Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav Stripes » 2015-07-23 9:58:44

Som titeln lyder. Hur får man någon att bli mera ordningsam ?

Jag har alltid levt efter termen "ordning och reda", dock har inte personen jag bor med gjort detta. Hon är rätt så slarvig och säger ofta "jag gör det sen". Det är så frustrerande. En dag när hon och junior varit ute och lekt på tomten hade hon inte ens tagit in leksakerna utan låtit dem och solstolarna stå ute. Samma gäller om jag jobbat och kommer hem och ser fullt med leksaker på golvet. Eller i badrummet , handdukar överallt och kläder överallt. Hårborstar, snoddar, body lotion överallt! Kanske inte låter så farligt men för mig är det disaster. Skapar mycket bråk. Hon är ordningsam om hon får gäster eller när hon städar en gång i veckan, men när det gäller emellan städningarna då är det inte vackert.

Hur får jag henne att bli mer ordentlig?
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Re: Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav tahlia » 2015-07-23 11:42:42

Jag skulle undra hur hon får dig att slappna av mer. ;)
Om det är så att du blir stressad av kaoset i sig och inte bara av att du inte vill ha det så kanske du kan uttrycka det. Jag tänker om du blir överbelastad av intryck vid oreda etc.
Om det däremot handlar om perfektionism eller kontrollbehov från din sida så kanske det är läge att öva på att bli mer avslappnad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav Fenren » 2015-07-23 11:46:22

Om du fortfarande ska låta henne vara sig själv och må bra som individ så är det omöjligt.

En så stor förändring av så grundläggande attribut sker inte.

Anställ en städare, acceptera läget eller gå skilda vägar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav tahlia » 2015-07-23 11:52:33

Och jag tyckte att jag var hård i orden. :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav Puzzle » 2015-07-23 12:11:26

Hehe, här var det hårda tag. :P

Men jag kan väl säga som så att när man har (små)barn så blir det lättare stökigt och energin går oftast åt att ta hand om barnet och då blir det ofta så att man inte riktigt orkar plocka upp allting på en gång. Så antingen om då hjälper henne mer med barnet, hjälper till att städa eller vänjer dig till att det är stökigt. För jag antar att det inte var leksaker utspridda sen tidigare? :wink:


Fortsätter du att bråka om det är risken att hon tröttnar men du skulle kunna försöka att sätta dig ner med henne och förklara det för henne på ett lugnt och utförligt sätt om det är så att det är något som får dig att må riktigt dåligt men det lättaste hade nog varit att försöka lösa det på något annat sätt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav Stripes » 2015-07-23 15:57:42

Jo visserligen, men hon är rätt förstående till aspergersdelen så hon förstår. Men som sades att med barn blir det rätt stökigt. Vi börjar aldrig "bråka" mest jag som gnäller men det löser sig snabbt om man bara "sätter tummen i ögat". :) dock tar jag åt mig mer om jag har en dålig dag annars är jag lite mer "jag rör inte skiten för jag har inte lagt det där" .
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav Puzzle » 2015-07-23 16:35:47

Stripes skrev:Jo visserligen, men hon är rätt förstående till aspergersdelen så hon förstår. Men som sades att med barn blir det rätt stökigt. Vi börjar aldrig "bråka" mest jag som gnäller men det löser sig snabbt om man bara "sätter tummen i ögat". :) dock tar jag åt mig mer om jag har en dålig dag annars är jag lite mer "jag rör inte skiten för jag har inte lagt det där" .

Aha, jag tänkte mig vilda slagsmål med flygande leksaksbilar.. :wink:

Men i sådana fall är det nog mest att "gilla läget" eller möjligtvis börja träna Junior att städa efter sig så slipper du eller sambon göra det. Lär ju inte bli skinande rent men lite stök får man nog tyvärr acceptera när man har barn i den åldern.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav plåtmonster » 2015-07-24 1:26:46

Belöna junior om han städar men var konsekvent?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav tahlia » 2015-07-24 2:03:22

Vänta nu lite... Är det så att hon är hemma och barnledig? I sådana fall kan jag påpeka att även om det är stökigt när du kommer från jobbet så har hon säkerligen jobbat minst lika mycket som du under dagen varvid det vettiga vore att dela på kvälkssysslorna, som att städa undan efter dagens lek.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att få någon mer "ordning och reda pengar på Fredag"

Inläggav Stripes » 2015-07-24 12:34:31

Vi är båda hemma nu när Knodden har sommarlov i 1 vecka till. Jo jag vet att det knöligt med barn men jag lyckas alltid städa upp efter henne och mig när vi lekt. Hon (knodden) hjälper gärna till för hon gillar att slänga saker ner i leksaklådan :)
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in