Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Sheyen » 2015-08-21 6:45:22

Om du bara vill ha ett papper på det (bekräftelse) kan du få en privat utredning (då slipper du väntetid). Min man fick en sådan. 25000 kostar de. De går dock inte att använda i vårdsammanhang, men du verkade ju inte ha det som prio 1 ändå
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Hellshit » 2015-08-21 8:12:09

Jag tänker så här om borderline diagnos: Att jag har känt väldigt starka känslor som barn, men inte förstått dem. Omvärlden har inte kunnat bemöta mig på ett vettigt sätt vilket gjort att jag aldrig lärt mig hantera känslor och relationer. Borderline är ju liksom ingen biologisk störning, utan handlar om olyckliga omständigheter i uppväxten i samband med en känslig personlighet. Alltså tänker jag att i mitt fall är det mer ett symptom på tex asperger, som ju påverkar personligheten.

Och tack för att ni engagerar er! Det värmer verkligen!
Hellshit
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2015-08-05

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Crow_ » 2015-08-25 10:31:10

Borderline är precis som du säger inget en växer upp med utan något en utvecklar - diagnosen sätts aldrig på någon under 18 då det är svårt att skilja på borderline och lite extra starka tonårshormoner, typ.

Jag har, precis som du, också min teori om att jag utvecklat personlighetsstörning som någon form av följd till att jag inte fick min diagnos (AS) förän jag var 20. Tagit upp detta med diverse inom vården men får ingen vidare respons så de anses väl inte vara viktigt nog.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-25 11:18:50

Fast nu har man väl tagit bort diagnosen för att psykiatrin lekt för mkt med dessa. Man skall alltså vara autist numera, gilla datorer räcker inte.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Alien » 2015-08-25 12:12:33

bilbauer skrev:Fast nu har man väl tagit bort diagnosen för att psykiatrin lekt för mkt med dessa. Man skall alltså vara autist numera, gilla datorer räcker inte.


Det har aldrig räckt att att "gilla datorer" för att få en AS-diagnos.

Man ska ha "kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden". http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav slackern » 2015-08-25 12:21:14

bilbauer skrev:Fast nu har man väl tagit bort diagnosen för att psykiatrin lekt för mkt med dessa. Man skall alltså vara autist numera, gilla datorer räcker inte.


AS finns kvar som diagnos i Sverige så länge vi använder ICD-10 för att ställa diagnoser. När ICD-11 kommer ut verkar det som att diagnosen försvinner och blir autism, men det är tydligen tidigast 2017. Men det är inte ristat i sten så vad som helst kan hända fram tills dess.

7A20 Autism spectrum disorder
Parent
Neurodevelopmental disorders
Show all ancestors up to top expand
ICD-10 : F84.0
Definition
Autism Spectrum Disorder is characterized by persistent deficits in reciprocal social interaction and social communication, and by a range of restricted, repetitive, inflexible patterns of behaviour and interests and sensory sensitivities that may change in intensity, frequency and focus over the course of development. These deficits are usually a pervasive feature of the individual’s functioning in all settings, although they may vary in degree according to the social, educational, or other context. In many cases, development is abnormal in infancy, although this may only become evident in retrospect. Symptoms usually emerge during early childhood, but for some individuals do not become fully manifest until social demands exceed capacities.

Inclusions
kanner's syndrome
Autistic disorder
Infantile: autism
Kanner syndrome
Infantile: psychosis
Asperger's disorder
Pervasive developmental delay
All Index Terms
Hide index terms shrink
Autism spectrum disorder
Childhood autism
kanner's syndrome
Autistic disorder
Infantile: autism
Kanner syndrome
autistic
autistic disorder of childhood onset
kanner
Infantile: psychosis
child psychosis nos
childhood psychosis
infantile psychotic
Asperger's disorder
Pervasive developmental delay
Asperger syndrome


http://apps.who.int/classifications/icd ... f437815624
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-25 14:15:35

Alien skrev:
bilbauer skrev:Fast nu har man väl tagit bort diagnosen för att psykiatrin lekt för mkt med dessa. Man skall alltså vara autist numera, gilla datorer räcker inte.


Det har aldrig räckt att att "gilla datorer" för att få en AS-diagnos.

Man ska ha "kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden". http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/


Jo faktiskt. Sitter man bara med datorer så är det nedsättning i funktionsförmågan givetvis. Tyvärr fungerar psykiatrin bedrövligt i Sverige. En psykolog i habiliteringen bedömde 50% feldiagnostiserade.
Senast redigerad av bilbauer 2015-08-25 14:20:58, redigerad totalt 1 gång.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-25 14:18:58

slackern skrev:AS finns kvar som diagnos i Sverige så länge vi använder ICD-10 för att ställa diagnoser. När ICD-11 kommer ut verkar det som att diagnosen försvinner och blir autism, men det är tydligen tidigast 2017. Men det är inte ristat i sten så vad som helst kan hända fram tills dess.

Undrar vad som händer med diagnoserna. Förs de över eller prövas de på nytt? Någon som varit med om gången?
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Alien » 2015-08-25 14:20:03

Bristande funktionsförmåga måste ju visa sig på andra sätt också, t ex att man inte kommer överens med andra och inte har några vänner/blir mobbad i skolan.

Sedan beror det på om det funnits hela livet el uppkommit pga någon kris.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-25 14:23:24

Alien skrev:Bristande funktionsförmåga måste ju visa sig på andra sätt också, t ex att man inte kommer överens med andra och inte har några vänner/blir mobbad i skolan.

Sedan beror det på om det funnits hela livet el uppkommit pga någon kris.

Jo i idealfallet. Men det verkar inte som psykiatrin har kompetensen eller tid att göra sådana bedömningar.

Bli mobbad i skolan är inget tecken på asperger, då är man en mobbare själv.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Alien » 2015-08-25 14:49:34

Om man inte kommer överens med andra barn och rentav blir utstött och mobbad kan det bero på detta kriterium:

Autismforum skrev:Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/

Det andra kriteriet enligt ICD 10 är:
Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter.


Vilket ju kan stämma in på dem som ständigt sitter vid datorn, men inte bara för dem.

Men det ska ju ske en utredning också, de ställer ju inte diagnos bara pga berättelsen om hur barnet har det i skolan el vilka fritidsintressen det har.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-25 15:25:52

Alien skrev:Men det ska ju ske en utredning också, de ställer ju inte diagnos bara pga berättelsen om hur barnet har det i skolan el vilka fritidsintressen det har.

Nej i mitt fall räckte det med att fylla i en blankett. Barndomsanamnes sket dom i.

Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel.

Det passar mera in på mobbare dock.

Jag förstår hur du tänker men det är extremt långsökt och inte vetenskapligt för fem öre. Barn kan mobbas av massa hemska anledingar, fattigdom, etniskt bakgrund, utseende osv.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Zima33 » 2015-08-25 23:29:28

Crow_ skrev:Jag har, precis som du, också min teori om att jag utvecklat personlighetsstörning som någon form av följd till att jag inte fick min diagnos (AS) förän jag var 20. Tagit upp detta med diverse inom vården men får ingen vidare respons så de anses väl inte vara viktigt nog.


Personlighetsstörningar får man inte av uteblivna diagnoser. Om jag förstått det rätt så kommer personlighetsstörningar av barndomstrauma t.ex., eller om man vuxit upp under stark påverkan av "störda" föräldrar, så inte personligheten kunnat utvecklas normalt. Personlighetsstörningen blir resultatet av den destruktiva miljön.
Jag har inte läst så mycket om ps men fick ju en sån diagnos själv så har läst lite om den i alla fall.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Alien » 2015-08-26 1:59:00

bilbauer skrev:
Alien skrev:Men det ska ju ske en utredning också, de ställer ju inte diagnos bara pga berättelsen om hur barnet har det i skolan el vilka fritidsintressen det har.

Nej i mitt fall räckte det med att fylla i en blankett. Barndomsanamnes sket dom i.

Var det allt? Jag blev intervjuad och genomgick tester.

bilbauer skrev:
Alien skrev:
Autismforum skrev:Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel.

Det passar mera in på mobbare dock.

Jag förstår hur du tänker men det är extremt långsökt och inte vetenskapligt för fem öre. Barn kan mobbas av massa hemska anledingar, fattigdom, etniskt bakgrund, utseende osv.

Man behöver förstås inte ha AS för att bli mobbad. Dock är det mycket vanligt att aspergare blivit mobbade i skolan, se t ex denna tråd: har-du-blivit-mobbad-omrostning-t8620.html

Och det är inte mobbarna som har svårigheter med det sociala (däremot med empatin) utan just aspergare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-26 2:37:59

bilbauer skrev:Bli mobbad i skolan är inget tecken på asperger, då är man en mobbare själv.

Asperger gör knappast någon till mobbare även om det inte heller utesluter det. Kort sagt inte relaterat. Däremot kan man anta att mobbare har psykopatiska tendenser.

(En tidigare tråd om hur mobbning framgångsrikt stoppats utan omgivningens hjälp visade att våld mot mobbaren visat sig effektivt. Det är förstås en obekväm slutsats så det pratas det inte så högt om.)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-26 9:04:42

plåtmonster skrev:
bilbauer skrev:Bli mobbad i skolan är inget tecken på asperger, då är man en mobbare själv.

Asperger gör knappast någon till mobbare även om det inte heller utesluter det. Kort sagt inte relaterat. Däremot kan man anta att mobbare har psykopatiska tendenser.
Håller med om detta. Det är konstigt att dra in det som kriterie.


Och det är inte mobbarna som har svårigheter med det sociala (däremot med empatin) utan just aspergare.
på olika sätt givetvis men det handlar om socialt samspel där också.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav caracara » 2015-08-26 9:42:35

Vissa diagnoser blir man hjälpt av, andra blir man apatisk av. -- Jag tror att det bästa - om man utgår från att det just är så - är att man är voluntarist, under tiden man använder sig av de dialoger man har med alla som är inblandade i ens liv.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Re: Sv: Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav slackern » 2015-08-26 13:11:48

plåtmonster skrev:
bilbauer skrev:Bli mobbad i skolan är inget tecken på asperger, då är man en mobbare själv.

Asperger gör knappast någon till mobbare även om det inte heller utesluter det. Kort sagt inte relaterat. Däremot kan man anta att mobbare har psykopatiska tendenser.

(En tidigare tråd om hur mobbning framgångsrikt stoppats utan omgivningens hjälp visade att våld mot mobbaren visat sig effektivt. Det är förstås en obekväm slutsats så det pratas det inte så högt om.)
Jag tror inte att mobbare har psykopatiska tendenser, brukar finnas ett gäng per klass och så pass vanligt är inte psykopati. Ett barn brukar inte vara ont eller gott, det saknar bara moralkod vad som är tillåtet och inte, tror nog att boken Flugornas Herre tar upp det här när barn är själva utan vuxna som moraliska förebilder.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-26 15:24:38

Filmen Flugornas Herre visar väl dessvärre att folk flest kanske är just potentiella psykopater.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav Alien » 2015-08-26 16:29:26

bilbauer skrev:
plåtmonster skrev:
bilbauer skrev:Bli mobbad i skolan är inget tecken på asperger, då är man en mobbare själv.

Asperger gör knappast någon till mobbare även om det inte heller utesluter det. Kort sagt inte relaterat. Däremot kan man anta att mobbare har psykopatiska tendenser.
Håller med om detta. Det är konstigt att dra in det som kriterie.

Var har jag dragit in det som kriterium? Lägg inte ord i min mun!

Alien skrev:Bristande funktionsförmåga måste ju visa sig på andra sätt också, t ex att man inte kommer överens med andra och inte har några vänner/blir mobbad i skolan.

Jag skrev alltså inte att det var ett kriterium. Men det ger en fingervisning. Som aspergare är man udda, och det märker andra barn. Det är vanligt att man kommer bättre överens med vuxna än med jämnåriga. Det verkar dock inte gälla TS, som tydligen är mycket högfungerande.

bilbauer skrev:
Och det är inte mobbarna som har svårigheter med det sociala (däremot med empatin) utan just aspergare.
på olika sätt givetvis men det handlar om socialt samspel där också.

Som framgångsrik mobbningsledare krävas att man både kan skrämmas och manipulera. På så sätt får man lydiga anhängare. Så jag tycker det tyder på hög social kompetens.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav slackern » 2015-08-26 17:07:24

plåtmonster skrev:Filmen Flugornas Herre visar väl dessvärre att folk flest kanske är just potentiella psykopater.


Nu tänkte jag mer på romanen. En filmatisering missar oftast väldigt mycket från boken.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-26 19:23:51

Alien skrev:
bilbauer skrev:
plåtmonster skrev:Asperger gör knappast någon till mobbare även om det inte heller utesluter det. Kort sagt inte relaterat. Däremot kan man anta att mobbare har psykopatiska tendenser.
Håller med om detta. Det är konstigt att dra in det som kriterie.

Var har jag dragit in det som kriterium? Lägg inte ord i min mun!

Alien skrev:Bristande funktionsförmåga måste ju visa sig på andra sätt också, t ex att man inte kommer överens med andra och inte har några vänner/blir mobbad i skolan.

Jag skrev alltså inte att det var ett kriterium. Men det ger en fingervisning. Som aspergare är man udda, och det märker andra barn. Det är vanligt att man kommer bättre överens med vuxna än med jämnåriga. Det verkar dock inte gälla TS, som tydligen är mycket högfungerande.

bilbauer skrev:
Och det är inte mobbarna som har svårigheter med det sociala (däremot med empatin) utan just aspergare.
på olika sätt givetvis men det handlar om socialt samspel där också.

Som framgångsrik mobbningsledare krävas att man både kan skrämmas och manipulera. På så sätt får man lydiga anhängare. Så jag tycker det tyder på hög social kompetens.

Tycker inte att jag gör ngt sådant. Du gjorde en väldigt felaktigt tolkning tycker jag och jag påpekade detta.
Att bli mobbad är inte bristande funktionsförmåga. Jag står fast vid att det inte ger en fingervisning om ngt gällande autism. Det kan vara en orsak till social fobi och depression givetvis.

Mobbare är ganska brett så går inte på det närmare. Men om vi talar om barn här så kan det handla om att ta saker ifrån andra eller slå osv. Det är inte bra socialt samspel.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav portera » 2015-08-26 21:02:23

bilbauer skrev:Att bli mobbad är inte bristande funktionsförmåga. Jag står fast vid att det inte ger en fingervisning om ngt gällande autism. Det kan vara en orsak till social fobi och depression givetvis.

Mobbare är ganska brett så går inte på det närmare. Men om vi talar om barn här så kan det handla om att ta saker ifrån andra eller slå osv. Det är inte bra socialt samspel.

Har du någon källa på att aspergare inte alls är överrepresenterade när det gäller att bli föremål för mobbning.

Aspergare har någon form av svårigheter, vilket lätt leder till en nedsatt självkänsla. En låg självkänsla hos en person är en svaghet vid olika former av prövningar såsom mobbning. Personen kan ha närmare till eller närmast oförmögen till gråt, vara mycket för sig själv, missförstånd/felsägning och allsköns elände. Kort sagt ett tacksamt offer, som inte bemöter input som knuffar och fula ord på samma sätt som resten av gruppen. Det är lättare att slå på en som ligger ner (har det svårt). Senast idag står det i Metro Stockholm om att neuropsykiatriska handikapp är en anledning till att en person blir utsatt för mobbning.
portera
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2015-02-15

Går det att få AS diagnos som "högfungerande"?

Inläggav bilbauer » 2015-08-26 21:47:17

Har du någon källa på att aspergare inte alls är överrepresenterade när det gäller att bli föremål för mobbning.


Nej, det har jag inte sagt. Skulle säga att det är helt ointressant i sammanhanget.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in