Vad är meningen med en AS-diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Sam » 2008-08-23 17:38:38

Anastasia skrev:
Jag har heller egentligen ingenting som ger mig mening i livet; vänner, familj, roliga intressen, såna saker. Om jag hade det så tror jag att jag skulle klara mig nästan lika bra som "vem som helst", trots att jag har AS, för då skulle jag ha någonting att kämpa för.


Allt detta som du räknar upp är inget som någon får gratis, utan gör sig förtjänta av, genom att själv jobba/skapa sig fram till dessa förutsättningar. Däremot tror jag att många med AS missar detta som leder fram till att man får vänner, familj, roliga intressen och sådana saker.

Även jag upplevde att detta bara hände andra utan att de gjorde något speciellt, men det hände inte mig.
Idag inser jag för att få detta så måste jag själv skapa och ta tillvara på dessa möjlig som finns i mitt liv. Hur mitt liv ska se ut och vad det ska innehålla, kan jag till en stor del själv styra över.
Men detta tog många år för mig att inse. Att jag hade denna makt över mitt eget liv.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 15:20:57, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-23 17:42:10

JohnNorum skrev:, finns det INGENTING i det du berättar ovan som anger tydligt att det är antingen arv eller miljö som skapar Asperger


Kanske inte det finns i det du citerar, men det finns väl tillräckligt belagt annorstädes att det förutom infektioner eller missbruk under graviditet, fall och syrebrist vid födseln, väldigt ofta handlar om ärftlighet, eller ren slump.

Blir nästan lite fundersam kring om du är nån scientolog-nånting eller bara är här för att tjafsa allmänt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav JohnNorum » 2008-08-23 17:43:54

Sam skrev:
Anastasia skrev:
Jag har heller egentligen ingenting som ger mig mening i livet; vänner, familj, roliga intressen, såna saker. Om jag hade det så tror jag att jag skulle klara mig nästan lika bra som "vem som helst", trots att jag har AS, för då skulle jag ha någonting att kämpa för.


Allt detta som du räknar upp är inget som någon får gratis, utan gör sig förtjänta av, genom att själv jobba/skapa sig fram till dessa förutsättningar. Däremot tror jag att många med AS missar detta som leder fram till att man får vänner, familj, roliga intressen och sådana saker.

Även jag upplevde att detta bara hände andra utan att de gjorde något speciellt, men det hände inte mig.
Idag inser jag för att få detta så måste jag själv skapa och ta tillvara på dessa möjlig som finns i mitt liv. Hur mitt liv ska se ut och vad det ska innehålla, kan jag till en stor del själv styra över.
Men detta tog många år för mig att inse. Att jag hade denna makt över mitt eget liv.


Så klockrent uttryckt. Jag instämmer.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav sommar » 2008-08-23 17:44:27

JohnNorum skrev:Jag börjar förstå mer och mer att många AS inte aktivt "utnyttjar" systemen - de är istället helt enkelt fullt (men fel) övertygade om att de är helt hjälplösa fall. Det är denna inställning jag finner så djupt tragisk.


Precis likadant ser jag på den saken. Vill bara förtydliga mig för på den punkten för jag var inte så tydlig på den punkten i mitt föregående inlägg här i tråden. Sedan tror jag att det finns en o. annan med AS. som utnyttjar systemet liksom det finns folk inom andra grupper i samhället som utnyttjar systemet tex. en del av de som uppbär föräldrapenning.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Vad är meningen med en AS-diagnos?

Inläggav Mardröm » 2008-08-23 17:48:33

JohnNorum skrev:Inte existensen som sådan. Däremot har jag en rad undringar kring:
* de nuvarande diagnoskriterierna
* diagnosens förhållande till andra neuropsykiatriska diagnoser
* effekten av diagnoser (en del blir bättre, en del blir sämre)
* eventuell överdiagnosticering
* effekten och värdet av medicinering, framförallt på lång sikt
* tänkbara orsaker till uppkomst av AS


Det har vi väl alla?


bland mycket annat. Jag har läst på detta forum en längre tid, och tycker mig se en tendens till ganska bestämda och ensidiga uppfattningar, t.ex:

* AS är per definition medfött. Inget annat är möjligt.
* Medicinering är nödvändigt och enda tänkbara behandlingsform. Inga biverkningar finns.
* Samhället måste ta hand om mig och ge mig hjälp.


*JAG har aldrig påstått att det var medfött. Men professionen anser det.
*Ngn medicinering finns inte, ja har fått höra att jag INTE ska få mediciner ja fått tidigare pga AS. Nu finns det ju en förlaring, som man inte kan medicinera bort!
* Ja, samhället måste göra så om om de sätter stämplar. Om vi inte behövde hjälp, det skulle ju i ett annat system kunna vara privat, via försäkringsbolag, som var tvungna att betala via lag, så skulle vi troligen inte fått diagnos. De som har milda drag tidigt i livet är dock kanske mindre i behov än vad vi med milda drag sent i ett misslyckat liv är.

Inte alls. Jag är själv en ganska avvikande kuf. Det jag värjer mig mot och tycker är så deprimerande är denna slags offer-mentalitet som lyser igenom i vissa inlägg på detta forum. "Det är så synd om mig, men jag vill ändå inte anpassa mig, inte ens försöka, det är bara samhällets ansvar att hjälpa mig".

Korrekt här sker igen anpassning utan kt höga mutor. Och försök med teckenekonomi ska du få se på ökade kostader! De flesta funkar dock teckenekonomi utmärt på, de tar den godare maten för att de har varit duktiga. Men jag kan stängas in i en källarhåla med naken glödlampa och drippddropp, lusten till hämnd mot de ansvariga växer bara, och en dag får jag kanske chansen, ty ska de hålla mig inlåst pga mina tankar?
Jag avskyr samhället, vill inte ha ett skit för det, men det är så genomregerat och ordnat och beskattat och ..ja...så jag orkar inte.

Men som exempel ska jag snart på ett möte. Jag räknade lite på det, och det lär kosta 4-8000 för en timme. För all min mat, kläder, sjukvårdskostader, medicin etc får jag 9600 per månad.
Men en timme hjälp kostar säkert lika mkt. Sk man då hålla på och hjälpa, eller ska man bara betala ut och sparka de inproduktiva hjälparna, som ger mig en timme, för en hel månads totalkonsumtion?
Jag bor också i ett kommunalt bostadsbolag, som tar in invadrare och inte har priincipen "de som bor i vårt bolag är våra indirekta ägare och vi ska gynna dem allt vi kan" ddet borde vara omöjligt att ara privatvärd, när du kalkylerar, och på 70 talet, hur gick det till då? ineffektivitet. Och nu får man batala för den. Ska ja bartala? Varför? Rättvisan och demokratinä? Jag är allså asocial....behöver jag då sita och ursäkta att jag avskyr de andra och vill vara ifred, om vi inte ska ha sex, intelektuela diskussioner eller göra affärer?

Samma mentalitet återfinns i en mängd sammanhang som inte har någonting med AS/ADHD att göra, t.ex. alkoholister som säger att det är samhällets fel att alkohol finns tillgänglig, eller fortkörare som säger att det är samhällets fel att det finns raksträckor där det går att köra fort.

Samhällsfan borde skita i hur fort jag kör, så inför vi blodspengar istället.
Går det åt fanders sitter jag för evigt eller ger skadestånd.
Naturligtvis via dagsbotsprincipen utökad med en realförmögenhetsprincip. Så kör du 300 och kör ihjäl mig, men om du tjänar 3000k så kostar det nog 3 millar att komma ut ur hålan med glödlampa. Jag blev själv fotad av en sån skitkamera nyss. Fy helvete. Överhtessvin. Fri fart! Jag vill köra forare, jag vill leva intensivt eller sova, inte a ett sunkliv, get it?
Så var det överllt tll 1968, nånstans då gick sverige åt helvete!

Sen kan man verkligen fråga sig om man inte borde ha ett "bolagskort" där var förseelse man gjorde drogad infördes, men, å andra sidan får man köpa vad man vill om man sköter sig.
Efetrsom jag är asocial vill jag mest ha psykadeliska upplevelser och sova, så jag tror inte jag skulle få ngn prick.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Anastasia » 2008-08-23 18:57:30

Sam skrev:Allt detta som du räknar upp är inget som någon får gratis, utan gör sig förtjänta av, genom att själv jobba/skapa sig fram till dessa förutsättningar. Däremot tror jag att många med AS missar detta som leder fram till att man får vänner, familj, roliga intressen och sådana saker.

Även jag upplevde att detta bara hände andra utan att de gjorde något speciellt, men det hände inte mig.
Idag inser jag för att få detta så måste jag själv skapa och ta tillvara på dessa möjligheter som finns i mitt liv. Hur mitt liv ska se ut och vad det ska innehålla, kan jag till en stor del själv styra över.
Men detta tog många år för mig att inse. Att jag hade denna makt över mitt eget liv.

Ja, jag är medveten om att man har ett ansvar för sitt eget liv, och jag är egentligen inte lat eller bortskämd. Jag skulle kunna kämpa mycket mer än jag gör, och anledningen till att jag inte gör det är att jag inte känner mig förtjänt av det jag eventuellt skulle kunna uppnå.

Jag har en så stark känsla av att vara dålig från början (inte p.g.a AS, utan av andra orsaker), och som gör att jag halvt om halvt medvetet ofta förstör för mig själv. Även om det säkert låter konstigt, så känner jag mig väldigt ovanlig och som om jag på något sätt är predestinerad till att vara "ond" och dålig, och jag tenderar att handla i enlighet med detta. Att jag inte lyckas med något beror alltså på att jag känner mig "förbjuden" att göra det.

Andra brukar ha svårt att förstå hur jag tänker och säga emot mig, men samtidigt så får jag ofta en känsla av att de innerst inne tycker som jag. Jag skulle behöva ändra på mina tankemönster för att komma någonstans, för när jag verkligen vill något så kan jag vara väldigt handlingskraftig. Problemet är att jag inte vet om jag har rätt att göra det, och jag har inget att jämföra med och får ingen respons från andra i verkliga livet, så jag vet egentligen inte om jag är så dålig som jag tror. Antagligen måste jag nog chansa på att jag inte är det, för jag har svårt att bli tillräckligt säker på vem jag är och på hur människor uppfattar mina handlingar.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav tahlia » 2008-08-23 19:10:16

JohnNorum skrev:Under förutsättning att du blev uppfostrad av din pappa, och att du har uppfostrat dina barn, finns det INGENTING i det du berättar ovan som anger tydligt att det är antingen arv eller miljö som skapar Asperger.


Jag förstår ditt resonemang. Men det förklarar inte varför min äldre bror (som delvis uppfostrades av min pappa) eller min yngsta dotter (som uppfostrats av mig i lika hög grad som sin syster) inte har AS eller ens några som helst drag av AS, eller hur?
Skulle jag följa ditt resonemang så torde vi ju samtliga ha någon "länk" till AS.
Det förklarar inte heller varför många föräldrar med AS kan ha barn utan, som sedan i sin tur får barn med AS, eller hur?
Förstår du var jag vill komma?

JohnNorum skrev:Jag vill inte säga emot dig, jag förstår bara inte varför din åsikt är så "absolut"? Är det inte roligare, och intressantare, att hålla öppet för många fler möjligheter? Inte bara för den intellektuella stimulansen, utan också för att vi kanske kan hitta orsaker i uppväxtmiljön som kan åtgärdas och avhjälpa problem för andra människor.


Jag är inte helt låst vid det här tänket. Visst kan det finnas andra möjligheter till uppkomsten av AS. Jag har bara inte sett några trovärdiga alternativ på det ännu. Den dag jag gör det så är jag helt öppen för förslaget.

JohnNorum skrev:Eller menar du, att om det hade funnits en befintlig medicin mot Aspergerproblem, att majoriteten hade tackat nej till denna? Det verkar inte troligt eftersom många redan idag medicineras mot flertalet parallella åkommor, och därför verkar ha en stark tilltro till just medicinering som behandlingsform.


Nu kommer vi in på något annat som diskuterats hej vilt här. Där jag (faktiskt) tvingats ändra åsikt. När jag kom hit i början så mådde jag oerhört dåligt och upprepade hela tiden att jag önskade att jag inte hade AS, och att om man kunde ta bort den skulle jag bli nöjd.

Efter att ha fått mer förståelse för hur AS fungerar, så kan jag idag med säkerhet säga att jag inte skulle ta något preparat mot det eller för att bota det. Varför?
För (som vi diskuterat här tidigare) AS är inte bara en "diagnos" och ett "funktionshinder". Det är också en drös personlighetsdrag och om man plockade bort min AS skulle jag inte längre vara jag, utan en helt annan människa med andra tankar, andra värderingar och en helt annan personlighet. Det luktar lobotomi (för att citera någon vältalig person här inne) lång väg och jag tror inte att många av oss skulle vilja gå den vägen.

JohnNorum skrev:Jag börjar förstå mer och mer att många AS inte aktivt "utnyttjar" systemen - de är istället helt enkelt fullt (men fel) övertygade om att de är helt hjälplösa fall. Det är denna inställning jag finner så djupt tragisk.


Här är vi dock helt överrens.

Jag har en teori om det här fenomenet som består i tre delar:

*Personen är deprimerad (vilket tyvärr många gånger följer med när en person med AS tvingas in i ett samhälle de inte förstår, med allt det innebär).

*Personen har upprepade gånger fått höra att de gör fel, pratar fel, säger fel saker och har många gånger fått negativa reaktioner utan att förstå dem. De kan ha menat väl, men misstolkats eller misstolkat. Det leder inte direkt till någon större tro på sig själv och sin förmåga.

*Personer har haft vuxna förebilder runt sig som hela tiden talat om för dem vad de inte kan. De har ofta fått höra (när de vill prova något) :"Nej det klarar du inte. Du har ju AS".
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-23 19:17:57

sommar skrev:Men jag bortser inte från att ärftlighet är den vanligaste orsaken till AS. generellt sett men dock endast 90%.

Hur har du gjort för att komma fram till den siffran?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2008-08-23 21:27:17

alfapetsmamma skrev:Blir nästan lite fundersam kring om du är nån scientolog-nånting eller bara är här för att tjafsa allmänt.


Det var min första tanke, då jag läste hans första inlägg. Scientologer resonerar som han gör som oftast. Vrider saker till något helt annat än vad som menades och det konsekvent.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sommar » 2008-08-23 22:11:13

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Men jag bortser inte från att ärftlighet är den vanligaste orsaken till AS. generellt sett men dock endast 90%.

Hur har du gjort för att komma fram till den siffran?


Den har nämts förut på forumet + att jag läst den i fakta i bok eller på nätet men minns tyvärr ej var eftersom jag läser faktaböcker mest hela tiden om olika ämnen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-23 23:36:29

sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Men jag bortser inte från att ärftlighet är den vanligaste orsaken till AS. generellt sett men dock endast 90%.

Hur har du gjort för att komma fram till den siffran?


Den har nämts förut på forumet + att jag läst den i fakta i bok eller på nätet men minns tyvärr ej var eftersom jag läser faktaböcker mest hela tiden om olika ämnen.


Det som sägs är väl mest att när man hittar nån med AS eller annan autismspektrumstörning så brukar det i ungefär 70 procent av fallen finnas nån anhörig med nåt från autismspektrat, allt från diagnos till drag. Och då kan det lika gärna vara dyslektiker, såna med dyspraxi, Kanners autism eller vad som. Men några 90 % har jag inte sett i nån av de drygt åttio böcker jag läst.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-23 23:38:20

sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Men jag bortser inte från att ärftlighet är den vanligaste orsaken till AS. generellt sett men dock endast 90%.

Hur har du gjort för att komma fram till den siffran?


Den har nämts förut på forumet + att jag läst den i fakta i bok eller på nätet men minns tyvärr ej var eftersom jag läser faktaböcker mest hela tiden om olika ämnen.

Om du läser så mycket faktaböcker borde du vara medveten om vikten av källhänvisning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-08-24 1:05:24

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:[quote="sommar"]
Men jag bortser inte från att ärftlighet är den vanligaste orsaken till AS. generellt sett men dock endast 90%.

Hur har du gjort för att komma fram till den siffran?


Den har nämts förut på forumet + att jag läst den i fakta i bok eller på nätet men minns tyvärr ej var eftersom jag läser faktaböcker mest hela tiden om olika ämnen.

Om du läser så mycket faktaböcker borde du vara medveten om vikten av källhänvisning.[/quote]

Jag vet det men missa kan alla. Det är mänskligt att fela o. gudomligt att förlåta.. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-24 11:09:34

Då kanske du kan leta upp källan som anger siffran.

P.S
Kristna ordspråk imponerar inte på mig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-08-24 17:21:32

KrigarSjäl skrev:Då kanske du kan leta upp källan som anger siffran.

P.S
Kristna ordspråk imponerar inte på mig.


Jag överlämnar uppgiften åt dig att leta upp var det kan stå då det är du som vill veta. :wink:

Jag kör med dem iaf.

Här är iaf. ett utdrag om orsak:

Kan autism orsakas av hur föräldrarna uppfostrat sitt barn?
Autism beror på störningar i hjärnans funktion som i de flesta fall är medfödda och mer sällan beror på någon sjukdom eller skada i hjärnan som uppkommer efter födseln. Autism kan inte uppstå på grund av dålig uppfostran eller av traumatiserande upplevelser. Detta kan däremot medföra andra typer av svårigheter och/eller störningar i utvecklingen.

Läs mer om vad som orsakar autism under Orsaker.
Källa: Autismforum.se
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-24 21:57:59

Det står ingenting om siffran i den texten. Vem har författat den egentligen?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Lilla Gumman » 2008-08-25 12:36:15

Hej!

sommar skrev: Autism kan inte uppstå på grund av dålig uppfostran eller av traumatiserande upplevelser. Detta kan däremot medföra andra typer av svårigheter och/eller störningar i utvecklingen.
.
Källa: Autismforum.se


I filmen House of Cards, får den lilla tjejen se sin pappa dö. Efter det utvecklar hon autism. Hon klarar inte av att någon flyttar på hennes saker och skriker autism-skrik. Hon visar inga känslor för sin mamma och klättrar upp på taket för att hämta en boll som storebrodern och hans kompis haft upp där. Mamman känner en psykiater. Dottern sänds bort till en autism-skola men får sova hemma. Dottern bygger en fantasifull spiral med vanliga spelkort. Mamman bygger till sist spiralen av trä ute i trädgården. Filmen slutar med att dottern kommer ut ur sin autism-bubbla igen och blir normal. Det är en mycket gripande film. Men detta att hon blir autistisk av traumat att se sin pappa dö kan ju vara en Hollywood-myt. Dock tror jag att de autism-drag man har kan förvärras av liknande trauman.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-25 12:42:36

Lilla Gumman skrev: Dock tror jag att de autism-drag man har kan förvärras av liknande trauman.


Där har du det. Man kan utveckla autismliknande tillstånd genom chock, och man kan förvärra eller tydliggöra autismliknande drag genom trauman, men inte FRAMKALLA det, om det inte fanns där latent.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:20:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-25 13:08:01

Eller, autismliknande tillstånd, jag menar alltså inte det som kallas autismliknande eller genomgripande störning i utvecklingen, jag menar autism-aktig. Typ som de apatiska flyktingbarnen, de är ju inte heller autistiska, utan har nåt som på vissa sätt liknar det.

Till dem som tycker jag är luddigare och kringelikrokigare än nånsin i mina formuleringar kan jag säga att jag har häcken full med att vara småaspiemamma just nu, så jag är ännu flängare än annars. Det är jobbigt att kriga, blä.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in