Normalt att köpa gamla saker?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-10 19:14:36

Det är ju mainstream att gilla nostalgiprylar och inreda i vintagestil. Förstår ej varför man skulle bli ensam av det?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav slackern » 2015-09-10 19:16:58

sugrövmanövern skrev:Det är ju mainstream att gilla nostalgiprylar och inreda i vintagestil. Förstår ej varför man skulle bli ensam av det?


Jag tror att det är en viss skillnad att gilla och inreda till att bli besatt. Du kommer säkert ihåg kamerorna vi hade innan digitalkamerorna blev vardagsmat, det blev dyrt som fan att framkalla och få kopior och majoriteten utav korten blev kassa.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Dagobert » 2015-09-10 19:20:52

yusuke20 skrev:
Dagobert skrev:Jag förstår inte det jag strukit under. Varför blev du sur på henne?
För att hon kommer med dumma påstående som att jag inte är som alla andra ungdomar och att jag inte kommer få några vänner eftersom jag har inte samma intresse som vanliga ungdomar. Hur skulle det kännas om någon sa så till dig?

Det hade kanske inte varit så kul just då men det hade varit nyttigt för mig med en spark i ändan då och då för att försöka se på mig själv med andras ögon.

Då hade jag bättre kunnat se konsekvenserna av mitt handlande och jag tror att mitt liv hade blivit bättre då.

"The truth will set you free, but first it will piss you off."
Dagobert
 
Inlägg: 14191
Anslöt: 2010-11-30

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 19:49:29

yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Fast så tyckte folk på 80-talet (och alla andra årtionden) också. AIDS var nytt då och väldigt fruktat. Skillnaden är att folk inte hade en aning om hur det spreds så de med AIDS hamnade otroligt mycket utanför samhället. Dessutom fanns det inga bromsmediciner som idag. Tv-spel var på ingång och det fruktades att det kunde förstöra hjärnan på barnen och göra dem våldsamma. DDR (östtyskland) existerade. Järnladyn var PM. Hårdrocken och punken sågs som satans verk. Palme sköts.

Det hände minst lika mycket skit då, men vi tenderar att försköna allting och bara vilja minnas det fantastiska.
Fast det året var inget jämfört med idag. Idag är rasismen större, rasismen ökar, internethatet ökar, mobbning ökar, ISIS ökar och ryssland hotar med krig och kärnvapen så nej 2000 talet är mycket mer screwed up.

Rasismen är möjligtvis större i Sverige eftersom det inte är ett lika homogent land längre, men säg till en svart som bor i tex USA att de hade det bättre på 80-talet så får vi se hur de reagerar. Ryssland hotade med krig och kärnvapen på 80-talet också, är kalla kriget inget du har hört talas om?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-10 19:59:05

yusuke20 skrev:Fast det året var inget jämfört med idag. Idag är rasismen större, rasismen ökar, internethatet ökar, mobbning ökar, ISIS ökar och ryssland hotar med krig och kärnvapen så nej 2000 talet är mycket mer screwed up.
Det brändes flyktingförläggningar trots att det kom avsevärt mindre antal och mindre fanatiska flyktingar. Däremot var rasisterna mer politiskt isolerade och sågs som avfällingar. Internethatet fanns även på 80-talet men de var tvungen att göra det IRL så de höll oftare tyst. Men det visade ju sig på skolgårdar och arbetsplatser. Och det skedde en hel del blodiga massakrer även på 80-talet. 1983 var dessutom relationerna mellan Ryssland och USA fullkomligt iskalla.

Skulle nog påstå att global uppvärmning och medvetenheten om existentiella hot såsom asteroider, AI och grey-goo är sådant som definivt är nytt och inte kan viftas bort.

yusuke20 skrev:För att hon kommer med dumma påstående som att jag inte är som alla andra ungdomar och att jag inte kommer få några vänner eftersom jag har inte samma intresse som vanliga ungdomar. Hur skulle det kännas om någon sa så till dig?
Om jag minns tidigare inlägg rätt så är du nog inte som andra ungdomar och din bekante tjejvän kanske har fel i det att det säkert finns vänner att få men de blir mycket färre att välja på. Människor brukar utgå från hur de själva är och behöver oftast en rejäl mental spark för att hamna utanför och inse att omvärlden är helt annorlunda. Frågan du behöver ställa dig är hur dina val påverkar dig om 20 år och om du då kommer att vara nöjd med konsekvenserna därav.

Dagobert skrev:"The truth will set you free, but first it will piss you off."
Det kan iaf jag köpa ;)
Lite som att man har räknat på ett stort matematiskt problem bara för att få reda på i slutklämmen att man gjort FEL.. ;)
Bonuspoäng för initiala felaktiga antaganden..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-10 20:02:48

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Det är ju mainstream att gilla nostalgiprylar och inreda i vintagestil. Förstår ej varför man skulle bli ensam av det?


Jag tror att det är en viss skillnad att gilla och inreda till att bli besatt. Du kommer säkert ihåg kamerorna vi hade innan digitalkamerorna blev vardagsmat, det blev dyrt som fan att framkalla och få kopior och majoriteten utav korten blev kassa.
Jag hade en bra kamera som jag fick typ 1988, den tog bättre kort än många av dagens digitalkameror, prisklass typ 1500:-, ingen dyrgrip ens. *Pushar för 80-talet*.

Jag blir då nyfiken på att se hur det ser ut hemma hos en som inreder i 80-talsstil hardcore och till fullo.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 20:46:53

Dagobert skrev:Det hade kanske inte varit så kul just då men det hade varit nyttigt för mig med en spark i ändan då och då för att försöka se på mig själv med andras ögon.
Så du menar att man ska härma andra än att vara sig själv? det är lika korkad som att tvingas lyssna på dubstep bara för att man ska få vänner. Jag skulle snarare kalla det spak i ändan åt fel rikting och inte bra. Vi bor i ett frihet och inte i någon diktatur.

Dessutom så kan varken du eller hon veta om att jag inte skulle få vänner bara för att jag har annorlunda intressen. Finns en kille i gymnasiet som klär sig i 40 tals kläder och har 40 tals inredning samt lyssnar på 40 tals musik men ändå så har han 30 vänner i gymnasiet.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav slackern » 2015-09-10 20:51:48

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Det är ju mainstream att gilla nostalgiprylar och inreda i vintagestil. Förstår ej varför man skulle bli ensam av det?


Jag tror att det är en viss skillnad att gilla och inreda till att bli besatt. Du kommer säkert ihåg kamerorna vi hade innan digitalkamerorna blev vardagsmat, det blev dyrt som fan att framkalla och få kopior och majoriteten utav korten blev kassa.
Jag hade en bra kamera som jag fick typ 1988, den tog bättre kort än många av dagens digitalkameror, prisklass typ 1500:-, ingen dyrgrip ens. *Pushar för 80-talet*.

Jag blir då nyfiken på att se hur det ser ut hemma hos en som inreder i 80-talsstil hardcore och till fullo.


Förlåt jag utryckte mig fel, vad jag menade var att någon rörde på sig eller råkade göra en konstig min eller blinka och se helt miffo ut.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-10 20:53:05

yusuke20 skrev:
Dagobert skrev:Det hade kanske inte varit så kul just då men det hade varit nyttigt för mig med en spark i ändan då och då för att försöka se på mig själv med andras ögon.
Så du menar att man ska härma andra än att vara sig själv? det är lika korkad som att tvingas lyssna på dubstep bara för att man ska få vänner. Jag skulle snarare kalla det spak i ändan åt fel rikting och inte bra. Vi bor i ett frihet och inte i någon diktatur.
Om man kopierar / härmar andras beteende i vissa situationer är det inte så korkat som du tycks tro . Det är en medveten strategi ! Huvudsaken är att JAG vet vem jag är :)
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 20:54:19

plåtmonster skrev:m jag minns tidigare inlägg rätt så är du nog inte som andra ungdomar och din bekante tjejvän kanske har fel i det att det säkert finns vänner att få men de blir mycket färre att välja på.
Det kan inte du veta.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-10 20:55:38

sugrövmanövern skrev:Jag hade en bra kamera som jag fick typ 1988, den tog bättre kort än många av dagens digitalkameror
Den använde väl kemibaserad fotografering? De brukar vara bättre men kostar också.

yusuke20 skrev:Så du menar att man ska härma andra än att vara sig själv?
Lev ut dina intressen. Var bara observant på om de går ut över annat i livet. Det svåra är att förstå egna behov 10 år frammåt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 20:56:46

Ruffsetuss skrev:Om man kopierar / härmar andras beteende i vissa situationer är det inte så korkat som du tycks tro . Det är en medveten strategi ! Huvudsaken är att JAG vet vem jag är
Det är din åsikt men den funkar inte med mig eftersom jag vill vara den jag är och inte härma andra så lägg ner nu med att försöka få mig att tappa intresset för jag går inte på sådant påhittade rövarhistorier.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 21:00:01

plåtmonster skrev:Var bara observant på om de går ut över annat i livet.

Hur menar du och kan du förklara exakt?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-10 21:07:20

Jag vill inte få dig att tappa något intresse , vad jag reagerad på var din inställning att om man härmade någon var man korkad . Alla har vi olika strategier för att göra tillvaron lite mindre krånglig . Det är inte en åsikt jag har , jag vet att så är det för många Aspergare .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 21:18:03

Ruffsetuss skrev:jag vet att så är det för många Aspergare

Men hade en tjej eller en kille sagt: ''Jag kan inte va din vän för att du lyssnar på äldre musik och inreder ditt hem till 80 tal'' betyder det då att jag måste lyssna på de och överge mitt rätta intresse till det falska intresset som de har? Nej jag skulle ha sagt: ''Kan du inte acceptera min intresse och hur jag lever mitt liv så bli inte min vän då men kom inte här och säg att mitt intresse är fel för mig för det är den inte.'' Jag tänker inte anpassa mig efter andras intresse bara för att de tycker mitt är onormal för en stark människa gör inte så. Det hade också försämrat min självförtroende om jag gjorde det.

Vad menar du med '' så är det för många aspergare''? En Aspergare går inte runt och anpassar sig efter andras intresse bara för att de tycker att aspergares intresse är korkad och onormal.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 21:28:03

Ruffsetuss skrev:vad jag reagerad på var din inställning att om man härmade någon var man korkad
Ja och det stämmer eftersom det krävs bra självkänsla och självförtroende för att kunna få vänner och självkänsla får man inte om man härmar andra bara för att man känner sig ensam i ett intresse som många inte har. Man gör sig själv till ett slav för personen som man anpassar sig efter om vad han tycker hur man ska leva sitt liv och vad för intresse man ska ha.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-10 21:28:30

ok jag pratar om olika beteenden och du pratar om intressen :oops: naturligtvis ska du inte ge upp dina intressen , men du är säkert medveten om att det kan bli svårt att hitta likasinnade . Men man kan faktiskt umgås med folk som är annorlunda än en själv också . Hitta andra sidor hos sig själv som man inte visste fanns , spännande .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 21:34:04

Ruffsetuss skrev:ok jag pratar om olika beteenden och du pratar om intressen :oops: naturligtvis ska du inte ge upp dina intressen , men du är säkert medveten om att det kan bli svårt att hitta likasinnade . Men man kan faktiskt umgås med folk som är annorlunda än en själv också . Hitta andra sidor hos sig själv som man inte visste fanns , spännande .


Så du menar alltså om många i skolan är kexiga och taskiga medans man är en av de få som är snälla. betyder det då att man ska överge sitt sanna jag och hoppa över till det falska jag genom at bli vän med ett gäng taskiga puckon? Som sagt så är det bara täcken på dålig självkänsla att härma andras beteende bara för att bli gillad.

Jag sa heller aldrig att jag söker efter vänner med samma intresse men jag vill gärna ha vänner som kan respektera hur jag lever mitt liv, hur jag är som person, hur jag ser ut och min intresse.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-10 21:48:01

När man är så gammal som jag (56år) så är det inte för att bli gillad som man härmar /kopierar andras beteende . Naturligtvis så behöver man inte härma alla rötägg som kommer i ens väg . Utan det är för att livet kan bli så mycket enklare . Inta alltid och inte varsomhelst . Du är ung o jag äldre , alltså har jag också intressen som kanske inte är så vanliga . Det var inte helt lätt för mig att skaffa vänner när jag var i din ålder , men med åren så har jag valt mina vänner med omsorg . Mitt motto är Lev och låt Leva
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 21:56:16

Ruffsetuss skrev:
Det ändrar inte det faktum att man fortfarande får dålig självkänsla om man härmar andras beteende. Jag ser inte det som att göra livet enklare utan det gör livet mer svårare.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-10 22:03:23

Ok det är din syn på saken , då kan vi vara överens om att inte ha samma syn på saken .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 22:09:05

Ruffsetuss skrev:Ok det är din syn på saken
Det är faktiskt fakta.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-10 22:21:07

Då är jag överens med dig om att vi inte är överens i den här frågan . Så nu släpper åtminstone jag den här tråden . God Natt :-)ZZZ
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-10 22:22:16

yusuke20 skrev:
plåtmonster skrev:Var bara observant på om de går ut över annat i livet.

Hur menar du och kan du förklara exakt?
Om dina intressen och avvikelser gör så att du totalt sett får ett sämre liv utifrån ditt eget perspektiv. Och ditt perspektiv kan ändras med tiden. Så det gäller att behålla så många framtida valmöjligheter som möjligt.

Angående kompisen så kan du ju spela modern musik när denne är hemma hos dig om du tycker att vännen är viktig. Annars kanske det är läge att hitta en annan vän som du fungerar bättre med. Att ändra inredning för vänners tyckande är däremot kanske överdrivet med att vara tilllags.

Tror det svåraste är att inse vilka valmöjligheter man försämrar i dagsläget som man behöver i framtiden. För man ändras genom utveckling.

Fundera över vad som verkligen är viktigt för dig nu och vad du tror kommer att vara viktigt för dig i framtiden. Gör prioriteringar men var medveten om varför och dess konsekvenser.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in