Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-07-24 1:59:48

Pikachu skrev:AS innebär en empatibrist, vare sig du vill acceptera det eller ej. Läs de studier jag postat ovan.


Men du envisas med att uttrycka en total avsaknad av empati hos aspergare vilket helt enkelt är felaktigt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-07-24 2:01:44

En empatibrist är inte lika med avsaknad. Tack tahlia du har just visat hur snurrigt det kan bli.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-08-12 17:23:23

Gillberg, 1998 skrev:Personer med AS har kognitiva funktionshinder som yttrar sig förmågan till empati och föreställningar om hur andra tänker
https://dspace.mah.se/bitstream/handle/ ... sAllowed=y

Empati, inlevelseförmåga eller om du så vill den bakomliggande förmågan till medmänsklighet. Den del av oss som gör oss mänskliga. Aspergers syndrom kännetecknas av att denna förmåga är nedsatt, skadad osv. Att lida av ett handikapp betyder något, vare sig man vill det eller inte. Att ha AS innebär svårigheter inom detta, man har sas svårare för den mänskliga aspekten i livet.

Som jag tidigare demonstrerat så stödjer den moderna forskningen de tidigare utsagorna om att aspergare har empatisvårigheter: vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-144.html#p1297007 vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-192.html#p1302918 vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-192.html#p1302920 vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-192.html#p1307428

I ljuset av dagens kunskapsläge om AS och empatibrist är det helt enkelt orimligt att påstå att aspergare är lika empatiskt lagda som normalpopulationen.

Det gäller att vara ärlig mot sig själv, att våga se på saker som ter sig osmickrande. Ja, helt enkelt att växa upp och sluta tjura. Visst vi lider av denna empatistörning, men det går att göra det bästa av situationen. Man kan acceptera monstret inom sig och sträva mot att inte låta ens sinnessjukdom gå ut över andra, man kan lägga band på sig istället för att skylla alla ens misslyckande på andra och man kan börja jobba utifrån att man är empatistörd.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-08-12 18:22:18

Jag upprepar:
AS innebär en empatistörning. Empatistörningen kan yttra sig på flera olika sätt så som brist på empati, svårväckt empati pga. kommunikationsmissar av olika slag eller som en oväntat hög empatisk förmåga, högre och mer lättväckt än hos NT.

Att det enbart skulle handla om bristande empati är en seglivad myt.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-08-12 18:25:23

LILITH_ skrev:eller som en oväntat hög empatisk förmåga, högre och mer lättväckt än hos NT.
Vilken empiri stödjer det? Alla ämnesauktoriteter och studier jag läst av verkar vara förvånansvärt enstämmiga, ingenstans har jag läst att AS skulle innebära en högre empatisk förmåga.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-08-12 18:29:34

Träffar du någonsin andra aspergare?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-08-12 18:31:32

LILITH_ skrev:Träffar du någonsin andra aspergare?
Jo jag har träffat många, mest bakom lås och bom (för några år sedan). Och jag kan säga att det enda som skiljde de åt från psykopaterna var att de inte var "smidiga".

Jag har även en fd kompis med AS, men jag tycker inte att det är trevligt med folk som laddar ned barnporr på datorn. Upptäckte det när vi kopplade ihop våra datorer och spelade, sedan ville jag att han skulle lämna datorn hos mig ett tag eftersom jag och brorsan ville spela (han var mycket tveksam), det var då vi upptäckte barnporren.
Senast redigerad av Pikachu 2015-08-12 18:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Puzzle » 2015-08-12 18:36:09

Pikachu skrev:
LILITH_ skrev:Träffar du någonsin andra aspergare?
Jo jag har träffat många, mest bakom lås och bom (för några år sedan). Och jag kan säga att det enda som skiljde de åt från psykopaterna var att de inte var "smidiga".

Så du antar att alla aspergare är som dom som du träffade i fängelset? Anser du att det samma gäller NT, att alla är som dom värsta? :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-08-12 18:38:35

I verkliga livet har jag mött ca. 2-3 aspergare, en av dem vars största dröm var att bli den "bäste" seriemördaren (döda flest personer). Han torterade även djur, enligt honom själv.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Puzzle » 2015-08-12 18:47:36

Pikachu skrev:I verkliga livet har jag mött ca. 2-3 aspergare, en av dem vars största dröm var att bli den "bäste" seriemördaren (döda flest personer). Han torterade även djur, enligt honom själv.

Jag måste nog säga att det här säger mer om dig än något annat. Vad umgås du med för personer, ärligt talat? :P Ett litet tips är att byta umgängeskrets.. :wink:

Jag har asperger och insektsfobi men trots det kan jag inte döda eller ens slänga ut insekter från balkongen eller genom fönstret "för dom kan ju skada sig" utan jag fångar dom, skaffar något med lock eller lägger något över burken/glaset för att jag skakar så mycket att dom annars hade ramlat ut och går ner till ytterdörren för att släppa ut dom innan jag bryter ihop totalt i ångestattacker.. :lol:

Alla aspergare är inte "onda" och i vissa fall kan man kanske inte ens veta om någons diagnos men som sagt så tycker jag att du verkar umgås med märkliga personer.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-08-12 18:49:44

Har man umgåtts mycket, och pratat med väldigt många kommer det alltid att finnas ett stort utbud av olika personligheter. AS är inte vanligt, ca 1/100 lider av det. Inte speciellt förvånande att man träffat så få.

Och nej, jag förnekar inte att de flesta aspergare är schyssta. Men det verkar ju helt klart finnas en överrepresentation av sinnesskadade individer.

En annan sak är att jag inte var kompis med han som ville bli seriemördare, eller umgicks.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Puzzle » 2015-08-12 18:59:25

Pikachu skrev:Har man umgåtts mycket, och pratat med väldigt många kommer det alltid att finnas ett stort utbud av olika personligheter. AS är inte vanligt, ca 1/100 lider av det. Inte speciellt förvånande att man träffat så få.

Okej, jag kan ha missförstått för jag tyckte det verkade som att det var någon du brukade umgås med när du ändå visste så mycket om hans "galna tankar". Jag hade nog bett honom fara åt h-vete rätt omgående då jag inte har något intresse av att umgås med totala id*oter.

Men min poäng är fortfarande att man inte kan döma alla efter minoriteten som är i fängelset eller har bisarra tankar.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-08-12 19:05:10

Sant, men den logiken skulle ju även kunna appliceras på psykopater. Majoriteten av psykopater begår inte hemska brott, men det finns en klar överrepresentation i fängelser av psykopater i förhållande till folk som är psykopater.

Alla med en empatisk nedsättning begår inte avskyvärda handlingar, men det är oftast en förutsättning för det.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-08-12 19:21:36

Själv har jag funderat på om man sätter AS-diagnos på några som kanske snarare skulle höra hemma under lågfungerande antisocial personlighetsstörning. En psykopat utan social förmåga kanske feldiagnostiseras som högfungerande autist just för att begreppet empatistörd har missuppfattats. Eller kanske det är ett mindre stigma att sätta en autismdiagnos och därför väljer man att gå den vägen?
Att jag funderar kring detta är för att skillnaderna mellan de helt empatilösa aspisarna och alla andra aspies (de med förhöjd, avvikande eller annorlunda empati) verkar vara enorm på fler än en front.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Zima33 » 2015-08-18 22:46:06

tahlia skrev:Själv har jag funderat på om man sätter AS-diagnos på några som kanske snarare skulle höra hemma under lågfungerande antisocial personlighetsstörning. En psykopat utan social förmåga kanske feldiagnostiseras som högfungerande autist just för att begreppet empatistörd har missuppfattats. Eller kanske det är ett mindre stigma att sätta en autismdiagnos och därför väljer man att gå den vägen?
Att jag funderar kring detta är för att skillnaderna mellan de helt empatilösa aspisarna och alla andra aspies (de med förhöjd, avvikande eller annorlunda empati) verkar vara enorm på fler än en front.


Du kan vara något på spåren här.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-08-19 1:41:23

tahlia skrev:Själv har jag funderat på om man sätter AS-diagnos på några som kanske snarare skulle höra hemma under lågfungerande antisocial personlighetsstörning. En psykopat utan social förmåga kanske feldiagnostiseras som högfungerande autist just för att begreppet empatistörd har missuppfattats. Eller kanske det är ett mindre stigma att sätta en autismdiagnos och därför väljer man att gå den vägen?
Att jag funderar kring detta är för att skillnaderna mellan de helt empatilösa aspisarna och alla andra aspies (de med förhöjd, avvikande eller annorlunda empati) verkar vara enorm på fler än en front.
Eller så är de båda tillstånden så pass lika att de lätt förväxlas.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Fenren » 2015-08-19 6:28:43

tahlia skrev:Själv har jag funderat på om man sätter AS-diagnos på några som kanske snarare skulle höra hemma under lågfungerande antisocial personlighetsstörning. En psykopat utan social förmåga kanske feldiagnostiseras som högfungerande autist just för att begreppet empatistörd har missuppfattats. Eller kanske det är ett mindre stigma att sätta en autismdiagnos och därför väljer man att gå den vägen?
Att jag funderar kring detta är för att skillnaderna mellan de helt empatilösa aspisarna och alla andra aspies (de med förhöjd, avvikande eller annorlunda empati) verkar vara enorm på fler än en front.

Jag har inte sett några spår av dessa empatilösa aspergarna här. Var är de?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-08-19 9:08:23

Fenren skrev:Jag har inte sett några spår av dessa empatilösa aspergarna här. Var är de?

Eftersom jag är osäker på exakt var och hur långt bakåt i tiden människor har skrivit saker så blir det svårt att svara på då de kanske inte längre har någon lust att dela med sig av sig själva på samma sätt. Det som gjorde att jag på allvar övervägde det hela är inte den genaste vägen för din tanke utan ett inlägg av Pikachu där de båda diagnoserna nämns. I skrivande stund är jag osäker på om inlägget ligger off google så törs varken länka eller citera förrän jag är säker.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-19 9:15:48

tahlia skrev:Att vissa människor som begått grova våldsbrott har AS är inte detsamma som att de begått de grova våldsbrotten till följd av AS.
Är som därför många av dem inte döms till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse och några av dem har fler diagnoser så som antisocial personlighetsstörning.
Nej du Pikachu, den här gången är det du som tänker avigt och behöver läsa på mer.

Medhåll.

Det är till och med så att du skriver det jag skulle skriva, om jag orkat vara pedagogisk...men nuförtiden har jag helt tappat lusten att förklara sammanhang för folk.

Det är för mycket stolleprov ute i trådarna nu...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-08-27 21:17:52

När man pratar om empati så förutsätter dom flesta att man pratar om samma sak, av den enkla anledningen att man använder samma ord, man kan säga att det är som en överenskommelse om ett falskt avtal och man förstår kanske inte att man pratar om helt olika saker.

Detta blir ofta väldigt tydligt när man pratar om autism och empati, många påstår att autister skulle ha en avsaknad av empati när det i själva verket kanske är precis tvärtom, och givetvis beror det väldigt mycket på vad man menar med empati.

Hierarki är uppbyggd som en pyramid, och man kan möjligen stiga eller dala i den pyramiden, men när det kommer till autism skulle man kunna säga att vi inte ens är med i pyramiden, ändra för att vi inte får eller för att vi inte vill. Och när man påstår att autister inte skulle ha någon empatisk förmåga så är det man egentligen säger är att vi inte är människor.
Vad man ofta ser i jakten på så kallade empatilösa är en väldig brist på empati, ironiskt och tragiskt nog. Det hela är förskrivet, inte beskrivet. "Nu tar vi dom defekta och funderar sen på vad vi ska göra med dom" etc. Empatilöst kan tyckas, men o andra sidan kommer det ju från någon som inte skulle ha någon empatisk förmåga till följd av sin asperger, så det bör ju kanske tas med en nypa salt :mrgreen:
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-09 22:06:51

University of Cambridge skrev:Scientists have confirmed that variations in a particular gene play a key role in the autism spectrum condition known as Asperger Syndrome. They have also found that variations in the same gene are also linked to differences in empathy levels in the general population.
http://www.cam.ac.uk/research/news/stud ... nd-empathy

Inte nog med att hjärnscannrar avslöjar att vårat empatiska system inte fungerar nu tyder även forskningen på att det är en dysfunktionell gen som ansvarar för att bli så oempatiska som vi faktiskt är.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-09 22:09:05

Olikheter i empatinivåer låter inte direkt som helt oempatiska. Du tycks läsa allt som fan läser bibeln.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-09 22:11:19

tahlia skrev:Olikheter i empatinivåer låter inte direkt som helt oempatiska. Du tycks läsa allt som fan läser bibeln.
Det är du som inte vill ta åt dig fakta. Dessutom skrev jag inte helt oempatiska så det är du som saknar läsförståelse.

Pikachu skrev:
kathy J Marshack Ph.D. skrev:Neuroscience Sheds Light on Why People with Asperger’s Syndrome Lack Empathy

Families of those with Asperger’s want to know why their Aspies act the way they do. In my psychology practice I have Neuro-typical (NT) clients repeatedly ask me regarding their Asperger spouse, “Why can’t she see what I am saying?” Or they ask, “Why can’t he connect with my feelings?”

Aspies have a huge disconnect between thinking and feeling, or cognitive empathy (CE) and emotional empathy (EE). But what is the cause of this disconnect? That’s the real “why” question.

According to the latest neuroscience research discussed in Simon Baron-Cohen’s book, The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Evil, the cause is poorly working empathy circuits in the brain [1]. The Aspie brain has limited neurological mechanisms in place to understand or empathize with the NT. A way to understand the Aspie’s lack of empathy from a neurological perspective is “out of brain – out of mind.”


Beskrivning av Simon Baron Cohens bok The Science of Evil skrev:Borderline personality disorder, autism, narcissism, psychosis, Asperger's: All of these syndromes have one thing in common--lack of empathy. In some cases, this absence can be dangerous, but in others it can simply mean a different way of seeing the world.
In The Science of Evil Simon Baron-Cohen, an award-winning British researcher who has investigated psychology and autism for decades, develops a new brain-based theory of human cruelty. A true psychologist, however, he examines social and environmental factors that can erode empathy, including neglect and abuse.

Based largely on Baron-Cohen's own research, The Science of Evil will change the way we understand and treat human cruelty.

Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-09 22:18:28

tahlia skrev:Själv har jag funderat på om man sätter AS-diagnos på några som kanske snarare skulle höra hemma under lågfungerande antisocial personlighetsstörning. En psykopat utan social förmåga kanske feldiagnostiseras som högfungerande autist just för att begreppet empatistörd har missuppfattats. Eller kanske det är ett mindre stigma att sätta en autismdiagnos och därför väljer man att gå den vägen?
Att jag funderar kring detta är för att skillnaderna mellan de helt empatilösa aspisarna och alla andra aspies (de med förhöjd, avvikande eller annorlunda empati) verkar vara enorm på fler än en front.


+1
Har också tänkt så.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in