Att bygga upp ett fungerande nätverk

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att bygga upp ett fungerande nätverk

Inläggav annorlunda » 2015-08-06 16:47:07

Är inne i en depressiv period igen och började tänka på det här med att få igång ett fungerande nätverk som kan hjälpa till så att inte anhöriga måste dra alltför stort lass under såna här perioder. Jag har ju boendestöd men de är ju mer tänkta att vi ska hjälpas åt än att de egentligen ska göra saker rent praktiskt. I vanliga fall har jag även kurator som jag pratar med men dels så mådde jag lite bättre i våras och så har hon semester just nu.

Vad jag egentligen vill med den här tråden är väl att få lite råd och tips om hur man kan bygga upp något sorts nätverk som kan hjälpa till inför nästa sån här period. Finns det någon mer rent praktiskt hjälp som man kan få med saker? Hjälp att handla t.ex så att inte anhöriga måste göra det jämt?
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Att bygga upp ett fungerande nätverk

Inläggav antonius » 2015-08-06 16:54:27

Om du behöver hjälp med att handla, finns det väl on-line handel på stormarknaderna så får du det hemkört... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att bygga upp ett fungerande nätverk

Inläggav annorlunda » 2015-08-06 17:13:47

Det har du förstås sant i, det tål att övervägas som alternativ (även om jag blir väldigt skeptisk till att ens se en okänd människa när jag mår såhär och därför skulle oroa mig för att öppna dörren när de ringde på. Men det kan ju ändå innebära mindre ångest än att behöva till affären.)
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Att bygga upp ett fungerande nätverk

Inläggav antonius » 2015-08-06 19:35:07

annorlunda skrev:Det har du förstås sant i, det tål att övervägas som alternativ (även om jag blir väldigt skeptisk till att ens se en okänd människa när jag mår såhär och därför skulle oroa mig för att öppna dörren när de ringde på. Men det kan ju ändå innebära mindre ångest än att behöva till affären.)


Det går nog att göra upp med dem hur du vill att de levererar, vill du att dom bara ställer ner varorna utanför din dörr och sen skickar ett SMS går nog det att ordna... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att bygga upp ett fungerande nätverk

Inläggav Flinta » 2015-08-07 19:29:30

Ta hjälp av boendestödjarna och lyssna till deras tankar om ett "skydds-nät" av kontakter i krissituationer/dagar med sämre mående.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att bygga upp ett fungerande nätverk

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 22:51:42

Ta bara med folk som tänker till och har kurage i ditt nätverk. Annars får du lätt folk som inte tar itu med saker eller gör det på fel sätt när det kommer till att faktiskt agera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in