Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav neonblade91 » 2015-09-25 20:56:19

Hej, är 24 år och undrar vad det finns för olika aktiviteter och studier etc som finns tillgängliga i detta land? Som då är anpassat och/eller rekommenderat för de med AS och liknande. Jag har gått på en folkhögskolekurs för folk med AS, men det är allt.

Hört talas om något som kallas för Samspelet (kanske bara där jag bor). Är det något att rekommendera?

Det jag behöver är saker att göra. Just nu är jag bara hemma och spelar spel och tränar samt tar promenader ibland.

Mvh

PS. tacksam för bra respons! :)
neonblade91
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-12

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav debase » 2015-09-25 21:34:57

Folkhögskola för AS har jag aldrig hört talas om. Vad innebär det?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav Puzzle » 2015-09-25 21:50:05

Tjah, dom flesta skolorna och utbildningarna ska ju kunna anpassa sig något till aspergern i alla fall så studier tycker jag inte skulle vara något större problem om du känner för det.

Angående andra aktiviteter så finns ju bland annat Attention och Organiserade Aspergare och kollar med med psykiatrin så brukar dom också ha olika kursen och träffar för aspergare.

Kontaktperson skulle kanske också kunna vara något för dig så du har någon som följer med dig ut och hitta på saker med?

OT: Ingen av er som känner för att skaffa en avatar? Era nick är för "lika" så jag insåg inte förrän nu att ni är två olika personer. Har lite svårt för när jag inte får en bild att memorera.. :mrgreen:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav neonblade91 » 2015-10-05 18:22:59

Puzzle skrev:Tjah, dom flesta skolorna och utbildningarna ska ju kunna anpassa sig något till aspergern i alla fall så studier tycker jag inte skulle vara något större problem om du känner för det.

Angående andra aktiviteter så finns ju bland annat Attention och Organiserade Aspergare och kollar med med psykiatrin så brukar dom också ha olika kursen och träffar för aspergare.

Kontaktperson skulle kanske också kunna vara något för dig så du har någon som följer med dig ut och hitta på saker med?

OT: Ingen av er som känner för att skaffa en avatar? Era nick är för "lika" så jag insåg inte förrän nu att ni är två olika personer. Har lite svårt för när jag inte får en bild att memorera.. :mrgreen:


Likt, really? :)

Kommer en avatar snart.



Har haft kontaktperson. Flera olika. En av de var bra tycker jag men verkligen inte perfekt. Den första var en ingengör som skulle fjäska för sin chef vilket är min moster. Via hennes tips blev han KP åt mig.

Den andre var en fd kroniskt sjuk kille som var djupt bitter och var klantig verbalt och allmänt ointresserad av att hjälpaig.

Den tredja som var den bästa hjälpte mig att komma i bra form fysikt och det var bra. Men han hade utan tvekan adhd och kunde också säga riktigt dumma saker. Tex att han var en notorisk "road rager" son skrek idiotiska skällsord såfort en medtrafikant gjorde något litet fel.

Finns väldigt få i min kommun som är intresserad av att hjälpa en ung manlig aspergare.

Folk tror på riktigt att man är en galning som utan förvarning hugger nån i ryggen så fort ryggen vänds till.

Nä man skulle vart tjej så hade man väl fått nån kvinnlig kontaktperson som är sådär jättesnäll som just bara kvinnor är till varandra.

Att lida av psykisk ohälsa som ung man i svea rike är det sanna helvete på denna glob.

Hmm, ska rycka mer i Samspelet. Fick inget svar första gången :( kanske den andra då...
neonblade91
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-12

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav Puzzle » 2015-10-05 19:37:53

neonblade91 skrev:Likt, really? :)

Kommer en avatar snart.


Hehe, jag vet inte. Läser inte nicken så noga så jag ser väl eblade och ebase eller nåt.. Var faktiskt någon gång som jag funderade "men var inte debase 91:a, jag hade fått för mig det...? :-)063 "

:lol:

Men det uppskattas, som sagt så är jag bättre på att komma ihåg avatarer än nick. :)

neonblade91 skrev:Har haft kontaktperson. Flera olika. En av de var bra tycker jag men verkligen inte perfekt. Den första var en ingengör som skulle fjäska för sin chef vilket är min moster. Via hennes tips blev han KP åt mig.

Den andre var en fd kroniskt sjuk kille som var djupt bitter och var klantig verbalt och allmänt ointresserad av att hjälpaig.

Den tredja som var den bästa hjälpte mig att komma i bra form fysikt och det var bra. Men han hade utan tvekan adhd och kunde också säga riktigt dumma saker. Tex att han var en notorisk "road rager" son skrek idiotiska skällsord såfort en medtrafikant gjorde något litet fel.

Finns väldigt få i min kommun som är intresserad av att hjälpa en ung manlig aspergare.

Folk tror på riktigt att man är en galning som utan förvarning hugger nån i ryggen så fort ryggen vänds till.

Nä man skulle vart tjej så hade man väl fått nån kvinnlig kontaktperson som är sådär jättesnäll som just bara kvinnor är till varandra.

Att lida av psykisk ohälsa som ung man i svea rike är det sanna helvete på denna glob.

Hmm, ska rycka mer i Samspelet. Fick inget svar första gången :( kanske den andra då...

Hm. Kan inte din moster tipsa om någon annan då som kanske skulle kunna passa bättre och kanske påminna om den senaste om hon jobbar inom något sånt?

Om du vill så går det ju säkert att kunna få en kvinnlig kontaktperson också om du tror du skulle trivas bättre med det.

Och ja, fortsätt tjata på dom om dom inte svarar, mejlbomba om så krävs. :wink:

Annars om du vill och beroende på vart du bor så går det ju att kolla runt i Träffar-kategorin och se om det finns någon eller några som bor i närheten som du skulle kunna träffa och börja umgås med. Eller kolla runt på internet om det finns någon annan förening för folk med psykisk ohälsa, ÅSS (Svenska ÅngestSyndrom Sällskapen) är väl något som jag också känner till och det finns säkert fler och mindre föreningar med liknande teman.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav Liljan » 2015-10-09 21:41:45

Finns det någon speciel anledning till att det måste vara just aspergerorgenterat? Själv har jag en massa fritidsintressen, men inget av det är inriktat på autism eller Asperger. Får man något problem så brukar det oftast gå att lösa.

Kan du tänka dig att börja lajva så har väldigt många lajvare Asperger. Jag kan rekommendera Stockholm by night om du bor i Stockholm. Det är ett vampyrlajv som är varannan lördag i centrala Stockholm.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-10 4:10:58

Vad finns det för fler aktiviteter som befolkas av mängder med aspergare?

I övrigt handlar det väl mindre om aspergerorienterat och mer att det är aktiviteter som fungerar bra med det sätt som personer med asperger oftast fungerar på. Gigantiska mingelpartyn med stroboskop och klädmode som ämne är väl mindre lämpat ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav neonblade91 » 2015-10-29 13:41:02

Tackar så mycket för svaren! :)
neonblade91
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-12

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav Liljan » 2015-10-29 23:41:00

plåtmonster skrev:Vad finns det för fler aktiviteter som befolkas av mängder med aspergare?

I övrigt handlar det väl mindre om aspergerorienterat och mer att det är aktiviteter som fungerar bra med det sätt som personer med asperger oftast fungerar på. Gigantiska mingelpartyn med stroboskop och klädmode som ämne är väl mindre lämpat ;)

Säg inte det. Jag är med i ett community som handlar m en viss japansk subkulturstil. Det handlar i princip bara om kläder och vi träffas regelbundet i grupp och pratar kläder, skvallrar och hittar på saker. Jag skulle tippa på att 60-70 % har Asperger. Vi konstaterade en träff att sex av sju personer hade en autism- eller Asperger diagnos. Att de med Asperger inte skulle gilla kläder är en myt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav slackern » 2015-10-29 23:50:48

Liljan skrev:
plåtmonster skrev:Vad finns det för fler aktiviteter som befolkas av mängder med aspergare?

I övrigt handlar det väl mindre om aspergerorienterat och mer att det är aktiviteter som fungerar bra med det sätt som personer med asperger oftast fungerar på. Gigantiska mingelpartyn med stroboskop och klädmode som ämne är väl mindre lämpat ;)

Säg inte det. Jag är med i ett community som handlar m en viss japansk subkulturstil. Det handlar i princip bara om kläder och vi träffas regelbundet i grupp och pratar kläder, skvallrar och hittar på saker. Jag skulle tippa på att 60-70 % har Asperger. Vi konstaterade en träff att sex av sju personer hade en autism- eller Asperger diagnos. Att de med Asperger inte skulle gilla kläder är en myt.


Det där låter ju fett nice. :) Nu är inte det min personliga stil som jag klär mig i.
slackern
 
Inlägg: 43882
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-30 5:58:55

-Mitt tips är att skippa allt vad LSS och Habilitering heter och titta på det reguljära utbudet av föreningsliv och aktivitetsutbud.


Handikappjargong, institutioner och omsorgskultur är direkt skadligt för oss, vågar jag påstå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav Fenren » 2015-10-30 6:51:27

KrigarSjäl skrev:-Mitt tips är att skippa allt vad LSS och Habilitering heter och titta på det reguljära utbudet av föreningsliv och aktivitetsutbud.


Handikappjargong, institutioner och omsorgskultur är direkt skadligt för oss, vågar jag påstå.


Detta.
Hitta någon aktivitet som passar. Det sociala kring aktiviteten är nyttigt och iochmed att de andra delar intresset står de ut med ens små avvikelser.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Vad finns det att göra som ung "aspergare" i Sverige?

Inläggav Montag » 2015-10-30 17:20:53

neonblade91 skrev:Nä man skulle vart tjej så hade man väl fått nån kvinnlig kontaktperson som är sådär jättesnäll som just bara kvinnor är till varandra.

Kan bekräfta. Alla tre av mina kontaktpersoner har varit snälla kvinnor under 40.


neonblade91 skrev:Att lida av psykisk ohälsa som ung man i svea rike är det sanna helvete på denna glob.

Ja, det är tonårstjejer som skär sig som är i profil just nu. Att unga mäns spykiska lidande brukar yttra sig i social isolering förvärras av att dom även osynliggörs i diskussionen. Det är en jävla skit.
Montag
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2015-05-22
Ort: Karlstad

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in