Vad blir bättre efter utredningen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-05 8:30:11

Chaoskvinnan skrev:Jag har kanske turen att inte bo i Sverige då :wink: för här är psykvården väldigt bra tycker jag.

Vilket land är detta?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav antonius » 2015-01-05 11:20:10

plåtmonster skrev:Vilket land är detta?


undrar detsamma... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav Chaoskvinnan » 2015-01-05 13:21:52

antonius skrev:
plåtmonster skrev:Vilket land är detta?


undrar detsamma... :-)063


På den lilla självstyrda holmen mellan Sverige och Finland :wink:
Chaoskvinnan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-12-26

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav Chaoskvinnan » 2015-01-05 13:25:08

Catrin skrev:Det var jag som tog reda på att jag hade Asperger och ADHD för 5 år sedan. Så nej det är tyvärr inte många människor som är kunniga på diagnoser. Ingen av läkarna trodde mig först. "För jag verkade vara så normal". Blir så irriterad. Idag är jag 25 år. Jag är också yngre men jag tycker det är skönt att veta vad jag har. Jag har aktivitetsersättning eftersom jag iaf inte för tillfället klarar av att jobba tyvärr, så jag är också hemma mycket med mina djur.

Jobb och människor är det som är allra svårast för mig. Det handlar inte om att jag är lat utan helt enkelt att jag inte klarar av det eftersom jag inte passar in i detta samhälle och att de inte ger mig den hjälp jag behöver. Dock har jag fått bostöd nu och det känns som f-kassan och läkare äntligen tar mig på större allvar sedan jag fick diagnosen. Boendestödet är det jag känner att samhället har hjälpt mig med sedan jag fick diagnosen. Hon följer med mig på jobbiga läkarmöten, möten med f-kassan osv.

Läkarna förstår mig bättre nu när jag har diagnos vilket också är positivt. Omgivningen lika så. Även om folk alltid kommer ha svårt att förstå tyvärr så har det iaf blivit mer förståelse och jag känner mig trygg med att veta vad som är annorlunda med mig.


Ja, jag har också kämpat med att få hjälp och en utredning och fick ADHD -utredning 2003, som inte visade på det. Nu är det mina kontakter i öppenpsyk som slåss för mig och att det ska utredas vidare inom NPF, i första hand inom autismspektrat. Med det så hoppas jag att det händer något mer, för jag orkar inte kämpa med detta själv längre.
Chaoskvinnan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-12-26

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav antonius » 2015-01-05 13:26:30

Chaoskvinnan skrev:På den lilla självstyrda holmen mellan Sverige och Finland


Åland, åh fasen, naturligtvis... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-05 17:28:29

Kan bli jobbigt på en sådan liten plats om folk mår dåligt så man är tvungen att ta itu med det .. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav Chaoskvinnan » 2015-01-06 10:39:00

plåtmonster skrev:Kan bli jobbigt på en sådan liten plats om folk mår dåligt så man är tvungen att ta itu med det .. ;)


Ja, precis :D :wink: Fast det har sina fördelar också
Chaoskvinnan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-12-26

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav Chaoskvinnan » 2015-09-03 11:59:47

Nu är den gjord, utredningen. Det sista tillfället med tester och lite snack var i igår, så nu får jag vänta två-tre veckor på att psykologen ska sammanställa allt. Hon ringer mig när hon är klar och så ska vi träffas och gå igenom allt och jag får en sammanställning.

Det hon sa var att av det hon sett och hört av mig, så har jag högst troligt, antingen högfungerande autism eller AS OCH troligtvis även någon annan diagnos.

Så nu ska jag gå vänta här då i flera veckor och inte veta riktigt vad jag känner.

Det är skönt att ha det gjort och skönt att få bekräftelse på att jag faktiskt "har något" som går att sätta diagnos på.
Chaoskvinnan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-12-26

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav enperson » 2015-09-04 14:07:51

Hej!
Jag är mycket yngre än dig o går fortfarande i gymnasiet, men du kanske kan få ut något utav det jag skriver i alla fall med svar på detta.

Jag gjorde en utredning och fick diagnosen Atypisk Autism för några månader sedan. Jag har fortfarande min problematik och jag är fortfarande jag, men det har underlättat att jag har den diagnosen. För jag har fått svar på en del som har varit som frågetecken, varför jag beter mig som jag gör och att inte jag är negativt annorlunda för jag trodde att det var jag som var fel som betedde mig som jag gjorde. Men nu efter jag har fått veta min diagnos känner jag mig inte fel, utan mer en i mängden som jag trivs i och att jag inte är fel utan jag beter mig så på grund av min diagnos och inte på grund av att jag är fel.

Så det hr hjälpt mig, samtidigt eftersom att jag har en diagnos nu så har jag fått och kommer att få mer hjälp i skolan med de svårigheter om jag har som påverkar skolan. Jag har också rättigheter att få en kontaktperson på grund av att jag den diagnosen.

Jag tycker att du ska göra utredningen, för det kan hjälpa dig också! Mer än vad du kanske tror nu i början.
enperson
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-04-22

Vad blir bättre efter utredningen?

Inläggav Chaoskvinnan » 2015-09-12 16:53:17

enperson skrev:Hej!
Jag är mycket yngre än dig o går fortfarande i gymnasiet, men du kanske kan få ut något utav det jag skriver i alla fall med svar på detta.

Jag gjorde en utredning och fick diagnosen Atypisk Autism för några månader sedan. Jag har fortfarande min problematik och jag är fortfarande jag, men det har underlättat att jag har den diagnosen. För jag har fått svar på en del som har varit som frågetecken, varför jag beter mig som jag gör och att inte jag är negativt annorlunda för jag trodde att det var jag som var fel som betedde mig som jag gjorde. Men nu efter jag har fått veta min diagnos känner jag mig inte fel, utan mer en i mängden som jag trivs i och att jag inte är fel utan jag beter mig så på grund av min diagnos och inte på grund av att jag är fel.

Så det hr hjälpt mig, samtidigt eftersom att jag har en diagnos nu så har jag fått och kommer att få mer hjälp i skolan med de svårigheter om jag har som påverkar skolan. Jag har också rättigheter att få en kontaktperson på grund av att jag den diagnosen.

Jag tycker att du ska göra utredningen, för det kan hjälpa dig också! Mer än vad du kanske tror nu i början.


Tack för svar :) Jag har gjort utredningen redan, väntar på svar nu och jag hoppas nog att resultatet ska kunna hjälpa mig att acceptera mig själv och mina svårigheter bättre.
Chaoskvinnan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in