Skådisar i "fel" film

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skådisar i "fel" film

Inläggav snuggelhund » 2015-08-29 18:53:51

slackern skrev:
snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:När Stallone hade kontakt med filmfolket inför Rocky ville de ha en annan skådis i rollen.

En som var känd.
Inte en nobody som Sylvester Stallone.

Filomfolket ville ha

Nick Nolte.

Gene Hackman.

Ryan O'Neal.

Robert Redford.

Burt Reynolds.


Nick Nolte ser ju förfärlig ut nu för tiden.

Alkoholismen har verkligen tagit ut sin rätt med råge. :-)097


Tänk på att det här var under 70-talet, då var han säkert värsta hunken, Sylvester Stalone ser ju fortfarande lite lätt efterbliven ut.


Ja, på 70-talet var han riktigt snygg.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Skådisar i "fel" film

Inläggav Puzzle » 2015-08-29 21:18:20

slackern skrev:Det beror på kan göra det. Jag kan tänka mig att för er som har vuxit upp med honom som Harry Potter kan det etsa fast sig på hjärnan. Finns säkert dom ungdomar som växer upp nu och tittar på Hungerspelen som kommer att tänka på huvudrolls innehavaren alltid ska spela Katnes eller att hon ska ha den rollen, men jag minns hennes genombrotsfilm Winter's Bone, där hon spelar en het annan karaktär.

http://www.imdb.com/title/tt1399683/

Ja det är ju inte så att man minns alla men det är ju en del som har varit med i särskilt film- eller tv-serier som "fastnar" i den rollen. Har som exempel sett "Gimli" i en annan film och "Fat Tony" ('s röstskådis) är med i Criminal Minds så jag kan inte låta bli att småfnissa över att maffiabossen jobbar undercover i polisgruppen. :wink:

Alien skrev:För mig underlättar det att jag har dåligt ansiktsminne. Jag kan känna igen ett ansikte men minns inte var. (Kan iofs vara irriterande om man under filmen distraheras av grubbel "Var har jag sett hen förut?").

Jo det där problemet har jag också men "turligt nog" så har jag en smart telefon som kan googla fram vem det är istället för att man sitter och stör sig på att man känner igen personen. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skådisar i "fel" film

Inläggav colaflaska » 2015-08-29 22:25:50

KrigarSjäl skrev:När Stallone hade kontakt med filmfolket inför Rocky ville de ha en annan skådis i rollen.

En som var känd.
Inte en nobody som Sylvester Stallone.

Stallone är nog ett av de absolut bästa exemplen på någon som spelar samma roll om och om igen. Han spelar sig själv helt enkelt. Riktigt trist.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 22:28:52

colaflaska skrev:
KrigarSjäl skrev:När Stallone hade kontakt med filmfolket inför Rocky ville de ha en annan skådis i rollen.

En som var känd.
Inte en nobody som Sylvester Stallone.

Stallone är nog ett av de absolut bästa exemplen på någon som spelar samma roll om och om igen. Han spelar sig själv helt enkelt. Riktigt trist.


Jag håller fullkomligt med dig lite lätt efterbliven sådär som han är eller framstår. Är det hans röst som jag tycker låter efterbliven? Jag skulle aldrig kunna föreställa mig honom spela Albert Einstein i en film.
slackern
 
Inlägg: 43788
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav Puzzle » 2015-08-29 22:40:31

Nå, nu var det här en tråd om möjligheten att vissa skådespelare "fastnar" i vissa roller och inte om specifika skådespelare förmåga eller ickeförmåga att spela vissa roller. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skådisar i "fel" film

Inläggav Huggorm » 2015-08-29 22:44:39

slackern skrev:
colaflaska skrev:
KrigarSjäl skrev:När Stallone hade kontakt med filmfolket inför Rocky ville de ha en annan skådis i rollen.

En som var känd.
Inte en nobody som Sylvester Stallone.

Stallone är nog ett av de absolut bästa exemplen på någon som spelar samma roll om och om igen. Han spelar sig själv helt enkelt. Riktigt trist.


Jag håller fullkomligt med dig lite lätt efterbliven sådär som han är eller framstår. Är det hans röst som jag tycker låter efterbliven? Jag skulle aldrig kunna föreställa mig honom spela Albert Einstein i en film.
Det beror ju på bristen på minspel som i sin tur beror på att halva ansiktet är förlamat. Det påverkar säkert rösten också.
Huggorm
 
Inlägg: 22302
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Skådisar i "fel" film

Inläggav Trollmor » 2015-08-29 22:50:44

Alien skrev:För mig underlättar det att jag har dåligt ansiktsminne.
Du har tydligen bättre ansiktsminne än jag! Jag måste oftast ha någon att fråga: "Vem är det i rutan nu?" För inte minns jag vem som är vem från början av filmen! :P

Men såna giganter som Monica Z känner jag faktiskt igen i "nya" roller, och piper förtjust: "Men det är ju DEN skådisen!! I en sån roll OCKSÅ!"

Det är antagligen inte så kul att titta på film tillsammans med mig.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Skådisar i "fel" film

Inläggav Zima33 » 2015-08-29 22:52:03

Poppy Montgomery som spelade Sam Spade i Without a trace (den går ju på TV året om, när avsnitten är slut så börjar de om igen) är ju även huvudperson i Unforgettable. Jag tänker fortfarande att hon är Sam Spade, så har svårt för att se på Unforgettable eftersom det är typ samma genre och hon (Sam Spade) är inte sig själv.

En annan är Melissa Gilbert (Laura i Lilla huset på prärien), känns skumt att se henne i andra filmer. Laura är inte vuxen ju!

Jane Seymour - kan hon ens vara någon annan än dr Quinn ...? :-)005
Zima33
 
Inlägg: 3625
Anslöt: 2011-05-09

Skådisar i "fel" film

Inläggav Winterblues » 2015-08-29 23:45:05

Huggorm skrev:det går inte att både göra action och komedier.


Arnold är ett av undantagen :D Actionkomedi är också en genre xD
Senast redigerad av Winterblues 2015-08-29 23:47:44, redigerad totalt 2 gånger.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 23:46:17

Winterblues skrev:
Huggorm skrev:Ja, det blir svårt att inte blanda ihop skådespelarens förra rollkaraktär med den nuvarande. Därför de skall hålla sig inom samma genre, det går inte att både göra action och komedier.


Arnold är ett av undantagen :D


Det är bara för att han är Österrikare vi är ju härskarrasen. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43788
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-30 0:13:01

Huggorm skrev:
slackern skrev:
colaflaska skrev:Stallone är nog ett av de absolut bästa exemplen på någon som spelar samma roll om och om igen. Han spelar sig själv helt enkelt. Riktigt trist.


Jag håller fullkomligt med dig lite lätt efterbliven sådär som han är eller framstår. Är det hans röst som jag tycker låter efterbliven? Jag skulle aldrig kunna föreställa mig honom spela Albert Einstein i en film.
Det beror ju på bristen på minspel som i sin tur beror på att halva ansiktet är förlamat. Det påverkar säkert rösten också.

-Framstår, möjligen.

Absolut inte "är".

Sant är att han har en partiell förlamning i nedre delen av ansiktet som påverkat talet och gett ett visst uttryck.
Hängig blick, ena mungipan hänger ibland.

Man drog ut honom med sugklocka när han föddes.
Det var en intern som drog ut honom på ett fattigsjukhus när han föddes i Hell's Kitchen 1946.

Efterbliven?

Nej, Stallone är inte nån efterbliven dego de plockat in från gymmet och ställt framför en kamera.
Tror man nånting ditåt ska man veta att man är helt ute och cyklar.

Han skriver manus, regisserar, producerar...och har så gjort i sin drygt 40-åriga karriär i filmbranschen.
Vidare intresserar han sig för konst, har haft flera utställningar och är tämligen skärpt och rapp i käften...vilket alla vet som sett längre intervjuer.

Men visst, han ser ut och låter som en siciliansk flåbuse från Brooklyn och det har gett att han haft vissa fördomar emot sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-30 0:25:34

KrigarSjäl skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Jag håller fullkomligt med dig lite lätt efterbliven sådär som han är eller framstår. Är det hans röst som jag tycker låter efterbliven? Jag skulle aldrig kunna föreställa mig honom spela Albert Einstein i en film.
Det beror ju på bristen på minspel som i sin tur beror på att halva ansiktet är förlamat. Det påverkar säkert rösten också.

-Framstår, möjligen.

Absolut inte "är".

Sant är att han har en partiell förlamning i nedre delen av ansiktet som påverkat talet och gett ett visst uttryck.
Hängig blick, ena mungipan hänger ibland.

Man drog ut honom med sugklocka när han föddes.
Det var en intern som drog ut honom på ett fattigsjukhus när han föddes i Hell's Kitchen 1946.

Efterbliven?

Nej, Stallone är inte nån efterbliven dego de plockat in från gymmet och ställt framför en kamera.
Tror man nånting ditåt ska man veta att man är helt ute och cyklar.

Han skriver manus, regisserar, producerar...och har så gjort i sin drygt 40-åriga karriär i filmbranschen.
Vidare intresserar han sig för konst, har haft flera utställningar och är tämligen skärpt och rapp i käften...vilket alla vet som sett längre intervjuer.

Men visst, han ser ut och låter som en siciliansk flåbuse från Brooklyn och det har gett att han haft vissa fördomar emot sig.


Jo precis hans karaktärer är rätt genomgående efterblivna. Kommer ihåg någon film där han spöar på sin fru, ytterst otrevligt beteende. Nu är det i och för sig film och inte verkliga livet.

Men han har gjort en bra film där han spelar en sheriff i New Jersey. Men Rambo och Cobra bara efterblivet trams.
slackern
 
Inlägg: 43788
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-30 0:28:53

Spöar på frugan, vilken rulle är det?

Kan inte erinra mig att jag sett nån sån rulle med Stallone.

Sheriff i New Jersey... Copland.
Bra rulle.
Hans roll är en nedtonad underdog mot korrupta snutar och han gick upp trettio kilo för rollen.


Rambo har kvaliteter.
I synnerhet First Blood.
Tjockt med kvaliteter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav colaflaska » 2015-08-30 0:34:00

KrigarSjäl skrev:
Han skriver manus, regisserar, producerar...och har så gjort i sin drygt 40-åriga karriär i filmbranschen.

Det säger ingenting, finns gott om talanglösa människor som om och om igen släpper "nya" filmer, trots att det egentligen bara är samma film som förra, men med ett nytt namn. Samma typ av filmer, samma skådespelare, samma karaktärer.

Nej, riktiga skådespelare (eller manusförfattare/regissörer) gör nya saker som skiljer sig från det de gjorde förra gången. Annars blir de typecastade, som Stallone blir hela tiden eftersom han bara kan spela en roll.

Fler skådespelare som spelar samma roll hela tiden är Dean Norris (Hank i Breaking bad), Adam Sandler, Stellan Skarsgård, Seth Rogen, Simon Pegg, Bruce Willis och Channing Tatum. Det stör mig inte egentligen, bra för dem att de har hittat en typ av roll som passar dem så de också kan få in pengar. Men att påstå att någon som spelar samma roll om och om igen är en bra skådespelare blir lite snett.

EDIT: Säger inte att jag inte gillar dem, men det är en jäkla skillnad på att gilla något och att tycka att det är bra. Jag älskar Simon Pegg och Stellan Skarsgård men inte fan går de att jämföra med riktiga talanger.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-30 0:40:23

colaflaska skrev:
KrigarSjäl skrev:
Han skriver manus, regisserar, producerar...och har så gjort i sin drygt 40-åriga karriär i filmbranschen.

Det säger ingenting, finns gott om talanglösa människor som om och om igen släpper "nya" filmer, trots att det egentligen bara är samma film som förra, men med ett nytt namn. Samma typ av filmer, samma skådespelare, samma karaktärer.

Nej, riktiga skådespelare (eller manusförfattare/regissörer) gör nya saker som skiljer sig från det de gjorde förra gången. Annars blir de typecastade, som Stallone blir hela tiden eftersom han bara kan spela en roll.

Fler skådespelare som spelar samma roll hela tiden är Dean Norris (Hank i Breaking bad), Adam Sandler, Stellan Skarsgård, Seth Rogen, Simon Pegg, Bruce Willis och Channing Tatum. Det stör mig inte egentligen, bra för dem att de har hittat en typ av roll som passar dem så de också kan få in pengar. Men att påstå att någon som spelar samma roll om och om igen är en bra skådespelare blir lite snett.

EDIT: Säger inte att jag inte gillar dem, men det är en jäkla skillnad på att gilla något och att tycka att det är bra. Jag älskar Simon Pegg och Stellan Skarsgård men inte fan går de att jämföra med riktiga talanger.


Fan Stellan har ju ynglat av sig en hel del förmågor som verkar vara Hollywoods kelgrisar, eller så har dom bättre talang än sin far. :lol: Men han har väl varit med i fett med filmer och spelat olika karaktärer, han har ju till och med lyckats att spela efterbliven. :lol: Inte att han ser efterbliven eller verkar vara efterbliven.
slackern
 
Inlägg: 43788
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-30 0:41:21

colaflaska skrev:
KrigarSjäl skrev:
Han skriver manus, regisserar, producerar...och har så gjort i sin drygt 40-åriga karriär i filmbranschen.

Det säger ingenting, finns gott om talanglösa människor som om och om igen släpper "nya" filmer, trots att det egentligen bara är samma film som förra, men med ett nytt namn. Samma typ av filmer, samma skådespelare, samma karaktärer.

Nej, riktiga skådespelare (eller manusförfattare/regissörer) gör nya saker som skiljer sig från det de gjorde förra gången. Annars blir de typecastade, som Stallone blir hela tiden eftersom han bara kan spela en roll.

Fler skådespelare som spelar samma roll hela tiden är Dean Norris (Hank i Breaking bad), Adam Sandler, Stellan Skarsgård, Seth Rogen, Simon Pegg, Bruce Willis och Channing Tatum. Det stör mig inte egentligen, bra för dem att de har hittat en typ av roll som passar dem så de också kan få in pengar. Men att påstå att någon som spelar samma roll om och om igen är en bra skådespelare blir lite snett.

Nja, det är sant att de kanske inte är karaktärsskådespelare.
Men väl figurskådespelare och vem kan göra Stallones roller bättre än Stallone själv?

Att nischa in sig som skådis och göra vissa roller med trovärdighet kräver också begåvning.


Seth Rogen, Channing Tatum, Adam Sandler...säger inte emot dig där.


Fast i exemplet Stellan Skarsgård har du tvärfel.
Samma roll hela tiden?
Ok.
Jämförelser.

Gör han samma roller i

Den enfaldige mördaren - Will Hunting?

Aberdeen - Den demokratiske terroristen?

Harry & Sonja - Mamma Mia?

Arn: Tempelriddaren - Pirates of the caribbean?

Ronin - Jönssonligans största kupp?

Kådisbellan - Jakten på Röd Oktober?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-30 0:46:20

KrigarSjäl skrev:Spöar på frugan, vilken rulle är det?

Kan inte erinra mig att jag sett nån sån rulle med Stallone.

Sheriff i New Jersey... Copland.
Bra rulle.
Hans roll är en nedtonad underdog mot korrupta snutar och han gick upp trettio kilo för rollen.


Rambo har kvaliteter.
I synnerhet First Blood.
Tjockt med kvaliteter.


Jag ber om ursäkt han var nog bara en svinpäls mot sin fru, men kan ha varig i första Rocky att han örfilar frugan lite?
slackern
 
Inlägg: 43788
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-30 0:47:57

Nej.

I samtliga Rocky är det ömsint kärlek rakt igenom.

Han har mig veterligen inte gjort kvinnomisshandlare på duken en enda gång.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-08-30 0:50:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-30 0:50:35

KrigarSjäl skrev:Nej.

I första Rocky är det ömsint kärlek rakt igenom.

Han har mig veterligen inte gjort kvinnomisshandlare på duken en enda gång.


Du jag blandar ihop honom med Robert De Niro i Tjuren från Bronx eller något i den stilen.
slackern
 
Inlägg: 43788
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-30 0:51:25

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej.

I första Rocky är det ömsint kärlek rakt igenom.

Han har mig veterligen inte gjort kvinnomisshandlare på duken en enda gång.


Du jag blandar ihop honom med Robert De Niro i Tjuren från Bronx eller något i den stilen.

Då förstår jag...jo där förekommer det både kvinnomisshandel och allmänt grisbeteende.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav colaflaska » 2015-08-30 1:30:54

KrigarSjäl skrev:Fast i exemplet Stellan Skarsgård har du tvärfel.
Samma roll hela tiden?
Ok.
Jämförelser.

Gör han samma roller i

Den enfaldige mördaren - Will Hunting?

Aberdeen - Den demokratiske terroristen?

Harry & Sonja - Mamma Mia?

Arn: Tempelriddaren - Pirates of the caribbean?

Ronin - Jönssonligans största kupp?

Kådisbellan - Jakten på Röd Oktober?

Stellan Skarsgård får nästan alltid spela en karaktär som är lite smått galen eller ond. Fargo, Thor, the Girl with the Dragon Tattoo, Pirates of the caribbean, Nacho Libre, Armageddon. Ingen av de karaktärerna är friska i huvudet. Jag har inte sett de andra, utom Good Will Hunting. Han blir typecastad helt enkelt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-30 1:33:49

Du har inte sett tillräckligt med Skarsgårdrullar...han har som sagt gjort alla möjliga roller.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav LordNelson » 2015-08-30 10:17:01

colaflaska skrev:Fargo

Är han med i Fargo?

Annars verkar det finnas ganska många som spelar samma karaktär om och om igen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Skådisar i "fel" film

Inläggav colaflaska » 2015-08-30 14:34:54

LordNelson skrev:
colaflaska skrev:Fargo

Är han med i Fargo?

Annars verkar det finnas ganska många som spelar samma karaktär om och om igen.

Filmen ja, inte serien.

För mig är det ett bra tecken om jag inte kan placera en skådis. Alltså om jag ser någon i en film/serie och vet att jag har sett personen förut men inte har en aning om i vad. Då gör skådisen sitt jobb. Undantaget är om det är någon som alltid spelar pyttesmå biroller med typ en scen per film.

Ett väldigt bra exempel är Keira Knightley. Jag har sett många filmer med henne, men det tog några scener innan jag fattade att det var hon som spelar Penny i Seeking a friend for the end of the world. Det är för att jag främst går efter kroppsspråk och röst när jag känner igen människor, inte ansiktet.

Samma sak med Charlize Theron. Jag gillar inte henne alls, men det går inte att neka att hon är en helt fantastisk skådespelare med de otroligt olika rollerna hon gör.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in