Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-30 10:12:53

Moggy skrev:
Alien skrev:Precis samma system? Du anser att vi har lika lite yttrandefrihet i Sverige som i Ryssland?


I sverige kan man få kicken från arbete, utesluten ur facket och utfryst av folk om man har åsikter som inte stämmer med vad eliten säger att man ska ha. Regimen godkänner i princip mobbing av oliktänkande.

Jag anser att yttrandefriheten är minst lika inskränkt i Sverige som den är i Ryssland. Skillnaden är att det är olika saker som är ok och inte ok att säga.

...det är nog ganska bra och naturligt att det finns en policy mot rasism och diskriminering på de flesta håll i samhället.


Att tala om "mobbing" för att man inte får sprida vilken rasistisk dynga som helst är bara larvigt.
-Vänligen ta av sig offerkoftan och sluta gnälla...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav stuck » 2015-07-30 11:03:09

plåtmonster skrev:Frågan är hur stort inflytande dessa sedan får? några hårda data på det?


Barn är lättpåverkade, så får de höra samma floskler och får sina åsikter vridna genom hela utbildningen till och med i vuxen ålder.

Det är sjukt, jag "vaknade" själv upp när jag hittade Flashback..Räckte bara att läsa några trådar där Aftonbladet blir kritiserade och granskade, sen läser man om SvT och kollar på Tv:n och ser hur konsensusen går ihop med vad man läst.."poff' så vaknade jag..Var någon/några månader efter valet 2010 som jag helt förstod och såg, det som kallas PK. Ser det hela tiden, främst i skolan. Det blev rent av jobbigt i skolan när jag såg att lärare har en agenda. De vet inte ens om att det själva, det är deras åsikter och dem reflekteras i läroböckerna, på SvT, Tv4 Aftonbladet,Expressen , DN , Metro, SvD...för att inte tala om deras utbildning..

Nej vem skulle kunna föra data på detta. Men fråga barn i grundskolan om deras åsikter omkring olika saker, jag tror tyvärr att många skulle svara skrämmande lika.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-30 12:02:41

stuck skrev:
plåtmonster skrev:Frågan är hur stort inflytande dessa sedan får? några hårda data på det?


Barn är lättpåverkade, så får de höra samma floskler och får sina åsikter vridna genom hela utbildningen till och med i vuxen ålder.

Det är sjukt, jag "vaknade" själv upp när jag hittade Flashback..Räckte bara att läsa några trådar där Aftonbladet blir kritiserade och granskade, sen läser man om SvT och kollar på Tv:n och ser hur konsensusen går ihop med vad man läst.."poff' så vaknade jag..Var någon/några månader efter valet 2010 som jag helt förstod och såg, det som kallas PK. Ser det hela tiden, främst i skolan. Det blev rent av jobbigt i skolan när jag såg att lärare har en agenda. De vet inte ens om att det själva, det är deras åsikter och dem reflekteras i läroböckerna, på SvT, Tv4 Aftonbladet,Expressen , DN , Metro, SvD...för att inte tala om deras utbildning..

Nej vem skulle kunna föra data på detta. Men fråga barn i grundskolan om deras åsikter omkring olika saker, jag tror tyvärr att många skulle svara skrämmande lika.

-Flashback är ett kloaksystem för politiska analfabeter, nynazister, drogliberaler och allsköns dårar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Fenren » 2015-07-30 13:06:59

Där det otvivelaktigt råder indoktrinering är synen på demokrati som det enda rätta statsskicket.

Det står i skollagen att skolan ska hjärntvätta alla i demokratins förträfflighet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav stuck » 2015-07-30 13:27:10

KrigarSjäl skrev:-Flashback är ett kloaksystem för politiska analfabeter, nynazister, drogliberaler och allsköns dårar.


Ja så det är viktigt att analysera själv och sålla. Jag tror på det som har förankring i verkligheten..källkritik är viktigt också.
Det sjukaste jag såg någon skriva var
Spoiler: visa
"Vit makt negerslakt"

Självklart läser jag den användarens inlägg med enorm skepsis.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-30 14:07:10

KrigarSjäl skrev:-Flashback är ett kloaksystem för politiska analfabeter, nynazister, drogliberaler och allsköns dårar.

Korrekt, men där finns också en hel del intressant information vid olika tidpunkter. Om man klarar av tongångarna och kan analysera snabbt.

Alien skrev:Hjärntvätt förutsätter att man aldrig får höra andra åsikter än de som staten (gruppen) anbefaller. Det gäller knappast i Sverige, det finna alltid möjlighet att utsättas för andra synpunkter, t ex via internet.

Det är väl just det som är saken. Man måste själv ifrågasätta, tänka igenom med analys och leta upp information från ofiltrerade källor. Får man höra samma konsensus av föräldrar, kamrater och skola så vill det mycket till för att bryta sig ur bubblan och ta initiativ till något man inte känner till. Iofs kan kriser göra att man ifrågasätter förutsättningarna för sin situation i grunden eftersom tillvaron inte fungerar tillfredställande.

Moggy skrev:I sverige kan man få kicken från arbete, utesluten ur facket och utfryst av folk om man har åsikter som inte stämmer med vad eliten säger att man ska ha. Regimen godkänner i princip mobbing av oliktänkande.

Precis, det finns en kontroll även om den är mer diffus så kan den ha faktiska konsekvenser.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav h88nv » 2015-10-23 21:29:21

Nutidens samhälle:
tolerans, fast noll-tolerans :( :( :(
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Re: Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Julianus » 2015-10-23 21:33:27

Snarare intolerans baserat på etnicitet och mot religiösa minoriteter. Sen som drabbas mest vet ju de flesta.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav bardamu » 2015-10-23 21:35:47

Inte är det ni iaf. Ni är en skyddad intressegrupp trots att ni själva står för mesta av förföljelse och folkmord i världen.

De flesta ledare i väst är i säng med eran dödskult.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav h88nv » 2015-10-23 22:10:27

vit ras e redan minoritet.......
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Heidi79 » 2015-10-25 0:23:59

Er farligt ta ur hjärnan å tvätta med tvål. :-)005
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-10-25 0:32:49

plåtmonster skrev:
Alien skrev:Hjärntvätt förutsätter att man aldrig får höra andra åsikter än de som staten (gruppen) anbefaller. Det gäller knappast i Sverige, det finna alltid möjlighet att utsättas för andra synpunkter, t ex via internet.

Det är väl just det som är saken. Man måste själv ifrågasätta, tänka igenom med analys och leta upp information från ofiltrerade källor. Får man höra samma konsensus av föräldrar, kamrater och skola så vill det mycket till för att bryta sig ur bubblan och ta initiativ till något man inte känner till. Iofs kan kriser göra att man ifrågasätter förutsättningarna för sin situation i grunden eftersom tillvaron inte fungerar tillfredställande.

Har man en så vid definition av hjärntvätt så så förekommer det i alla samhällen. Du ser ingen skillnad på Sverige av idag och t ex Nordkorea?

Moggy skrev:I sverige kan man få kicken från arbete, utesluten ur facket och utfryst av folk om man har åsikter som inte stämmer med vad eliten säger att man ska ha. Regimen godkänner i princip mobbing av oliktänkande.

Precis, det finns en kontroll även om den är mer diffus så kan den ha faktiska konsekvenser.

Och det kan i vissa fall vara alldeles rätt. Det handlar inte om hjärntvätt utan om att yttrandefriheten överallt har sina gränser. T ex är det inte lagligt att uppvigla till att döda människor av andra grupper.

Regimen brukar öht inte bry sig om mobbning av vuxna. Sådant behöver inte alls ha med politiska åsikter att göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-25 1:47:19

Alien skrev:Har man en så vid definition av hjärntvätt så så förekommer det i alla samhällen. Du ser ingen skillnad på Sverige av idag och t ex Nordkorea?
Det är klart det förekommer i alla miljöer men det har förstås inte så stor inverkan såsom i Nordkorea och det är också skillnaden. Inte minst kan man detektera åsiktscensur i genom att studera hårdhet och mängd av repressalier mot de som har en avvikande mening.

Alien skrev:Det handlar inte om hjärntvätt utan om att yttrandefriheten överallt har sina gränser.
Kärnproblemet däri ligger i att någon tar sig friheten att bestämma för andra var gränsen skall gå. Växtförädlingsföretag vill t.ex gärna att regeringar kväver diskussion om artificiell genetisk kod.

Alien skrev:Regimen brukar öht inte bry sig om mobbning av vuxna. Sådant behöver inte alls ha med politiska åsikter att göra.
Mobbning brukar ta olika former av avvikelser som förevändning så det finns definitivt paralleller.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav h88nv » 2015-10-25 2:35:06

plåtmonster skrev:Inte minst kan man detektera åsiktscensur i genom att studera hårdhet och mängd av repressalier mot de som har en avvikande mening.


... och i internet och i allmänt om censur pågår, då det går tyst. Men om det händer med någon politiker, då kan du läsa från tidningen om det att varför hennes/hans någon konto blev spärrad.
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-11-07 15:52:34

h88nv skrev:vit ras e redan minoritet.......


Vad är ras? Hur definieras "vit ras"? Antar att du menar att svarthåriga och brunögda är i majoritet.

Men den kristna religionen är i majoritet i världen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav rdos » 2015-11-07 18:29:54

Alien skrev:Vad jag vet har inte Säpo kidnappat någon utländsk medborgare i hens hemland för att föra till säkerhetsfängelse i Sverige. Som Ryssland har gjort med Eston Kohver som fördes till det ökända Lefortovo.


Julian Assange? Man har iaf gjort sitt bästa via falska anklagelser. Finns dessutom ett flertal "rättshaverister" som gått samma väg.

Alien skrev:I Sverige är det fritt med Prideparader och att berätta om homosexuealitet, i Ryssland är det förbjudet att "propagerar" för homosexuella traditioner.


I Sverige är en hela radda av parafilier kriminaliserade, helt utan rimliga skäl. Samtidigt som de är lagliga i Ryssland. Jag kan inte se någon orsak till varför homosexualitet är finare än parafilier, men det är ju precis så det är i Sverige.

Alien skrev:Konformism förekommer överallt. Skillnaden är om staten aktivt förtrycker alla avvikande.


Det gör man genom att kriminalisera saker i Väst. Andra saker som är kriminaliserade i vår kulur är att inte anamma PK-normen att islam är en fin religion, och att vi ska tillåta ohämmad invandring. Detta är såklart inte förenligt med demokrati eller ens med mänskliga rättigheter.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-11-07 18:52:57

rdos skrev:
Alien skrev:Vad jag vet har inte Säpo kidnappat någon utländsk medborgare i hens hemland för att föra till säkerhetsfängelse i Sverige. Som Ryssland har gjort med Eston Kohver som fördes till det ökända Lefortovo.


Julian Assange? Man har iaf gjort sitt bästa via falska anklagelser. Finns dessutom ett flertal "rättshaverister" som gått samma väg.


Julian Assange vägrade att komma tillbaka till Sverige och låta sig förhöras. Han är knappast kidnappad, han flydde in på Ecuadors ambassad för att leva bekvämt där tills brotten är preskriberade. (Och hans vänner som ställt upp med borgen fick betala.) Om anklagelserna är falska el inte kan du inte veta. F ö, att anklagelser inte går att bevisa är inte samma sak som att de är falska. Det är många brottslingar som går fria i brist på bevis.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav rdos » 2015-11-07 19:11:33

Alien skrev:
rdos skrev:
Alien skrev:Vad jag vet har inte Säpo kidnappat någon utländsk medborgare i hens hemland för att föra till säkerhetsfängelse i Sverige. Som Ryssland har gjort med Eston Kohver som fördes till det ökända Lefortovo.


Julian Assange? Man har iaf gjort sitt bästa via falska anklagelser. Finns dessutom ett flertal "rättshaverister" som gått samma väg.


Julian Assange vägrade att komma tillbaka till Sverige och låta sig förhöras. Han är knappast kidnappad, han flydde in på Ecuadors ambassad för att leva bekvämt där tills brotten är preskriberade. (Och hans vänner som ställt upp med borgen fick betala.) Om anklagelserna är falska el inte kan du inte veta. F ö, att anklagelser inte går att bevisa är inte samma sak som att de är falska. Det är många brottslingar som går fria i brist på bevis.


Det var ju det jag skrev. Julian Assange blev anklagad för brott för att man skulle kunna komma åt honom och få honom överlämnad till USA. Det är väl självklart att han valde att inte åka tillbaka till Sverige för "förhör", då han då skulle blivit utlämnad till USA som ville åt honom för hans avslöjande om massövervakning av medborgare. En övervakning som även finns i Sverige. Det är bara i er fantasivärld som det här är bättre än hur ryssarna hanterar sina dissidenter. Faktum är ju att USAs massövervakning är värre än någonting som Stasi och andra gammalkommunister någonsin lyckades med. Idag finns egentligen ingen personlig integritet, och vägen är vidöppen för att missbruka den här informationen för poltiska syften.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Kanin » 2015-11-07 19:30:18

rdos skrev:Det gör man genom att kriminalisera saker i Väst. Andra saker som är kriminaliserade i vår kulur är att inte anamma PK-normen att islam är en fin religion, och att vi ska tillåta ohämmad invandring. Detta är såklart inte förenligt med demokrati eller ens med mänskliga rättigheter.

Uppenbarligen är inget av detta kriminaliserat. Sverige har t.om. blivit kritiserade ur människorättssynpunkt för att tillåta rasistiska partier.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Kanin » 2015-11-07 19:37:40

rdos skrev:I Sverige är en hela radda av parafilier kriminaliserade, helt utan rimliga skäl.

Vilka parafilier som är förbjudna att praktisera önskar du var tillåtna, utöver att utsätta ofrivilliga för blottning? Pedofili eller nekrofili?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-11-07 19:42:49

rdos skrev:
Alien skrev:
rdos skrev:Julian Assange? Man har iaf gjort sitt bästa via falska anklagelser. Finns dessutom ett flertal "rättshaverister" som gått samma väg.


Julian Assange vägrade att komma tillbaka till Sverige och låta sig förhöras. Han är knappast kidnappad, han flydde in på Ecuadors ambassad för att leva bekvämt där tills brotten är preskriberade. (Och hans vänner som ställt upp med borgen fick betala.) Om anklagelserna är falska el inte kan du inte veta. F ö, att anklagelser inte går att bevisa är inte samma sak som att de är falska. Det är många brottslingar som går fria i brist på bevis.


Det var ju det jag skrev. Julian Assange blev anklagad för brott för att man skulle kunna komma åt honom och få honom överlämnad till USA. Det är väl självklart att han valde att inte åka tillbaka till Sverige för "förhör", då han då skulle blivit utlämnad till USA som ville åt honom för hans avslöjande om massövervakning av medborgare.

Det där tycker jag låter som typisk konspirationsteori. Varför skulle Sverige lämnat ut Assange till USA? Det är ju knappast som att det kunde ha skett i hemlighet. Det var två kvinnor som anklagade honom; de var alltså avlönade av Säpo el vad?

En övervakning som även finns i Sverige. Det är bara i er fantasivärld som det här är bättre än hur ryssarna hanterar sina dissidenter. Faktum är ju att USAs massövervakning är värre än någonting som Stasi och andra gammalkommunister någonsin lyckades med. Idag finns egentligen ingen personlig integritet, och vägen är vidöppen för att missbruka den här informationen för poltiska syften.

Det stämmer förvisso. Edward Snowden tvingades fly till Ryssland, av alla ställen. Inget annat land vågade hysa honom.

Men det verkar inte som folk är överraskade el upprörda. storebror-ser-dig-an-en-gang-prism-t33961.html

Kanske för att det inte påverkar oss i vår vardag. Men om man som homosexuell måste vara rädd för att bli avslöjad när man hämtar sitt barn på daghemmet, då påverkas sannerligen ens vardag. Eller om homosexuella par inte törs hålla varann i handen eftersom de då kan anklagas för "homosexuell propaganda".

Eller om man sköter sitt arbete i sitt eget land (Estland) och plötsligt kidnappas och får sitta ett år i fängelse i Ryssland oskyldigt dömd för spioneri. Varför gjorde Ryssland det? Kanske för att visa sin makt gentemot lilla Estland. Och för att ha något att byta med när man ville ha tillbaka sina egna spioner (som verkligen var spioner):
SvD skrev:Den estniske polisen Eston Kohver som dömts till 15 års fängelse i Ryssland för spionage har släppts fri i utbyte mot en man som dömts i Estland för att ha spionerat åt Ryssland. Det uppger det estniska public serviceföretaget ERR.
http://www.svd.se/ryssland-slapper-spio ... ton-kohver
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Desolation » 2015-11-07 19:48:32

Angående Julian Assange om han är skyldig eller ej,
jag vet att underättelsetjänster använder sex för att pressa folk,
har även använts för att få över spioner på sin sida,
så omöjligt är det ju inte att han skulle gått i en fälla,med tanke på hur mycket känslig information det kom fram genom wikileaks.
Eller så är han bara ett svin :?
Desolation
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2015-11-04

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-11-07 19:53:04

Moggy skrev:
Alien skrev:Tja, det är ju knappast lämpligt att jobba inom Migrationsverket om man hatar invandrare och/el anser att inga fler flyktingar bör släppas in. Då ifrågasätts ens opartiskhet.


Samma sak sägs säkert i Ryssland. Knappast lämpligt att jobba här om du tar ställning för hbtq. Så Vad är skillnaden?


Det är en jäkla skillnad! I den ena fallet är man hatisk mot en grupp, i den andra fallet tillhör man en grupp (el tycker att gruppen inte ska diskrimineras). Det är alltså skillnaden mellan fördomsfullhet och vidsynthet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-11-07 20:22:07

Desolation skrev:Angående Julian Assange om han är skyldig eller ej,
jag vet att underättelsetjänster använder sex för att pressa folk,
har även använts för att få över spioner på sin sida,
så omöjligt är det ju inte att han skulle gått i en fälla,med tanke på hur mycket känslig information det kom fram genom wikileaks.
Eller så är han bara ett svin :?


Om man ska utpressa folk så gäller det otrohet el att homosexuellt sex (om de inte "kommit ut"). Känns inte som sånt är så farligt idag. F ö är Assange ogift, så vad skulle han kunna utpressas för? Om han alls blivit dömd, så skulle det blivit ett kort straff.

Ja, "svinteorin" tror jag på. Här finns en redogörelse för det hela: http://www.theguardian.com/media/2010/d ... nge-sweden
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in