Symmetriregeln (grammatik)

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav Alien » 2015-08-04 11:45:35

Utan att komma ihåg några grammatikregler så har vi oftast en känsla av när det låter grammatiskt fel.

Några exempel på brott mot symmetriregeln ur Språktidningen:

Språktidningen 2015:15 skrev:Symmetrifel innebär alltså att man samordnar fraser som är olika:

Kirurgen hade glömt vilken njure han skulle ta och journalen hemma.

Här samordnas en sats (vilken njure han skulle ta) och ett substantiv (journalen).

Med sitt skarpa intellekt och skalpell löste han problemet.

Sitt passar bra till intellekt men mindre bra till skalpell – ändå samordnas fraserna med och. Dessutom har skarp två betydelser, trots samordningen.

Patienten vaknade ur narkosen och till insikt om Den Svenska Välfärdens Välsignelser.

Vakna får olika betydelser tillsammans med de två prepositionsfraserna – ur narkosen och till insikt – som samordnas.
http://spraktidningen.se/artiklar/2015/ ... anliga-ord

Alla exemplen låter vitsiga men inte så bra i mer seriösa sammanhang. Just det där med olika pronomen el adjektiv för substantiv som är real- el neutrumgenus är något jag själv stöter på. Känns omständligt att upprepa pronomen/adjektiv ("sitt skarpa intellekt och sin skarpa skalpell"), men annars säger språkkänslan att det är fel, det är något som skaver. För övrigt vet man inte om "skarp" gäller både intellektet och skalpellen, och vill man inte vara skämtsam så skulle man alltså hellre skrivit t ex "sin höga intelligens och sin skarpa skalpell" el "sitt skarpa intellekt och sin utmärkta skalpell".

Hur långt räcker sig attributet (adjektivet)? Ja, det varierar. Ibland är det helt klart av sammanhanget:

- grön chartreuse och konjak
- alla mina urblekta tröjor och skjortor

Men denna arvtant bör konsultera en advokat för formuleringen i testamentet:
Men vad händer när arvtanten i sitt testamente låter Ensamma kattstiftelsen få ”halva aktiedepån och Koh-i-noor-diamanten”?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav Geastrum » 2015-08-07 19:25:50

Det kanske är bäst att skriva: "Koh-i-noor-diamanten och halva aktiedepån" och "konjak och grön chartreuse" för att undvika feltolkningar.

När man anger ett intervall mellan två belopp t.ex. mellan 25 och 30 000 kr så är det underförstått att man menar mellan 25 000 kr och 30 000 kr. Om man menar att det lägre beloppet skall vara 25 kr så är det nog bäst att förtydliga det, t.ex.: "från 25 kr upp till 30 000 kr".
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav Fenren » 2015-08-07 19:29:55

Geastrum skrev:När man anger ett intervall mellan två belopp t.ex. mellan 25 och 30 000 kr så är det underförstått att man menar mellan 25 000 kr och 30 000 kr. Om man menar att det lägre beloppet skall vara 25 kr så är det nog bäst att förtydliga det, t.ex.: "från 25 kr upp till 30 000 kr".


Det håller jag inte med om. När det skrivs anser jag att man alltid ska skriva ut nollorna.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav nallen » 2015-08-07 21:37:29

Geastrum skrev:Det kanske är bäst att skriva: "Koh-i-noor-diamanten och halva aktiedepån" och "konjak och grön chartreuse" för att undvika feltolkningar.

Har inte jag varit inne på fet där förut? Att språket skulle behöva något slags grupperingsoperator :-)063
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 22:11:07

En viktig fråga är vem som får tolkningsföreträde när det uppstår tveksamheter.

@nallen, Vad avses med grupperingsoperator? För övrigt är mänskliga språk oerhört flummiga i jämförelse med datorspråk och matematik.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav HGJ » 2015-08-07 23:06:52

nallen skrev:
Geastrum skrev:Det kanske är bäst att skriva: "Koh-i-noor-diamanten och halva aktiedepån" och "konjak och grön chartreuse" för att undvika feltolkningar.

Har inte jag varit inne på fet där förut? Att språket skulle behöva något slags grupperingsoperator :-)063

Jo, här:

http://www.aspergerforum.se/post458163.html#p458163

plåtmonster skrev:@nallen, Vad avses med grupperingsoperator?


https://sv.wikipedia.org/wiki/Operatorprioritet

Vill man förtydliga prioriteten, eller frångå de normala prioritetsreglerna, kan man använda sig av parenteser. Då ska uttrycket inom parentesen alltid beräknas innan någon annan operation utförs på de i uttrycket ingående delarna.

Överfört till ett av exemplen i tråden:

(grön chartreuse) och (konjak)

eller

grön (chartreuse och konjak)

beroende på vad som menas.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 23:46:08

Operatorprioritet.. en klassiker. Mänskligt språk suger rätt hårt för att uttrycka sig precist ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav Dagobert » 2015-08-07 23:53:07

Grön chartreuse och -stedts konjak.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Symmetriregeln (grammatik)

Inläggav nallen » 2015-08-10 22:52:33

Dagobert skrev:Grön chartreuse och -stedts konjak.

Nu snackar vi fina grejer :D lite som "bröderna -ann Bach" - "du menar Joh- och Sebasti-"? Jag vill minnas att de senare figurerar i GEB av Douglas Hofstadter.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Språket



Logga in