Asperger och ADD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och ADD

Inläggav Mitchell25 » 2015-07-22 23:41:44

Hej

Jag har lite funderingar kring Asperger och ADD, jag fick för lite mer än två år sen min diagnos och misstänker nu att det inte stämmer eller att det finns mer till helhetsbilden. jag känner att asperger kan förklara en del av den problematik som jag har men inte allt och i vissa avseenden så har jag väldigt lätt med saker som vad jag gått höra en person med asperger ska ha svårt för.
jag vet att alla är olika men läser man om de båda diagnoserna så känner jag att det är till 90 procent av allt som stämmer in på ADD i sin helhet och som förklarar mycket och jämfört med att läsa om Aspeger som väcker mer frågetecken och är mer beroende på sammanhanget för att få det att passa in på mig.
De problem som jag har i mitt liv just speciellt när det gäller hur jag tar in intryck samt min uppmärksamhetsförmåga, minnet och svårigheter att hantera känslor, allt stämmer så väl in på mig.
Jag känner att det är viktigt för mig att få rätt diagnos både för mig själv och för andra personer i min omgivning och det påverkar väldigt mycket den bild jag har om mig själv baserat på den diagnosen jag har och jag vet att jag inte borde göra det men det är bara så det är därför känns min självbild fel just nu.

När jag fick min diagnos så ifrågasatte jag den hos de psykiatrin som gjort utredningen men de stod fast vid den och sen jag fick min diagnos så har det varit en jobbig process att lära känna och förstå mig själv bättre och jag undrar om det i sig hade kunnat ge andra testresultat i utredningen ? Kan mycket väl vara så att jag har drag av Asperger det utesluter jag inte men diagnosen förklarar inte de problem som jag har i min vardag och detta känns extremt viktigt för mig att få svar på så vad kan jag göra ?
Mitchell25
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-03-11

Asperger och ADD

Inläggav Zirre » 2015-07-23 1:07:53

Du kan göra ett aspergertest online men det är inget som man kan ta som ett 100% svar på om man har eller inte har. Dock kan det ge en hint.

http://www.psykologitest.se/asperger.php
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Asperger och ADD

Inläggav Josefine98 » 2015-07-26 19:49:07

Alla med Asperger är olika. Bara för att man har asperger så behöver man till exempel inte vara ljudkänslig. Jag har själv Asperger och ADD. Fick min aspergerdiagnos i tvåan och ADD för några år sedan så jag är van. Men I alla fall så är som sagt alla olika :) Många med asperger är ljudkänsliga men jag är inte det lika mycket längre.
Josefine98
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Örebro län

Asperger och ADD

Inläggav Zima33 » 2015-07-26 20:58:42

Mitchell25 Blev du inte utredd för både AS och ADHD? När jag utreddes 2011 så gjorde de båda, trodde det var rutin numera.

Du fick alltså AS-diagnos men tror att du även kan ha ADD?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Asperger och ADD

Inläggav Mitchell25 » 2015-07-27 9:53:11

Zima33 skrev:Mitchell25 Blev du inte utredd för både AS och ADHD? När jag utreddes 2011 så gjorde de båda, trodde det var rutin numera.

Du fick alltså AS-diagnos men tror att du även kan ha ADD?


De gjorde en utredning för att se om det kunde finnas någon diagnos som gav upphov till att mitt liv var som det var sen om det var något specifik diagnos som utredningen var formad efter kan jag inte svara på.
Jag misstänker att det kan finnas drag av asperger men att ADD är den primära diagnosen därför att det passar in bättre på den jag är. det känns för mig som om aspergerdragen är idag så små att de är av föga betydelse för mig och min omgivning. Har kollat på mycket material om ADD bland annat denna
http://www.newsner.com/2014/10/20-saker ... m-har-add/
där i princip allt stämmer in på mig och de känns även relevant för mig både i relationer samt i arbetslivet då många av de saker som räknas upp kan ofta göra mig oerhört trött på grund av en överaktivitet i huvudet vilket gör livet ibland väldigt svårt för mig och även mina anhöriga.
Mitchell25
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-03-11

Asperger och ADD

Inläggav plåtmonster » 2015-07-27 13:56:23

Eftersom htmlkoden på den där sidan vart helt borttom räddning återger jag här innehållet:

1. De har en hjärna som går på högvarv.
2. De lyssnar men allt går inte in.
3. De har svårt att klara hela uppgiften.
4. De blir lätt oroliga.
5. De kan inte koncentrera sig när de är känslomässiga.
6. De koncentrerar sig FÖR intensivt
7. De har svårt att stoppa en uppgift när de är inne i den.
8. De kan inte styra sina känslor.
9. De har verbala utbrott.
10. De har social ångest
11. De är djupt intuitiva.
12. De tycker annorlunda.
13. De är otåliga och rastlösa.
14. De är fysiskt känsliga.
15. De är oorganiserade.
16. De behöver utrymme för att röra sig.
17. De undviker uppgifter.
18. De kan inte komma ihåg enkla uppgifter.
19. De har många uppgifter på gång samtidigt.
20. De är passionerade i allt de gör.

Med förklaring:

1. De har en hjärna som går på högvarv.
ADD slutar aldrig. Det går aldrig att stänga av och säga stopp. Det är något man måste lära sig att hantera.

2. De lyssnar men allt går inte in.
En person med ADD kommer att titta på dig, höra dina ord, se dina läppar röras, men efter de första orden är deras hjärna redan på en annan resa. De kanske hör dig tala men deras tankar kan fortfarande vara ute i rymden. De kanske tänker på hur ditt hår rör sig eller på dina läppar.

3. De har svårt att klara hela uppgiften.
I stället för att hålla fokus på det som väntar dem är det för människor med ADD som att gå genom en labyrint. De börjar röra sig i en riktning, men ändrar riktningar för att finna vägen ut.

4. De blir lätt oroliga.
De är som djupa tänkare, de är känsliga för vad som händer omkring dem. Att vara i en bullrig restaurang kan låta som att stå längst fram på en hårdrockskonsert. En deppig nyhet kan låta som slutet på världen.

5. De kan inte koncentrera sig när de är känslomässiga.
Om det är något på gång som oroar dem eller gör dem upprörda så kan de inte tänka på någonting annat. Det gör att koncentration på arbete, konversation och sociala situationer blir nästan omöjligt.

6. De koncentrerar sig FÖR intensivt.
När dörrarna till något öppnas dyker personen med ADD ner i det som en djuphavsdykare hoppar rakt ner i havet.

7. De har svårt att stoppa en uppgift när de är inne i den.
När de väl hoppat ner i det där havet så stannar de där. Länge. Även när syret börjar ta slut. De kommer inte upp förrän det är helt slut.

8. De kan inte styra sina känslor.
Känslorna för en person med ADD flyger vilt och kan inte bemästras. Det är som trassliga sladdar i deras hjärnor som gör tankar och känslor svårbearbetade. De behöver extra tid för att få igång sina system ordentligt.

9. De har verbala utbrott.
Deras intensiva känslor är så svåra att bemästra. De kommer impulsivt säga vad de tycker, och ofta säger de saker som de senare ångrar. Men det är nästan omöjligt för dem att ändra sina ord innan de säger dem.

10. De har social ångest.
Människor med ADD är ofta obekväma i sociala situationer. De är rädda att de kommer att säga något dumt eller reagera olämpligt. Att hålla sig i bakgrunden känns tryggare.

11. De är djupt intuitiva.
För personer med ADD är ytan något osynligt som de penetrerar. De ser bortom allt vanligt. Detta är den bästa aspekten av ADD. Det är ett inspirerande drag som skapar kreativa genier. Uppfinnare, konstnärer, musiker och författare har ofta ADD.

12. De tycker annorlunda.
Det är en annan fantastisk aspekt av ADD. De tycker ofta annorlunda eftersom deras abstrakta tankar ser lösningar på problem som vi vanliga människor inte kan se.

13. De är otåliga och rastlösa.
De blir lätt irriterade, vill att saker ska hända omedelbart. De leker ständigt med sina telefoner, tvinnar med håret eller så studsar deras ben upp och ner. En person med ADD behöver ständig rörelse. Det är faktiskt en lugnande aktivitet för dem.

14. De är fysiskt känsliga.
Pennor kan kännas tunga i handen. Fibrer i tyg som de flesta människor inte skulle känna kan klia. Sängar är ojämna. Livsmedel kan kännas konstiga. Prinsessan på ärten, hon hade säkert ADD.

15. De är oorganiserade.
Högar är deras favoritmetod för att organisera. När en uppgift är klar går papperet in i den högen tills den växer högt. Ända tills en person med ADD blir frustrerad och rensar upp. Människor med ADD måste vara försiktiga för att inte bli samlare. Det är svårt för en person med ADD att hålla saker i ordning eftersom hjärnan inte fungerar på ett ordnat sätt.

16. De behöver utrymme för att röra sig.
Människor med ADD tänker bättre när de är i rörelse. När de pratar i telefon eller har en konversation vill de gärna röra på sig. Det gör dem lugnare och att de tänker klarare.

17. De undviker uppgifter.
Att fatta beslut eller slutföra uppgifter i tid är en kamp. Inte för att de är lata eller oansvariga, utan för att deras hjärna är fulla av andra alternativ. Att välja en kan kännas problematiskt. Det är lätt att undvika att fatta beslut eftersom de tänker för mycket.

18. De kan inte komma ihåg enkla uppgifter.
Ett annat paradoxalt drag från ADD är minnet. Människor med ADD kan inte komma ihåg enkla saker. Som att plocka upp sina kläder, handla mjölk i affären, eller komma ihåg möten. Men å andra sidan: de kommer ihåg alla kommentarer, citat, och telefonnummer de hört under dagen. Synliga saker är lättare att komma ihåg. Det är därför de har femton fönster öppna på skrivbordet.

19. De har många uppgifter på gång samtidigt.
På grund av en ständig aktivitet deras hjärna vill de gå vidare till nästa uppgift så även fast de inte stängt ner den förra. Ju mer som händer på en gång, desto bättre. Multi-tasking är en favoritaktivitet.

20. De är passionerade i allt de gör.
Känslor, tankar, ord och beröring är kraftfulla hos en person med ADD. Allting är förstorat. Det är en välsignelse när det kanaliseras på rätt sätt. När en person med ADD gör något gör de det med hela sin själ och hjärta. De ger allt de har. Denna kvalitet är det som gör en person med ADD så älskvärd.

I grund och botten har en person med ADD svårt att kontrollera sina impulser. De har grymma egenskaper som du kommer att njuta av när du förstår hur de tänker och känner.


Engelska orginallänken:
lifehack.org: 20 things remember you love person with add
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och ADD

Inläggav kiddie » 2015-07-28 22:43:52

Blev själv inte utredd för ADD, bara aspergers. Eftersom de psykologerna inte kan ADD eller har hand om det, så ser de bara aspergers/autism. Då jag senare diagnostiserades med ADD användes samma underlag (det WAIS jag redan gjort) och det visade att jag hade ADD.

Nu tror jag faktiskt att jag har båda per definition men jag vet också hur man i vården gärna diagnostiserar med den saken som råkar vara på modet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och ADD

Inläggav Mitchell25 » 2015-07-29 6:19:20

kiddie skrev:Blev själv inte utredd för ADD, bara aspergers. Eftersom de psykologerna inte kan ADD eller har hand om det, så ser de bara aspergers/autism. Då jag senare diagnostiserades med ADD användes samma underlag (det WAIS jag redan gjort) och det visade att jag hade ADD.

Nu tror jag faktiskt att jag har båda per definition men jag vet också hur man i vården gärna diagnostiserar med den saken som råkar vara på modet.


Hej kiddie tack för ditt svar.

Med tanke på hur lång väntelistan är i alla fall där jag bor så känns det inte så troligt att få göra en ny utredning så hur kom det sig att du utreddes för ADD och villken betydelse fick det för dig ?

Som jag har skrivit tidigare så ligger detta ganska så varmt om hjärtat hos mig att få rätt diagnos så jag undrar även vad jag har för rättigheter kring en eventuell ny utredning ?
Mitchell25
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-03-11

Asperger och ADD

Inläggav JaneLane » 2015-07-29 8:52:48

plåtmonster skrev:Eftersom htmlkoden på den där sidan vart helt borttom räddning återger jag här innehållet:

1. De har en hjärna som går på högvarv.
2. De lyssnar men allt går inte in.
3. De har svårt att klara hela uppgiften.
4. De blir lätt oroliga.
5. De kan inte koncentrera sig när de är känslomässiga.
6. De koncentrerar sig FÖR intensivt
7. De har svårt att stoppa en uppgift när de är inne i den.
8. De kan inte styra sina känslor.
9. De har verbala utbrott.
10. De har social ångest
11. De är djupt intuitiva.
12. De tycker annorlunda.
13. De är otåliga och rastlösa.
14. De är fysiskt känsliga.
15. De är oorganiserade.
16. De behöver utrymme för att röra sig.
17. De undviker uppgifter.
18. De kan inte komma ihåg enkla uppgifter.
19. De har många uppgifter på gång samtidigt.
20. De är passionerade i allt de gör.

Med förklaring:

1. De har en hjärna som går på högvarv.
ADD slutar aldrig. Det går aldrig att stänga av och säga stopp. Det är något man måste lära sig att hantera.

2. De lyssnar men allt går inte in.
En person med ADD kommer att titta på dig, höra dina ord, se dina läppar röras, men efter de första orden är deras hjärna redan på en annan resa. De kanske hör dig tala men deras tankar kan fortfarande vara ute i rymden. De kanske tänker på hur ditt hår rör sig eller på dina läppar.

3. De har svårt att klara hela uppgiften.
I stället för att hålla fokus på det som väntar dem är det för människor med ADD som att gå genom en labyrint. De börjar röra sig i en riktning, men ändrar riktningar för att finna vägen ut.

4. De blir lätt oroliga.
De är som djupa tänkare, de är känsliga för vad som händer omkring dem. Att vara i en bullrig restaurang kan låta som att stå längst fram på en hårdrockskonsert. En deppig nyhet kan låta som slutet på världen.

5. De kan inte koncentrera sig när de är känslomässiga.
Om det är något på gång som oroar dem eller gör dem upprörda så kan de inte tänka på någonting annat. Det gör att koncentration på arbete, konversation och sociala situationer blir nästan omöjligt.

6. De koncentrerar sig FÖR intensivt.
När dörrarna till något öppnas dyker personen med ADD ner i det som en djuphavsdykare hoppar rakt ner i havet.

7. De har svårt att stoppa en uppgift när de är inne i den.
När de väl hoppat ner i det där havet så stannar de där. Länge. Även när syret börjar ta slut. De kommer inte upp förrän det är helt slut.

8. De kan inte styra sina känslor.
Känslorna för en person med ADD flyger vilt och kan inte bemästras. Det är som trassliga sladdar i deras hjärnor som gör tankar och känslor svårbearbetade. De behöver extra tid för att få igång sina system ordentligt.

9. De har verbala utbrott.
Deras intensiva känslor är så svåra att bemästra. De kommer impulsivt säga vad de tycker, och ofta säger de saker som de senare ångrar. Men det är nästan omöjligt för dem att ändra sina ord innan de säger dem.

10. De har social ångest.
Människor med ADD är ofta obekväma i sociala situationer. De är rädda att de kommer att säga något dumt eller reagera olämpligt. Att hålla sig i bakgrunden känns tryggare.

11. De är djupt intuitiva.
För personer med ADD är ytan något osynligt som de penetrerar. De ser bortom allt vanligt. Detta är den bästa aspekten av ADD. Det är ett inspirerande drag som skapar kreativa genier. Uppfinnare, konstnärer, musiker och författare har ofta ADD.

12. De tycker annorlunda.
Det är en annan fantastisk aspekt av ADD. De tycker ofta annorlunda eftersom deras abstrakta tankar ser lösningar på problem som vi vanliga människor inte kan se.

13. De är otåliga och rastlösa.
De blir lätt irriterade, vill att saker ska hända omedelbart. De leker ständigt med sina telefoner, tvinnar med håret eller så studsar deras ben upp och ner. En person med ADD behöver ständig rörelse. Det är faktiskt en lugnande aktivitet för dem.

14. De är fysiskt känsliga.
Pennor kan kännas tunga i handen. Fibrer i tyg som de flesta människor inte skulle känna kan klia. Sängar är ojämna. Livsmedel kan kännas konstiga. Prinsessan på ärten, hon hade säkert ADD.

15. De är oorganiserade.
Högar är deras favoritmetod för att organisera. När en uppgift är klar går papperet in i den högen tills den växer högt. Ända tills en person med ADD blir frustrerad och rensar upp. Människor med ADD måste vara försiktiga för att inte bli samlare. Det är svårt för en person med ADD att hålla saker i ordning eftersom hjärnan inte fungerar på ett ordnat sätt.

16. De behöver utrymme för att röra sig.
Människor med ADD tänker bättre när de är i rörelse. När de pratar i telefon eller har en konversation vill de gärna röra på sig. Det gör dem lugnare och att de tänker klarare.

17. De undviker uppgifter.
Att fatta beslut eller slutföra uppgifter i tid är en kamp. Inte för att de är lata eller oansvariga, utan för att deras hjärna är fulla av andra alternativ. Att välja en kan kännas problematiskt. Det är lätt att undvika att fatta beslut eftersom de tänker för mycket.

18. De kan inte komma ihåg enkla uppgifter.
Ett annat paradoxalt drag från ADD är minnet. Människor med ADD kan inte komma ihåg enkla saker. Som att plocka upp sina kläder, handla mjölk i affären, eller komma ihåg möten. Men å andra sidan: de kommer ihåg alla kommentarer, citat, och telefonnummer de hört under dagen. Synliga saker är lättare att komma ihåg. Det är därför de har femton fönster öppna på skrivbordet.

19. De har många uppgifter på gång samtidigt.
På grund av en ständig aktivitet deras hjärna vill de gå vidare till nästa uppgift så även fast de inte stängt ner den förra. Ju mer som händer på en gång, desto bättre. Multi-tasking är en favoritaktivitet.

20. De är passionerade i allt de gör.
Känslor, tankar, ord och beröring är kraftfulla hos en person med ADD. Allting är förstorat. Det är en välsignelse när det kanaliseras på rätt sätt. När en person med ADD gör något gör de det med hela sin själ och hjärta. De ger allt de har. Denna kvalitet är det som gör en person med ADD så älskvärd.

I grund och botten har en person med ADD svårt att kontrollera sina impulser. De har grymma egenskaper som du kommer att njuta av när du förstår hur de tänker och känner.


Engelska orginallänken:
lifehack.org: 20 things remember you love person with add


Stämmer mycket bra. Det var nog den bästa beskrivningen för ADD jag någonsin läst.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Asperger och ADD

Inläggav plåtmonster » 2015-07-29 9:02:07

Kan allmänt rekommendera lifehack.org annars. Pang på rödbetan om hur man kan organisera livet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och ADD

Inläggav kiddie » 2015-07-30 3:51:57

Mitchell25 skrev:Med tanke på hur lång väntelistan är i alla fall där jag bor så känns det inte så troligt att få göra en ny utredning så hur kom det sig att du utreddes för ADD och villken betydelse fick det för dig ?


Utredningen gjordes för att min läkare var övertygad om att jag hade ADD och kunde bli hjälpt av Ritalin, ngt jag inte kunde prova utan diagnos. Han trodde inte ens på att jag har AS.

Jag fick vänta i två år på utredningen. Enda är att jag kan få mediciner om jag vill. Annars verkar det iaf för mig inte finnas någon extra hjälp alls att få för ADD, inget som man får från LSS för aspergers.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och ADD

Inläggav Mitchell25 » 2015-07-30 10:23:22

kiddie skrev:
Mitchell25 skrev:Med tanke på hur lång väntelistan är i alla fall där jag bor så känns det inte så troligt att få göra en ny utredning så hur kom det sig att du utreddes för ADD och villken betydelse fick det för dig ?


Utredningen gjordes för att min läkare var övertygad om att jag hade ADD och kunde bli hjälpt av Ritalin, ngt jag inte kunde prova utan diagnos. Han trodde inte ens på att jag har AS.

Jag fick vänta i två år på utredningen. Enda är att jag kan få mediciner om jag vill. Annars verkar det iaf för mig inte finnas någon extra hjälp alls att få för ADD, inget som man får från LSS för aspergers.


Jag upplever att när jag tar upp min diagnos när det är relevant exempelvis i kontakten med arbetsgivare eller praktik så känns det som om det är något som saknas för mig, var det likdant för dig och blev det någon förändring i förståelsen från andra när du blev diagnostiserad med ADD ?
Mitchell25
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-03-11

Asperger och ADD

Inläggav kiddie » 2015-07-30 22:08:55

Det var rätt konstigt faktiskt eftersom jag misstänkte aspergers ganska långt innan jag blev utredd och visste om det 3 år innan diagnosen. Innan dess så var det inte så vanligt i vuxenpsykiatrin att man ens tänkte på aspergers.

De andra problemen jag har har jag också kunnat förstå vad de är.

Men när läkaren sa ADD så tänkte jag njae, tror jag väl inte (dessutom hade min specialpedagog upplyst mig om att stereotypen av aspergaren som ordningsam inte var sann, att det finns dem med asperger som har det kaotiskt istället), men det lockade med en medicin som kunde få mig att vilja och orka göra saker.

Jag blev inte så förvånad att utredningen visade att jag hade ADD. Men jag blev förvånad över att jag själv inte trott att jag haft det. Jag hade ju haft rätt om allt det andra.

En stor orsak tror jag var att jag har/har haft 2 i min omgivning med ganska grav ADHD. Så det var så jag såg på ADD/ADHD och jag hade inte deras problem. Jag sprang aldrig runt och skrek ock tappade humöret hela tiden eller tappade bort nycklar (jag tappar nästan aldrig bort ngt) och kom aldrig försent till möten heller. Gjorde inga konstiga impulsiva saker som de och kan hålla i pengar. Allt var så olika mellan de och mig.

Jag blev då främst utmanad att själv förstå vad jag hade. Det fick komma långt innan jag ens kunde tänka på att tala om det för andra.

De flesta IRL som vet jag har AS vet inte ens att jag har ADD också. Jag vet inte ens varför det blivit så.

Annars så känns det inte som jag har behövt säga ngt om ADD till någon, känns inte som att det relevant skulle påverka den situationen. Skulle jag göra mer praktik t ex så vet jag inte varför ADD ens skulle vara ett hinder och något de behöver veta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in