Kan man fuska sig till en diagnos? [avdelad tråd]

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man fuska sig till en diagnos? [avdelad tråd]

Inläggav Zima33 » 2015-08-12 23:20:47

kiddie skrev:Godkänner inte alla det? Om man inte gör det så tror de väl automatiskt att man gör ngt fel. Dessutom har jag bara bockat i att förskrivande läkare får veta, men det kommer iaf upp på alla skärmar om man går till en ny VC-läkare och så.

Jo jag brukar godkänna jag med när jag begär recept via MVK men mitt psyk har inte den tjänsten längre, man måste ringa dit och förnya recept och de frågar aldrig om de får kolla i listan + det är aldrig nån därifrån som kollat i den (man kan se vilka vårdgivare som varit in och kollat, min vc har varit in och kikat i den i år men psyk har det inte). Jag blir nästan besviken varje gång jag går in och kollar och så är det bara jag själv som varit in och läst listan... :roll:

Den läkemedelslistan som kommer upp hos vårdgivaren är om de har sammanhållen journalföring, t.ex i Sthlm har många Take Care-systemet, då ser alla andra med det systemet läkemedel som andra vårdgivare med samma system skrivit ut. Det är därför den kommer upp oavsett läkare du går till.

Läkemedelslistan som apoteken har är inte samma lista, deras system får in alla elektroniska recept från alla förskrivare. Det är den man kan se när man är inloggad med e-leg på MVK och den som man godkänner att förskrivaren får kolla i när man begär nytt recept. http://www.ehalsomyndigheten.se/ehalsot ... okies=true
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Kan man fuska sig till en diagnos? [avdelad tråd]

Inläggav bilbauer » 2015-08-25 22:29:47

Hur kan en läkare testa en patient? Ställa ngn fråga eller liknande. Tycker diagnosen är så oerhört diffus på pappret men ändå vissa asperger man träffat har väldigt utmärkande drag.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Kan man fuska sig till en diagnos? [avdelad tråd]

Inläggav Zima33 » 2015-08-25 23:17:49

bilbauer skrev:Hur kan en läkare testa en patient? Ställa ngn fråga eller liknande. Tycker diagnosen är så oerhört diffus på pappret men ändå vissa asperger man träffat har väldigt utmärkande drag.


Hur menar du? En NPF-utredning görs av en psykolog och en läkare, ibland även en arbetsterapeut. Jag träffade mest en psykolog, läkaren pratade jag med 2-3 ggr kanske. Det är inte 10-20 frågor bara, utan flera tester med olika deltester, jag minns inte ens alla. Även telefonintervju med min mamma och ett häfte med frågor som min familj fick svara på. Jag fick bl.a ett häfte med 200 frågor eller så, minns inte exakt.
Innan Aspergerutredningen hade jag gjort en för personlighetsstörningar, det ska göras när man utreder Aspergers. Det var också en massa frågor, jag träffade min kurator flera gånger á 45 minuter innan den var klar.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Kan man fuska sig till en diagnos? [avdelad tråd]

Inläggav bilbauer » 2015-08-25 23:59:30

Zima33 skrev:
bilbauer skrev:Hur kan en läkare testa en patient? Ställa ngn fråga eller liknande. Tycker diagnosen är så oerhört diffus på pappret men ändå vissa asperger man träffat har väldigt utmärkande drag.


Hur menar du? En NPF-utredning görs av en psykolog och en läkare, ibland även en arbetsterapeut. Jag träffade mest en psykolog, läkaren pratade jag med 2-3 ggr kanske. Det är inte 10-20 frågor bara, utan flera tester med olika deltester, jag minns inte ens alla. Även telefonintervju med min mamma och ett häfte med frågor som min familj fick svara på. Jag fick bl.a ett häfte med 200 frågor eller så, minns inte exakt.
Innan Aspergerutredningen hade jag gjort en för personlighetsstörningar, det ska göras när man utreder Aspergers. Det var också en massa frågor, jag träffade min kurator flera gånger á 45 minuter innan den var klar.

Oj det var en seriös utredning. I min hoppade de över mkt. Diagnosen känns väldigt osäker. Därför jag undrar. Tack för svar.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in