Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Maggi » 2015-07-20 11:58:15

rdos skrev:
Maggi skrev:Eller gör som många kvinnor gör, ligg inte med nån som du inte kan tänka dig att ha barn med. Praktiskt!


Det är onekligen ganska bra, men det fungerar nog bara för den asexuella minoriteten. :mrgreen:


har funkat för mig som är ganska sexuell.
Senast redigerad av Maggi 2015-07-20 12:08:03, redigerad totalt 1 gång.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav rdos » 2015-07-20 11:58:25

Fenren skrev:
Maggi skrev:Eller gör som många kvinnor gör, ligg inte med nån som du inte kan tänka dig att ha barn med. Praktiskt!


Skitbra! Då kan vi spara massor genom att sluta subventionera alla typer av preventivmedel, och låta kvinnan stå för kostnaden av en abort...


Ja, precis, för om man praktiserar detta, så behövs varken preventivmedel eller aborter. Har funkat utmärkt för mig, så då borde det funka för andra med. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav rapchic » 2015-07-20 11:59:08

rdos skrev:
rapchic skrev:och även att han kan säga upp försörjningsskyldigheten i samförstånd med kvinnan tex


Det funkar ju inte i dessa fall där kvinnan blir gravid genom att lura mannen. Då är det ju givet att inget samförstånd kan nås.

Så mängder av barn ska straffas för att några få kvinnor inte beter sig schysst?

Maggi skrev:Eller gör som många kvinnor gör, ligg inte med nån som du inte kan tänka dig att ha barn med. Praktiskt!

+1

rdos skrev:Man kan ju oxå tänka sig att alla som är gravida måste lämna in intyg från fadern att han vill ha barnet. Gör man inte det, så har man ingen rätt till underhåll, varken från fadern eller samhället. I alla normala graviditeter blir detta en ren formalitet. I de andra fallen blir det upp till modern att antingen göra abort, eller ta hand om barnet själv.


Tja vissa vill ju ha ett papper för att man ska ha sex då man skriftligen skriver att man vill ha sex, till detta kan man tillägga
"Jag godkänner, genom att ha sex med NN att barn kan avlas och jag tar fullt ansvar för dessa" Alternativt "Jag godkänner inte eventuella barn som avlas genom att jag har sex med NN som mina och avsäger mig rätten att träffa eventuell avkomma och skyldighet att betala"

Man kan ha så att man bockar för vilken av dessa som gäller. Då vet ju både mannen och kvinnan vad som gäller och kan avbryta om detta inte passar.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav rdos » 2015-07-20 12:04:07

rapchic skrev:Tja vissa vill ju ha ett papper för att man ska ha sex då man skriftligen skriver att man vill ha sex, till detta kan man tillägga
"Jag godkänner, genom att ha sex med NN att barn kan avlas och jag tar fullt ansvar för dessa" Alternativt "Jag godkänner inte eventuella barn som avlas genom att jag har sex med NN som mina och avsäger mig rätten att träffa eventuell avkomma och skyldighet att betala"

Man kan ha så att man bockar för vilken av dessa som gäller. Då vet ju både mannen och kvinnan vad som gäller och kan avbryta om detta inte passar.


Praktiskt. Det tycker jag feminister ska driva. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Maggi » 2015-07-20 12:04:14

Fenren skrev:
Maggi skrev:Eller gör som många kvinnor gör, ligg inte med nån som du inte kan tänka dig att ha barn med. Praktiskt!


Skitbra! Då kan vi spara massor genom att sluta subventionera alla typer av preventivmedel, och låta kvinnan stå för kostnaden av en abort...
klart vi ska subventionera preventivmedel, men inget preventivmedel är ju 100% säkert. Och abort är ju inget enkelt alternativ.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Alien » 2015-07-20 12:43:40

bardamu skrev:
Alien skrev:
bardamu skrev:Det är orimligt att krävas på underhåll till en unge som man knappt eller inte alls får träffa samt man inte kan vara säker är ens egen.

Det är väl bara att begära faderskapsutredning.


Det är inte så enkelt. Det måste finnas skäl till att tro att modern haft samlag med annan man. Och om hon blånekar är det ord mot ord.

Bevisbördan är ju helt bakvänd. Om mannen krävs på underhåll så är det ju domstolen som egentligen borde vara skyldiga till att bevisa faderskap och inte tvärtom.

Det är ju det enda rimliga.


Men faderskapsutredningar är ju rätt vanliga. De är ju främst till för barnets rätt att få veta sitt ursprung.
Rättsmedicinalverket skrev:Hur många undersökningar genomförs per år?
Varje år utreder rättsgenetik faderskapet för cirka 2000 barn i Sverige. Det motsvarar ca två procent av samtliga levande födda barn under ett år. Oftast är det kommunernas socialnämnder som är uppdragsgivare. I vissa fall kommer uppdrag direkt från en domstol, i ca sex procent av fallen. Rättsgenetik utför också lika många utredningar per år i familjeåterföreningsärenden.
http://www.rmv.se/?id=47

Socialstyrelsen skrev:Fastställt faderskap och föräldraskap ska säkra barnets rätt till sitt biologiska ursprung, men också rätten till försörjning och arv. Barnet kan också ha både ett psykologiskt och ett medicinskt intresse av att känna till sin identitet.

Fastställa faderskap

Om mamman inte är gift ska socialtjänsten försöka utreda och fastställa faderskapet.

Är modern gift gäller faderskapspresumtion, vilket betyder att hennes make blir far till barnet. Om det finns anledning att ifrågasätta om mannen är far till barnet ska socialtjänsten utreda faderskapet.
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfa ... raldraskap

Det verkar också som att det går att genomföra faderskapstest utan att modern vet om det (men då måste förstås fadern ha tillgång till barnet):
Babyhjälp skrev:Provet är helt smärtfritt. Det går därför bra att utföra testet även på spädbarn. Vill du utföra ett test så får du lov att göra detta utan att informera modern om att du utför testet. Du kan ofta även välja att vara helt anonym gentemot företaget som utför testet. Du anger då fingerade namn när du skickar in proverna.
http://www.babyhjalp.se/faderskapstest

Hur det är i andra länder t ex USA vet jag inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav rdos » 2015-07-20 13:11:28

Maggi skrev:
Fenren skrev:
Maggi skrev:Eller gör som många kvinnor gör, ligg inte med nån som du inte kan tänka dig att ha barn med. Praktiskt!


Skitbra! Då kan vi spara massor genom att sluta subventionera alla typer av preventivmedel, och låta kvinnan stå för kostnaden av en abort...
klart vi ska subventionera preventivmedel, men inget preventivmedel är ju 100% säkert. Och abort är ju inget enkelt alternativ.


Jag tycker inte det är klart om det är så enkelt som att man inte ska ligga med någon man inte vill ha barn med. Då bör ju de som ligger runt för skojs skull själva få betala för preventivmedel (och aborter).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Fenren » 2015-07-20 13:14:12

Maggi skrev:
Fenren skrev:
Maggi skrev:Eller gör som många kvinnor gör, ligg inte med nån som du inte kan tänka dig att ha barn med. Praktiskt!


Skitbra! Då kan vi spara massor genom att sluta subventionera alla typer av preventivmedel, och låta kvinnan stå för kostnaden av en abort...
klart vi ska subventionera preventivmedel, men inget preventivmedel är ju 100% säkert. Och abort är ju inget enkelt alternativ.


Då förstår jag inte hur du tänker... Man skulle ju inte ligga om man inte ville avla med den personen... Då behövs ju inga preventivmedel. Då är allt sådant bara slöseri med skattemedel.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Maggi » 2015-07-20 13:23:06

Fenren skrev:
Maggi skrev:
Fenren skrev:
Skitbra! Då kan vi spara massor genom att sluta subventionera alla typer av preventivmedel, och låta kvinnan stå för kostnaden av en abort...
klart vi ska subventionera preventivmedel, men inget preventivmedel är ju 100% säkert. Och abort är ju inget enkelt alternativ.


Då förstår jag inte hur du tänker... Man skulle ju inte ligga om man inte ville avla med den personen... Då behövs ju inga preventivmedel. Då är allt sådant bara slöseri med skattemedel.

det var mera en uppmaning för att slippa bli far mot sin vilja med någon man inte gillar. Man kan visst ligga med nån utan att vilja göra barn, men eftersom ni män riskerar att bli pappa så kanske man borde vara noga med vem man hoppar i säng med. Men det är ju naturligtvis en utopi att alla skulle vara så riskmedvetna.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Maggi » 2015-07-20 13:28:18

rdos skrev:
Maggi skrev:
Fenren skrev:
Skitbra! Då kan vi spara massor genom att sluta subventionera alla typer av preventivmedel, och låta kvinnan stå för kostnaden av en abort...
klart vi ska subventionera preventivmedel, men inget preventivmedel är ju 100% säkert. Och abort är ju inget enkelt alternativ.


Jag tycker inte det är klart om det är så enkelt som att man inte ska ligga med någon man inte vill ha barn med. Då bör ju de som ligger runt för skojs skull själva få betala för preventivmedel (och aborter).


Man kanske vill skydda de oönskade barnen också och en massa elände som följer med människor som inte kan ta hand om barn.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav bardamu » 2015-07-20 22:08:30

Alien skrev:
bardamu skrev:
Alien skrev:Det är väl bara att begära faderskapsutredning.


Det är inte så enkelt. Det måste finnas skäl till att tro att modern haft samlag med annan man. Och om hon blånekar är det ord mot ord.

Bevisbördan är ju helt bakvänd. Om mannen krävs på underhåll så är det ju domstolen som egentligen borde vara skyldiga till att bevisa faderskap och inte tvärtom.

Det är ju det enda rimliga.


Men faderskapsutredningar är ju rätt vanliga. De är ju främst till för barnets rätt att få veta sitt ursprung.
Rättsmedicinalverket skrev:Hur många undersökningar genomförs per år?
Varje år utreder rättsgenetik faderskapet för cirka 2000 barn i Sverige. Det motsvarar ca två procent av samtliga levande födda barn under ett år. Oftast är det kommunernas socialnämnder som är uppdragsgivare. I vissa fall kommer uppdrag direkt från en domstol, i ca sex procent av fallen. Rättsgenetik utför också lika många utredningar per år i familjeåterföreningsärenden.
http://www.rmv.se/?id=47

Socialstyrelsen skrev:Fastställt faderskap och föräldraskap ska säkra barnets rätt till sitt biologiska ursprung, men också rätten till försörjning och arv. Barnet kan också ha både ett psykologiskt och ett medicinskt intresse av att känna till sin identitet.

Fastställa faderskap

Om mamman inte är gift ska socialtjänsten försöka utreda och fastställa faderskapet.

Är modern gift gäller faderskapspresumtion, vilket betyder att hennes make blir far till barnet. Om det finns anledning att ifrågasätta om mannen är far till barnet ska socialtjänsten utreda faderskapet.
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfa ... raldraskap

Det verkar också som att det går att genomföra faderskapstest utan att modern vet om det (men då måste förstås fadern ha tillgång till barnet):
Babyhjälp skrev:Provet är helt smärtfritt. Det går därför bra att utföra testet även på spädbarn. Vill du utföra ett test så får du lov att göra detta utan att informera modern om att du utför testet. Du kan ofta även välja att vara helt anonym gentemot företaget som utför testet. Du anger då fingerade namn när du skickar in proverna.
http://www.babyhjalp.se/faderskapstest

Hur det är i andra länder t ex USA vet jag inte.


Scenariot jag pratar om är ju där modern har större delen av vårdnaden eller 100% och fortfarande ska ha underhåll. Inget av det du säger är applicerbart till det scenariot.

Lol socialtjänsten är en mansfientlig myndighet för det mesta. Lycka till att behandlas rättvist där.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Alien » 2015-07-21 19:35:04

Vadå inte tillämpligt?

Om mannen och kvinnan inte är gifta så får fadern skriva på en bekräftelse att han är fadern. Är det bara ett synnerligen tillfälligt och kortvarigt förhållande så kan han vägra att skriva på och då görs ju en utredning.

Har mannen varit gift med/sammanboende med kvinnan så har han ju rätt till gemensam vårdnad. Gemensam vårdnad är default.

Så jag får inte ihop att mannen både betalar underhåll och inte får träffa barnet. Såvida han inte själv vägrar att träffa barnet. För övrigt är det barnet som får underhåll, inte modern.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Män får rätt att bestämma om abort i USA?

Inläggav Gripandekylig » 2015-07-21 20:06:17

Alien skrev:Så jag får inte ihop att mannen både betalar underhåll och inte får träffa barnet.

Den biologiske fadern är i sådana lägen normalt vis underhållsskyldig för sin avkomma; pengarna som utbetalas är ämnade att gå till barnets försörjning, som du skrev. Det är inte speciellt konstigt att man måste hjälpa till att finansiera de individer man sätter till världen. Baktanken till detta är att vid gemensam vårdnad så delar föräldrarna på kostnader så som för mat, kläder och skolväskor medan vid enskild vårdnad så måste ju alla inköp göras av den förälder som har den praktiska vårdnaden om barnet.

Därför ser man till att även den andre föräldern bidrar med den del av barnets ekonomiska försörjningsbehov som den föräldern är kapabel till att bidra med. Man kan läsa om sådant närmare i 7 kap. FB. Jag har ju läst ett par terminer familjerätt och en av de få slutsatser jag fortfarande minns att vi kom fram till var att det kan bli närmast oskäligt ekonomiskt ansträngande för en far som saknar vårdnaden om sitt barn men som har en hög lön. Vi talade även en del om hur modern i vissa fall kan kontrollera huruvida faderskapstest görs samt hur faderskapstester kan utgöra undantag mot medborgares grundlagsstadgade skydd mot påtvingade medicinska ingrepp.

Jag minns inte så mycket trots att jag har studerat ämnet ingående, men huvudsaken är i vart fall att barnets bästa tillgodoses.

I fall där man beslutat om delad vårdnad kan ändå underhållsbidrag bli aktuella för att jämna ut eventuellt skilda finansiella situationer i de två hemmen. Barnen ska alltså inte behöva växelvis bo fattigt och växelvis välbärgat.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in