Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav Eeira » 2015-09-07 19:17:19

Zkall skrev:
Eeira skrev:Vad hoppas du uppnå med en ADD-utredning? Handlar det om att du vill få visshet eller är det någon specifik hjälp du vill ha? Något som du inte kan få med enbart en aspergerdiagnos?

Jag hoppas uppnå medicinering som gör att jag kan jobba.

Läkarna skriver inte ut centralstimulanta utan diagnos och utredning. Ända sättet för mig att medicinera min ADHD i dagsläget är att googla offlabel ADHD mediciner och försöka övertala läkaren att sätta in dom.
/---/
Efter Anafranilen togs bort har jag inte riktigt kunna återgå till arbete pga impulsivitet/rastlöshet/koncentrationssvårigheter. Jag kunde sitta och koda 12 timmar i sträck förut nu klarar jag inte ens av 30 minuter utan att bli för rastlös.

Har du beskrivit detta lika tydligt för läkaren som för oss? Jag har förstått att det är svårt att få centralstimulantia utan ADHD-diagnos, men det finns alltid undantag. Det som ligger dig i fatet är givetvis att du tidigare har ljugit. Läkarna undrar sannolikt om du ljuger även nu för att komma över mediciner.

Det enda som gäller är nog att vara öppen och ärlig gentemot dem. Sjukvårdens syfte är ju bl a att göra människor arbetsföra och det är ju dit du vill komma.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav plåtmonster » 2015-09-07 21:03:29

Eeira skrev:Det enda som gäller är nog att vara öppen och ärlig gentemot dem. Sjukvårdens syfte är ju bl a att göra människor arbetsföra och det är ju dit du vill komma.
De anställdas syfte är att dra in lön och skapa så liten arbetsbelastning som möjligt. ;)

Alltså man kan inte utgå från att en organisation har ett syfte. Man behöver utgå ifrån hur de faktiskt agerar. Nu förtiden vårdar man nog mest ledningsgrupper, organisationskonsulter, regelverk och läkares favoritprojekt. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav Eeira » 2015-09-07 21:31:49

plåtmonster skrev:
Eeira skrev:Det enda som gäller är nog att vara öppen och ärlig gentemot dem. Sjukvårdens syfte är ju bl a att göra människor arbetsföra och det är ju dit du vill komma.
De anställdas syfte är att dra in lön och skapa så liten arbetsbelastning som möjligt. ;)

Alltså man kan inte utgå från att en organisation har ett syfte. Man behöver utgå ifrån hur de faktiskt agerar. Nu förtiden vårdar man nog mest ledningsgrupper, organisationskonsulter, regelverk och läkares favoritprojekt. :P

Det var en cynisk inställning till sjukvården och dess anställda... :?

Visserligen ägnas mycket tid åt möten, utvecklingsprojekt etc men nog jobbar folk ändå. En del måste nog snarare jobba mer än vanligt för att hinna med både sina ordinarie arbetsuppgifter + alla sidoprojekt.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav plåtmonster » 2015-09-07 22:06:48

Eeira skrev:Det var en cynisk inställning till sjukvården och dess anställda... :?
Pratar med folk som är involverade i olika nivåer och har ett öra för när saker blir offentliga. Så tyvärr är det inte alltför långt ifrån hur det går till. Förvisso med regionala variationer. Men det är inte sjukskjöterskor och annat fotfolk som står för detta utan det finns högre upp i organisationen. Så det är inget snack om att det slits (ut) människor men det kanske inte skulle behöva vara så om resurerna användes på ett annat sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-12 9:40:53

Zkall skrev:fyllde i lägre på allt som inte had med Asperger att göra för jag ville slå ut högre på Asperger än något annat [...] Jag fick diagnosen och jag betvivlar den inte

Om du medvetet korrumperade testerna genom att i dina svar överdriva autistiska drag finns det stark anledning att betvivla den diagnosen. Det behöver inte innebära att man anser det vara mer sannolikt att du saknar diagnosen men givetvis måste den betvivlas extra starkt i detta fall. Man ska självklart alltid betvivla diagnoser av den här typen: som ställs utan objektiva tester så som DNA-screening. Har patienten dessutom med illvilliga avsikter bedragit utredningsteamet finns därmed starka skäl att ifrågasätta Aspergerdiagnosen.

I detta fall har du dessutom bedragit utredningsteamet med avsikt att utnyttja en aspergerdiagnos för att lura till dig aktivitetsersättning från försäkringskassan; i förlängningen har du alltså uppträtt bedrägligt gentemot oss övriga samhällsmedborgare och du har försökt att försnilla våra skattepengar. Du skrev att du redan vet hur "korkat" det var, men har du fått din dag i tingsrätten ännu?

Baserat på din beskrivning av hur du ljugit under din utredning och hur du uppsåtligen gjort detta för att försöka erhålla aktivitetsersättning borde din nuvarande aspergerdiagnos strykas och du borde behöva genomgå en ny utredning. Möjligtvis är förutsättningarna för att din nya NPF-utredning ska bekostas av allmänna medel redan uttömda eftersom du redan genomgått en utredning (vilken du valde att förslösa) varför du kan bli tvungen att bekosta denna nya utredning själv. Det vore inte mer än rätt.

Zkall skrev:Jag hoppas uppnå medicinering som gör att jag kan jobba.

Du har ingen anledning att tro att centralstimulerande AD(H)D-mediciner skulle underlätta din förmåga att arbeta eftersom du inte vet ifall du har AD-diagnos. Att dessutom önska sig en ny NPF-utredning, som man önskar enbart ska fokusera på AD-diagnoser och inte någon autismspektrumutredning, med det uttalade syftet att man önskar sig få centralstimulantia - när man tidigare berättat sig ha lidit av spelmissbruk - låter verkligen inte speciellt betryggande. Jag förstår att din läkare inte vill erbjuda dig en ADD-utredning.

Du tycks nu plötsligt ha fått för dig att du skulle lida av ADD och att du skulle bli hjälpt av centralstimulerande medicinering. Kanske anser din läkare att du inte bara avslöjat dig som en opålitlig bidragstjuv med missbrukarpersonlighet, när du berättade om dina lögner vid den tidigare NPF-utredningen, utan kanske tänker även din läkare idag att risken för att du skulle ha substituerat din dille för hasardspel mot ett plötsligt svärmeri för amfetaminliknande preparat. Jag förstår återigen att din läkare är skeptisk.

Zkall skrev:Läkarna skriver inte ut centralstimulanta utan diagnos och utredning.

Jo patienter kan ordineras centralstimulantia för helt andra indikationer än AD(H)D-problematik och för flera av de off label-förskrivningarna görs inte speciellt utförliga utredningar.

Zkall skrev:Ända sättet för mig att medicinera min ADHD...

"Din ADHD" är inte diagnosticerad och du kan inte hävda att du har en diagnos som du inte har. Antingen kan det vara så att du faktiskt har några problem inom AD-gruppen och att du sabbat dina chanser att få detta utrett på ett smidigt sätt när du valde att på ett skurkaktigt och klandervärt sätt förleda utredarna vid din tidigare utredning, eller så har du inte AD-problematik utan det är fortfarande dina gamla missbruksfasoner som tutar i dig att du måste ha mediciner för att behandla "din" ADHD. Avvakta med att hävda att du har en diagnos innan den är satt.

Zkall skrev:Enda anledningen jag ens kom på tanken på att jag kunde ha ADHD är att jag fick en positiv reaktion på en tricyclic antidepressant

Att du efter behandling med klomipramin upplevde dig ha mer energi att arbeta med programmering innebär inte ens nästan en indikation på att du skulle ha ADHD. Du tycks genomgående dra på tok för hastiga slutsatser baserade på kombinationen av en liten del fragmentariska vetenskapliga rön och en stor del medveten eller undermedveten attraktion till de narkotikaklassade ADHD-läkemedlen. Det är en fullt normal effekt att uppleva av Anafranilbehandling och den indikerar att läkemedlets antidepressiva funktion ger effekt. Man måste inte lida av ADHD för att påverkas av den monoaminergt signaltransmissionsförstärkande effekten.

Avslutningsvis:
Jag var mycket vänlig gentemot dig som hjälpte dig med att finna den gällande rätten angående patienters möjligheter att kräva second opinion. Du har sedermera beskrivit hur du dels har försökt att blåsa oss skattebetalare på våra surt förvärvade pengar: därför att du skulle spela hasardspel för dem, ingående har du jämrande beskrivit din upplevda frustration över att läkare inte längre vill erbjuda dig, en känd NPF-bluffare, någon ny NPF-utredning och slutligen har du beskrivit den främsta anledningen till varför du vill genomgå en ADHD-utredning vara att du nu är ute efter centralstimulantia därför att du fått för dig att du skulle arbeta effektivare på det.

Jag tycker inte om när människor beter sig så förrädiskt, gnälligt, högmodigt och så obetänksamt att de får för sig att det vore en bra idé att skaffa sig ett stimulantiaberoende blott därför att de noterat sig arbeta effektivare under påverkan av klomipramin och att de därmed anser det vore en klyftig idé att här på forumet publicera en klagande tråd om hur deras osympatiska läkare förvägrat dem en AD-utredning på den enda grunden att de vid ett tillfälle tidigare ljugit under deras förra dylika utredning för att sno åt sig pengar.

Det är möjligt att du, Zkall, har lagt spelmissbruket bakom dig men ta dig ändå en extra funderare angående det här ärendet. Har du verkligen brutit med allt missbruksbeteende? Räds du inte att fastna i ett tablettberoende om du skulle börja inducera koncentration och fokus m.h.a. ADHD-mediciner? Har du verkligen släppt din forna brist på respekt för dina medmänniskor skattebetalarna? Har du verkligen vuxit ifrån att utnyttja läkare för att servera dig diagnoser och droger? Har du verkligen övergått till att använda vården för att kartlägga sjukdomar, svårigheter och problem snarare än som verktyg i dina händer?

Zkall skrev:jag ljög på screeningformulären för att slå ut högre på Asperger
Zkall skrev:
Eeira skrev:Vad hoppas du uppnå med en ADD-utredning?

Jag hoppas uppnå medicinering som gör att jag kan jobba.


Din motivering av varför du vill genomgå en ADD-utredning antyder att syftet inte är för att objektivt och nyfiket undersöka ifall du har diagnosen eller ej; jag tror att risken för att du skulle komma på att försöka lura systemet och överdriva eventuella AD-drag är ganska lik den risken som förelåg inför din förra utredning. Förra gången ville du få diagnosen Asperger för att få aktivitetsersättning. Den här gången vill du få diagnosen ADHD för att få centralstimulantia. Tänk om och sluta tär på vår sjukvård!
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav Zkall » 2015-09-12 9:56:29

Ja hata mig så mycket ni vill, men jag har nu sökt privat vård och valt att betala med mina egna pengar för var jag anser vara problematiskt för mig. Bara för att jag ljög om vissa saker på Asperger utredningen så betyder inte det att jag ej har Asperger.

(Jag sa att jag ljög på Asperger utredningen, inte att jag ljög på hela. Var även på screeningen jag fyllde i extra starkt på allt som hade med Asperger och göra, vissa saker behövde jag inte ljuga på, däremot så ljög jag även negativt på ADHD symtomen för jag var rädd för att bli LPT:ad, min kunskap var ej särskilt stor om psykiatrin och mina rättigheter vid det tillfället.)

Man kan inte ljuga sig till en ojämn begåvningsprofil på IQ testen, man kan inte ljuga sig till ett tankesätt att hantera problem. Man kan inte ljuga sig till barndoms beskrivning från barndomen (eller jo men då måste man manipulera sina anhöriga med). Däremot om diagnosen var handikappande kan man ljuga sig till vilket jag gjorde, och i dagens läge av utredning var jag handikappad pga mitt missbruk och kunde ej tänka klart.

För övrigt har jag ej missbrukat alkohol/datorspel/medicin sen 2012, och att bli dömd till någon missbrukar stämpel livet ut för det är bara ignorant ifrån din sida. Jag försöker fylla en funktion i sammhället idag, och det är därför jag kommer ut ärlig. Att "dömas" i domstol för detta låter bara vrickat. Men hej i ditt Sverige ska vi väll införa dödsstraff och aktuellisera livstids fängelse och sätta alla som gör ett misstag på livs dom, eller hur?

PS: Mycket möjligt att jag inte har ADHD jag är inte ignorant för den faktan, men jag har rätt till en rättvis undersökning om jag visar symtom på det. Och att svara på vissa mediciner som är indikerade som off label behandling för ADHD ser jag som ett tecken på att det kan vara det, en diskution som läkarna ignorerar.
Zkall
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-05-18
Ort: Örebro

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-12 10:03:49

Det här kallar jag ett moget växande , hoppas att det löser sig för dig . Att ev. Diagnos gör så du kan förstå dig själv bättre , förlåt dig själv o gå vidare .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-12 10:22:18

Zkall skrev:jag har nu sökt privat vård och valt att betala med mina egna pengar för var jag anser vara problematiskt för mig

Bra.
Zkall skrev:Bara för att jag ljög om vissa saker på Asperger utredningen så betyder inte det att jag ej har Asperger.
Zkall skrev:Däremot om diagnosen var handikappande kan man ljuga sig till vilket jag gjorde

Ifall inte de aspergerrelaterade egenskaper man uppvisar är handikappande får man inte diagnosen Asperger. Det innebär att du inte har Asperger ifall du tvingades ljuga om att symptomen innebar en funktionsnedsättning.
Zkall skrev:Att "dömas" i domstol för detta låter bara vrickat.

Ifall du skulle dömas eller ej vet vi inget om, men när du nu lagrar erkännanden på svenska servrar, i inlägg du inte kan radera, gör du knappast saken lättare för din försvarare. Du inser väl att du har agerat brottsligt då du försökt (och kanske lyckats) lura till dig aktivitetsersättning på ogiltig grund? Visst begriper du att man inte får fuska till sig bidrag? Det är på intet vis kontroversiellt att det du beskriver dig ha gjort skulle vara olagligt. Bedrägerier, oredlighet och bidragsfusk av den här typen är inga småpotatis.

Lycka till med utredningen nu och jag hoppas att du inte bara väljer att fokusera på ADHD-biten utan att du dessutom dubbelkollar giltigheten av din aspergerdiagnos: i synnerhet med tanke på hur du beskriver att du, vid tidpunkten för din förra utredning, inte påverkats funktionsnedsättande av dina aspergerrelaterade egenskaper.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav caracara » 2015-09-12 10:51:45

Jag tycker du skall koncentrera dig på mest givande resultat (!) och lösa konkreta problem: om Anafranil hjälpte så använd det plus en betablockerare, om det nu inte är en medicinsk olämplig kombination.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav Zkall » 2015-09-12 11:17:22

caracara skrev:Jag tycker du skall koncentrera dig på mest givande resultat (!) och lösa konkreta problem: om Anafranil hjälpte så använd det plus en betablockerare, om det nu inte är en medicinsk olämplig kombination.

Jag blir nedstämd på betablockerare.
Anafranil hjälpte mig lite, Voxra hjälper mig ännu mer.
Zkall
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-05-18
Ort: Örebro

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav caracara » 2015-09-12 11:29:52

Jaha. Jag har själv haft sk-tsvårt att bygga en vettig relation till sjukvården. Nu är den rel. jättedålig och sällsynt. Har varit bra på att måla in mig i ett hörn. Jag har inga bra råd just nu. Om/när jag kommer på nåt så återkommer jag. :-)Happy
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Läkaren vägrar ställa mig i kö för ADD Utredning

Inläggav caracara » 2015-09-12 11:35:16

P.S.: du vet att det finns 2 slag av betablockare: dom som går igenom blodhjärnbarriären o dom som inte gör det. Till de första hör ju Inderal, som man inte brukar blir deppig av.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in