Normalt att köpa gamla saker?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Huggorm » 2015-09-10 8:40:07

Nintendo 8-bitars :D
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav geeko » 2015-09-10 9:12:24

Tycker det låter lite som om du försöker bygga in dig i en förgången tid "då livet var bättre". Eller nått. Så länge du inte glömmer bort världen utanför förstår jag dock inte problemet.
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Re: Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Zirre » 2015-09-10 11:30:52

Om man bara utgår från rubriken så ja, annars skulle det inte finnas loppisar och auktioner.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 13:20:00

yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Du är alltså född -96?
Det stämmer rätt. förresten vad var det för syfte med den där videon?

Min poäng är att du har gått och blivit besatt av en tid du omöjligt kan ha upplevt själv. Visst, jag kan förstå fascinationen med 80-talet. Jag föredrar filmer från 80-talet och tidigt 90-tal. Men att vilja leva i en tid du aldrig har upplevt tyder på just det som låten tar upp - nostalgi för en tid som aldrig har existerat.

Hur kan man frivilligt vilja använda internet via modem? Antar att du är för ung för att minnas vilket jäkla helvete det var att bara få sitta vid internet 30 min per dag, annars blev telefonräkningen för dyr. Och 10 av de 30 gick åt till att ta sig in på sidan du ville till.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Huggorm » 2015-09-10 13:30:44

colaflaska skrev:
yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Du är alltså född -96?
Det stämmer rätt. förresten vad var det för syfte med den där videon?

Min poäng är att du har gått och blivit besatt av en tid du omöjligt kan ha upplevt själv. Visst, jag kan förstå fascinationen med 80-talet. Jag föredrar filmer från 80-talet och tidigt 90-tal. Men att vilja leva i en tid du aldrig har upplevt tyder på just det som låten tar upp - nostalgi för en tid som aldrig har existerat.
Jag är född -81 och upplevde alltså det mesta av 80-talet, men jag upplevde inte den generaliserade bild av perioden som den nu förknippas med. Det tror jag faktiskt väldigt få gjorde. Så jag tror det är få 80-talsfantaster som verkligen älskar det "äkta" 80-talet och det samma gäller nog de som brinner för 50-talet eller andra perioder. Om man var född eller inte spelar nog minimal betydelse.
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav slackern » 2015-09-10 13:33:12

Huggorm skrev:
colaflaska skrev:
yusuke20 skrev:Det stämmer rätt. förresten vad var det för syfte med den där videon?

Min poäng är att du har gått och blivit besatt av en tid du omöjligt kan ha upplevt själv. Visst, jag kan förstå fascinationen med 80-talet. Jag föredrar filmer från 80-talet och tidigt 90-tal. Men att vilja leva i en tid du aldrig har upplevt tyder på just det som låten tar upp - nostalgi för en tid som aldrig har existerat.
Jag är född -81 och upplevde alltså det mesta av 80-talet, men jag upplevde inte den generaliserade bild av perioden som den nu förknippas med. Det tror jag faktiskt väldigt få gjorde. Så jag tror det är få 80-talsfantaster som verkligen älskar det "äkta" 80-talet och det samma gäller nog de som brinner för 50-talet eller andra perioder. Om man var född eller inte spelar nog minimal betydelse.


Om killen skulle digga 50-talet och köpa vintage saker från den tiden tror jag att han skulle bli värsta brudmagneten eller 60-talet. Tjejerna skulle associera det med Mad Men.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Huggorm » 2015-09-10 13:36:16

slackern skrev:Om killen skulle digga 50-talet och köpa vintage saker från den tiden tror jag att han skulle bli värsta brudmagneten eller 60-talet. Tjejerna skulle associera det med Mad Men.
Eller rock'n'roll och raggarkultur
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav slackern » 2015-09-10 13:44:24

Huggorm skrev:
slackern skrev:Om killen skulle digga 50-talet och köpa vintage saker från den tiden tror jag att han skulle bli värsta brudmagneten eller 60-talet. Tjejerna skulle associera det med Mad Men.
Eller rock'n'roll och raggarkultur


Jo det har du rätt i men jag tänkte mer på det eleganta modet och inredningen.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Dagobert » 2015-09-10 14:13:29

Mobiltelefon från 80-talet förstås. 5 kg och 15 minuter samtalstid, typ.
Med fast monterad hållare i bilens baklucka och lur på instrumentbrädan.

NMT-telefoner funkar väl inte idag tyvärr men man kan simulera 80-talskänslan med två tegelstenar i en liten attacheväska och en spiralsladd till sin moderna mobil.
Dagobert
 
Inlägg: 14191
Anslöt: 2010-11-30

Re: Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav kullan » 2015-09-10 14:17:13

Jag gillar gamla saker. Många av mina möbler är gamla och köpta på second hand.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Dagobert » 2015-09-10 14:27:07

yusuke20 skrev:En bekant till mig tycker detta är bara slöseri på pengar och att jag borde vara mer som alla andra ungdomar. Hon tycker jag inte är normal som väljer att köpa en tjock tv istället för en platt tv och en gammal kamera istället för en med hög kvalité. Hon påstår dessutom att jag lär inte få några vänner om jag fortsätter så här vilket gjorde mig sur på henne för jag vill kunna få vänner även om jag har stort intresse för 80 talet och jag ser inte hur det skulle påverka mitt liv negativt genom att se bak i tekniken än fram och att försöka få mitt hem att se 80 tals aktig ut.

Jag förstår inte det jag strukit under. Varför blev du sur på henne?
Dagobert
 
Inlägg: 14191
Anslöt: 2010-11-30

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 15:57:55

geeko skrev:Tycker det låter lite som om du försöker bygga in dig i en förgången tid "då livet var bättre". Eller nått. Så länge du inte glömmer bort världen utanför förstår jag dock inte problemet.
Ser inget problem med det och världen kanske jag inte kommer glömma bort men jag vill helst undvika att tänka på allt sjukt som händer i världen. För mig så går världen emot helvetet.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 16:02:51

Dagobert skrev:Jag förstår inte det jag strukit under. Varför blev du sur på henne?
För att hon kommer med dumma påstående som att jag inte är som alla andra ungdomar och att jag inte kommer få några vänner eftersom jag har inte samma intresse som vanliga ungdomar. Hur skulle det kännas om någon sa så till dig?

Hon försöker lägga sig i mitt liv och ändra på den så det är därför jag är sur på henne.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav RapeRegs » 2015-09-10 16:11:00

yusuke20 skrev: För att hon kommer med dumma påstående som att jag inte är som alla andra normala människor och att jag inte kommer få några vänner eftersom jag har inte samma intresse som vanliga ungdomar.


Det är svårare att skapa relationer när man betraktas som en onormal kuf. Att du inte har några gemensamma intressen med dina jämnåriga är också en försvårande omständighet. Hon har alltså rätt i sak.

Det är förvisso dumt av henne att oombett försöka lägga sig i ditt liv. Men det är inte säkert hon gör det av ren ondska. Kanske försöker hon hjälpa dig på ett klantigt vis.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 16:26:25

yusuke20 skrev: För mig så går världen emot helvetet.

Fast så tyckte folk på 80-talet (och alla andra årtionden) också. AIDS var nytt då och väldigt fruktat. Skillnaden är att folk inte hade en aning om hur det spreds så de med AIDS hamnade otroligt mycket utanför samhället. Dessutom fanns det inga bromsmediciner som idag. Tv-spel var på ingång och det fruktades att det kunde förstöra hjärnan på barnen och göra dem våldsamma. DDR (östtyskland) existerade. Järnladyn var PM. Hårdrocken och punken sågs som satans verk. Palme sköts.

Det hände minst lika mycket skit då, men vi tenderar att försköna allting och bara vilja minnas det fantastiska.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav slackern » 2015-09-10 16:31:34

colaflaska skrev:
yusuke20 skrev: För mig så går världen emot helvetet.

Fast så tyckte folk på 80-talet (och alla andra årtionden) också. AIDS var nytt då och väldigt fruktat. Skillnaden är att folk inte hade en aning om hur det spreds så de med AIDS hamnade otroligt mycket utanför samhället. Dessutom fanns det inga bromsmediciner som idag. Tv-spel var på ingång och det fruktades att det kunde förstöra hjärnan på barnen och göra dem våldsamma. DDR (östtyskland) existerade. Järnladyn var PM. Hårdrocken och punken sågs som satans verk. Palme sköts.

Det hände minst lika mycket skit då, men vi tenderar att försköna allting och bara vilja minnas det fantastiska.


Usch du missade Reagan. I och för sig var han och Järnladyn bästapolare.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 18:37:24

RapeRegs skrev:Det är svårare att skapa relationer när man betraktas som en onormal kuf. Att du inte har några gemensamma intressen med dina jämnåriga är också en försvårande omständighet. Hon har alltså rätt i sak.
I helsike att det skulle skapa svårare relationer för många idag struntar totalt i om vad folk har för intresse så hon har helt fel där. Hade det varit så hade det brutit mot rätten att ha egen intresse och åsikter.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 18:39:01

colaflaska skrev:Fast så tyckte folk på 80-talet (och alla andra årtionden) också. AIDS var nytt då och väldigt fruktat. Skillnaden är att folk inte hade en aning om hur det spreds så de med AIDS hamnade otroligt mycket utanför samhället. Dessutom fanns det inga bromsmediciner som idag. Tv-spel var på ingång och det fruktades att det kunde förstöra hjärnan på barnen och göra dem våldsamma. DDR (östtyskland) existerade. Järnladyn var PM. Hårdrocken och punken sågs som satans verk. Palme sköts.

Det hände minst lika mycket skit då, men vi tenderar att försköna allting och bara vilja minnas det fantastiska.
Fast det året var inget jämfört med idag. Idag är rasismen större, rasismen ökar, internethatet ökar, mobbning ökar, ISIS ökar och ryssland hotar med krig och kärnvapen så nej 2000 talet är mycket mer screwed up.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 18:43:55

RapeRegs skrev:Kanske försöker hon hjälpa dig på ett klantigt vis.
Jag ser det mer som en förolämpning mot min intresse och vad jag gillar än hjälp men det spelar ingen roll för jag vill inte att folk ska klaga på mina intressen. Hon får sköta sitt och inte lägga sig i någon annans.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Huggorm » 2015-09-10 18:45:26

yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Fast så tyckte folk på 80-talet (och alla andra årtionden) också. AIDS var nytt då och väldigt fruktat. Skillnaden är att folk inte hade en aning om hur det spreds så de med AIDS hamnade otroligt mycket utanför samhället. Dessutom fanns det inga bromsmediciner som idag. Tv-spel var på ingång och det fruktades att det kunde förstöra hjärnan på barnen och göra dem våldsamma. DDR (östtyskland) existerade. Järnladyn var PM. Hårdrocken och punken sågs som satans verk. Palme sköts.

Det hände minst lika mycket skit då, men vi tenderar att försköna allting och bara vilja minnas det fantastiska.
Fast det året var inget jämfört med idag. Idag är rasismen större, rasismen ökar, internethatet ökar, mobbning ökar, ISIS ökar och ryssland hotar med krig och kärnvapen så nej 2000 talet är mycket mer screwed up.
Jag tror risken för kärnvapenkrig med Ryssland var större på åttiotalet faktiskt. Däremot har vi en del andra oberäkneliga kärnvapenmakter idag, som Nordkorea och Pakistan.
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav slackern » 2015-09-10 18:47:18

Huggorm skrev:
yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Fast så tyckte folk på 80-talet (och alla andra årtionden) också. AIDS var nytt då och väldigt fruktat. Skillnaden är att folk inte hade en aning om hur det spreds så de med AIDS hamnade otroligt mycket utanför samhället. Dessutom fanns det inga bromsmediciner som idag. Tv-spel var på ingång och det fruktades att det kunde förstöra hjärnan på barnen och göra dem våldsamma. DDR (östtyskland) existerade. Järnladyn var PM. Hårdrocken och punken sågs som satans verk. Palme sköts.

Det hände minst lika mycket skit då, men vi tenderar att försköna allting och bara vilja minnas det fantastiska.
Fast det året var inget jämfört med idag. Idag är rasismen större, rasismen ökar, internethatet ökar, mobbning ökar, ISIS ökar och ryssland hotar med krig och kärnvapen så nej 2000 talet är mycket mer screwed up.
Jag tror risken för kärnvapenkrig med Ryssland var större på åttiotalet faktiskt. Däremot har vi en del andra oberäkneliga kärnvapenmakter idag, som Nordkorea och Pakistan.


Fast det militära hotet från Ryssland mot Sverige är nog större i dagsläget.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav Huggorm » 2015-09-10 18:50:05

slackern skrev:Fast det militära hotet från Ryssland mot Sverige är nog större i dagsläget.
Tror jag inte, de har fullt upp med de gamla sovjetrepublikerna och nu också Syrien. Tvåfrontskrig är lite omodernt efter Hitlers misslyckande så de flesta försöker undvika multitasking inom krigföring nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav slackern » 2015-09-10 19:00:14

Huggorm skrev:
slackern skrev:Fast det militära hotet från Ryssland mot Sverige är nog större i dagsläget.
Tror jag inte, de har fullt upp med de gamla sovjetrepublikerna och nu också Syrien. Tvåfrontskrig är lite omodernt efter Hitlers misslyckande så de flesta försöker undvika multitasking inom krigföring nu.


USA och deras allierade kör på en massa fronter i och med kriget mot terrorn. Har du inte alls följt med utvecklingen i Östersjön och Rysslands aggressivare taktik och hot mot Sverige?
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt att köpa gamla saker?

Inläggav RapeRegs » 2015-09-10 19:05:07

yusuke20 skrev:I helsike att det skulle skapa svårare relationer för många idag struntar totalt i om vad folk har för intresse så hon har helt fel där. Hade det varit så hade det brutit mot rätten att ha egen intresse och åsikter.


Folk relaterar lättare till saker som känns familjära. Det genomsyrar allt från nyhetsrapportering (närhetsprincipen) till vilken partner man väljer. Visst kan det finnas människor som har en positiv och öppen syn på avvikande och underliga saker, men de för de flesta handlar det mer om hur de vill vara / framstå än hur de faktiskt uppför sig.

Du har all rätt att uppföra dig avvikande, ha kufiska specialintressen och vara allmänt annorlunda. Att våga var sig själv är i mina ögon ett tecken på mognad. Men jag tycker inte du ska blunda för det faktum att det kan göra dig mer ensam.
Senast redigerad av RapeRegs 2015-09-10 19:16:12, redigerad totalt 2 gånger.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Intressanta intressen



Logga in