Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 8:54:03

Hej!

Jag är en kvinna på 32 år som är gift och har två barn. Min dotter är 4 och min son är 1 år.

Vi har en lugn och strukturerad vardag i ett tryggt och trevligt hem med stora ytor. Detta är viktigt för mig då jag har en sjukdom som ger mig mycket fysisk värk, varpå det känns skönt att var sak har sin plats och att man trivs i sin hemmiljö.

Min 4-åring är en fantastiskt snäll, smart och rolig flicka. Hon har haft stora problem med öroninflammationer i flera år så det var först nu i Januari 2015 som hon började utveckla sitt språk till vissa 2- och 3-ords-meningar, då hon nog ej hört så bra tidigare.

Det är väldigt viktigt för henne med struktur och rutiner. Råkar man av misstag göra något fel exempelvis hämta upp henne med bilen efter förskolan för att åka ett ärende istället för att gå direkt hem som vanligt, så blir hon väldigt upprörd: gråter, river, sparkar och skriker.

Hon vill ha sina kläder på ett visst sätt, gärna klänning och ofta vill hon inte byta om till pyjamas utan sova i kläderna hon haft på sig under dagen.

Hon älskar att titta på film och youtube-klipp. Är hon hemma en hel dag så går hon med jämna mellanrum till sin säng för att varva ner en stund med sin IPad.

Hon har ett superbra lokalsinne (mycket bättre än mitt) och vet direkt när man inte kör rätt väg till tex hennes mormor och morfar. Då blir hon jättearg för då vet hon att vi kanske tänkt handla på vägen och det var hon inte beredd på.

Hon älskar även att gunga. Har hon vart upprörd så känns det som att hon blir extra avslappnad i gungan, gungar hon i min famn så kan hon till och med råka somna.

Hon har väldigt lätt att lära sig ifrån rörlig bild/tv som tex färgglada youtube-videos med barnsånger. Därigenom har hon lärt sig att räkna till 10 både på svenska och engelska samt sjunga hela alfabetet på engelska. Hon är väldigt ung för att ha lärt sig det, då de flesta 7-åringar inte kan ett ord på tex engelska.

Detta visar hon dock bara för oss i familjen här hemma, här sjunger hon och dansar runt, runt! Vi kan träna ord med kort och hon har lätt för att lära sig.

Meningar är svårare för henne att sätta ihop. De längsta meningarna hon säger är citat eller monologer från filmer. Hon säger dem med exakt samma tonfall och gester som i filmerna.

På förskolan får de se en helt annan sida av henne. Hon leker inte med jämnåriga barn utan föredrar de vuxnas sällskap. Hon leker inte så kallade "låtsas-lekar" utan sitter hellre och sorterar kastanjer, ekollon och kottar som de hittat i skogen.

Hon tycker även om att måla och kan sen sitta och rada upp sina färgpennor flera gånger.

På förskolan säger hon inte så mycket men rör sig desto mer. Hon kan inte sitta still utan springer runt medan de andra barnen sitter på samling.

Pga sin språkförsening så har vi gått hos Logoped ett halvår. Hon springer runt hos Logopeden också och kan inte fokusera. Men Logopeden har sett att det fungerar bra när jag tränar med min dotter ensam.

Hon remitterade oss till en jättebra barnpsykolog som min dotter också tyckte om och hon gav oss beskedet att hon tror att min dotter ligger inom autism-spektrat så vi ska på utredning kring detta genom habiliteringen i höst.

Hon sa att vi troligen inte reagerat på att hon skiljer sig så mycket ifrån andra barn, pga att hon är en så trygg och harmonisk unge i hem-miljön samt att vi som föräldrar förstått henne och inte försökt att "bråka henne fram till att vara som alla andra".

Jag ska erkänna att jag visste mycket lite om både autism och Aspergers Syndrom, men nu läser jag allt jag kan om ämnena och har tittat på flera dokumentärer.
Utan att veta säkert, så tycker jag (när jag läser om det) att hon har många drag från just Aspergers.

..men jag vill höra från proffsen, det vill säga ni med Aspergers:

Vad tycker ni, känner ni igen min dotters beteende?

Vad kan jag som mamma göra för att underlätta för min dotter?

Vad kan jag göra för att min dotter ska fortsätta att vara lycklig och utvecklas?

Vad borde jag lära mig att undvika för min dotters skull?

Jag vill väldigt gärna höra om era åsikter och om hur ni hade det som barn.

Jag vore väldigt tacksam för svar.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Pikachu » 2015-07-21 9:04:49

Känns lite som att man ber en dyslektiker att renskriva sin text. AS innebär att man har svårt att förstå det sociala, en del kan vara bara lite handikappad på detta men överlag är det svårt. Som en forumist tidigare sagt (som var psykolog) så har autister svårt att på ett objektivt sätt bedöma sig själva i förhållande till andra objekt. Nu är jag själv dålig på det sociala och förstå underförstådda saker och koder, men jag är tillräckligt ödmjuk för att tillstå det. Många på forumet verkar helt sakna handikappinsikt. Därmed inte sagt att du inte kan få bra råd och tips, men man bör ha detta i åtanke.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 9:26:08

Pikachu skrev:Känns lite som att man ber en dyslektiker att renskriva sin text. AS innebär att man har svårt att förstå det sociala, en del kan vara bara lite handikappad på detta men överlag är det svårt. Som en forumist tidigare sagt (som var psykolog) så har autister svårt att på ett objektivt sätt bedöma sig själva i förhållande till andra objekt. Nu är jag själv dålig på det sociala och förstå underförstådda saker och koder, men jag är tillräckligt ödmjuk för att tillstå det. Många på forumet verkar helt sakna handikappinsikt. Därmed inte sagt att du inte kan få bra råd och tips, men man bör ha detta i åtanke.


Tack för ditt svar!

Det är svårt för mig som är ny på detta, att komma ihåg de olika bitar som skiljer mellan Autister och Neurotypiska tex att tolka texter om sociala beteenden, tack för att du påminde mig. Förhoppningsvis lär jag mig mer och mer, så att jag inte klantar till mig allt för mycket.

Kanske någon känner igen sitt barn med AS i min beskrivning av min dotter så att jag ändå kan få lite tips.

Mvh
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Fenren » 2015-07-21 9:47:22

Det är ytterst svårt att diagnostisera barn innan skolålder om de inte sitter i ett hörn och gungar och slår sig i huvudet... Barn har starka as-drag. De gillar repetering, mönster och är socialt hadikappade. Det betyder inte att de ska ha en diagnos.

Har hon seriösa problem som inte kan bero på öronproblemen kan det vara något... Men jag tycker det låter som det mesta är en liten unge som är lite sen med pratet pga öronproblem.

I princip alla med autismspektrumproblematik har motoriska bekymmer... Det verkar inte din dotter ha.

Att vissa ungar springer mer, vissa är mer högljudda, vissa gladare osv är normalt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 12:02:14

Jag såg inte heller nåt mer än språkproblematik pga hörseln, men samtidigt kan jag ju inte utgå ifrån att psykologen, förskolan och logopeden är idioter som inte vet vad de pratar om? Alla tycker hon skiljer sig ifrån andra barn. De pratar om att hon inte ens reagerar på tilltal med ansiktsuttryck eller ögon. När hon väl pratar utanför hemmet så pratar hon bara TILL folk och aldrig MED dem.

Jag är ingen expert, det är därför jag söker svar.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Re: Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhörig

Inläggav tahlia » 2015-07-21 12:05:13

Till skillnad från de två aviga herrarna här ovan så känner jag igen en hel del i din berättelse hos mina egna två tjejer (idag 16 och 18 år gamla).
Jag kan naturligtvis inte säga med någon säkerhet att ditt barn ligger inom autismspektrumet, det har jag inte utbildningen till. Däremot vågar jag påstå att många bitar i det du berättar ter sig autistiskt.
Du har ju egentligen redan identifierat sådant du kan göra för att underlätta för din dotter i problemformuleringen. Att exempelvis informera henne om var ni ska eller hur ni ska hämta upp henne i förväg. Skulle jag iväg på något helt nytt med mina tjejer när de var små så nöjde jag mig inte bara med att tala om var vi skulle utan också vad som skulle hända där och hur det såg ut. Det gjorde dem mycket lugnare inför nya platser, människor och aktiviteter.
Du tycks känna ditt barn väldigt väl. De flesta frågor du ställer finner du svaret på i din egna text. Lita på din förmåga att läsa ditt barn, hon visar ju så fint och tydligt när något inte blir rätt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav plåtmonster » 2015-07-21 12:32:42

Elize skrev:Vad tycker ni, känner ni igen min dotters beteende?

Det verkar aspigt med tanke behovet av att få struktur, bra bildminne osv.

Elize skrev:Vad kan jag som mamma göra för att underlätta för min dotter?

Struktur i vardagen och håll "människor som vet bättre och skall fixa hennes problem" borta. Eller ska forma henne till att vara som alla andra.
En diagnos kan ge rätt till olika sorters hjälp från skola och det offentliga men kan också bli ett hinder om framtida arbetsgivare får reda på det. Så det har två sidor.

Elize skrev:Vad kan jag göra för att min dotter ska fortsätta att vara lycklig och utvecklas?

Sätt en mattebok i händerna på henne? låt henne umgås med personer som har något innanför pannbenet och använder det så att hon kan utveckla den förmåga hon troligtvis har. Dessvärre får du nog också utgå från att vården är inkompetent när det gäller asperger mm så var försiktig med att låta de styra om du märker att det inte fungerar. Var observant på hur de andra i skolan behandlar henne och tveka inte att kräva åtgärder.

Elize skrev:Vad borde jag lära mig att undvika för min dotters skull?

Kaos i hemmet. Personer som försöker styra henne till att bli "normal".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 13:04:09

plåtmonster skrev:
Elize skrev:Vad tycker ni, känner ni igen min dotters beteende?

Det verkar aspigt med tanke behovet av att få struktur, bra bildminne osv.

Elize skrev:Vad kan jag som mamma göra för att underlätta för min dotter?

Struktur i vardagen och håll "människor som vet bättre och skall fixa hennes problem" borta. Eller ska forma henne till att vara som alla andra.
En diagnos kan ge rätt till olika sorters hjälp från skola och det offentliga men kan också bli ett hinder om framtida arbetsgivare får reda på det. Så det har två sidor.

Elize skrev:Vad kan jag göra för att min dotter ska fortsätta att vara lycklig och utvecklas?

Sätt en mattebok i händerna på henne? låt henne umgås med personer som har något innanför pannbenet och använder det så att hon kan utveckla den förmåga hon troligtvis har. Dessvärre får du nog också utgå från att vården är inkompetent när det gäller asperger mm så var försiktig med att låta de styra om du märker att det inte fungerar. Var observant på hur de andra i skolan behandlar henne och tveka inte att kräva åtgärder.

Elize skrev:Vad borde jag lära mig att undvika för min dotters skull?

Kaos i hemmet. Personer som försöker styra henne till att bli "normal".


Tack för oerhört tänkvärda synpunkter. Jäkligt bra tips med matte-boken, ska åka och köpa en direkt! Hon har alltid varit fullständigt ointresserad av sagor, men en matte-bok är ju något helt annat - helt klart värt ett försök - smart!

Ska göra allt för att hon ska bli omgiven av vettiga människor som låter henne vara den hon är!
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 13:24:41

Tack för ditt svar Tahlia.
Ja du har rätt, vi försöker lära av våra misstag och komma ihåg att förbereda henne även för (i våra ögon) "små saker" så gott det går. Har läst lite om bild-schema, kanske vore det något att testa då det inte alltid går fram när vi förklarar muntligen vad vi ska göra, om vi ska göra "flera saker efter varandra".

Man vill ju så gärna göra allt så bra som möjligt för sin unge, det är väl därför man fortsätter att söka tips och svar på olika ställen.

Men men - man lär så länge man lever!
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Fenren » 2015-07-21 13:34:28

Du känner ditt barn bättre än någon annan. Tror du att det finns fler bakomliggande orsakaer, utre. Annars avvakta.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhörig

Inläggav tahlia » 2015-07-21 13:35:29

Elize skrev: Har läst lite om bild-schema, kanske vore det något att testa då det inte alltid går fram när vi förklarar muntligen vad vi ska göra, om vi ska göra "flera saker efter varandra".

Sådant kan vara mycket hjälpsamt. Man kan även indela dagar i olika färger när man gör ett lite längre schema vilket underlättar att hålla isär dagar från varandra.
Det mesta kan man ju lära sig via bilder och filmer. Tänker att det kan vara något att ta upp när skoljobb blir aktuellt. Min äldsta lär sig också bättre från visuella intryck än från lång jobbig text, därför fick hon se exempelvis dokumentärer och liknande istället för läroböckerna i många ämnen, fungerade kanonbra.

Måste också påpeka att det är fantastiskt att din dotter redan tycks ha kommit på att hon behöver ta en paus och återhämta sig emellanåt samt att hon hittar ett sätt att göra det på. Det är en enorm fördel för hennes nuvarande och framtida mående. :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Crow_ » 2015-07-21 13:42:51

Jag vill börja med att säga hur djupt imponerad jag är över hur mycket du verkar försöka sätta dig in i en (eventuell) diagnos hos dottern och hur engagerad du är - det är långt ifrån alla föräldrar som skulle göra det!

En liten fundering; finns det autismspektrumdiagnoser eller tydliga drag hos någon i närmare släkten? AS är ju nämligen väldigt ärftligt om en ska uttrycka det så.

Som andra sagt i tråden har vi ingen som helst möjlighet att utifrån en text diagnocera din dotter, men det låter möjligt att hon skulle kunna ha en diagnos inom NPF. Jag tycker du gör klokast i att utreda saken vidare och fortsätta som du gör nu med att läsa in dig på ämnet.

Du ska se att det inte är så komplicerat som du tror!
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav plåtmonster » 2015-07-21 14:02:52

Elize skrev:Ska göra allt för att hon ska bli omgiven av vettiga människor som låter henne vara den hon är!

Tanken är att de kanske också har något att lära så att hon får utveckla sin intellektuella kapacitet.

Fundera också på olika utmaningar hon kommer att möta och behöva hantera, ibland på egen hand:
* Andra i klassen som beter sig taskigt eller som man inte får vara med.
* Känna igen egenskaper i personer har som är värda att lära känna och tvärtom.
* Ordning och reda på inkomst, sparande och utgifter.
* Resa på egen hand.

Kolla om hon har någon reträtt plats utan ståhej i förskola och skola.

Du har inte sagt något om hur intelligent hon är. Men om hon t.ex ligger på IQ >130 så är normalbegåvade människor lika klyftiga för henne som förståndshandikappade är de flesta andra människor och ytterst få skulle sätta sina barn i en miljö med förståndshandikappade och förvänta sig utveckling. Det är också en aspekt att tänka på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav slackern » 2015-07-21 14:03:18

Crow_ skrev:
En liten fundering; finns det autismspektrumdiagnoser eller tydliga drag hos någon i närmare släkten? AS är ju nämligen väldigt ärftligt om en ska uttrycka det så.


Bör nog påpekas att ärftligheten sitter i generna så det behöver inte betyda att någon i släkten har AS eller autism, man ärver en uppsättning gener som kan göra att man får AS. Det är samma sak som med blåögon att barn kan få dom fastän alla andra släktingar är brunögda.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Crow_ » 2015-07-21 14:36:43

slackern skrev:
Crow_ skrev:
En liten fundering; finns det autismspektrumdiagnoser eller tydliga drag hos någon i närmare släkten? AS är ju nämligen väldigt ärftligt om en ska uttrycka det så.


Bör nog påpekas att ärftligheten sitter i generna så det behöver inte betyda att någon i släkten har AS eller autism, man ärver en uppsättning gener som kan göra att man får AS. Det är samma sak som med blåögon att barn kan få dom fastän alla andra släktingar är brunögda.


Ja jo, det stämmer ju absolut! Var inte så noggrann i min beskrivning där kanske.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 22:33:30

Fenren skrev:Du känner ditt barn bättre än någon annan. Tror du att det finns fler bakomliggande orsakaer, utre. Annars avvakta.


Personligen så tänker jag numera Asperger när det gäller min dotter. Jag tycker hon kvalar in klockrent där. Men sen är ju jag ingen psykolog och vill inte ta ut något i förskott heller.. det är knepigt.
Vi är remitterade för utredning i september. Vi kommer genomföra den och se vad de kommer fram till. Funderar dock på att kanske video-filma min dotter hemma (om det fungerar), för jag vill verkligen att de ska se ALLA sidor av henne. Hon lever ut så fint hemma.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 22:41:42

tahlia skrev:
Elize skrev: Har läst lite om bild-schema, kanske vore det något att testa då det inte alltid går fram när vi förklarar muntligen vad vi ska göra, om vi ska göra "flera saker efter varandra".

Sådant kan vara mycket hjälpsamt. Man kan även indela dagar i olika färger när man gör ett lite längre schema vilket underlättar att hålla isär dagar från varandra.
Det mesta kan man ju lära sig via bilder och filmer. Tänker att det kan vara något att ta upp när skoljobb blir aktuellt. Min äldsta lär sig också bättre från visuella intryck än från lång jobbig text, därför fick hon se exempelvis dokumentärer och liknande istället för läroböckerna i många ämnen, fungerade kanonbra.

Måste också påpeka att det är fantastiskt att din dotter redan tycks ha kommit på att hon behöver ta en paus och återhämta sig emellanåt samt att hon hittar ett sätt att göra det på. Det är en enorm fördel för hennes nuvarande och framtida mående. :)


Ja jag ska helt klart läsa på mer om det här med bild-schema, tack för tips om vecko-färger!
Jag försöker medvetet lära mina barn att lyssna på kroppen och inte köra över den. Jag har en sällsynt sjukdom som gör att jag själv ofta måste vila. Tyvärr har den en hög ärftlighet, men nu verkar det positivt nog vara så (vad man kan se hittills), att ingen av mina barn verkar ha ärvt den, men jag inser ju att "lyssna på kroppen, stressa ner, leva utefter sina egna förutsättningar" är bra lärdomar att ha med sig även om man inte lider av någon fysisk/smärt-sjukdom.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 23:14:56

Crow_ skrev:Jag vill börja med att säga hur djupt imponerad jag är över hur mycket du verkar försöka sätta dig in i en (eventuell) diagnos hos dottern och hur engagerad du är - det är långt ifrån alla föräldrar som skulle göra det!

En liten fundering; finns det autismspektrumdiagnoser eller tydliga drag hos någon i närmare släkten? AS är ju nämligen väldigt ärftligt om en ska uttrycka det så.

Som andra sagt i tråden har vi ingen som helst möjlighet att utifrån en text diagnocera din dotter, men det låter möjligt att hon skulle kunna ha en diagnos inom NPF. Jag tycker du gör klokast i att utreda saken vidare och fortsätta som du gör nu med att läsa in dig på ämnet.

Du ska se att det inte är så komplicerat som du tror!


Tack för dina ord - uppskattar dem ska du veta.
Jag tror att man inte behöver vara religiös för att känna att det finns en mening med saker och ting i livet ibland. Jag har gått igenom mycket pga egen sjukdom, men hittat ett riktigt lyckligt och meningsfullt liv ändå. Jag tror ju att det är meningen att jag ska använda mig av mina kunskaper för att hjälpa mina barn framåt i livet och det har aldrig känts så tydligt som nu.

Jag har aldrig tagit det för givet att få barn, utan jag känner mig väldigt lyckligt lottad över att få ha blivit mamma. Jag ser inte att en ev. diagnos på min dotter skulle vara något negativt - tvärtom, kanske vi haft turen att få en extra färgstark individ till vår familj som ska dela livet med oss?

Då anser jag att det är mitt jobb som mamma att se till att min dotter ska få bli exakt så fantastisk som hon har potential att bli - utefter sina egna förutsättningar givetvis.

Ursäkta om jag låter flummig - det är inte meningen.

När det gäller "orsak" till en ev. Asperger-diagnos så känner jag mig personligen väldigt säker på vad det är.
Varken jag eller min man har några neuropsykiatriska diagnoser i släkten förutom min lillebror som har Dyslexi.

Jag har hela livet varit fruktansvärt trött och sovit otroligt mycket. Vid min sista graviditet diagnostiserades jag med hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln) utöver min grundsjukdom.
Tydligen har de kollat dessa värden vid ett flertal andra ggr tidigare i livet och då hade jag varit ett "gränsfall" för medicinering - detta har aldrig någon berättat för mig.
Vid sista graviditeten skenade i alla fall värdena iväg och medicin (Levaxin) sattes in. Då insåg man att det knappt påverkade mina värden. Kan tillägga att jag vid denna tidpunkt hade svårt att andas, var blå om läpparna, kropps-behåringen föll av och jag spontan-somnade sittandes. Min syn försämrades rejält under denna tid med.

Men pga min sällsynta komplexa grundsjukdom så uppmärksammades inte detta förrän jag bokstavligen svimmade hos barnmorskan.

Hur som helst efter flera månaders upptrappning av Levaxinet så insåg ju jag att jag borde ha gått på detta hela livet. När jag "mår som bäst" så har jag sköldkörtel-värden som skulle få "normalt folk" att bli så speedade att de hade varit vakna dygnet runt - själv sover jag 12-14 timmar per dygn utan problem.

Läkarnas hypotes är att min grundsjukdom "tar så mycket energi i anspråk" från min kropp, att jag behöver mycket mer "bränsle" i form av Levaxin för att fungera. Därför har man inte kunnat "se" på tidigare prover att jag hade brist på sköldkörtelhormonet t4 (Levaxin).

Sorry för lång utläggning, men det jag ska komma till är följande: Om en gravid kvinna har brist på sköldkörtel-hormon under sin graviditet så ökar riskerna markant för fostret att födas med neuropsykiatriska diagnoser som autism - Aspergers, ADHD, Tourettes osv.

Jag har varit i kontakt med flera mödrar som varit med om samma sak - så jag är inte det minsta förvånad om min dotter skulle ha Aspergers av den orsaken. Det står nästan överallt i samband med neuropsykiatriska diagnoser att de kan vara en följd av "ämnesomsättningssjukdom-sjukdomar" (som tex hypotyreos). Det folk inte tänker på är att hypotyreos är en jättevanlig sjukdom som bara blir vanligare och vanligare pga samhällets stress vilket i sin tur givetvis även ökar de neuropsykiatriska diagnoserna.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-21 23:38:17

plåtmonster skrev:
Elize skrev:Ska göra allt för att hon ska bli omgiven av vettiga människor som låter henne vara den hon är!

Tanken är att de kanske också har något att lära så att hon får utveckla sin intellektuella kapacitet.

Fundera också på olika utmaningar hon kommer att möta och behöva hantera, ibland på egen hand:
* Andra i klassen som beter sig taskigt eller som man inte får vara med.
* Känna igen egenskaper i personer har som är värda att lära känna och tvärtom.
* Ordning och reda på inkomst, sparande och utgifter.
* Resa på egen hand.

Kolla om hon har någon reträtt plats utan ståhej i förskola och skola.

Du har inte sagt något om hur intelligent hon är. Men om hon t.ex ligger på IQ >130 så är normalbegåvade människor lika klyftiga för henne som förståndshandikappade är de flesta andra människor och ytterst få skulle sätta sina barn i en miljö med förståndshandikappade och förvänta sig utveckling. Det är också en aspekt att tänka på.


Plåtmonster: Jag ska minsann skriva upp dina punkter, det var verkligen sån här information som jag "sökte" efter när jag registrerade mig på denna sida. Du ser saker ifrån en annan vinkel och det gör att jag förhoppningsvis kommer få möjligheten att uppmärksamma och påverka mycket mer i god tid, som gynnar min dotter.

Jag har förresten varit och köpt matte- och siffer-böcker idag! Det ska bli roligt att se hur hon reagerar när jag tar fram en av dem (ska vänta in ett bra tillfälle, där inte hennes lillebror står och ylar bredvid).

Om jag förstått det rätt så ingår IQ-test när de gör utredningen i höst. Jag anser ju att hon är smartare än jämnåriga på "sina grejer" (därav som jag tänker mer specifikt Aspergers än bara en "ospecificerad nivå inom autism-spektrat), medan hon samtidigt är försenad språkligt och finmotoriskt. Socialt så fungerar hon (enligt mig) väldigt bra hemma tillsammans med mig, sin pappa och bror. Hon pratar, skrattar, sjunger och kramas med oss, men så fort hon kommer i stökiga sammanhang (tex förskola) eller obekväma situationer (tex läkarbesök) så "slås den sociala förmågan fullständigt ut" - på alla plan. Varken språk, ögonkontakt eller ansiktsuttryck fungerar, det ser ut som att hon varken ser eller hör de som talar till henne.

Väldigt intressant aspekt du tog upp där när det gällde hennes intelligens i förhållande till andras, det ska jag komma ihåg - det finns helt klart många olika vinklar som man inte tänkt på.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Crow_ » 2015-07-22 12:06:40

Elize skrev:Funderar dock på att kanske video-filma min dotter hemma (om det fungerar), för jag vill verkligen att de ska se ALLA sidor av henne. Hon lever ut så fint hemma.


Det där tror jag kan vara till stor hjälp inför eventuell utredning; Att videofilma, så smart! Se bara till att hon inte blir störd utav kameran utan faktiskt beter sig så som hon brukar.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-22 14:20:07

Plåtmonster: Måste bara tacka så hemskt mycket för tipset om matte-boken! Hon har just suttit och klistrat tio st sidor med olika siffer-övningar. "Jätte-loligt!!" Sa hon! Känns fantastiskt roligt att ha hittat något att spinna vidare på, så tack!
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Vill gärna ha svar och råd från er med AS (eller anhöriga).

Inläggav Elize » 2015-07-22 14:22:28

Crow_ skrev:
Elize skrev:Funderar dock på att kanske video-filma min dotter hemma (om det fungerar), för jag vill verkligen att de ska se ALLA sidor av henne. Hon lever ut så fint hemma.


Det där tror jag kan vara till stor hjälp inför eventuell utredning; Att videofilma, så smart! Se bara till att hon inte blir störd utav kameran utan faktiskt beter sig så som hon brukar.


Jag håller tummarna för att hon ska fortsätta att vara sig själv framför kameran, ska bara hinna tömma kameran till datorn (den är full), så ska jag börja försöka.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in