minnet (minnestekniker)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

minnet (minnestekniker)

Inläggav jesusiscool » 2015-09-06 11:26:52

Howdy asperger folks!
Att ha intressen är bra men för att klara av dem måste man ju ha ett väldigt bra minne eller minnestekniker. Hur gör ni för att komma ihåg allting?

Moderator Puzzle: Förtydligade rubriken något.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

minnet

Inläggav Surkatt » 2015-09-12 7:32:26

Jag har väldigt dåligt närminne. Det är ett av mina största problem eftersom det får en att framstå som lite korkad. Men det finns ju mycket som underlättar för minnet.

1. Undvik röriga sammanhang. Det är svårt ibland förstås, eller jag tycker de flesta sammanhang är ganska röriga, men då kan det vara bra att förbereda sig mentalt på att det kommer vara rörigt. Jag mediterar ofta innan jag går ut från min lägenhet.

2. Ha en bra struktur i vardagen. Om mycket följer ett fast mönster blir det mindre att hålla ordning på och mer energi kan läggas på minnet för andra saker

3. Skriv. Listor, minnesanteckningar. Rita bilder av saker som hänt. Att få ner saker visuellt gör det lättare att befästa i minnet samt använda till att kategorisera och dra paralleller mellan saker.

Vad har du själv för strategier?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

minnet

Inläggav plåtmonster » 2015-09-12 7:49:54

jesusiscool skrev:Att ha intressen är bra men för att klara av dem måste man ju ha ett väldigt bra minne eller minnestekniker. Hur gör ni för att komma ihåg allting?
När det gäller intressen så sugs det in som en svamp.. Det är först när det är någon annan som vill att man skall minnas saker som de inte kommer in ;)

Hur har du tänkt när det gäller trådens rubrik? den ger ingen direkt vägledning om vad det handlar om..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

minnet

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-12 8:30:49

Surkatt skrev:Jag har väldigt dåligt närminne. Det är ett av mina största problem eftersom det får en att framstå som lite korkad. Men det finns ju mycket som underlättar för minnet.

1. Undvik röriga sammanhang. Det är svårt ibland förstås, eller jag tycker de flesta sammanhang är ganska röriga, men då kan det vara bra att förbereda sig mentalt på att det kommer vara rörigt. Jag mediterar ofta innan jag går ut från min lägenhet.

2. Ha en bra struktur i vardagen. Om mycket följer ett fast mönster blir det mindre att hålla ordning på och mer energi kan läggas på minnet för andra saker

3. Skriv. Listor, minnesanteckningar. Rita bilder av saker som hänt. Att få ner saker visuellt gör det lättare att befästa i minnet samt använda till att kategorisera och dra paralleller mellan saker.

Vad har du själv för strategier?
Mitt minne är bra.... Men väldigt kort ! Skriver listor , var sak har sin bestämda plats , 90% av mina räkningar betalas via Autogiro ,har en veckotavla iköket där allt viktigt skrivs upp
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

minnet

Inläggav caracara » 2015-09-12 8:40:48

Ju lugnare man är och ju mer självförtroende man har, desto mer kommer man ihåg. Att söka skapa ett begärsförhållande till kunskapen är också bra. Att försöka att alltid HELT begripa saker ökar - naturligt nog - lusten att minnas dem, om man alltså lyckas med att just begripa dem. Jfr.:" Jag har svårt för att fatta, men när jag har fattat så har jag fattat ordentligt." ( Sartre ). "Allt som kan tänkas kan tänkas klart." ( Wittgenstein ).
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

minnet

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-12 8:53:21

Lugn ? Redan där ställer ADHD till det för mig , jag har en uppsjö med strategier för att klara vardagen . Tar enormt mycke energi så det blir inte över så mycket ork till att fördjupa sig i mina intressen o ev. Hitta nya . Som Professor Hans Kåreland sa till mig " det går inte mot det bättre hållet " måste tyvärr välja :-)141
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

minnet

Inläggav jesusiscool » 2015-09-12 13:31:43

Surkatt skrev: Rita bilder av saker som hänt.

:-)063
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Återgå till Intressanta intressen



Logga in