Likheter med Simon i Hundtricket

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-03 12:32:31

Jonmpa skrev:Ja men för bövelen människa använd ett hövligt språk Multivagina är verkligen ytterst nedlåtande, Mycket tråkigt att du ser så mycket negativt med kvinnor naturligtvis, Men du behöver ju inte skrika ut och svartmåla kvinnor för det, Såna åsikter behåller man för sig själv
Tråkigt att du inte gillar mitt språk, jag är mig själv bara. Det jag räknade upp ser många män som charmiga drag hos kvinnor, att det är lite klös i dem. Så det behöver inte vara negativt om du inte vill.

Märk väl också att det var ett genmäle till bardamu främst, även om det såklart är din tråd.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-03 12:41:42

Jonmpa skrev:innan detta fått förödande konsekvenser,

Om du är så känslig ska du inte hänga på nätet överhuvudtaget.

Tycker rentav det liknar ett hot.


Det lär hända både en och flera gånger att folk har en annan åsikt än vad du har.
Det är helt och hållet ditt eget ansvar var du hänger och vad du skriver.
Andra människor kan inte göras ansvariga för ditt mående.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-03 12:48:37

Nä nä, Men tänk er för innan ni skriver är allt jag säger, Jag sökte själsfränder och eventuella vänner som kanske för en gångs skull kunde tycka det jag skrev var intressant eller att jag sökte stöd eftersom jag inte har någon att tala med om mina positiva åsikter om livet direkt ifrån hjärtat, Det finns faktiskt de som har gott hjärta och aldrig skulle skriva nedlåtande om någon eller vad denne någon tycker är intressant
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-03 12:55:11

Jonmpa skrev:Nä nä, Men tänk er för innan ni skriver är allt jag säger, Jag sökte själsfränder och eventuella vänner som kanske för en gångs skull kunde tycka det jag skrev var intressant eller att jag sökte stöd eftersom jag inte har någon att tala med om mina positiva åsikter om livet direkt ifrån hjärtat, Det finns faktiskt de som har gott hjärta och aldrig skulle skriva nedlåtande om någon eller vad denne någon tycker är intressant

Alltså, min ambition är inte att vara nedlåtande utan att vara ärlig.

Cut the crap-ärlig.

Det är för att jag själv avskyr att bli bemött med vitlögn, inlindade budskap, patronisering och gullegull.
Som jag ser det är det sånt som är verkligt förolämpande.

Och därför sysslar jag aldrig med sånt.
I den meningen bemöter jag alltså andra utifrån hur jag själv vill bli bemött.

Jag tycker man ska ta människor på allvar istället för att klappa på huvudet och däri ingår att vara ärlig.
Tvärvägrar därför att behandla någon som ett barn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-03 12:58:03

Tillåt mig då ställa en motfråga, Har du hög eller lågfungerande asperger?
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-03 13:08:39

Jag har mina svårigheter jag också. Men jag räknar mig som högfungerande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Puzzle » 2015-08-03 13:10:04

Moderator:

Nu är det nog läge att alla tar ett steg tillbaka och tänker på vad det är ni skriver. Trådstarten handlar om hur en försiktig man som inte gillar att krogragga eller ha tillfälliga förhållanden ska gå tillväga för att träffa en kvinna. Allt annat kan i fortsättningen ses som Off-topic.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-03 13:12:54

OK! Ja jo kunde just tro det ja, Jag är lågfungerande, Där har du skillnaden och när jag händelsevis får beröm eller klapp på huvet blir jätteglad och känner mig jättestolt det är så jag får mitt självförtroende ifrån botten uppåt, Uppåt, Uppåt, Igenom förståelse, Klappar på huvet, Omtanke, Snällhet och så vidare som jag inte fick som liten, Jag hade en hård uppväxt och en mor ska ju uppmuntra sina barn har jag fått lära mig, Men det är mest pappa som har gjort någorlunda
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-03 13:14:04

Puzzle skrev:Moderator:

Nu är det nog läge att alla tar ett steg tillbaka och tänker på vad det är ni skriver. Trådstarten handlar om hur en försiktig man som inte gillar att krogragga eller ha tillfälliga förhållanden ska gå tillväga för att träffa en kvinna. Allt annat kan i fortsättningen ses som Off-topic.
Tack äntligen lite ordning och reda här och nån som stöttar en stackars lågfungerande aspergarare desperata jakt efter förståelse och slutlig lycka
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Puzzle » 2015-08-03 13:40:43

Jonmpa skrev:Tack äntligen lite ordning och reda här och nån som stöttar en stackars lågfungerande aspergarare desperata jakt efter förståelse och slutlig lycka

Du ska nog inte ta det så personligt, jag tror inte det är någon här i tråden som vill dig direkt illa utan det handlar nog mest om missförstånd.

Men för att återkomma till ämnet så tror jag som dom sa i början av tråden att du för försöka leta efter andra miljöer att träffa kvinnor på, som om du har något intresse eller förening du kan gå med i. Gillar du dans så finns det säkert föreningar eller klubbar för sådant också.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-03 13:46:46

Puzzle skrev:
Jonmpa skrev:Tack äntligen lite ordning och reda här och nån som stöttar en stackars lågfungerande aspergarare desperata jakt efter förståelse och slutlig lycka

Du ska nog inte ta det så personligt, jag tror inte det är någon här i tråden som vill dig direkt illa utan det handlar nog mest om missförstånd.

Men för att återkomma till ämnet så tror jag som dom sa i början av tråden att du för försöka leta efter andra miljöer att träffa kvinnor på, som om du har något intresse eller förening du kan gå med i. Gillar du dans så finns det säkert föreningar eller klubbar för sådant också.
Nej jag vet jag är för lättstött av uppväxten och alla som inte tagit mig för den jag är, Iallafall så ska jag försöka tänka på det att det finns även alternativa platser där man kan ha större chans att få napp
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav plåtmonster » 2015-08-03 14:01:41

Jonmpa skrev:Jag är delvis från Västerbotten och delvis från Norrbotten min mor och far kommer därifrån

Samt bor nu i Vårberg, Stockholm. Dessa miljöer kanske inte är de mest nyttiga för att hitta människor som man mår bra av. Så det kan vara värt att ifrågasätta de erfarenheter man har därifrån samt röra sig i andra socioekonomiska miljöer. Stockholm är ju en stor stad där det finns stora möjligheter att uppleva mycket bara man tar till vara på det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-03 14:07:25

plåtmonster skrev:
Jonmpa skrev:Jag är delvis från Västerbotten och delvis från Norrbotten min mor och far kommer därifrån

Samt bor nu i Vårberg, Stockholm. Dessa miljöer kanske inte är de mest nyttiga för att hitta människor som man mår bra av. Så det kan vara värt att ifrågasätta de erfarenheter man har därifrån samt röra sig i andra socioekonomiska miljöer. Stockholm är ju en stor stad där det finns stora möjligheter att uppleva mycket bara man tar till vara på det.
Sant hade otur och fick träningslägenhet ännu längre bort ifrån Stadskärnan än Sätra, Men tar mig turer till stan ibland, Går på Grönandansen där tillexempel har gröna kortet, Åker ibland turer på dagskryss med Tallink eller Viking för där finner jag lugn ute på däck i solen och fartvinden som svalkar och frisk havsluft att andas in, Det är så jag bäst rensar min hjärna ifrån skräp som ligger och tynger och får energi och känner mig tillfreds att bara vara ett med havet
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav rdos » 2015-08-03 21:58:01

colaflaska skrev:Man måste inte hata kvinnor för att vara misogyn. Jonmpa har någon sjukt vriden bild av kvinnor som inte är sund någonstans. Han lever inte i verkligheten.


Struntprat. Jonmpa har en mycket friskare bild av kvinnor än krograggare och annat pack. Om han lever i verkligheten eller inte kan inte du avgöra, speciellt som du inte har ett dyft gemensamt med honom och därmed inte har en aning om hur varken han eller de kvinnor han delar egenskaper med fungerar. För visst är det så att det finns kvinnor som är kompatibla med honom, trots era påhopp och påståenden om att han inte "lever i verkligheten". Kan ju tillägga att jag delade hans bild av kvinnor långt upp i 30-års åldern. Du och krigaren kan domedera hur mycket ni vill on hur "alla kvinnor fungerar". Det betyder inget då jag har egen erfarenhet som motsäger det ni påstår.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Pikachu » 2015-08-03 22:15:17

Blev förvånad över de starka orden, en AS-kille som är brutalt ärlig (som det verkar) om ett ämne som är allmänmänskligt.

Som det redan sagts så är det väldigt naket och okomplicerat beskrivet av TS.

Undrar om det inte är elitism inblandat här igen...Så fort någon blottar sig är det fritt fram, man hatar svaghet och svaghet måste straffas för den synd det är.

Snacka om att det finns en del elitister på forumet alltså.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Wine » 2015-08-03 22:33:16

Pikachu skrev:Blev förvånad över de starka orden, en AS-kille som är brutalt ärlig (som det verkar) om ett ämne som är allmänmänskligt.

Som det redan sagts så är det väldigt naket och okomplicerat beskrivet av TS.

Undrar om det inte är elitism inblandat här igen...Så fort någon blottar sig är det fritt fram, man hatar svaghet och svaghet måste straffas för den synd det är.

Snacka om att det finns en del elitister på forumet alltså.


Ja, och tyvärr tror jag ju att de skrämmer bort en hel del kloka, ärliga, ödmjuka och insiktsfulla människor som hade kunnat bidra med mycket positivt till detta forum.

Förvånad blir man också över den aggressiva attityden en del har, och benägenheten att se ner på medlemmar som inte har en tuff attityd. Tycker det är trevligare med individer som ej ägnar sig åt personangrepp och som formulerar sig väl, utan att exempelvis använda svordomar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-03 22:55:53

rdos skrev:
colaflaska skrev:Man måste inte hata kvinnor för att vara misogyn. Jonmpa har någon sjukt vriden bild av kvinnor som inte är sund någonstans. Han lever inte i verkligheten.


Struntprat. Jonmpa har en mycket friskare bild av kvinnor än krograggare och annat pack. Om han lever i verkligheten eller inte kan inte du avgöra, speciellt som du inte har ett dyft gemensamt med honom och därmed inte har en aning om hur varken han eller de kvinnor han delar egenskaper med fungerar. För visst är det så att det finns kvinnor som är kompatibla med honom, trots era påhopp och påståenden om att han inte "lever i verkligheten". Kan ju tillägga att jag delade hans bild av kvinnor långt upp i 30-års åldern. Du och krigaren kan domedera hur mycket ni vill on hur "alla kvinnor fungerar". Det betyder inget då jag har egen erfarenhet som motsäger det ni påstår.
tack så hjärtligt äntligen rejält med stöd, Ni ska ha stort tack
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav rdos » 2015-08-03 23:24:37

Det Jonmpa presenterar i ursprungsinlägget är mestadels en rad av neurodiversa preferenser som han delar med en hel del aspergare. Det är såklart inte så att det bara är en liten klick killar som fungerar så, utan detta är precis lika vanligt även bland tjejer. Problemet är bara att dagens dejtingkultur gör det väldigt svårt för folk med sådana preferenser att träffa likasinnade. Det går inte att på ett vettigt sett filterera bort lycksökarna på dejtingsajter. Bästa sättet är troligen att leta efter dem i udda intressegrupper. Säkert fungerar även dans bra om man klarar det.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav portera » 2015-08-03 23:42:20

Jonmpa du ska ha beröm för ditt mod att skriva här på forumet.

Sanningen om det finns en sådan ligger någonstans mitt emellan vad som sagts ovan:

Människor (även tjejer) blir glada av ärligt och rättframt beröm. Vad den feministiska aspekten i denna tråd handlar om är på vilka grunder och vad vi berömmer kvinnor för. Får de beröm för att de är vackra och gör som de blir tillsagda eller får de beröm för andra aspekter mer kopplade till det som döljs där bakom sminket, ytan, fasaden - sin person. Beröm för att de är sig själva inklusive alla sina fullt mänskliga brister.

Och vidare får kvinnor beröm oavsett hur de ser ut eller klär sig?

Detta med utseende och att se bortom det är en utmaning i vår nya värld, som nog större delen av befolkningen känner är en utmaning - män som kvinnor.

När Colaflaska skriver "misogyn", är det alltså som en blinkning om en kvinnosyn som ser dem som passuppor och kuttersmycken, en svunnen tid. Inte hatar vi kvinnor, men vad jag tror Colaflaska varnar oss för är att fortsatt ge beröm för subjektiva ytliga aspekter, snarare än för dennes prestationer utifrån en fri vilja. Detta för att befria mänskligheten från "kravet" att behaga andra hela tiden, att kunna vara verkligt fri att leva och bara vara - att duga trots sina brister.

Misogyn skulle då vara att förneka kvinnor att leva fria från bedömningar av deras utseende och andra aspekter som inte är lika med deras person.

Hoppas jag har bringat någon klarhet.. jag letar också efter en kvinna i en värld fylld med dunka dunka.

:-)Hug
portera
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2015-02-15

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-04 0:41:12

portera skrev:Jonmpa du ska ha beröm för ditt mod att skriva här på forumet.

Sanningen om det finns en sådan ligger någonstans mitt emellan vad som sagts ovan:

Människor (även tjejer) blir glada av ärligt och rättframt beröm. Vad den feministiska aspekten i denna tråd handlar om är på vilka grunder och vad vi berömmer kvinnor för. Får de beröm för att de är vackra och gör som de blir tillsagda eller får de beröm för andra aspekter mer kopplade till det som döljs där bakom sminket, ytan, fasaden - sin person. Beröm för att de är sig själva inklusive alla sina fullt mänskliga brister.

Och vidare får kvinnor beröm oavsett hur de ser ut eller klär sig?

Detta med utseende och att se bortom det är en utmaning i vår nya värld, som nog större delen av befolkningen känner är en utmaning - män som kvinnor.

När Colaflaska skriver "misogyn", är det alltså som en blinkning om en kvinnosyn som ser dem som passuppor och kuttersmycken, en svunnen tid. Inte hatar vi kvinnor, men vad jag tror Colaflaska varnar oss för är att fortsatt ge beröm för subjektiva ytliga aspekter, snarare än för dennes prestationer utifrån en fri vilja. Detta för att befria mänskligheten från "kravet" att behaga andra hela tiden, att kunna vara verkligt fri att leva och bara vara - att duga trots sina brister.

Misogyn skulle då vara att förneka kvinnor att leva fria från bedömningar av deras utseende och andra aspekter som inte är lika med deras person.

Hoppas jag har bringat någon klarhet.. jag letar också efter en kvinna i en värld fylld med dunka dunka.

:-)Hug


Tack snälla för det!!!
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav rdos » 2015-08-04 8:35:10

portera skrev:Människor (även tjejer) blir glada av ärligt och rättframt beröm. Vad den feministiska aspekten i denna tråd handlar om är på vilka grunder och vad vi berömmer kvinnor för. Får de beröm för att de är vackra och gör som de blir tillsagda eller får de beröm för andra aspekter mer kopplade till det som döljs där bakom sminket, ytan, fasaden - sin person. Beröm för att de är sig själva inklusive alla sina fullt mänskliga brister.


Fast beröm och smicker är något NTs använder för att vinna fördelar. Jag tycker inte att denna typ av smicker är nödvändigt om man är neurodivers och söker andra neurodiversa. Det fungerar lika bra utan, och då slipper man dessutom lära sig när man ska smickra och vad man får säga.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav Jonmpa » 2015-08-04 10:16:59

rdos skrev:
portera skrev:Människor (även tjejer) blir glada av ärligt och rättframt beröm. Vad den feministiska aspekten i denna tråd handlar om är på vilka grunder och vad vi berömmer kvinnor för. Får de beröm för att de är vackra och gör som de blir tillsagda eller får de beröm för andra aspekter mer kopplade till det som döljs där bakom sminket, ytan, fasaden - sin person. Beröm för att de är sig själva inklusive alla sina fullt mänskliga brister.


Fast beröm och smicker är något NTs använder för att vinna fördelar. Jag tycker inte att denna typ av smicker är nödvändigt om man är neurodivers och söker andra neurodiversa. Det fungerar lika bra utan, och då slipper man dessutom lära sig när man ska smickra och vad man får säga.
Smaken är naturligtvis olika och jag blir alltid glad som ett litet barn varje gång jag får beröm och uppmuntran för vad jag säger, Gör eller skriver, Sån är jag kanske delvis för att jag inte fått det ifrån mina föräldrar i den utsträckning jag hade velat
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav portera » 2015-08-04 20:13:36

Jonmpa skrev:
rdos skrev:Fast beröm och smicker är något NTs använder för att vinna fördelar. Jag tycker inte att denna typ av smicker är nödvändigt om man är neurodivers och söker andra neurodiversa. Det fungerar lika bra utan, och då slipper man dessutom lära sig när man ska smickra och vad man får säga.
Smaken är naturligtvis olika och jag blir alltid glad som ett litet barn varje gång jag får beröm och uppmuntran för vad jag säger, Gör eller skriver, Sån är jag kanske delvis för att jag inte fått det ifrån mina föräldrar i den utsträckning jag hade velat

Man kan nog säga som så att beröm i lagoma doser är positivt. För mycket beröm urholkar snarare och personen kan börja undra om du verkligen menar vad du säger och inte själv uppleva sig gjort något värt att hylla. Att ge beröm bara för att man ska, som många NT gör är i själva verket väldigt tomt och på gränsen till falskt. Personen bör oftast ha åtstadkommit något utöver det vanliga för att vara berättigad till beröm. Man kan också visa uppskattning för någon genom tacksamhet, ett "tack" är många gånger ett meningsfullare grepp när alternativet är "vad (insätt superlativ här) du är!" Ett "tack" funkar nästan alltid, men inte heller det ska överanvändas, då blir det lätt urvattnat och konstlat.

Att få beröm gör oss lyckliga, vi kan till och med bli beroende av de kickar av lyckohormon som frigörs vid uppskattning. Facebook-addicts, att jaga likes för saker man gör - är för hjärnan inte så olikt ett missbruk av starkare substanser.
portera
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2015-02-15

Likheter med Simon i Hundtricket

Inläggav plåtmonster » 2015-08-04 22:42:02

Vilse i pannkakan kan man nog ge som omdöme om neurotypers beröm. Det känns bra (ibland iaf) men ger ingen vägledning till om det man gjort faktiskt är bra eller dåligt. Eller vad som är bra eller dåligt. Fortgår ofta tills neurotypen istället lägger skulden på dig och lämnar eller baktalar.

Beröm kan också skeva till självbilden så att man tappar verklighetskontakt om det man gör är bra och att man tappar ambitionen att vara på hugget. Se bara på kändisar som får en massa beröm och tror att de kan göra vad som helst samt gör det och sedan får en massa skit.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in