Varfor fikk du asperger-diagnos?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav frokensvar » 2015-07-08 21:55:35

Zima33 skrev:Äter samma mat en lång period och byter när jag blivit less.


Det gör jag också, det är så skönt å slippa hitta på en ny maträtt varje dag, förra året åt jag potatis och ägg i princip hela sommaren och ris och fisk hela vintern. Gott.
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-09 0:45:28

frokensvar skrev:Det gör jag också, det är så skönt å slippa hitta på en ny maträtt varje dag, förra året åt jag potatis och ägg i princip hela sommaren och ris och fisk hela vintern. Gott.

Mer tid till annat ;)
En risk är dock att man ackumulerar gifteffekter av viss mat. T.ex ger ris upphov till sura reaktioner som kan påverka leder osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav asp123 » 2015-07-09 21:12:45

Zirre skrev:
asp123 skrev:
Zirre skrev:Psykologen jag träffade tyckte väl att en utredning var passande.


Ok, hvilke symptomer har du da? :)


Vad spelar det för roll?


Det er jo det denne tråden handler om... :roll:
asp123
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2014-11-25

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav frokensvar » 2015-07-09 22:17:10

plåtmonster skrev: T.ex ger ris upphov till sura reaktioner som kan påverka leder osv.


Fan.
Men nu äter jag mest hemodlade ärtor, ägg (egna höns som äter eko spannmål och mask) mjölk (egen eko-get) så jag hoppas jag kompenserat för vinterns allt ris!
Idag glömde jag bort att äta middag så det måste ju också kompensera lite.
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-10 3:26:20

Det är inte om de är giftodlade eller ej som har betydelse för syra-bas balansen utan innehållet som sådant. Det är lite som KRAV märkt flugsvamp, det är inte bra oavsett odlingsmetod ;)

Här finns några sammanställningar:
lifefoodtree.se: Alkaliska & Sura livsmedel
blogg.se: Besökare i veckan på Helheten....+ Värk i kroppen, Syra basbalansen

För en snabb återställare så kan du ju äta mer av detta:
Brännässlor + 35
Gurka + 31
Fikon, torkade + 28
Rättika + 28


De födoämnen som du nämner har dessa värden:
Ärtor, färska +5
Komjölk +4
Ris, polerat -11
Hönsägg,utan skal -23
Ris med fröhinna -51 (råris)

En av sajterna skriver att om verkningarna av syrabildande ämnen får fortgå så kan det ge upphov till en rad besvär som t.ex Fibromyalgi, Reumatism , Gikt, Benskörhet, Njurbesvär, Polyper, Hemorojder. Kanske är jag lite tveksam till just det men att det inte är bra är nog klart.

På wikipedia kan man läsa om alkalisk diet och syra-bas obalans som forskades fram av Claude Bernard (1813-1878) om jag minns rätt. Så kunskapen har funnits länge däremot är den inte i det allmännas medvetande.

Claude vart nog lite aspig trots allt .. ;)
Claude Bernard's aim, as he stated in his own words, was to establish the use of the scientific method in medicine. He dismissed many previous misconceptions, took nothing for granted, and relied on experimentation. Unlike most of his contemporaries, he insisted that all living creatures were bound by the same laws as inanimate matter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav Daju91 » 2015-07-10 6:39:50

- Ängslig om jag blir stressad eller näst inpå tvingad till något spontant.
- Relativt lågt behov av social kontakt, iallafall i den fysiska världen.
- Få men starka intressen.
- Få men goda vänner, deras kompisar brukar bli mina kompisar men jag skulle inte spendera tid med dom om det bara var dom och jag. Den gode vännen måste vara där.
- Har ganska svårt för att tycka synd om någon om dom inte är antingen bebisar eller söta djur.
- Väldigt öppen, i stort sett inget är för privat.
- Ärlig.
- Ganska extremt låg motivation till saker jag inte vill göra.
- Reagerar inte emotionellt på så mycket, om det inte är roligt... Fast även om jag tycker det är kul så skrattar jag inte riktigt.
- Stannar inomhus för det mesta: Gör hellre saker som att äta och kolla på film hemma, det är billigare och jag känner inte att "utekänslan" är värd den extra kostnaden.
- Köper nästan alltid samma saker i affären, dock försöker jag utöka variationen på maten.

Orkar inte komma på fler saker nu. Skrev en del iaf.
Daju91
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-02-24
Ort: Borås, Sverige

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav frokensvar » 2015-07-10 20:55:26

plåtmonster skrev:Det är inte om de är giftodlade eller ej som har betydelse för syra-bas balansen utan innehållet som sådant. Det är lite som KRAV märkt flugsvamp, det är inte bra oavsett odlingsmetod ;)



Hehe :-)Happy Ja, det vet jag ju egentligen då många sjukdomar i stort trivs i en sur kropp! Det sägs ju till och med att cancer inte kan överleva i en basisik kropp, eller en med bra PH-värde. Det sägs av en som sägs veta, men vad vet jag om det.
Jag gillar Claudes forskning (och Claude), tack för info!

PS. Det är getmjölk jag dricker. Dock slutar jag mjölka nu och kommer dricka äkta komjölk utan processer. Get ska dock vara bättre men jag hittar ingen som vill mjölka medans jag är borta ibland så då får det bli ko!
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav aspiemason » 2015-07-19 20:48:20

Jag blev utredd på ett center när jag felaktig gick i särskola. Man skickade mig till detta center för att ta reda på vilken diagnos jag hade då jag skiljde mig avsevärt från mina klasskamrater. Jag låg långt före dem i alla ämnen förutom i slöjd och i matematik. Det kom fram av utredningen att jag hade Asperger syndrom (mild variant).

Det jag har svårt med (antar att det är det man mena med symptom):

Jag är dålig på att planera, organisera och prioritera saker i min vardag. Till det har jag hjälpmedel men det behövs ändå väldigt mycket tjat från mig själv att ta tag i saker. Sen har jag svårt att komma igång och fastnar väldigt lätt i aktiviteter (såsom jag gjort nu här :-)Happy ). Sen är jag väldigt dåligt stresstålig. Blir lätt så att jag låser mig vid stressiga situationer. Jag har jobbat bort många av mina övriga svårigheter jag haft i livet. Jag har haft asperger syndrom diagnosen väldigt länge sedan 1996 så jag har växt upp med vetskapen om det. Jag var väl nästan 14 år när jag fick reda på det och idag är jag över 30 år.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav kiddie » 2015-07-19 22:25:32

Det var mer så att aspergerdiagnosen fick mig. När jag först var i psykvården så fanns det inget aspergers och autistisk kunde man bara vara om man inte kunde prata. Alls. Hade ganska mycket ångestproblematik och sedan tyckte de att jag var konstig så jag måste väl ha en personlighetsstörning dårå. Så de försökte med flertalet och ingen passade. Sedan då det kom en diagnos där jag kunde höra hemma så omvärderade de mig totalt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-20 1:51:47

@kiddie, Om psykvården kan bli så förvirrad av en någorlunda fungerande person så känns det som deras arbete kunskapsutveckling måste bli helt underkännt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav kiddie » 2015-07-20 7:30:13

Ja, men förr var det så. Numera kan man självklart tycka det är konstigt men dåförtiden trodde man fortfarande att det bara fanns två egentliga tillstånd, neuros och psykos. Och att alla föddes med normala och mycket tomma hjärnor och att allt skapades av barndomen.

Yepp!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav Maggi » 2015-07-20 9:35:33

kiddie skrev:Ja, men förr var det så. Numera kan man självklart tycka det är konstigt men dåförtiden trodde man fortfarande att det bara fanns två egentliga tillstånd, neuros och psykos. Och att alla föddes med normala och mycket tomma hjärnor och att allt skapades av barndomen.

Yepp!
ja så var det, många stackars mammor som fått hela skulden och sina liv förstörda.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav annorlunda » 2015-07-20 10:43:44

En djup depression gjorde att jag fick kontakt med psykvården. Hade varit deprimerad och haft självmordstankar i många år då samt ätstörningar som aldrig blev riktigt illa ändå (blev alltså inte dödligt sjuk, ångesten för mat och viktnojan fanns ju där). Men jag hade vägrat i sten att låta mina föräldrar kontakta någon läkare eller psyk angående detta. Men sen var jag sambo och började må så dåligt att jag bara satt och grät hela tiden. Då tog exet med mig till vårdcentralen som remitterade vidare till psyk. Under mina samtal med kurator så framkom det att det var något mer eftersom jag haft problem och haft ångest och tvång sen barndomen. Först höll jag på att få diagnosen social fobi men när jag sedan pratade vidare så började hon undra om jag kanske hade aspergers. En person på ett hästforum hade även reagerat på hur jag var och trodde att jag kunde ha diagnosen. Min lärare ringde hem redan när jag gick i trean och frågade mina föräldrar om jag var autistisk. Detta sammantaget ledde till att jag fick göra en utredning och fick diagnos.

Symptomen är väl rätt många. Att jag blivit missförstådd och missförstått mycket, avvikande empati, bättre förståelse för djur än människor, ångest, återkommande depressioner, OCD, att jag emellanåt var okontaktbar när jag var yngre om det blev för mycket intryck. Så pass att de fick ta i mig tillslut för att jag inte hörde när folk ropade. Jag var helt i min bubbla. Och när de tog i mig blev jag arg för att de rörde mig.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Varfor fikk du asperger-diagnos?

Inläggav HGJ » 2015-07-20 11:34:52

badsa123 skrev:Jag fick min aspergers diagnos för jag fick "utbrott" före det blev struktur i vardagen och för jag har svårt att få vänner. Antagligen var det med för att jag inte fatta skämt då. fattar när nån skämtar nu mycket bättre i dagens läge men inte alltid.

Min utrednig påbörjades inte för än jag slog granne i huvudet med en hammare.
(personen jag slog är okej)

Får man fråga vad som låg bakom hammarhistorien?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in