Flytta utomlands, försörjning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav Liljan » 2015-09-14 22:28:20

Om du har aktivitetsersättning eller är sjukskriven får du inte det. Vid aktivitetsersättning får du inte ens flytta ifrån kommunen där du bor.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Re: Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav Kanin » 2015-09-14 22:37:14

Liljan skrev:Om du har aktivitetsersättning eller är sjukskriven får du inte det. Vid aktivitetsersättning får du inte ens flytta ifrån kommunen där du bor.

Jo.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav Liljan » 2015-09-15 10:26:55

Kanin skrev:
Liljan skrev:Om du har aktivitetsersättning eller är sjukskriven får du inte det. Vid aktivitetsersättning får du inte ens flytta ifrån kommunen där du bor.

Jo.

Det är möjligt att det fungerar olika i olika kommuner, men i kommunen där jag bor är det så. Vill jag flytta ifrån kommunen måste jag ansöka om bidraget på nytt i kommunen dit jag flyttar. Vid sjukpenning är det samma i hela landet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav slackern » 2015-09-15 10:34:11

Liljan skrev:
Kanin skrev:
Liljan skrev:Om du har aktivitetsersättning eller är sjukskriven får du inte det. Vid aktivitetsersättning får du inte ens flytta ifrån kommunen där du bor.

Jo.

Det är möjligt att det fungerar olika i olika kommuner, men i kommunen där jag bor är det så. Vill jag flytta ifrån kommunen måste jag ansöka om bidraget på nytt i kommunen dit jag flyttar. Vid sjukpenning är det samma i hela landet.


Pratar du om försörjningsstöd nu eller aktivitetsersättning?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav Alien » 2015-09-15 12:17:46

Liljan skrev:
Kanin skrev:
Liljan skrev:Om du har aktivitetsersättning eller är sjukskriven får du inte det. Vid aktivitetsersättning får du inte ens flytta ifrån kommunen där du bor.

Jo.

Det är möjligt att det fungerar olika i olika kommuner, men i kommunen där jag bor är det så. Vill jag flytta ifrån kommunen måste jag ansöka om bidraget på nytt i kommunen dit jag flyttar. Vid sjukpenning är det samma i hela landet.


Men aktivitetsersättning (el sjukersättning) är väl också likadan i hela landet. Försäkringskassan är statlig, inte kommunal.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav Zima33 » 2015-09-15 21:52:57

Liljan skrev:
Kanin skrev:
Liljan skrev:Om du har aktivitetsersättning eller är sjukskriven får du inte det. Vid aktivitetsersättning får du inte ens flytta ifrån kommunen där du bor.

Jo.

Det är möjligt att det fungerar olika i olika kommuner, men i kommunen där jag bor är det så. Vill jag flytta ifrån kommunen måste jag ansöka om bidraget på nytt i kommunen dit jag flyttar. Vid sjukpenning är det samma i hela landet.

Då har du fått fel information. Ska man flytta utomlands så ska man anmäla till FK och man kan då få mindre i aktivitets-/sjukersättning men inom landet flyttar man som man vill.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav Liljan » 2015-09-18 2:35:57

slackern skrev:
Liljan skrev:
Kanin skrev:Jo.

Det är möjligt att det fungerar olika i olika kommuner, men i kommunen där jag bor är det så. Vill jag flytta ifrån kommunen måste jag ansöka om bidraget på nytt i kommunen dit jag flyttar. Vid sjukpenning är det samma i hela landet.


Pratar du om försörjningsstöd nu eller aktivitetsersättning?

Jag pratar om aktivitetsersättning.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Flytta utomlands, försörjning..?

Inläggav Kanin » 2015-09-18 8:50:50

Liljan skrev:Jag pratar om aktivitetsersättning.

Då har du fel. Kommunen har inget med aktivitetsersättningen att göra. Det är möjligt att din handläggare på Försäkringskassan grovt misstolkar reglerna, men enligt lagen är det t.om. möjligt att flytta till andra sidan jordklotet och behålla ersättningen utan att behöva söka på nytt.

Ett exempel från FK:
En kvinna bor i Sverige och har aktivitetsersättning i form av garantiersättning. Kvinnan flyttar till Tyskland och avser att bosätta sig där för längre tid än ett år. Eftersom förordning 883/2004 medger export av garantiersättning när hon flyttar till ett annat medlemsland bedömer Försäkringskassan att garantiersättningen ska fortsätta att betalas ut med oförändrat belopp.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Flytta utomlands, försörjning?

Inläggav Thingie » 2019-02-07 18:35:48

Hej

Jag vill flytta till Polen och undrar hur det blir med min sjukersättning. Kommer jag att få ha den kvar när jag flyttar?
Thingie
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-02-07

Flytta utomlands, försörjning?

Inläggav Thingie » 2019-02-08 12:32:06

Jag har sjukersättning och undrar vad garantiersättning är. Ska flytta till Polen och även gifta mig där. Kommer jag få behålla min sjukersättning?
Thingie
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-02-07

Flytta utomlands, försörjning?

Inläggav Alien » 2019-02-08 20:06:31

Om du läser igenom hela tråden så verkar det som man får ta med sig all ersättning förutom ev bostadstillägg.

Se även emigrera-flytta-utomlands-vart-t4914.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Flytta utomlands, försörjning?

Inläggav Julianus » 2020-08-12 23:54:12

Vad är det som gäller om man flyttar utanför EU? Får man behålla ersättningen?
Julianus
 
Inlägg: 9389
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Flytta utomlands, försörjning?

Inläggav frågvis » 2022-09-23 7:17:30

Hur ser det ut nu då? Hur länge får man bo utomlands och ha allt utom bostadstillägg om man har inkomstrelaterad aktivitetsersättning? Måste man höra av sig var 6e månad eller hur ser det ut, någon som har koll? Informera mig gärna tydligt. Skulle vilja testa bo utomlands ett halvår. Tack så mycket.
frågvis
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2022-09-23

Flytta utomlands, försörjning?

Inläggav Zima33 » 2022-09-24 18:07:53

frågvis skrev:Hur ser det ut nu då? Hur länge får man bo utomlands och ha allt utom bostadstillägg om man har inkomstrelaterad aktivitetsersättning? Måste man höra av sig var 6e månad eller hur ser det ut, någon som har koll? Informera mig gärna tydligt. Skulle vilja testa bo utomlands ett halvår. Tack så mycket.



https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning
Ja, den delen som är inkomstrelaterad betalas ut till dig oavsett vilket land du bor i. Garantiersättning kan du däremot bara få om du bor i ett land inom EU/EES, i Schweiz eller i Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. En gång om året får du ett levnadsintyg skickat till dig som du ska fylla i och skicka in till Försäkringskassan.

Om du bor i Danmark, Finland, Norge eller Tyskland behöver du inte skicka in något levnadsintyg. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in