Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur känner du dig? Kvinlig, manlig osv.

Kvinnlig
14
22%
Manlig
18
28%
Tjejig
6
9%
Killig
6
9%
Hennig
1
2%
Könslös
6
9%
Annat
13
20%
 
Antal röster : 64

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav JaneLane » 2015-08-17 20:09:49

snuggelhund skrev:
Huggorm skrev:Jag känner mig som en riktig karlakarl. 8)


Bild

:-)063


:lol:
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav kiddie » 2015-08-17 20:13:21

Varför är självidentifikation svårare för aspergare?

Att vara transperson är per definition något DEN PERSONEN känner. Man kan inte definiera det på annat sätt. Jag kan ju inte börja påstå att du är en hon egentligen och en transperson medan du försöker bestrida detta. Du kan inte veta vad du är, du är "neurodivers"...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav EndoX » 2015-08-17 20:15:45

Vet inte? Gillar inte att TITTA på fotboll eller sport överhuvudtaget, gillar inte att lukta svett, dricker inte öl eller alkohol överhuvudtaget. Vidare så rakar jag bort den mesta kroppsbehåringen och är noga med hyggen.

Gillar dock att lyfta vikter, äta, sova, bygga, reparera. Sedan så har vi ju även mina specialintressen som jag vet väldigt mycket om, så där manligt detaljerat. Jag tror absolut inte att jag skulle uppfattas som omanlig, men ändå så saknar jag många manliga stereotypiska drag.

:)
EndoX
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-08-17

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav kiddie » 2015-08-17 20:19:38

Jag gillar också att sova! :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Winterblues » 2015-08-17 20:24:08

Puzzle skrev:
Winterblues skrev:Jo jag kan iofs uppskatta specifika ämnen jag också, men tycker inte om det ifall det är i större sällskap. Då kommer mest alla tala i mun på varandra, och ingen hör eller vill höra vad någon annan säger. Småprat går väl an så länge det är flera som håller i samtalet :)

Hahahaha. Har du något tips till män om de vill dra uppmärksamhet ifrån ögonen? ;)

Ja jag har som sagt svårt för småprat i grupp, då är det oftast dom andra som får stå för pratandet och jag sitter mest bara där och försöker följa med och inte se uttråkad ut. Då är det nästan roligare att stå och peta i en motor utan att kunna något.

Tjah, du kan ju testa samma taktik med en djup urringad damtröja men jag antar att det inte kommer ge ett lika uppskattat resultat, varken för dig eller dom andra.. :wink:


Helst bör man alltså diskutera musik, texter och citat med benen i kors, i en skymmande halsduk med pilotbrillor och en kopp absint ... fick helt plötsligt många attiraljer att tillskriva min inköpslista :)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Puzzle » 2015-08-17 20:41:53

Winterblues skrev:
Puzzle skrev:Ja jag har som sagt svårt för småprat i grupp, då är det oftast dom andra som får stå för pratandet och jag sitter mest bara där och försöker följa med och inte se uttråkad ut. Då är det nästan roligare att stå och peta i en motor utan att kunna något.

Tjah, du kan ju testa samma taktik med en djup urringad damtröja men jag antar att det inte kommer ge ett lika uppskattat resultat, varken för dig eller dom andra.. :wink:


Helst bör man alltså diskutera musik, texter och citat med benen i kors, i en skymmande halsduk med pilotbrillor och en kopp absint ... fick helt plötsligt många attiraljer att tillskriva min inköpslista :)

Vaa..? :P Känner mig lite trög nu men menar du med mig eller kvinnor i allmänhet? Tror faktiskt det där skulle kunna fungera bra för vilket som, lite "tall dark stranger" över det hela.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Winterblues » 2015-08-17 23:46:52

Puzzle skrev:
Winterblues skrev:
Puzzle skrev:Ja jag har som sagt svårt för småprat i grupp, då är det oftast dom andra som får stå för pratandet och jag sitter mest bara där och försöker följa med och inte se uttråkad ut. Då är det nästan roligare att stå och peta i en motor utan att kunna något.

Tjah, du kan ju testa samma taktik med en djup urringad damtröja men jag antar att det inte kommer ge ett lika uppskattat resultat, varken för dig eller dom andra.. :wink:


Helst bör man alltså diskutera musik, texter och citat med benen i kors, i en skymmande halsduk med pilotbrillor och en kopp absint ... fick helt plötsligt många attiraljer att tillskriva min inköpslista :)

Vaa..? :P Känner mig lite trög nu men menar du med mig eller kvinnor i allmänhet? Tror faktiskt det där skulle kunna fungera bra för vilket som, lite "tall dark stranger" över det hela.. :wink:


... Öppet för tolkning ;) Jag valde de där ämnena medvetet eftersom vi båda tycker om dem. Halsduk är är däremot inte riktigt min grej, så den biten kan bli svår haha. Däremot ska man inte underskatta alkoholen som hjälpmedel till socialt småprat ... därav absinten. Och absint därför att den ger karaktär åt diskussionen; en själ åt kreativiteten :P Absint åt författaren och vin åt litteraturvetaren :D
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Puzzle » 2015-08-18 0:11:05

Winterblues skrev:
Puzzle skrev:
Winterblues skrev:Helst bör man alltså diskutera musik, texter och citat med benen i kors, i en skymmande halsduk med pilotbrillor och en kopp absint ... fick helt plötsligt många attiraljer att tillskriva min inköpslista :)

Vaa..? :P Känner mig lite trög nu men menar du med mig eller kvinnor i allmänhet? Tror faktiskt det där skulle kunna fungera bra för vilket som, lite "tall dark stranger" över det hela.. :wink:


... Öppet för tolkning ;) Jag valde de där ämnena medvetet eftersom vi båda tycker om dem. Halsduk är är däremot inte riktigt min grej, så den biten kan bli svår haha. Däremot ska man inte underskatta alkoholen som hjälpmedel till socialt småprat ... därav absinten. Och absint därför att den ger karaktär åt diskussionen; en själ åt kreativiteten :P Absint åt författaren och vin åt litteraturvetaren :D


Mm, kan hålla med om det men risken är ju att man blir lite för mycket "hjälpt" av alkoholen och säger som det är att människorna och diskussionen är uttråkande.. :wink: Och den giftgröna färgen för den drycken är ett måste!
Spoiler: visa
Bild
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Winterblues » 2015-08-18 0:23:40

Haha absolut. Jag tenderar att berätta för par (vänner) när de fyllegrälar, när jag sitter bredvid, att jag blir uttråkad. Att dricka som aspie är en konst eftersom den lösgörningen av de sociala spärrarna ibland kan få vår självdistans att skena och skapa negativa konsekvenser till hur vi uppfattas som personer.
Jag förfestade på absint en gång. Det gick sådär haha. Hade lite ångest dagen efter ... jag insåg just att vi nog hamnat lite off-topic xD
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Gafsan » 2015-08-18 2:15:41

Jag känner mig som en människa om jag anstränger mig... jag verkar uppfattas som väldigt kvinnlig vilket är intressant eftersom jag inte känner mig särskilt kvinnlig, eller ens bryr mig.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav JaneLane » 2015-08-23 19:33:58

Mycket kvinnlig även som stenhuggare.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Kevlarsoul » 2015-08-23 19:36:08

Känner mig nog ganska så tjejig, blir nog aldrig riktigt mogen.. :-)004
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav Schmetterling » 2015-08-27 10:53:42

rdos skrev:Det tror jag inte på. Att vara transperson är så att säga något som gör en till en "dead end" i reproduktionen, och sådana drag har alltså ingen funktion.

Du argumenterar som om evolutionen hade ett syfte och ett mål. Evolutionen fungerar precis tvärtom: mutationer uppstår slumpmässigt; mutationer som ger en fördel evolutionärt kan komma att bli vanligare hos populationen över tid. Det betyder inte att avvikelser som inte ger en fördel [som du kan se] försvinner och det betyder inte heller att en avvikelse som ger en fördel (i det här fallet enligt dig neurodiversitet) inte också kan medföra något som skulle kunna vara en nackdel (i det här fallet enligt dig transsexualism).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav kiddie » 2015-08-27 20:36:41

Dessutom påstår han att normaltillståndet för aspergare är att vara asexuella och bara ha sex för att göra barn. Som ett medvetet beslut inte en drift.

Där kan man tala om "dead end". Om dessa kommer ur neandertalarna kanske de heller inte ville ha sex. Var det därför de dog ut dårå? :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav rdos » 2015-08-27 21:06:13

kiddie skrev:Dessutom påstår han att normaltillståndet för aspergare är att vara asexuella och bara ha sex för att göra barn. Som ett medvetet beslut inte en drift.


Inte alls. Att bli äcklad av tanken på sex för nöjes skull är inget medvetet beslut, utan en "drift". Det är något man lika lite kan påverka som många andra neurodiversa drag. Gilla läget, typ.

kiddie skrev:Där kan man tala om "dead end". Om dessa kommer ur neandertalarna kanske de heller inte ville ha sex. Var det därför de dog ut dårå? :-)063


Att ha sex för nöjes skull är unikt för NTs. Det är uppenbart inte ett drag som måste finnas.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav rdos » 2015-08-27 21:10:53

Schmetterling skrev:
rdos skrev:Det tror jag inte på. Att vara transperson är så att säga något som gör en till en "dead end" i reproduktionen, och sådana drag har alltså ingen funktion.

Du argumenterar som om evolutionen hade ett syfte och ett mål. Evolutionen fungerar precis tvärtom: mutationer uppstår slumpmässigt; mutationer som ger en fördel evolutionärt kan komma att bli vanligare hos populationen över tid. Det betyder inte att avvikelser som inte ger en fördel [som du kan se] försvinner och det betyder inte heller att en avvikelse som ger en fördel (i det här fallet enligt dig neurodiversitet) inte också kan medföra något som skulle kunna vara en nackdel (i det här fallet enligt dig transsexualism).


Alla drag som finns över en viss andel i befolkningen måste ha en funktion. Evolutionen kan inte eliminera ovanliga drag (som t.ex. kan var mutationer), men när de når en viss andel så måste de ha en funktion annars skulle de inte finnas. För vanliga drag som måste ha en funktion är t.ex. neurodiversitet. Då neurodiversitet måste ha en funktion, kan inte transsexualism vara länkat till neurodiversitet, lika lite som exklusiv homosexualitet.
Senast redigerad av rdos 2015-08-27 21:15:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav slackern » 2015-08-27 21:13:59

rdos skrev:
kiddie skrev:Dessutom påstår han att normaltillståndet för aspergare är att vara asexuella och bara ha sex för att göra barn. Som ett medvetet beslut inte en drift.


Inte alls. Att bli äcklad av tanken på sex för nöjes skull är inget medvetet beslut, utan en "drift". Det är något man lika lite kan påverka som många andra neurodiversa drag. Gilla läget, typ.

kiddie skrev:Där kan man tala om "dead end". Om dessa kommer ur neandertalarna kanske de heller inte ville ha sex. Var det därför de dog ut dårå? :-)063


Att ha sex för nöjes skull är unikt för NTs. Det är uppenbart inte ett drag som måste finnas.


Struntprat punktslut.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav kiddie » 2015-08-27 21:14:13

OK så att vara trans skulle dö ut, men att vara asexuell skulle inte dö ut.

:-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav rdos » 2015-08-27 21:17:46

kiddie skrev:OK så att vara trans skulle dö ut, men att vara asexuell skulle inte dö ut.

:-)051


Nej, precis. Det beror på att neurodivers asexualitet är en äckelrespons på samlag utan önskan att skaffa barn, inte ett medvetet beslut att inte skaffa barn.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav rdos » 2015-08-27 21:19:12

slackern skrev:
rdos skrev:
kiddie skrev:Dessutom påstår han att normaltillståndet för aspergare är att vara asexuella och bara ha sex för att göra barn. Som ett medvetet beslut inte en drift.


Inte alls. Att bli äcklad av tanken på sex för nöjes skull är inget medvetet beslut, utan en "drift". Det är något man lika lite kan påverka som många andra neurodiversa drag. Gilla läget, typ.

kiddie skrev:Där kan man tala om "dead end". Om dessa kommer ur neandertalarna kanske de heller inte ville ha sex. Var det därför de dog ut dårå? :-)063


Att ha sex för nöjes skull är unikt för NTs. Det är uppenbart inte ett drag som måste finnas.


Struntprat punktslut.


Nåja, jag vet redan att du inte förstår det här. Inget nytt. :mrgreen:

Det är så att säga ett medfött problem hos normalsexuella. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav kiddie » 2015-08-27 22:09:30

Men nu har många transpersoner barn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav rdos » 2015-08-27 22:13:13

kiddie skrev:Men nu har många transpersoner barn.


Vilket ju gör att definitionen är ogilitig. Lika ogiltig som den för neurodivers asexualitet, där oxå många har barn.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav kiddie » 2015-08-27 22:19:38

Hur skulle det göra definitionen ogiltig? Det är personens egna uppfattning om könsidentitet som styr om man är trans. Du kan inte hitta på egna definitioner.

Framförallt är det de som försökt leva som sitt genitala kön, som försökt leva ett "normalt" liv som har barn, som dolt att de är trans för alla. Men det finns exempel på att transpersoner skaffat barn efter att de "kommit ut" också. För att de ville ha biologiska barn, helt enkelt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner du dig kvinnlig, manlig osv.

Inläggav ViktigaArne » 2015-08-27 22:30:04

Jag har ingen aning om hur det ska kännas för att känna sig manlig eller kvinnlig.
Jag är en man och jag har en snopp, hår på bröstet och så vidare.
Men jag har ingen aning om vad som krävs för att jag ska känna mig manlig.

Andra brukar säga till mig att jag är riktigt manlig av mig, men jag har ingen aning om hur det känns att känna sig manlig :)
ViktigaArne
Inaktiv
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-08-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in