"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Alien » 2015-08-06 2:17:43

Vilka böcker och filmer läste/såg Usama bin Ladin och Adolf Hitler?

DN Kultur skrev:Nyligen offentliggjordes tidigare hemligstämplade dokument med en lista över litteraturen som hittades i bin Ladins gömställe.

– Att använda bokhyllan som en väg in i någons psyke är en tanke som har funnits länge. Jag tror att det kan vara en pusselbit. Själv tittar jag alltid i folks bokhyllor och det är sällan det som finns där inte stämmer med den uppfattning jag har om personen, säger Ann Steiner, forskare i litteraturvetenskap med inriktning mot litteratursociologi vid Lunds universitet.
http://www.dn.se/kultur-noje/din-bokhyl ... ond-du-ar/

Men man kan läsa fin och försonande skönlitteratur utan att det leder till goda handlingar. Men facklitteratur visar vad man är intresserad av. Även rättspsykiatrin är intresserad av vad brottslilngar läser.

– Vi tittar på hela personens livsmönster och där ingår vad han eller hon är intresserad av på fritiden. Ibland kan specialintressen vara bekymmersamma eftersom det går att fastna i dem på ett tvångsmässigt sätt, säger Marianne Kristiansson, professor i rättspsykiatri och verksamhetschef vid Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska avdelning i Stockholm.


Usama bin Ladins specialintressen var jihad och amerikansk politik. Han hade även böcker med konspirationsteorier, t ex att den amerikanske presidenten medverkat till 9/11-attackerna. För att få sig att gott skratt? (Av någon anledning är det svårt att tänka sig bin Ladin skrattande.)

Hitler gillade västernböcker och identifierade sig med indianerna. Han gillade också filmen King Kong och där identifierade han sig förstås med jättegorillan.

Har man fackböcker om sprängning så är det misstänkt (el om man har det i datorn). Och om man har böcker om seriemördare, vad säger det om en?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Jagers » 2015-08-06 2:24:01

Då är jag en ängel då, som inte har en enda bok hemma :?:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav snuggelhund » 2015-08-06 2:29:37

Själv har jag mest fackböcker gällande feministiska frågor.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: "Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav tahlia » 2015-08-06 2:38:45

Alien skrev:Och om man har böcker om seriemördare, vad säger det om en?

Tja, människor tycks ju älska filmer om seriemördare så...att man tillhör normen?
Sedan kan man möjligen vara aningen mer komplex och istället ha ett genuint intresse för psykologi.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav plåtmonster » 2015-08-06 4:26:00

De kanske ska börja spå i kaffesump också? :P
Det låter som stor risk för att det blir lika vetenskapligt som rasbiologiska institut och quickmord. Som upplagt för ovetenskapliga konklusioner från "experter" i rättsliga frågor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav notwoodstock » 2015-08-06 4:48:07

Som f.d. deckar- och thrillerläsare, så kanske jag efter min Aspergerdiagnos inte längre tar åt mig av ämnet.

Har också lyckats blivit redan i unga år, bli läsare av värsta våldsdokumentationen, tyvärr. Men jag hade ju inte alls förstånd för vad jag läste - och jag betraktar inte folk som psykopater för att dom professionellt hanterar våld i olika former.

Som ung så intresserade jag mig för lite Judo - fick en bok som liten. Men jag tog illa vid mig i att läsa om Jiu-Jitzu.

Annars så har jag blivit förskonad från våld, jag är som kristen övertygad om att eftersom jag själv aldrig använt våld, förutom i sjuk humor, så har Gud förskonat mig från både från mer förstånd i saken, såsom att komma i kontakt med det. Men också från intresse av t.ex "action"-filmer.

Jag tror inte att jag i livet har varit i närheten någon gång, då någon våldshandling begåtts.

Slutligen så har jag väl läst om krigen, men jag vill säga att jag förr aldrig förstod hur orimligt stort det är med en död människa - trodde på något sått då utan rätt syn på saken, att "dom bara försvann".
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Fenren » 2015-08-06 8:42:41

Hm... Mina böcker innehåller en stor portion väldigt hänsynslös tortyr. Ofta utförd till den ena partens nöje... Det är även en icke oansenlig del fysik och astronomi tillsammans med mord och massutrensning av oliktänkande...

Är jag en diktator i något gammalt östblocksland?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-06 9:53:19

Jagers skrev:Då är jag en ängel då, som inte har en enda bok hemma :?:
Jag med? Har ett gäng pytontidningar och några hulkentidningar, that's all.

Jag skänker lästa böcker till second hand.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav colaflaska » 2015-08-06 9:58:21

Jag har "Monster" hemma, en bok om seriemördare. De enda faktaböcker jag är är om katter och livets uppkomst så det kanske väger upp det hela. Och en jäkla massa Torey Hayden-böcker.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav snuggelhund » 2015-08-06 20:49:11

Fenren skrev:Hm... Mina böcker innehåller en stor portion väldigt hänsynslös tortyr. Ofta utförd till den ena partens nöje... Det är även en icke oansenlig del fysik och astronomi tillsammans med mord och massutrensning av oliktänkande...

Är jag en diktator i något gammalt östblocksland?


Nu blir man ju väldigt nyfiken.

Kan du möjligtvis ge något/några exempel på titlar ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav snuggelhund » 2015-08-06 20:50:36

Vilka böcker har Alien själv i sin bokhylla ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Charlie72 » 2015-08-06 20:54:55

Har massor av böcker, väldigt blandat, är nog den godaste av alla här inne :-)Happy
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Fenren » 2015-08-06 21:06:48

snuggelhund skrev:
Fenren skrev:Hm... Mina böcker innehåller en stor portion väldigt hänsynslös tortyr. Ofta utförd till den ena partens nöje... Det är även en icke oansenlig del fysik och astronomi tillsammans med mord och massutrensning av oliktänkande...

Är jag en diktator i något gammalt östblocksland?


Nu blir man ju väldigt nyfiken.

Kan du möjligtvis ge något/några exempel på titlar ?


tja... vi kan ta The Blade Itself som exempel. mycket bra.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav tahlia » 2015-08-06 21:41:58

Inga klassiker? Som typ "Story of O".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav kullan » 2015-08-06 21:49:55

I min bokhylla huserar en massa stick och virkböcker plus ett gäng kokböcker. Vete tusan vad det säger om mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav snuggelhund » 2015-08-06 21:52:35

Fenren skrev:
snuggelhund skrev:
Fenren skrev:Hm... Mina böcker innehåller en stor portion väldigt hänsynslös tortyr. Ofta utförd till den ena partens nöje... Det är även en icke oansenlig del fysik och astronomi tillsammans med mord och massutrensning av oliktänkande...

Är jag en diktator i något gammalt östblocksland?


Nu blir man ju väldigt nyfiken.

Kan du möjligtvis ge något/några exempel på titlar ?


tja... vi kan ta The Blade Itself som exempel. mycket bra.


Kollade upp den lite, verkar vara en intressant bok.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav elle » 2015-08-06 21:55:08

Klassiker från 1800-talet, en del katolsk litteratur ,klassiska engelska deckare . Hade gärna velat ha böcker av Jules Verne .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Fenren » 2015-08-06 22:27:49

tahlia skrev:Inga klassiker? Som typ "Story of O".


För lite ofrivilligt, blod och död i den...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Gaius Agrippa » 2015-08-13 13:13:25

Då ligger jag nog ganska så illa till också...

Merparten av mina böcker handlar om de första två korstågen och häxjakterna i England under det engelska inbördeskriget samt klassiska kvasikväden (t.ex. Iliaden, Odysséen, Eddorna, kalevala, etc.
Gaius Agrippa
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-08-12

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Vaniljflickan » 2015-08-13 13:27:05

Jag förstår inte poängen med att ha en massa böcker som står och dammar, jag ger ofta bort böcker efter jag har läst dem eller så lånar jag på biblioteket ^^ Har ett fåtal lite större böcker som jag slår i lite då och då, men de står inte direkt prydligt i ngn hylla hehe..
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav River » 2015-08-13 13:29:29

Huff, har jo nesten bare krim/grøss i bokhyllen. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Gaius Agrippa » 2015-08-13 13:32:24

Vaniljflickan skrev:Jag förstår inte poängen med att ha en massa böcker som står och dammar, jag ger ofta bort böcker efter jag har läst dem eller så lånar jag på biblioteket ^^ Har ett fåtal lite större böcker som jag slår i lite då och då, men de står inte direkt prydligt i ngn hylla hehe..


Poängen i mitt fall är att då majoriteten av litteraturen fungerar även som "uppslagsverk" så finner jag det lämpligt att spara en del böcker för att kunna kolla upp "fakta" eller annat som kan ha smitit från mitt minne.
Gaius Agrippa
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-08-12

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Alien » 2015-08-13 13:36:41

plåtmonster skrev:De kanske ska börja spå i kaffesump också? :P
Det låter som stor risk för att det blir lika vetenskapligt som rasbiologiska institut och quickmord. Som upplagt för ovetenskapliga konklusioner från "experter" i rättsliga frågor.

Nåja, kaffesumpen var en dålig jämförelse.

De böcker man har i bokhyllan har man oftast skaffat sig själv, alltså bör de säga något om ens intressen.

Men nuförtiden kanske man snarare skulle kolla vilka böcker folk laddat ner har har i sin läsplatta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Din bokhylla kan visa hur ond du är" (artikel i DN)

Inläggav Sjuckert » 2015-08-13 14:09:02

Min bokhylla visar nog att jag är mer ordlysten än mordlysten. :P Har många ordböcker och böcker om språk.

Fast om man räknar med skönlitteraturen finns det en hel del mörker och mord eftersom jag nästan bara läser dystra böcker.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in