng forumister som ger tips och råd eller vad man nu behöver.

Och så chatten förstås, som andra sagt. Bra när man vill ha det lite mer avslappnat.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Chrilleb » 2015-09-19 13:08:51

Hej ! Det bästa med Aspergerforum är:


*Personligheterna ( det finns personer som jag finner intressanta, som kan passa min egen personlighet :) ( vänner )


*Kunskapsnivån ( jag kan fråga nåt och få svar på nåt jag undrar över, klart positivt! )


*Trivsamt ( det är ofta trivsamt på chatten )
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav rojona » 2015-09-19 16:06:39

Puzzle skrev:...men vad säger ni, vad är det bästa med Aspergerforum enligt er?


Alla startare av bra trådar! Som Puzzle! :-)Hug
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Re: Det bästa med Aspergerforum

Inläggav tahlia » 2015-09-19 18:28:51

Möjligheten att kunna slipa mina åsikter och argument mot alla möjliga perspektiv och personligheter.
Möjligheten att på ett snabbt och enkelt vis finna information om vård, forskning, medicin och liknande - nytt som gammalt.
Möjligheten att hålla ett litet öga på (och hålla mig uppdaterad om) de personer här som jag kommit att genuint måna om.
Och så det mest självcentrerade då - min partner. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Kristofer » 2015-09-19 18:40:49

En plats där folk kan förstå hur jag fungerar. I en värld av NT:s är det ofta svårt att kunna hitta någon som förstår ens sätt att fungera och bakgrunden till de resonemang som förs kring det personliga.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav elle » 2015-09-19 18:59:26

Ett bra initiativ, Puzzle .

Här känner man sig välkommen oavsett etnicitet.
Intressanta människor. Inga tråkmånsar
Rent generellt ett seriöst forum ( med vissa undantag ).
Bra kunskapsnivån.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Bali » 2015-09-20 7:36:44

Svårt att direkt sätta fingret på vad det bästa med forumet är, men jag trivs ju förbaskat bra här så något positivt måste det uppenbarligen finnas. :wink:

Här stöter man på en stor mängd spännande personligheter och har förmånen att få ta del av många olika erfarenheter och åsikter.

Forumet är en enorm kunskapsbank, men här finns även mycket humor och värme.

Här tycks allt kunna diskuteras, stort som smått, och att tillbringa tid här inne kan alltså ofta innebära rena berg- och dalbanan för känslolivet: från djupaste intresse och engagemang till skratt, tårar eller helig ilska och frustration.

Här kan man som sagt stöta på allt mellan himmel och jord... och det som inte redan finns lär säkerligen dyka upp vad lider. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Puzzle » 2015-09-27 22:12:35

Några av dom skönaste, mest genomtänkta nicken (och så mitt) finns helt klart här också. 8)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav caracara » 2015-09-28 0:18:16

Puzzle skrev:Några av dom skönaste, mest genomtänkta nicken (och så mitt) finns helt klart här också. 8)


Hur i all sin dar vet man att ett nick är genomtänkt?
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav colaflaska » 2015-09-28 3:04:44

Att folk, oftast, faktiskt diskuterar på ett väldigt moget sätt. Det är något jag inte har tänkt på förrän jag började bli betydligt mer aktiv i olika diskussionsgrupper på facebook. Där tar folk allting personligt och det tar inte lång tid förrän diskussionen är nere på en dagisnivå. Det sker här också, men inte alls i lika stor utsträckning.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Puzzle » 2015-09-28 8:55:28

caracara skrev:
Puzzle skrev:Några av dom skönaste, mest genomtänkta nicken (och så mitt) finns helt klart här också. 8)


Hur i all sin dar vet man att ett nick är genomtänkt?

Man har en tanke bakom nicket, vet inte om jag ska säga rakt ut vilket/vilka det är jag tänker på men att man helt enkelt har planerat det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Puzzle » 2015-09-28 8:58:38

colaflaska skrev:Att folk, oftast, faktiskt diskuterar på ett väldigt moget sätt. Det är något jag inte har tänkt på förrän jag började bli betydligt mer aktiv i olika diskussionsgrupper på facebook. Där tar folk allting personligt och det tar inte lång tid förrän diskussionen är nere på en dagisnivå. Det sker här också, men inte alls i lika stor utsträckning.

Ja jag rekommenderar nästan att man lämnar forumet för en tid för att komma tillbaka så kommer man nog ändå se att det är en viss nivå här som inte alltid finns på andra ställen. Säger jag som "nykomling" efter att tidigare varit ute på andra delar av nätet. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav alixha » 2015-09-28 10:31:36

Jag tycker att det bästa är variationen.
Vissa dagar kanske man känner för lite mer seriösa diskussioner och andra dagar kanske man känner mer för att flamsa runt lite, här finns möjlighet till båda.
Bra variation på medlemmar också, olika åsikter och bakgrunder.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Hadraniel » 2015-09-28 10:50:52

colaflaska skrev:Att folk, oftast, faktiskt diskuterar på ett väldigt moget sätt. Det är något jag inte har tänkt på förrän jag började bli betydligt mer aktiv i olika diskussionsgrupper på facebook. Där tar folk allting personligt och det tar inte lång tid förrän diskussionen är nere på en dagisnivå. Det sker här också, men inte alls i lika stor utsträckning.

Är det alltså generellt sätt ännu värre på andra forum? :shock:

Har själv aldrig haft FB och försöker ju hitta forum med lite seriösare, djupa och givande diskussioner utan så mycket personpåhopp, tyckande utan genomtänkt resonemang bakom eller upprepningar och tjat av samma gamla argument hela tiden.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Sjuckert » 2015-09-28 11:06:02

Hadraniel skrev:
colaflaska skrev:Att folk, oftast, faktiskt diskuterar på ett väldigt moget sätt. Det är något jag inte har tänkt på förrän jag började bli betydligt mer aktiv i olika diskussionsgrupper på facebook. Där tar folk allting personligt och det tar inte lång tid förrän diskussionen är nere på en dagisnivå. Det sker här också, men inte alls i lika stor utsträckning.

Är det alltså generellt sätt ännu värre på andra forum? :shock:

Oja. Jag tror att ett av problemen annorstädes på internet är att folk läser in för mycket mellan raderna, så missförstånden haglar. De flesta här på AF verkar faktiskt läsa det man skriver och inte det de tror att man menar.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav colaflaska » 2015-09-28 15:46:28

Sjuckert skrev:
Hadraniel skrev:
colaflaska skrev:Att folk, oftast, faktiskt diskuterar på ett väldigt moget sätt. Det är något jag inte har tänkt på förrän jag började bli betydligt mer aktiv i olika diskussionsgrupper på facebook. Där tar folk allting personligt och det tar inte lång tid förrän diskussionen är nere på en dagisnivå. Det sker här också, men inte alls i lika stor utsträckning.

Är det alltså generellt sätt ännu värre på andra forum? :shock:

Oja. Jag tror att ett av problemen annorstädes på internet är att folk läser in för mycket mellan raderna, så missförstånden haglar. De flesta här på AF verkar faktiskt läsa det man skriver och inte det de tror att man menar.

Exakt. Det är också, som Hadraniel skriver, betydligt mer "jag tycker att det är så här, alltså är det så" än ren fakta. Och väldigt mycket empirisk bevisföring.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav notwoodstock » 2015-09-28 17:23:16

Att bli lagom utslängd. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav River » 2015-09-28 17:36:59

Det bästa med Aspergerforum

Heter for aspergerforum jo. :-)056
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-06 6:55:34

Jag håller med Puzzle. Jag tycker nog främst om den vanligen mogna, kunniga och sansade nivån det är på diskussionerna som förs. Jag känner även att man kan vara sig själv här. Ingen annan stans, vare sig online eller ute i vardagen, är jag lika ärlig som här.

Genomgående visar forumister respekt för varandras privatliv och åsikter, handlingar och sådant behandlas vanligen mer separerat från individen på detta forum än på övriga håll på nätet. Det gör att jag kan informera om mediciner och argumentera i vissa debattämnen samtidigt som jag söker råd och stöd då jag skriver om de privataste av ämnen.

AspergerForum har kommit att betyda väldigt mycket för mig.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav River » 2015-10-11 2:07:10

Dumme forumet hvor jeg har utlevert meg og ingen venninner fått.

Fæle forumet.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav kiddie » 2015-10-11 17:39:44

Det bästa... vet inte, men en sak jag uppskattar är att folk kan vara smarta här. Man kan själv ha en tanke men man har inte riktigt fått ihop den, men så kommer det någon som har tänkt och kanske hade mer info, och säger det man inte orkade tänka ut själv. :-)224
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Flia » 2015-10-11 18:01:28

1. Kunskapsnivån.
Om jag har en undring som berör någons specialintresse, får jag oftast bra svar (IT-avdelningen är bara bäst).

2. Jag får skriva om mitt eget specialintresse och får oftast nya kunskaper på köpet.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav nelly92 » 2015-10-14 18:15:58

Att skriva inlägg!12 kvar till chatten Woho!!
nelly92
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2015-10-14

Det bästa med Aspergerforum

Inläggav Ms_Hulot » 2022-08-05 1:21:12

Har ju inte hängt här inne så länge alls, men hittills är det bästa att om man skriver något så får man svar som innehåller intressant fakta eller så får man lära sig om andra språk (norska språket iallafall) och det gillar jag.
Ms_Hulot
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2019-07-22
Ort: Motvillig Stockholmsbo

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in