Skådisar i "fel" film

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skådisar i "fel" film

Inläggav Puzzle » 2015-08-29 11:01:03

En liten märklighet som jag misstänker kan ha att göra med aspergern. Reagerar ni på när skådespelare är i andra filmer än vad ni är vana? Såg tex. "The woman in black" igår men det gick inte för det var ju Harry Potter som var detektiven! :lol:

Någon som känner igen sig? :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skådisar i "fel" film

Inläggav Huggorm » 2015-08-29 11:04:57

Ja, det blir svårt att inte blanda ihop skådespelarens förra rollkaraktär med den nuvarande. Därför de skall hålla sig inom samma genre, det går inte att både göra action och komedier.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Skådisar i "fel" film

Inläggav tahlia » 2015-08-29 11:52:34

Är skådespelaren en bra dito har jag inga problem med det alls. Riktig bra skådespelare har ju en tendens att lägga en hel del av sig själva i varje roll varvid man känner igen skådespelaren i huvudsak och inte den senaste rollen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 15:04:45

Huggorm skrev:Ja, det blir svårt att inte blanda ihop skådespelarens förra rollkaraktär med den nuvarande. Därför de skall hålla sig inom samma genre, det går inte att både göra action och komedier.


Hur klarar du av skådisar som Robert De Niro? Dessutom ser du alltid Leonardo DiCaprio som efterbliven som i Gilbert Grape? Eller ser du honom som fjortis brudmagnet efter Titanic?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 15:12:03

Puzzle skrev:En liten märklighet som jag misstänker kan ha att göra med aspergern. Reagerar ni på när skådespelare är i andra filmer än vad ni är vana? Såg tex. "The woman in black" igår men det gick inte för det var ju Harry Potter som var detektiven! :lol:

Någon som känner igen sig? :wink:


Det beror på kan göra det. Jag kan tänka mig att för er som har vuxit upp med honom som Harry Potter kan det etsa fast sig på hjärnan. Finns säkert dom ungdomar som växer upp nu och tittar på Hungerspelen som kommer att tänka på huvudrolls innehavaren alltid ska spela Katnes eller att hon ska ha den rollen, men jag minns hennes genombrotsfilm Winter's Bone, där hon spelar en het annan karaktär.

http://www.imdb.com/title/tt1399683/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav nescio » 2015-08-29 15:16:07

Nej jag störs inte av det. Absolut inte för filmskådespelare. Möjligen om någon spelat huvudrollen i en serie med hundratals delar, typ JR Ewing i Dallas.
nescio
 
Inlägg: 3838
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Skådisar i "fel" film

Inläggav Alien » 2015-08-29 15:24:46

För mig underlättar det att jag har dåligt ansiktsminne. Jag kan känna igen ett ansikte men minns inte var. (Kan iofs vara irriterande om man under filmen distraheras av grubbel "Var har jag sett hen förut?").

Sen är det ju värre med sådana som varit med i långa serier (el flera filmer som samma figur). Typ Dallas som jag såg för evigheter sen, den gick ju i flera år. Patrick Duffy är för alltid Bobby Ewing för mig.

Vilket visar att det kan vara en nackdel för en skådespelare att vara med i en evighetsserie. Stadig inkomst men svårt att slå igenom i andra roller sen.

Men en riktig skådespelare vill inte placeras i samma fack hela tiden. Hen vill spela olika slags karaktärer.

Vilket gör att jag ser t ex John Wayne mer som filmstjärna än skådespelare. Han spelade ju samma figur hela tiden, den tuffe hjälten. Kanske han skulle kunnat spela andra också, men han tog tydligen aldrig risken, han gillade väl sin status som hjälte. Den som såg en John Wayne-film visste vad hen fick.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skådisar i "fel" film

Inläggav Huggorm » 2015-08-29 16:00:49

ICA-stig är ett exempel, han kommer aldrig bli något annat nu
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Skådisar i "fel" film

Inläggav Alien » 2015-08-29 16:12:25

Hans Mosesson (som var Ica-Stig i många år) var med i Jordskott. Jag kände inte ens igen honom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skådisar i "fel" film

Inläggav Hundralappen » 2015-08-29 16:18:37

Film och film, men serien Orange Is The New Black har ju skådespelare som jag associerar till That 70's Show och American Pie. Men det finns fler, ska bara försöka tänka till lite..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 16:29:15

Hundralappen skrev:Film och film, men serien Orange Is The New Black har ju skådespelare som jag associerar till That 70's Show och American Pie. Men det finns fler, ska bara försöka tänka till lite..


Jag håller med dig, men det stör mig inte. Det är samma sak om man tittar på alla Nordamerikanska TV-serier mer eller mindre, OTB finns även en skådis från Deadwood i den han gamlagubben som är gift med en ukrainska och jobbar som kurator är en alkis som tar över stallet i Deadwood så spelar han dessutom en försupen polis i Weeds.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav colaflaska » 2015-08-29 16:32:17

När det gäller skådespelare som har haft huvudroller i serier tycker jag att det kan bli lite jobbigt. Tex Evangeline Lilly i Lost och Ant-man.

Men riktigt bra skådespelare som inte bara spelar samma karaktär hela tiden har jag aldrig några problem med. Brittiska skådespelare tenderar att vara bättre på att spela olika roller än amerikanska. Tex Alan Rickman, Gary Oldman, Sir Ian McKellen och Sir Patrick Stewart.

Sen finns det skådespelare som bara spelar sig själva, tex Robert Downey JR.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-29 16:36:17

När Stallone hade kontakt med filmfolket inför Rocky ville de ha en annan skådis i rollen.

En som var känd.
Inte en nobody som Sylvester Stallone.

Filomfolket ville ha

Nick Nolte.

Gene Hackman.

Ryan O'Neal.

Robert Redford.

Burt Reynolds.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-29 16:46:51

Huggorm skrev:ICA-stig är ett exempel, han kommer aldrig bli något annat nu
Alien skrev:Hans Mosesson (som var Ica-Stig i många år) var med i Jordskott. Jag kände inte ens igen honom.

Han spelar även chefsåklagare i Nolltolerans (1999) lade jag märke till i förra veckan när jag såg om alla Johan Falk-filmer.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Skådisar i "fel" film

Inläggav portera » 2015-08-29 17:43:13

Jag såg Snow Cake igår och så fort Alan Rickman öppnar munnen får man samma rysningar associerade med Harry Potter-filmerna och rollen som Snape. Bara det att i Snow Cake är Rickman en ganska sympatisk man, det krockar helt enkelt.

Han får hålla sig till att spela obehagliga typer kan jag tycka. :D
Senast redigerad av portera 2015-08-29 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
portera
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2015-02-15

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 17:45:04

portera skrev:Jag såg Snow Cake igår och så fort Alan Rickman öppnar munnen får man samma rysningar associerade med Harry Potter-filmerna och rollen som Snape. Bara det att i Snow Cake är Rickman en ganska sympatisk man, det krockar helt enkelt.


Själv associerar hag honom med en terrorist i första Die Hard filmen. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav snuggelhund » 2015-08-29 18:06:06

KrigarSjäl skrev:När Stallone hade kontakt med filmfolket inför Rocky ville de ha en annan skådis i rollen.

En som var känd.
Inte en nobody som Sylvester Stallone.

Filomfolket ville ha

Nick Nolte.

Gene Hackman.

Ryan O'Neal.

Robert Redford.

Burt Reynolds.


Nick Nolte ser ju förfärlig ut nu för tiden.

Alkoholismen har verkligen tagit ut sin rätt med råge. :-)097
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Skådisar i "fel" film

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-29 18:08:59

Jo, men han har uttryck och berättarförmåga till skillnad från dina Paradise Hotel-sweethearts.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skådisar i "fel" film

Inläggav Huggorm » 2015-08-29 18:10:00

snuggelhund skrev:Nick Nolte
Sylvester Stallone är väl inte heller så vacker med sitt förlamade ansikte
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Skådisar i "fel" film

Inläggav snuggelhund » 2015-08-29 18:37:55

Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:Nick Nolte
Sylvester Stallone är väl inte heller så vacker med sitt förlamade ansikte


Stallone ser ut som han alltid gjort.

Lite lätt förståndshandikappad, men numera med uppenbar facelift.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 18:42:30

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:När Stallone hade kontakt med filmfolket inför Rocky ville de ha en annan skådis i rollen.

En som var känd.
Inte en nobody som Sylvester Stallone.

Filomfolket ville ha

Nick Nolte.

Gene Hackman.

Ryan O'Neal.

Robert Redford.

Burt Reynolds.


Nick Nolte ser ju förfärlig ut nu för tiden.

Alkoholismen har verkligen tagit ut sin rätt med råge. :-)097


Tänk på att det här var under 70-talet, då var han säkert värsta hunken, Sylvester Stalone ser ju fortfarande lite lätt efterbliven ut.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skådisar i "fel" film

Inläggav Alien » 2015-08-29 18:43:24

portera skrev:Jag såg Snow Cake igår och så fort Alan Rickman öppnar munnen får man samma rysningar associerade med Harry Potter-filmerna och rollen som Snape. Bara det att i Snow Cake är Rickman en ganska sympatisk man, det krockar helt enkelt.

Han får hålla sig till att spela obehagliga typer kan jag tycka. :D


Tror inte Alan Rickman håller med dig. :P

Jag såg honom som den sympatiske överste Brandon i Förnuft och känsla redan 1995. Figuren Snape är för övrigt inte odelat osympatisk, han är en intressant person, sliten mellan gott och ont, hatar Harry Potter pga hans likhet med sin far men älskade Harry Potters mor.

Alan Rickman var också med i filmen Love Actually där han spelar en "egentligen" lyckligt gift direktör som ändå frestas av sin snygga sekreterare. Inte så odelat god som överste Brandon men inte heller någon ond man, rätt vanlig.

Så jag har känslan av att den rollfigur som Alan Rickman spelar kan man vänta sig vad som helst av. Jag känner igen honom mest på rösten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skådisar i "fel" film

Inläggav Kevlarsoul » 2015-08-29 18:45:57

Nja har nog svårare för typecasting, skådespelare som gång på gång spelar liknande roller.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Skådisar i "fel" film

Inläggav slackern » 2015-08-29 18:46:41

Alien skrev:
portera skrev:Jag såg Snow Cake igår och så fort Alan Rickman öppnar munnen får man samma rysningar associerade med Harry Potter-filmerna och rollen som Snape. Bara det att i Snow Cake är Rickman en ganska sympatisk man, det krockar helt enkelt.

Han får hålla sig till att spela obehagliga typer kan jag tycka. :D


Tror inte Alan Rickman håller med dig. :P

Jag såg honom som den sympatiske överste Brandon i Förnuft och känsla redan 1995. Figuren Snape är för övrigt inte odelat osympatisk, han är en intressant person, sliten mellan gott och ont, hatar Harry Potter pga hans likhet med sin far men älskade Harry Potters mor.

Alan Rickman var också med i filmen Love Actually där han spelar en "egentligen" lyckligt gift direktör som ändå frestas av sin snygga sekreterare. Inte så odelat god som överste Brandon men inte heller någon ond man, rätt vanlig.

Så jag har känslan av att den rollfigur som Alan Rickman spelar kan man vänta sig vad som helst av. Jag känner igen honom mest på rösten.


Första Diehard filmen är betydligt äldre då spelar han en osympatisk terrorist, även Robin Hood Prince of Thievs spelar han en osympatisk roll som Sheriffen utav Notingham. Han har nog spelat huvudsakligen osympatiska roller, men det har nog med hans utseende att göra, fast Snape är i och för sig en hjälte.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in