Kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

blir ni ofta förälskade i figurer som inte existerar på riktigt?

ja väldigt mycket
7
13%
ja men bara ibland
11
21%
sådär. har hänt någon gång i livet
12
23%
väldigt sällan
4
8%
aldrig
17
32%
vet inte/kommer inte ihåg
2
4%
 
Antal röster : 53

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 0:40:31

colaflaska skrev:Det är inte normalt att vara kär i en påhittad figur om man är över 12 år
Fortfarande din åsikt.

colaflaska skrev:Är du seriös när du kallar djurknullande för att "ge kärlek"? Och du tror att djuret uppfattar det så? Det är ett sjukt jävla beteende.
Jag sa aldrig att det var kärlek men jag frågade dig eftersom du sa att vara kär är att ge och ta.

colaflaska skrev:Hur vet du att hon passar dig? Du har aldrig träffat henne.
Jag kanske inte har träffat henne i verklighet men jag har lärt känna henne genom att titta på serien. Hon är snäll, lugn, omtänksam, humorisk, smart och glad vilket är den typen av tjejer jag vill ha.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 0:41:56

tahlia skrev:Alltså... Jag säger inte alls att jag förstår mig på fenomenet men uppenbarligen går det alldeles utmärkt att förälska sig i, och att vara kär i, exempelvis föremål eller animerade personer. Om det var omöjligt skulle väl inte de som känner på det viset faktiskt känna som de gör, och dessutom beskriva känslan på samma vis som de personer som förälskar sig i människor gör?
Ni kan vara hur vrånga ni vill men ni kan likt förbannat inte bestämma vad någon annan ska känna eller uppleva. Så protester som "det kan du inte" blir bara dumt.
Tack så mycket. Det var precis det jag försökte förklara.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 0:50:01

Surkatt skrev:var du ute efter stöd i det här?
Nej det enda jag ville var att folk kunde dela med sig av tecknade figurer som de var kära i vilket jag gjorde nyss.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav antonius » 2015-09-10 2:12:15

Så klart, Lara Croft, är min gudinna... :-)173 :-)173 :-)173
antonius
 
Inlägg: 21931
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 13:23:17

yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Hur vet du att hon passar dig? Du har aldrig träffat henne.

Jag kanske inte har träffat henne i verklighet men jag har lärt känna henne genom att titta på serien. Hon är snäll, lugn, omtänksam, humorisk, smart och glad vilket är den typen av tjejer jag vill ha.

Men eftersom du aldrig har, eller kommer, träffat henne så har du ingen aning om hur ni skulle trivas ihop. Hon skulle antagligen finna dig otroligt obehaglig som gått och blivit besatt av henne trots att ni aldrig haft en konversation. Antar att du är en sån som blir kär i folk över internet också.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 15:52:56

colaflaska skrev:Men eftersom du aldrig har, eller kommer, träffat henne så har du ingen aning om hur ni skulle trivas ihop. Hon skulle antagligen finna dig otroligt obehaglig som gått och blivit besatt av henne trots att ni aldrig haft en konversation. Antar att du är en sån som blir kär i folk över internet också.
Hur vet du om att en tjej som liknar både och är som manga tjejen inte skulle gilla mig? du känner ju inte mig och du vet väl också om att nätdate börjar bli allt mer vanligt? Jag förstår inte riktigt varför du skulle bry dig och ha emot att jag gillar tjejer som är snälla och söta? om du tror att jag ska dejta en hårding så tror du helt fel. Jag förstår inte heller varför du klagar på när jag är förälskad i en tecknad figur?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 16:17:53

yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Men eftersom du aldrig har, eller kommer, träffat henne så har du ingen aning om hur ni skulle trivas ihop. Hon skulle antagligen finna dig otroligt obehaglig som gått och blivit besatt av henne trots att ni aldrig haft en konversation. Antar att du är en sån som blir kär i folk över internet också.
Hur vet du om att en tjej som liknar både och är som manga tjejen inte skulle gilla mig? du känner ju inte mig och du vet väl också om att nätdate börjar bli allt mer vanligt? Jag förstår inte riktigt varför du skulle bry dig och ha emot att jag gillar tjejer som är snälla och söta? om du tror att jag ska dejta en hårding så tror du helt fel. Jag förstår inte heller varför du klagar på när jag är förälskad i en tecknad figur?

Men det är väldigt stor skillnad på att gilla en viss typ av tjejer (de flesta föredrar en viss typ människor) och att bli kär/förälskad i någon för att hon påminner dig om en påhittad figur och inte för den hon faktiskt är. Jag hade blivit väldigt sårad om min sambo sa att han gillade mig för någon jag inte är, eller som ens existerar. De flesta vill bli omtyckta för den de är, inte för att ens partner har någon förutfattad bild av hur man ska vara, baserat på att man liknar någon. Jag är inte upprörd över det, jag försöker bara få dig att förstå att din tankegång i slutändan bara kommer göra dig och eventuell framtida partner besviken.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 18:33:12

colaflaska skrev:Men det är väldigt stor skillnad på att gilla en viss typ av tjejer (de flesta föredrar en viss typ människor) och att bli kär/förälskad i någon för att hon påminner dig om en påhittad figur och inte för den hon faktiskt är. Jag hade blivit väldigt sårad om min sambo sa att han gillade mig för någon jag inte är, eller som ens existerar. De flesta vill bli omtyckta för den de är, inte för att ens partner har någon förutfattad bild av hur man ska vara, baserat på att man liknar någon. Jag är inte upprörd över det, jag försöker bara få dig att förstå att din tankegång i slutändan bara kommer göra dig och eventuell framtida partner besviken.
Jag sa inte att tjejer skulle se exakt ut som hon men borde vara mer lik i person och lite utseende men inte exakt.
Jag vill ha en snäll, lugn, ärlig, smart, rolig och omtänksam tjej och inte någon som är kaxig och tuff. Tuffa tjejer kan jag inte stå ut med och bara förstör för mig och mitt liv så nej tuffingar är inget som jag passar med.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Puzzle » 2015-09-10 18:36:55

Mja... Direkt "kär" skulle jag väl kanske inte säga men visst kan det hända att man blir lite förälskad i vissa karaktärer men då är det oftast filmer, serier eller böcker men det är väl ungefär på samma djup som när man blir smått förälskad i personer man inte riktigt känner.

Man ser attraktiva drag som man gärna ser hos en partner så det väcker helt enkelt sådana känslor.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Huggorm » 2015-09-10 18:47:58

yusuke20 skrev:Jag sa inte att tjejer skulle se exakt ut som hon men borde vara mer lik i person och lite utseende men inte exakt.
Jag vill ha en snäll, lugn, ärlig, smart, rolig och omtänksam tjej och inte någon som är kaxig och tuff. Tuffa tjejer kan jag inte stå ut med och bara förstör för mig och mitt liv så nej tuffingar är inget som jag passar med.
Jag tror de flesta tjejer är just så som du önskar faktiskt, bara att de inte syns och hörs lika mycket som den andra sorten.
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 21:01:58

Huggorm skrev:Jag tror de flesta tjejer är just så som du önskar faktiskt, bara att de inte syns och hörs lika mycket som den andra sorten.
var kan man hitta såna?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 21:04:32

yusuke20 skrev:
Huggorm skrev:Jag tror de flesta tjejer är just så som du önskar faktiskt, bara att de inte syns och hörs lika mycket som den andra sorten.
var kan man hitta såna?

Är du inte nöjd med din påhittade figur helt plötsligt?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 21:37:46

colaflaska skrev:Är du inte nöjd med din påhittade figur helt plötsligt?
jag ställde en simpel fråga och sen kommer du och frågar rakt i ansiktet på mig helt omotiverad om något helt annat.

Jag frågade om hur man kan få tag på snälla, roliga, lugna, söta, omtänksama och smarta tjejer.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-10 21:55:20

earlydayminer skrev:Jag var lite småkär i Frida Hallgren i Kådisbellan. Haha. :D


Jamen Frida Hallgren finns ju. Eller var du kär i "Fitt-Margit"?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-10 21:57:14

tahlia skrev:Alltså... Jag säger inte alls att jag förstår mig på fenomenet men uppenbarligen går det alldeles utmärkt att förälska sig i, och att vara kär i, exempelvis föremål eller animerade personer. Om det var omöjligt skulle väl inte de som känner på det viset faktiskt känna som de gör, och dessutom beskriva känslan på samma vis som de personer som förälskar sig i människor gör?
Ni kan vara hur vrånga ni vill men ni kan likt förbannat inte bestämma vad någon annan ska känna eller uppleva. Så protester som "det kan du inte" blir bara dumt.


:-)049
En gammal kompis till mig var kär i tecknade Robin Hood (räven, alltså) och i en mangafigur som jag inte minns namnet på.
Jag har aldrig varit kär i en tecknad figur, men så länge man inte blir helt besatt och inte kan skilja på påhitt och verklighet så är det väl ingen fara.
Den enda påhittade person jag varit kär i är Fantomen på Operan, men det är inte så att jag ligger och fantiserar om honom på nätterna och drömmer om att han skall röva bort mig eller nåt sånt, jag finner bara rollfiguren väldigt sensuell och tilldragande på ett lite farligt sätt. Och då tänder jag ändå för det mesta på kvinnor, så han är något alldeles särskilt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 22:48:40

Kahlokatt skrev:men det är inte så att jag ligger och fantiserar om honom på nätterna och drömmer om att han skall röva bort mig eller nåt sånt
Det där kallar jag inte riktigt att vara helt besatt eller skilja på verklighet och fantasi. Det är vanligt att aspergare fantiserar om de som de är förälskade inklusive påhittade figurer.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 22:54:06

yusuke20 skrev:
Kahlokatt skrev:men det är inte så att jag ligger och fantiserar om honom på nätterna och drömmer om att han skall röva bort mig eller nåt sånt
Det där kallar jag inte riktigt att vara helt besatt eller skilja på verklighet och fantasi. Det är vanligt att aspergare fantiserar om de som de är förälskade inklusive påhittade figurer.

Är det okej att du själv generaliserar om vad som är vanligt bland aspergare och inte, men när andra gör det är det fel och fördomar? Vad baserar du det påståendet på? Ingen forskning som baserats på statistik hoppas jag.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 22:59:19

colaflaska skrev:
yusuke20 skrev:
Kahlokatt skrev:men det är inte så att jag ligger och fantiserar om honom på nätterna och drömmer om att han skall röva bort mig eller nåt sånt
Det där kallar jag inte riktigt att vara helt besatt eller skilja på verklighet och fantasi. Det är vanligt att aspergare fantiserar om de som de är förälskade inklusive påhittade figurer.

Är det okej att du själv generaliserar om vad som är vanligt bland aspergare och inte, men när andra gör det är det fel och fördomar? Vad baserar du det påståendet på? Ingen forskning som baserats på statistik hoppas jag.
Jag har läst det i en faktabok om asperger så nej jag generaliserar inte.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 23:04:18

yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:
yusuke20 skrev: Det där kallar jag inte riktigt att vara helt besatt eller skilja på verklighet och fantasi. Det är vanligt att aspergare fantiserar om de som de är förälskade inklusive påhittade figurer.

Är det okej att du själv generaliserar om vad som är vanligt bland aspergare och inte, men när andra gör det är det fel och fördomar? Vad baserar du det påståendet på? Ingen forskning som baserats på statistik hoppas jag.
Jag har läst det i en faktabok om asperger så nej jag generaliserar inte.

Men jag har läst i en faktabok att det är vanligt att imitera andras beteende. Är det bara din faktabok som stämmer alltså?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-10 23:06:34

:-)049
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav yusuke20 » 2015-09-10 23:13:49

colaflaska skrev:Men jag har läst i en faktabok att det är vanligt att imitera andras beteende. Är det bara din faktabok som stämmer alltså?
Min faktabok är skriven av en professionell och mycket mycket kunnig forskare inom autism och psykologi så ja min faktabok stämmer till stor del.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav colaflaska » 2015-09-11 0:01:20

yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Men jag har läst i en faktabok att det är vanligt att imitera andras beteende. Är det bara din faktabok som stämmer alltså?
Min faktabok är skriven av en professionell och mycket mycket kunnig forskare inom autism och psykologi så ja min faktabok stämmer till stor del.

Så Tony Attwood är inte en kunnig forskare?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Puzzle » 2015-09-11 0:08:47

colaflaska skrev:
yusuke20 skrev:
colaflaska skrev:Men jag har läst i en faktabok att det är vanligt att imitera andras beteende. Är det bara din faktabok som stämmer alltså?
Min faktabok är skriven av en professionell och mycket mycket kunnig forskare inom autism och psykologi så ja min faktabok stämmer till stor del.

Så Tony Attwood är inte en kunnig forskare?

Tro det eller ej men två faktaböcker skriva om samma ämne fast med olika inriktningar kan faktiskt ha rätt båda två... :wink:

Yusuke20: Du råkar inte minnas vad boken eller författaren hette? Den verkar intressant.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

kan ni bli kära i figurer som inte finns i verkligheten?

Inläggav Alien » 2015-09-11 1:27:21

Klart man kan bli kär i figurer i böcker, filmer och serier, men förhoppningsvis inser man skillnaden på förälskelser i verkliga personer.

Många blev kära i Mr Darcy i Stolthet och fördom. Man kan förstås bli kär i romanfiguren (trots att han är odrägligt högfärdig och arrogant). Men jag tror det tog fart när Colin Firth spelade Mr Darcy i TV-serien. Finns ju t o m en scen där han stiger upp ur sjön (den finns inte med i romanen) i våt skjorta och ser sexig ut.

För övrigt sas det att deckarförfattaren Dorothy Sayers var kär i sin egen romanhjälte Lord Peter Wimsey. Men det är klart, som författare kan man ju skapa den ultimata drömmannen.

I The Big Bang Theory blir Raj kär i datarösten Siri.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in