Broadway och musikaler i allmänhet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Sazzynation » 2015-08-27 19:13:29

Det är ytterst sällan jag träffar på människor med dessa intressen (i alla fall här i Sverige). Finns det någon här med dessa intressen? Någon som har sett musikaler live, eller lyssnar mycket på så kallad 'showtunes'? Jag känner själv att jag har tröttnat på vanliga spelfilmer, då jag känner att det inte alls är samma sak som att uppleva vad man kan se på scen :)
Sazzynation
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-08-27

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav slackern » 2015-08-27 19:18:51

Khalokatt eller hur hon nu stavar sitt nick här på forumet gillar det. Tror hon har tagit en paus från forumet så hon kanske inte ser den här tråden och svarar.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Flatline » 2015-08-27 20:46:41

Tittade mycket på musikaler förr faktiskt.
Var ett tag sedan nu men jag har blivit lite sugen igen då man började prata om The book of mormon the musical i min närhet.
Får väl se om den tänder någon ny gnista.
Har dock ett par favoriter som jag ser titt som tätt och det är The Whos musikaler som Tommy och Quadrophenia men det är ju inte så mycket broadway över dom.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Sazzynation » 2015-08-27 20:55:13

Flatline skrev:Tittade mycket på musikaler förr faktiskt.
Var ett tag sedan nu men jag har blivit lite sugen igen då man började prata om The book of mormon the musical i min närhet.
Får väl se om den tänder någon ny gnista.
Har dock ett par favoriter som jag ser titt som tätt och det är The Whos musikaler som Tommy och Quadrophenia men det är ju inte så mycket broadway över dom.


The Book of Mormon kollade jag på för ett tag sen, och den erbjuder väldigt mycket skratt :) Har du inte sett den så kan jag rekommendera den. Har aldrig hört talas om dom musikalerna, men vet att även Off broadway kan vara riktigt bra :)
Sazzynation
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-08-27

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Flatline » 2015-08-27 21:00:44

Får göra detta, har haft torka vad gäller kul saker att se på nu ett tag så lika bra att ta klivet igen.
Här har du ett klipp från Tommy iaf, den har en lite udda charm :)

Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Sazzynation » 2015-08-28 20:47:04

Ååh, den ser härlig ut! Får lite Rocky horror show känsla över den :D
Sazzynation
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-08-27

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav slackern » 2015-08-28 20:58:22

Flatline skrev:Får göra detta, har haft torka vad gäller kul saker att se på nu ett tag så lika bra att ta klivet igen.
Här har du ett klipp från Tommy iaf, den har en lite udda charm :)



Quadrophenia är ju klart deras bästa film.



Hela filmen.

slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-03 21:12:32

Jo, jag gillar musikaler. :wink: Inte vilket trams som helst, dock, jag tål inte glättig skit som Grease och High School Musical. Rocky Horror har jag sett på film, men den är för skruvad för min stil.

The Phantom of the Opera är musikalen som mer eller mindre har format mitt liv. Jag skulle t.o.m. gå så långt som att säga att den under en av mina värsta OCD-perioder hjälpte till att rädda livet på mig. Räcker med att jag hör ouvertyren för att få gåshud och bli alldeles varm i hjärtat. Den är ett mästerverk.
Däremot var det närmast blasfemiskt av Andrew Fucking Lloyd Webber att göra en FORTSÄTTNING på "Fantomen"! I min värld existerar ingen fortsättning, så det så! :evil:

Les Misérables älskar jag också, även där ger ouvertyren mig gåshud.

CATS, Kristina från Duvemåla, Chess, Aniara och Sweeney Todd är också väldigt bra. Aniara har jag dock inte sett, bara hört på skiva.

Den senaste musikal jag såg var Livet är en schlager, som jag älskade, men det berodde delvis på Helen Sjöholm som är en av mina största idoler.

Disney och Flicka-får-pojke-till-kända-hits betackar jag mig. Jag vill vara rödgråten och känna mig som om jag känslomässigt körts genom en gammal stenmangel när musikalen är slut!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav JCSweden » 2015-09-06 14:05:58

Jag älskar musikaler och mest Phantom. Precis som Kahlokatt skriver så räddade den mig också på ett sätt i en period då jag var väldigt nere, då hade jag även precis påbörjat min Asperger/autism-utredning vilket var augusti 2012. Såg Phantom i London på Her Majesty´s Theatre med Peter Jöback och blev alldeles förtrollad. Bara introt ger mig rysningar och jag sitter bara och njuter när utroparen ropar "GENTLEMEN!", ouvertyren spelas, de tar bort skynket från ljuskronan, den börjar blinka och sedan hissas upp i taket. Sedan slutscenen med kyssen och allt, klarar knappt av att se filmen från 2004 dock då den scenen är så fruktansvärt ledsam där (tack Gerard Butler :-)Crying ).

Såg musikalen igen nu för drygt en vecka sedan i London igen och funderar allvarligt på att gå på den varje gång jag åker dit (har en syster i Brighton som jag brukar besöka ett par gånger om året). Love Never Dies (sett på Youtube) har jag inget emot (älskar "Til I Hear You Sing", "Beneath A Moonless Sky" och "Love Never Dies") men kan hålla med om att hela konceptet med Phantom försvinner lite i och med den.

Jag älskar musiken till Lés Miserables men är inte lika säker på storyn, har bara sett filmen dock.

Älskar Cats (bara sett på DVD) och Jesus Christ Superstar! Sweeney Todd (också bara sett på DVD) är också väldigt bra och filmen med Johnny Depp är en av mina favoritfilmer.

Jag vill gärna se Kristina från Duvemåla någon gång, var inte så säker innan men nu efter att ha hört flera låtar så har jag ändrat mig.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-06 20:11:49

Jag kan det svenska soundtracket till Fantomen utantill. :mrgreen:
Filmen är jag inte så förtjust i, framför allt för att de har ändrat så mycket och gjort Gerald Butler alldeles för snygg. Men 25-årsföreställningen från London (finns på DVD) är fantastisk. Ramin Kharimloos Fantom - that man turns me straight! Och Sierra Boggess Christine är så söt så man smälter.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav JCSweden » 2015-09-06 23:30:21

Ramin :-)154 :-)154 En annan jag gillar är John Owen Jones, han har ibland nästan ännu bättre röst än Ramin men Ramin är mycket bättre på att kombinera sång och skådespeleri (och ser mycket bättre ut :D ). John ska spela Fantomen i London snart, hade hoppats kunna se honom men jobbet sätter stopp :(



Sierra är jättebra men den bästa rösten jag någonsin hört är nog faktiskt Emmy Rossum. Sofia Escobar är också bra, hon spelade mot Peter Jöback i London.

Jag vet att detta är hädelse men jag har aldrig gillat Michael Crawford och framför allt inte Sarah Brightman, gillar inte alls de rösterna och så tycker jag inte Sarah var tillräckligt vacker.


Stackars Peter får knappt något jubel alls medan Ramin får överlägset mest :lol: Alltså Ramin och Sierra i den här videon :-)173 :-)173
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-07 21:00:36

Jag har alltid varit ett fan av Sarah Brightman som sångerska, men skall jag vara ärlig tycker jag inte att hon är någon bra skådis. Det jag har sett av hennes "skådespeleri" var INTE övertygande.
Men mina absoluta favoriter kommer alltid att vara Mikael Samuelson och Elisabeth Berg, även om Elisabeth var den enda svenska Christine jag aldrig såg live, har bara hört henne på skiva (jag har dock sett henne i Figaros Bröllop). De var outstanding. Även Tua Åberg, Johanne Brochmann (som jag brevväxlade med en tid) och Inger Olsson-Moberg var fantastiska som Christine.
Någon annan uppsättning än den svenska har jag aldrig sett och jag är nervös att bli grymt besviken över den nya uppsättningen. Nu skall jag synda, men jag har svårt för Peter Jöbacks pojkaktiga röst, och när jag såg honom i Sweeney Todd tyckte jag att han var lite för teatralisk, saliven bara sprutade om honom, det var nästan så han stänkte ned Vanna Rosenberg...

Scenen där Fantomen vrålar: "GO!! GO NOW AND LEAVE ME!!!" får alltid mitt hjärta att skrynklas ihop... :cry:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav JCSweden » 2015-09-08 11:59:36

Sarah ser (såg) alltid hög ut i de videor jag sett henne som Christine.

Jag ser verkligen fram emot Peter och co. i Stockholm 2016, har redan bestämt med mamma att vi ska gå :D

Det här var lite kul, men vad är det för kostymer ungrarna har??
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav slackern » 2015-09-08 13:51:12

Den enda musikalen jag har sett på scen är Jesus Christ Superstar eller vad den heter, jag minns att jag bara satt och skruvade på mig och var allmänt rastlös och ville att det skulle ta slut så fort som möjligt, men till mitt försvar var jag bara 16-17 år gammal. Men jag skulle nog känna samma sak igen om jag gick på en musikal.

Opera däremot har jag gått på och satt och var helt betagen, det är grejer det. Påstår inte att det är bättre kultur på minsta sätt utan det föll mig i smaken.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-08 21:44:33

JCSweden skrev:Sarah ser (såg) alltid hög ut i de videor jag sett henne som Christine.


Hahaha, det är för att hon har så stora ögon... :mrgreen:


"Fantomen" på japanska skall du höra, jag fick den på band när jag brevväxlade med Johanne Brochmann (en av Stockholms "Christine") och den låter helt vrickad. Det är tydligen väldigt svårt att översätta från japanska till ett indo-europeiskt språk och ändå få stavelserna att gå ihop, så mitt i all japanska hör man "Aaangel of muuusic" eller "Christine I looove yoooouu..."
Sedan hör man också att de japanska sångarna har en helt annan skolning än de västerländska. Om man jämför t.ex. den engelska versionen med den svenska märker man att sångarna låter ganska lika röstmässigt, t.ex. en koloratursopran som Carlotta och en djup alt som Madame Giry. De japanska sångarna låter mycket gällare och liksom "skrikigare". Och när Carlotta kväkte garvade jag läppen av mig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Liljan » 2015-09-08 22:47:21

Jag älskar musikaler, men vet inte om jag har sett så många egentligen. Min absoluta favoritmusikal är Fantomen på Operan, den har jag sett fyra gånger. Sagan om ringen var intressant som musikal också, men inget jag rekommenderar om man inte läst böckerna eller sett filmerna. Den var snyggt gjord och det är en kul idé, det var mest därför jag nämner den. Mamma Mia gillade jag däremot inte alls, många älskar ju den, jag förstår inte varför.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav JCSweden » 2015-09-09 0:32:22

Liljan skrev:Jag älskar musikaler, men vet inte om jag har sett så många egentligen. Min absoluta favoritmusikal är Fantomen på Operan, den har jag sett fyra gånger. Sagan om ringen var intressant som musikal också, men inget jag rekommenderar om man inte läst böckerna eller sett filmerna. Den var snyggt gjord och det är en kul idé, det var mest därför jag nämner den. Mamma Mia gillade jag däremot inte alls, många älskar ju den, jag förstår inte varför.

Ha! Jag håller med dig i princip allt du skriver här. Jag har också sett "Sagan Om Ringen"-musikalen och medan flera av låtarna var fina så funkar den liksom inte, det går inte att göra 1000 sidor bok till 2-3 timmar musikal. Bland annat hade de ju slagit ihop Theoden och Denethor till en person, Gondor och Rohan till ett land och Eomer och Eowyn var inte med (inget jag har emot dock).

Tyvärr var inte Laura Michelle Kelly med som Galadriel när jag såg den i London utan Abbie Osmon och hon sjöng inte lika bra som Laura i den rollen. Jérôme Pradon spelade Aragorn och gjorde det bra. Arwen såg jättekonstig ut, man hade målat över hennes naturliga ögonbryn och målat dit andra som satt för högt. Dessutom hade man målat dit någon sorts krigsmålning på både Aragorn och Legolas, det var inte vackert. Alla hobbitar var bra, så även Gollum och Boromir. Mina favoritsånger från musikalen är "The Road Goes On", "The Cat And The Moon", "Lothlorien", "Now And For Always" och "Song Of Hope (duet)".

"The Road Goes On" liveinspelning (bara ljud)


Jag har aldrig gillat Mamma Mia heller, den har ingen handling och jag ville bara få reda på vem hennes riktiga pappa var så fick man inte det. Den är även nästan "för glad" för min smak.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-09 22:10:06

Liljan skrev:Jag älskar musikaler, men vet inte om jag har sett så många egentligen. Min absoluta favoritmusikal är Fantomen på Operan, den har jag sett fyra gånger. Sagan om ringen var intressant som musikal också, men inget jag rekommenderar om man inte läst böckerna eller sett filmerna. Den var snyggt gjord och det är en kul idé, det var mest därför jag nämner den. Mamma Mia gillade jag däremot inte alls, många älskar ju den, jag förstår inte varför.


Jag har också sett Fantomen fyra gånger! Alla i Stockholm.
Nä, Mamma Mia är ingen höjdare. Jag gillar ABBAs musik, men jag gillar inte musikaler som är uppbyggda runt gamla låtar, jag föredrar när musiken är specifik för musikalen. Sedan gillar jag inte heller glättiga, tjosan-glada musikaler.
Visste inte ens att det fanns en Sagan om Ringen-musikal, men det är iaf inget som intresserar mig. Har läst böckerna, men fastnade inte för dem. (*Duckar för stenregn*)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-09 22:23:07

De musikaler jag har sett:
Cats (London, Stockholm)
Chess
Fame
Grease
Guys and Dolls
Hair (två olika uppsättningar)
I hetaste laget
Kristina från Duvemåla (två gånger)
Les Misérables (London)
Little shop of horrors
Livet är en schlager
Mamma Mia!
Rent
Singin' in the rain
Spamalot
Spelman på taket
Sweeney Todd
The Phantom of the Opera (fyra gånger)
West Side Story (två olika uppsättningar)

Sedan har jag sett två olika uppsättningar av Tolvskillingsoperan, men det är väl kanske inte riktigt en musikal.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav JCSweden » 2015-10-27 15:53:38

Nu har jag och mamma bokat biljetter till Fantomen i Stockholm. 26 oktober bär det av och jag ser oerhört fram emot detta. Emmi Christensson är fantastisk, såg henne i "I Love Musicals" I Scandinavium. Den konserten var bra men nästan för lång, andra akten var mycket bättre än första då det var mer låtar man kände igen där.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav slackern » 2015-10-27 18:33:46

JCSweden skrev:Nu har jag och mamma bokat biljetter till Fantomen i Stockholm. 26 oktober bär det av och jag ser oerhört fram emot detta. Emmi Christensson är fantastisk, såg henne i "I Love Musicals" I Scandinavium. Den konserten var bra men nästan för lång, andra akten var mycket bättre än första då det var mer låtar man kände igen där.


26 oktober var igår eller är det ett år framåt i tiden?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav JCSweden » 2015-10-27 23:51:58

26 oktober 2016 ska det naturligtvis vara ;)
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav slackern » 2015-10-27 23:54:37

JCSweden skrev:26 oktober 2016 ska det naturligtvis vara ;)


OK tack för att du klargjorde det, jag blev nämligen väldigt förvirrad. Hoppas att ni får trevligt och en bra föreställning.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Broadway och musikaler i allmänhet

Inläggav JCSweden » 2015-10-28 2:34:40

slackern skrev:
JCSweden skrev:26 oktober 2016 ska det naturligtvis vara ;)


OK tack för att du klargjorde det, jag blev nämligen väldigt förvirrad. Hoppas att ni får trevligt och en bra föreställning.

Tack, det hoppas jag också. Är väldigt spänd på hur allt kommer låta på svenska. Det ska även bli kul bara att besöka Stockholm igen, var så länge sedan jag var där.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Återgå till Intressanta intressen



Logga in