Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav slackern » 2015-07-29 1:03:58

Plasticfck skrev:Min samtalskontakt på hab, tycker att de flesta av mina besvär kan förklaras av Aspergern - men att det som sades vara Borderline, istället är ADHD.
Finns många likheter mellan Borderline och ADHD - men - känns som om jag föll in i just borderlinemallen, för att jag är impulsiv, har lågt tålamod med typ ALLT - och är kvinna. :-)010


Självskade beteende har ju inget som helst samband med ADHD men är en utav hörnstenarna i borderline.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav kiddie » 2015-07-29 1:06:02

plåtmonster skrev:Vad är ditt resonemang bakom detta?


Trodde du skulle fråga. ;)

En anledning är att personligheten inte är störd utan att man uppvisar ett icke ändamålsenligt eller ohälsosamt beteende/reaktioner/känslor enligt ett visst mönster i ett visst område genomgående över lång tid. Personlighet, det är något annat.

Sedan känns det ganska uppenbart att vissa saker är väldigt neurologiskt baserade medan andra mer är ett uppväxtfenomen. Det känns inte rättvist att de då ska dela grupp.

Sedan blir det ju än värre att vissa personlighetsstörningar innehåller både medfödda och skapade beteenden, som t ex dyssocial personlighetsstörning. I vissa fall fungerar den som vissa fall av borderline. Enda egentliga skillnaden är att beteendet vänds utåt istf inåt. Uppväxten i dessa fall är ofta väldigt stormig. Sedan finns det psykopater som anses dyssociala fast de kan ha vuxit upp hur bra som helst, i det fallet verkar det snarare som en form av NPF.

Det är en jävla röra. Därför tycker jag inte om begreppet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav kiddie » 2015-07-29 1:10:43

slackern skrev:Självskade beteende har ju inget som helst samband med ADHD men är en utav hörnstenarna i borderline.


Självskadebeteende förekommer i många olika diagnoser. Innan var det så att om någon skadade sig var denne borderline, punkt. Även om inget annat stämde.

Klart man kan vara självskadande vid ADHD. Hade en kompis som slog sönder saker när hon var arg och gick det inte över piskade hon sig själv med handen i ansiktet. Blandning av frustration och självhat för att hennes ADHD gjorde att hon misslyckats med något. Hon hade inte speciellt mycket andra borderlinesymptom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav Plasticfck » 2015-07-29 1:11:49

slackern skrev:
Plasticfck skrev:Min samtalskontakt på hab, tycker att de flesta av mina besvär kan förklaras av Aspergern - men att det som sades vara Borderline, istället är ADHD.
Finns många likheter mellan Borderline och ADHD - men - känns som om jag föll in i just borderlinemallen, för att jag är impulsiv, har lågt tålamod med typ ALLT - och är kvinna. :-)010


Självskade beteende har ju inget som helst samband med ADHD men är en utav hörnstenarna i borderline.


Umh va ?
Självskadebeteende är kopplat till psykisk ohälsa. Inte som om människor som har ADHD, automatiskt inte har självskadebeteende ?
Enligt min samtalskontakt - kan självskadebeteende vara kopplat till AS.
No need for borderlinediagnos baserat på endast självskadebeteende, alltså.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav Plasticfck » 2015-07-29 1:14:11

Nej, nu blev jag lite sur här.
Som om det är givet att man har Borderline, och inget annat, baserat på att man har självskadebeteende.
Bah.
Näe.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav slackern » 2015-07-29 1:15:57

kiddie skrev:
slackern skrev:Självskade beteende har ju inget som helst samband med ADHD men är en utav hörnstenarna i borderline.


Självskadebeteende förekommer i många olika diagnoser. Innan var det så att om någon skadade sig var denne borderline, punkt. Även om inget annat stämde.

Klart man kan vara självskadande vid ADHD. Hade en kompis som slog sönder saker när hon var arg och gick det inte över piskade hon sig själv med handen i ansiktet. Blandning av frustration och självhat för att hennes ADHD gjorde att hon misslyckats med något. Hon hade inte speciellt mycket andra borderlinesymptom.


Men det är inget som ingår i diagnosen, finns massa personer som inte har någon diagnos men sysslar med självskadebeteende men är centralt i borderline diagnosen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav kiddie » 2015-07-29 1:32:14

Men de finns alltid en massa saker som kan ingå i ett tillstånd trots att man inte använt det som kriterium.

Tänk t ex på dyspraxi/klumpighet hos de med aspergers. Väldigt vanligt. Och finns inte med i manualen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Samband mellan AS och personlighetsstörningar?

Inläggav Debbido » 2015-07-29 1:44:53

Många aspergare har väl autistiska föräldrar? Jag hade två. Mina syskon tycker en, vi tycker olika.

Min AS-mamma, extremt intelligent, orkade inte med min mera klent begåvade pappa med symtom åt det lågfungeraden hållet. Hon var vädur och han fisk, ingenting stämde i den relationen. De var båda intensivt olyckliga, vilket alltid går ut över barnen.

Mamma triggade igång pappas impulsgenombrott, som verkade livshotande på oss barn. Han hotade med att döda oss. Hot räcker för att skapa personlighetsstörning. Man känner sig ju inte direkt älskad om någon förälder vill döda en och den andra är missnöjd med att man är "fel". Min mamma ville ha en flicka som var väldigt långt ifrån så impopulär bland killar som hon själv var. Och så fick hon Mig! En kvinnlig variant av Kalle Anka.

Som vuxen fick jag diagnos personlighetsstörning och asperger. Det är rätt självklart när man traskat igenom den superautistiska barndom jag nyss beskrev.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in