Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Inläggav micke314 » 2015-09-07 22:04:01

micke314
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-03
Ort: Jönköping

Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Inläggav Happyponny » 2015-09-07 23:49:57

Nä...
Happyponny
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-08-15
Ort: Göteborg

Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Inläggav Alien » 2015-09-08 0:08:47

Men det kan väl inte bli tal om att gentesta alla barn för autism, det måtte väl bli väl dyrt? Kanske i familjer där det redan finns autism.

svt skrev:– Med de här nya metoderna kan vi söka igenom hela arvsmassan så med stor sannolikhet kommer vi att hitta den genetiska orsaken, säger Kristiina Tammimies, en av författarna till studien och forskare vid KIND, ett kompetenscentrum för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på karolinska institutet.

Bättre vård och behandling

Personer som diagnostiseras med autism har ofta andra typer av sjukdomar. Över 70 % av alla barn som har autism har även andra medicinska och psykiatriska diagnoser. Man vet att vissa genetiska avvikelser är kopplade till en ökad risk för till exempel fetma och diabetes.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/for ... med-autism

Givetvis kan detta leda till till fosterdiagnostik och aborter. Men det är svårt att stoppa vetenskapen. Och för den familj som redan har ett mycket vårdkrävande barn med autism kan fosterdiagnostik vara en förutsättning för att öht våga skaffa fler barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Inläggav plåtmonster » 2015-09-08 2:07:07

SVT skrev:– Det är viktigt att barnen får rätt behandling och rätt vård och att de får en helhetsbild. Jag tror att genetiska tester kan hjälpa till med det säger Kristiina Tammimies i en intervju till SVT.
Så nu kommer barnen att attackeras av paternaliserande omsorgskvävare redan från början innan de hunnit bilda sig en egen självuppfattning och kanske avledas från vettiga livsval.

Läser man en del andra trådar här om "vård" och behandling så kan man ju bli fundersam och med tanke på ekonomin så lär det ändå inte bli så mycket så det lär mest bli negativa sidor som exponeras.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Inläggav Alien » 2015-09-08 13:09:53

Har man autism så lär det ändå snart märkas, antingen på förskolan el i vanliga skolan. Och utan diagnos får man ingen hjälp alls och kan bli svårt mobbad. Ofta agerar också skolan grindvakt, så barnet inte utredning på BUP, även om föräldrarna vill det. Jag ser flera fördelar än nackdelar med tidig diagnos.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Inläggav Tantaly » 2015-09-08 13:17:25

Är väl bättre att gentesta i syfte att få bort denna vidriga funktionsnedsättning istället. Får säkert mothugg nu.

Hade jag väntat ett autistiskt barn hade jag under inga omständigheter alls velat utsätta det för det horribla liv som kan komma.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Forskare: ”Gentesta barn med autism”

Inläggav Natte » 2015-09-12 10:40:34

Tantaly skrev:Är väl bättre att gentesta i syfte att få bort denna vidriga funktionsnedsättning istället. Får säkert mothugg nu.

Hade jag väntat ett autistiskt barn hade jag under inga omständigheter alls velat utsätta det för det horribla liv som kan komma.
Håller med dig helt! Jag tycker definitivt att man ska gentesta barn med autism, så att man kan hitta orsaken till autismen och finna ett sätt att bota den. Jag har ett jävla svårt liv på grund av min asperger och jag hoppas att vetenskapen finnar ett botemedel mot den så att framtida generationer slipper få det vidriga liv som autism och asperger kan ge. Och jag hoppas också att man i framtiden kan bota övriga psykiska sjukdomar också. För att ha psykiska problem eller sjukdom suger hästballe!!!!!
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in