Hantera en märklig relation.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hantera en märklig relation.

Inläggav InfiniteDream » 2015-08-02 2:40:40

Jag har en ''vän'' som tror att jag är vän med denna, dock så hatar jag mer än gillar denna människa. Så sjukt jobbig att jag mår så dåligt varje gång jag ska träffa/träffar hen. Men på nått jävla sätt så känner jag mig elak att tänka så och när hen tjatar om att träffas så kan jag inte säga nej. Efter varje gång tänker jag att jag måste verkligen sluta träffa den här personen, mitt psyke pallar inte det här. Men sen går en tid och då glömmer jag lite hur illa det är och tänker så farligt är det inte. Men varje gång vi ses så inser jag att det är fan det.

Grejen är väl den att jag vet inte hur jag ska säga upp kontakten på ett snällt sätt, hur jag än gör det så skulle hen bli besviken och förmodligen bli helt förstörd då jag vet att hen inte har så mkt vänner. Men å andra sidan blir jag förstörd av att fortsätta den här relationen.

Vad ska jag göra?
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Hantera en märklig relation.

Inläggav plåtmonster » 2015-08-02 6:18:37

Du träffar en vän A som är vän med personen B. Du fungerar med A men inte B, korrekt? isåfall får du väl säga till A att du bara träffar denne om B inte är med. Eller säga till B att denne får ändra på sitt uppförande på punkterna 1, 2, 3 osv om relationen skall fortsätta.

Ibland är man dock tvungen att ta förluster och gå vidare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hantera en märklig relation.

Inläggav Elize » 2015-08-02 9:46:19

Nu vet inte jag om det är jag eller Plåtmonster som uppfattar dig helt fel, men jag uppfattar det som att du har EN vän som du vill bryta bekantskapen med, på ett så snällt sätt som möjligt?
Detta pga att denna vänskap snarare dränerar dig på energi än ger dig energi.

Om jag fattat dig rätt, så är ett förslag att säga:

"Jag känner att jag behöver en time-out ifrån vissa saker i mitt liv, så jag ska försöka skala ner på det sociala och samla lite energi. Jag hör av mig när jag orkar umgås, men tills dess så ville jag bara berätta för dig så du inte undrar varför jag inte hör av mig samt kommer bli svårare att få tag på. Jag ska verkligen försöka dra ner på stressmoment i min vardag för jag känner att det behövs. Behöver mer egentid.

Ta hand om dig och ha det så bra!"

Du är ju då ärlig med att du inte vill umgås för att du faktiskt blir stressad och energilös av den sociala bit som hen bidrar med till ditt liv. Du uttrycker det bara i en mer generell term så att hen inte behöver ta det så personligt.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Hantera en märklig relation.

Inläggav InfiniteDream » 2015-08-02 11:40:34

plåtmonster skrev:Du träffar en vän A som är vän med personen B. Du fungerar med A men inte B, korrekt? isåfall får du väl säga till A att du bara träffar denne om B inte är med. Eller säga till B att denne får ändra på sitt uppförande på punkterna 1, 2, 3 osv om relationen skall fortsätta.

Ibland är man dock tvungen att ta förluster och gå vidare.


Du uppfattade mig fel, det handlar om en vän. Det handlar inte om några punkter tyvärr, jag tror inte det går att ändra denna person så pass att det skulle fungera.

Elize skrev:"Jag känner att jag behöver en time-out ifrån vissa saker i mitt liv, så jag ska försöka skala ner på det sociala och samla lite energi. Jag hör av mig när jag orkar umgås, men tills dess så ville jag bara berätta för dig så du inte undrar varför jag inte hör av mig samt kommer bli svårare att få tag på. Jag ska verkligen försöka dra ner på stressmoment i min vardag för jag känner att det behövs. Behöver mer egentid.

Ta hand om dig och ha det så bra!"

Du är ju då ärlig med att du inte vill umgås för att du faktiskt blir stressad och energilös av den sociala bit som hen bidrar med till ditt liv. Du uttrycker det bara i en mer generell term så att hen inte behöver ta det så personligt.


Du uppfattade mig korrekt. Om jag kör med detta så kommer det kanske gå någon månad sen hör hen av sig igen och undrar om jag mår bättre och kan umgås. På nått sätt så kommer det tas personligt om jag aldrig vill längre och hen kommer bli sur som fan och ringa mig en miljon gånger. En vanlig människa förstår att om man aldrig hör av sig så vill man inte umgås, men tyvärr så funkar det inte här.
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Hantera en märklig relation.

Inläggav plåtmonster » 2015-08-02 15:03:25

Du får helt enkelt blockera nummret? Ändra ringsignal till tyst eller liknande precis som med telefonförsäljare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hantera en märklig relation.

Inläggav Pikachu » 2015-08-02 15:22:51

Har varit med om liknande situation (tror jag), var en sjukt jobbig människa som inte hade förstånd att inte kliva innanför en persons komfortabelzon.

Denna person ringde mig kl. 2-3 (på natten) och frågade helt neutralt "vad gör du". Det gick helt enkelt inte att kapa kontakten på ett "humant" sätt. Det sjuka var att efter jag sagt rakt ut att jag helt enkelt inte ville vara kompis med han så fortsatte ringningarna ca 30 ggr.

En del fattar när man "hintar" om att man inte vill umgås, en del gör det inte. Den senare kategorin distanserar man sig bäst ifrån genom att vara än mer påstridig om att kontakten inte kan fortsätta.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hantera en märklig relation.

Inläggav Elize » 2015-08-02 19:40:27

Shit va jobbigt! Du får väl helt enkelt gå fram lite mer i klartext typ:

"Jag håller på att strukturera om mitt liv och måste kapa en del av den sociala biten för att må bra, så jag skulle uppskatta om du förstår och vill respektera det genom att inte ta kontakt med mig. Jag känner att hela telefonen blivit ett stress-moment och hoppas på att folk respekterar min önskan, jag tar kontakt om jag vill det och annars orkar jag inte det vilket jag hoppas människor vill förstå. Jag hoppas att jag inom kort ska slippa mötas av missade samtal och sms på mobilen då det endast stressar mig. Ta hand om dig."
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Hantera en märklig relation.

Inläggav Elize » 2015-08-02 19:46:38

Ett ex mamma som var gravt störd (på det sätt då man hotar att lägga sina barn som bebisar i ugnen) telefon-trakasserade oss dag som natt - vi hade introt: "det mörka hotet" från star wars som signal när hon ringde. Jag ryser fortfarande ända ner i tårna när jag hör det.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Hantera en märklig relation.

Inläggav plåtmonster » 2015-08-02 19:51:54

På datatelefoner så finns det ju gott om möjligheter att blockera nummer så att man inte ens blir störd av de.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hantera en märklig relation.

Inläggav Pikachu » 2015-08-02 20:48:38

Elize skrev: vi hade introt: "det mörka hotet" från star wars som signal när hon ringde.
Ledsen, men här asgarvade jag :lol: .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hantera en märklig relation.

Inläggav Elize » 2015-08-02 22:55:08

Pikachu skrev:
Elize skrev: vi hade introt: "det mörka hotet" från star wars som signal när hon ringde.
Ledsen, men här asgarvade jag :lol: .


Det är lugnt, jag kan oxå se det komiska i det idag. :mrgreen:
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in