Böcker byggda på verklighet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Alien » 2011-12-14 3:09:15

Alltså där en vanlig människa upplevt något ovanligt, ofta något fruktansvärt, och sedan skrivit en bok om det (vanligen med en medförfattare som är proffs). Det är alltså inte som litteratur böckerna är intressanta, inte heller personerna i sig utan det som har hänt i verkligheten.

En bibliotekarie berättade att de böcker som mest lånades av tonårsflickor var dels just böcker byggda på verkligheten (ju hemskare dess bättre), dels Twilightböckerna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav Alien » 2011-12-14 3:15:59

Jag har nyligen läst en sådan bok:

Mot alla odds. En mors kamp för att bevisa sin oskuld av Angela Cannings och Megan Lloyd Davies.

Boken är intressant inte bara för vad som hände Angela och hennes familj utan för hur en känd professors idéer påverkade flera domar.

Angela Cannings och hennes man Terry är verkligen helt vanliga människor. Han arbetar på ett bageri 60 timmar i veckan. Hon är hemma med deras treåriga dotter Jade och spädbarnet Matthew.

Spoiler: visa
De hade tidigare fått en dotter Gemma som dött i plötslig spädbarnsdöd och senare en son Jason som också dött i plötslig spädbarnsdöd. Efter detta blev de rådda av en professor i pediatrisk patolog att vänta 3-4 år med att försöka igen, flytta till ett nytt hus och sluta röka. När Jade föddes ingick hon i ett projekt Care of Nest Infants. Hon övervakades extra noga i ett år. Angela förde dagliga anteckningar om Jades utveckling. När hon blivit äldre och verkade helt frisk beslöt de att ge henne ett syskon, Matthew. Sedan lät Angela sterilisera sig.

Men efter att även Matthew dött i plötslig spädbarnsdöd blev Angela misstänkt för att ha dödat tre av sina barn. Varje gång hade de slutat andats när hon var ensam hemma med barnet. Man misstänkte att hon led av Münchhausens syndrom genom ombud.

Hon fick inte längre vara ensam med sin dotter Jade utan en socialarbetare måste vara närvarande. Angela fick flytta hemifrån. Hennes man Terry fick sluta arbeta för att bli hemmapappa på heltid. Hela familjen mådde dåligt. Efter över två år blev det rättegång och Angela trodde att mardrömmen äntligen skulle vara över. Men i stället blev hon dömd till livstids fängelse.

Ett tungt vägande vittne var expertvittnet professor Roy Meadows http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Meadow. Han hade myntat Meadows lag: Ett fall av plötslig spädbarnsdöd är en tragedi, två fall är misstänkt och tre fall innebär mord om inte motsatsen kan bevisas. Och hur bevisar man att man är oskyldig? Det utmärkande med plötslig spädbarnsdöd är att ingen vet exakt varför barnen dör, även om det finns vissa riskfaktorer som att barnet sover på mage, har det för varmt el har en mor som röker.

Det är en fruktansvärd historia. Två slutsatser man kan dra är att expertvittnen har ödesdigert inflytande, särskilt som det är lekmän i juryn som givetvis tror på vad den berömde och adlade professorn säger. En annan är att även om den som dömts till slut frikänns så finns det inget lyckligt slut. Familjen har drabbats så hårt att den aldrig kan bli som förut. En annan kvinna som dömts pga av Meadows vittnesmål och senare frikändes hämtade sig aldrig och dog i alkoholförgiftning (ironiskt nog hade hon antagligen levt om hon stannat kvar i fängelset).

Denna låt tyckte Angela och Terry uttryckte deras känslor:

http://www.youtube.com/watch?v=V591ZHJE2Ng
I never knew so many bad times
Could follow me so mercilessly
It's almost surreal all the pain that I feel
The future ain't what it used to be

It doesn't matter what they're thinking
It doesn't matter what they're thinking of me
It's always so cold and I'm to young to be old
The future ain't what it used to be

The endless night has got a hold of me
Dark days are pulling me forward
And all these tears are washing over me
And I'm crying - I'm lost forever
In a future that ain't what it used to be
A future that ain't what it used to be
A future that ain't what it used to be no more...

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav Zima33 » 2011-12-14 5:22:30

Böckerna av Waris Dirie är ju rätt fantastiska... tänk att komma från fattigdom i öknen och bli världsberömd fotomodell...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav barracuber » 2011-12-14 7:41:54

Alien skrev:Alltså där en vanlig människa upplevt något ovanligt, ofta något fruktansvärt, och sedan skrivit en bok om det (vanligen med en medförfattare som är proffs). Det är alltså inte som litteratur böckerna är intressanta, inte heller personerna i sig utan det som har hänt i verkligheten.

En bibliotekarie berättade att de böcker som mest lånades av tonårsflickor var dels just böcker byggda på verkligheten (ju hemskare dess bättre), dels Twilightböckerna.


En annan sådan bok är Hur kunde hon? av Dana Fowley. Tonårsdottern fick tipset från en av sina kompisar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-14 10:46:25

Förstår inte det här verklighetskravet. Det är ju hur bra texten är som avgör om det blir bra litteratur eller inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav Iridia » 2011-12-14 10:47:35

Men nu handlade tråden inte om hur bra litteraturen är utan om verklighetsbaserad litteratur. För annan litteratur finns väl andra trådar.

Alien skrev:Det utmärkande med plötslig spädbarnsdöd är att ingen vet exakt varför barnen dör, även om det finns vissa riskfaktorer som att barnet sover på mage, har det för varmt el har en mor som röker.

Det finns många fler: http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_inf ... h_syndrome
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-14 13:34:00

Några verklighetsbaserade böcker som jag tycker är bra:

Tio tusen sorger av Elizabeth Kim - om en flicka som adopteras från Korea och växer upp hos ett strängt kristet par som misshandlar henne systematiskt.

En gång i ett hus som brinner av Andrea Ashworth - om en uppväxt präglad av misshandel, övergrepp och fattigdom

De oskuldsfulla av Kristina Jones, Celeste Jones och Juliana Buhring - om tre systrar som växer upp i en av världens värsta sekter, Guds Barn

Flykten över Himalaya av Maria Blumencron - om en grupp tibetanska barn som flyr från Tibet till Indien

Inspärrad av Teresa Cooper - om en ung flicka som hamnar på en helvetisk uppfostringsanstalt för "vanartiga" unga kvinnor

Jag, en geisha av Mineko Iwasaki - om en berömd geisha från Kyoto

Trasig av Shy Keenan - om en uppväxt präglad av misshandel och sexuella övergrepp

Som en tjuv om natten av Lena Ringqvist - om en flickas uppväxt i en Livets Ord-liknande församling

Jesusland av Julia Scheeres - om en uppväxt präglad av rasism, misshandel och kristen extremism

Ja, som ni ser läser jag många böcker av det här slaget...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav Iridia » 2011-12-14 13:58:00

Usch, din lista får mig att tänka på den där boken om pojken som fick leva inlåst i en låda i källaren och som misshandlades så grovt av sin mor.

Har inte mått så illa sen jag läste en biografi om Ivan den Förskräcklige (som slog ihjäl sin egen son i ett vredesutbrott). :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav Magnus » 2011-12-14 14:59:18

Läser ni bara verklighetsbaserade böcker om tragiska öden, själv så läser jag ibland och det är inte ofta ska ju sägas, men som sagt då jag gör det handlar det oftast om olika äventyr, te.x. bergsbestigning, världsomseglingar o liknande.

KrigarSjäl skrev:Förstår inte det här verklighetskravet. Det är ju hur bra texten är som avgör om det blir bra litteratur eller inte.


Jag gissar på att dom andra är som mig, det är det psykiska, det där att man vet om att det verkligen har hänt.
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav Alien » 2011-12-15 0:27:11

Iridia skrev:Men nu handlade tråden inte om hur bra litteraturen är utan om verklighetsbaserad litteratur. För annan litteratur finns väl andra trådar.

Alien skrev:Det utmärkande med plötslig späd barnsdöd är att ingen vet exakt varför barnen dör, även om det finns vissa riskfaktorer som att barnet sover på mage, har det för varmt el har en mor som röker.

Det finns många fler: http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_inf ... h_syndrome


Det verkade inte vara känt då när Sally Clark (dömd 1999), Angela Cannings (dömd 2002) m fl dömdes pga Roy Meadows vittnesmål som expert. Om man inte visste orsaken till att mer än ett barn i familjen dog av plötslig spädbarnsdöd så måste det vara mord enligt professorns felaktiga statistik. I Cannings fall hävdade försvaret att det kunde ha genetiska orsaker, men juryn trodde mer på professorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Böcker byggda på verklighet

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-12-15 0:43:52

Vet inte om böcker som är verklighetsbaserade men skrivna av någon annan räknas.

Jag har två favoriter där

Marie. En bok om Madame Tussauds liv av Dorrit Willumsen

Mycket intressant livsöde, bland annat satt hon fängslad under Franska revolutionen och fick ner huvudena från de avrättade att göra dödsmasker på, dessa personer var hennes vänner!

Mary Kingsley upptäcksresande i Västafrika en biografi av Signe Höjer
Hon reste ensam i stora delar av Afrika iklädd för en kvinna vanlig klädedräkt på 1800-talet hon bar inga vapen och var en väldigt färgstark, annorlunda människa.
Mellan varven var hon hemma, var en pliktrogen dotter och såg till att alla hade det bra.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Alien » 2015-09-10 15:04:22

En bok om att växa upp i Nordkorea och drabbas av svälten:

Nordkorea - nio år på flykt från helvetet (Corée du Nord. 9 ans pur fuir l'enfer) av Eunsun Kim i samarbete med Sébastien Faletti.

Spoiler: visa
Eunsuns första åtta år är rätt lyckliga. Hon bor med sina föräldrar och storasyster Keumsun i en liten stad, och när hon börjar skolan blir hon en duktig elev. Hon hjärntvättas som alla andra att se på Kim Il Sung som hela folkets far och beskyddare. "Han var den som befriat oss från japanerna, som hade byggt vårt land - han som en far för oss alla." När han dog blev det verklign landssorg. "Överallt i landet utspelade sig hysteriska masscener: soldater som rullade runt på marken och grät, kvinnor som skrek ut sin sorg. Och regnet slutade inte att falla. Nyhetsuppläsaren i tv förklarade det som som att till coh med himlen gråter för att vår store ledare är borta'."

"Vi älskade Kim Il sung av hela vårt hjärta, precis som vi älskade hans on och eftertrådare Kim Jong Il. Våra egena jultomtar! deras födelsedager, som inföll den 15 april, repsketiv den 16 februari, var lckodagar för alla barn. Då fick var sitt ikklo söskakr från dem. På morgoen tog jag på mig min rena unifrom oc gick storlt iväg och höämtade mn present, en stor enomskinlig palstpåse med påskriften 'Vi behöver ine sakna något idenna värld.'."

Sedan kommer den stora hungersnöden. Först dör hennes mormor, sedan hannes morfar och sedanhennes far. I bokens början är hon 11 år och ligger på golvet i deras tomma iskalla lägenhet (möblerna har sålts) och väntar på att hennes mor och storasyster Keumsun ska komma hem igen. De har gett sig iväg till en större stad för att hitta något att äta. Hon tror att hon kommer att dö där ensam. Men de kommer tillbaka - tomhänta.

Till slut återstår inget annat än att fly över floden Tumen till Kina. Inte för att något paradis väntar där. De riskerar ständigt att bli angivna och tillbakaskickade. De möter en hjälpsam kvinna som säger att det bästa är om modern gifter sig med en kines; då får alla tre stanna. Så modern lyder rådet. Senare inser de att hon blivit såld. Något formellt giftermål är det inte tal om; de har ju inga papper. De måste jobba hårt på gården och finna sig i misshandel. Men de får iaf äta.


Målet är att komma till Sydkorea men det tar alltså nio år. Man kan säga att de är "ekonomiska flyktingar". De flydde från svälten, inte från diktaturen.

Boken är skriven på ett enkelt språk och inte precis psykologiskt djuplodande. Men man får klart för sig hur livet var i Nordkorea och hur utsatt livet som flykting i Kina är, särskilt i början när de inte kan språket och är fast på landsbygden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Böcker byggda på verklighet

Inläggav slackern » 2015-09-10 15:16:15

@Alien tack för tippset den verkar vara intressant.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Böcker byggda på verklighet

Inläggav caracara » 2015-09-10 15:18:04

Strindbergs Inferno.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Böcker byggda på verklighet

Inläggav jesusiscool » 2015-09-10 16:33:22

Johannesevangeliet!
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-10 21:06:30

Alien skrev:En bok om att växa upp i Nordkorea och drabbas av svälten:

Nordkorea - nio år på flykt från helvetet (Corée du Nord. 9 ans pur fuir l'enfer) av Eunsun Kim i samarbete med Sébastien Faletti.


Läste den i våras, den är jäkligt bra. Inledningen är hjärtskärande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Puzzle » 2015-09-10 21:14:36

Kommer på tre på rak arm nämligen:

Mamma sa att jag var sjuk

Julie Gregory överlevde Münchhausen by proxy, förmodligen den mest komplicerade och dödsbringande formen av barnmisshandel som är känd idag. Från sin tidiga barndom blev Julie Gregory regelbundet röntgad, opererad och medicinerad i en fåfäng kamp mot sjukdomar som skapades i hennes mors fantasi. Münchhausen by proxy (MBP) är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner symtomen hos sitt barn därför att hon eftersträvar läkarnas uppmärksamhet.

Många MBP-barn dör men Julie inte bara överlevde, hon undkom sin mors dödsbringande galenskap och byggde upp en ny identitet som en levande, frisk ung kvinna.

Mamma sa att jag var sjuk är en originell, skrämmande, vacker och humoristisk berättelse om en familj som lever isolerad i en jättehusvagn, om deras vilda shoppingseanser, om vapenexercis i rädsla för omvärlden och om godtrogenhet hos medicinska och sociala befattningshavare. Den visar också de band av kärlek och terror som håller Julies familj samman, och även den kärlek som gör ett barn villigt att offra sig själv för sin mammas lycka.


El Choco : svensken i Bolivias mest ökända fängelse
"Jag är ledsen min vän", sa mannen och skakade lite sorgset på huvudet, "men jag tror inte du kommer att överleva här inne."

27-årige Jonas Andersson från Kungälv hade i ett desperat försök att bli av med sina skulder erbjudit sig att göra en affärsresa till Bolivia. Han åkte fast på flygplatsen med nästan tre kilo kokain i väskorna och hamnade på det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz.


I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar och måste föras till sjukhus. Barnet tas ut med kejsarsnitt och som i en mardröm springer Tom i kulvertarna under Karolinska sjukhuset, mellan intensivvårdsavdelningen och Neonatalen; mellan liv och död.
När han återvänder hem är det utan Karin, ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg. Några månader senare dör också hans egen pappa, som han hela sitt liv haft ett komplicerat förhållande till.
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv är en rå och vacker bok om ett år som förändrade allt. En berättelse om förlust, föräldraskap och det liv vi lever, ögonblick för ögonblick.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Chilehead » 2015-09-10 22:10:02

The heroin diaries - Nikki Sixx
Otroligt sorglustig bok om hur lågt en människa kan sjunka i knarkträsket särskilt när pengar inte är en bristvara.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Puzzle » 2015-09-10 22:13:22

"inte utan min dotter" kom jag också på, finns väl som film också om jag inte är helt fel ute.. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Zima33 » 2015-09-11 19:04:54

"3096 dagar" av Natascha Kampusch. Finns även som film.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Athena » 2015-09-11 19:11:22

Läste El Choco, den var riktigt bra, och slutet är inte tragiskt som det annars ofta är i verkligheten :-)Happy
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Zima33 » 2015-09-11 19:59:10

”Den senila skalbaggens tröst” är också bra men jag vet inte hur mycket som är sant i den.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Böcker byggda på verklighet

Inläggav Trollmor » 2015-09-11 20:11:44

Puzzle skrev:"inte utan min dotter" kom jag också på, finns väl som film också om jag inte är helt fel ute.. :-)063
Ja, det finns den.

Flykten från läger 14, också om Nordkorea.

Waris Dirie är redan nämnd, jag kan tillägga att hon även berättar hur hon börjat arbeta mot kvinnlig könsstympning. Antagligen därför hon inleder boken med att betona att hennes mor verkligen älskade henne och ville hennes bästa.

Möjligen att Mobergs Utvandrarepos kan kvala in i utkanten av denna genre, eftersom han gjort noggranna studier, och baserat sina personer på gammal statistik. Spädbarnsdödlighet 75 % bland de allra fattigaste, och han låter Ulrika föda fyra barn och behålla ett.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Böcker byggda på verklighet

Inläggav slackern » 2016-12-01 15:40:40

Mr. Nice utav Howard Marks.

Mr. Nice is the autobiography of former drug dealer Howard Marks.[1] Published in 1996 it became an international bestseller due in large part to the humour and unabashed bravado the author uses to describe his life and the sheer scale of his drug deals involving, amongst others, the CIA, MI6, the IRA and the Mafia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mr._Nice_(book)

Han är en riktig haschtomte men han skriver väldigt humoristiskt. Ett tag var han Storbritanniens största cannabis smugglare, någon gång blev en utav hans transporter stoppad utav den brittiska tullen där dom hittade 20 ton med cannabis.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in