Ritprogram med bestämda mått

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-18 23:09:35

Jag behöver ett ritprogram som kan rita i 2D, med mått i centimeter. Jag vill kunna rita en cirkel, och bestämma att diamtern är 25 cm, och rita en innercirkel med 3,5 cm avstånd från den, och rita streck med si och så många mm eller cm, både raka och böjda streck och halvcirklar och frihandsritning o.s.v. men jag behöver veta hur långt i mm eller cm strecket blev som jag ritade, och hur många mm eller cm från ett annat streck/cirkel/annat det ligger.

Går det?

Så snälla, innan ni tipsar om diverse ritprogram som jag kanske redan känner till, tänk på att jag vill veta exakta mått på det jag ritar och även kunna spara det som en vanlig bildfil som jag kan skriva ut varsomhelst.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Heidi79 » 2015-07-18 23:35:16

Adobe Illustrator
iDraw på Mac
Corel Draw
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav sigterm » 2015-07-18 23:49:01

Det går kanske i Photoshop. Googla på rutnät, skala, dotted line, curved line och liknande.

Annars finns det många olika typer av CAD (ritteknik på datorn), den vanligaste är AutoCAD som även är universal och gratis. Där kan du också ställa in skala, så att du kan mäta avstånd.
Vad ska du ha det till, mer specifikt?

I AutoCAD så kan du få fram ett rutnät där du kan ställa in avståndet mellan linjerna. Muspekaren hoppar till linjerna om den är för nära, en "snap to lines"-option. Mätresultaten ges i samma enhet som på rutnätet.

Jag hittade en forumtråd om bildstorlek på papper: https://www.flashback.org/p44539073
De pratar om mallar, layouts, options och annat som inte jag har bra koll på. Jag googlade på "cad skala skriva ut" bara.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-19 0:12:11

Jag håller på med en maskeraddräkt, ska springa Midnattsloppet utklädd till Xena krigarprinsessan. Alltså måste jag göra hennes vapen också.

Håller nu på med chakran.

Jag behöver göra detta mönster på framsidan:
Bild


och detta mönster på baksidan
Bild

Hur jag än räknar så får jag inte till det när jag ritar på papper. Det blir fler eller färre "kuggar", eller också stämmer det inte utan mellanrummet blir större/mindre när jag kommit runt. Hade tänkt att ett datorprogram skulle ha gjort det enklare.

Men wtf, jag får ju inte ens till lutningen på chakran ordentligt (använder ju bara rasp, sandpapper, dremel och spackel, har ingen elektrisk slipmaskin), så jaag vete sjutton hur jag ska göra ...

Jag installerade Googles 3D-verktyg igår, men där var skalan meter, och jag fick inte till nån lutning på cirkeln där heller, och förresten är jag inte hjälpt av en chakra på 1 meter eller så, den ska vara 25 cm i diameter (eller ja, egentligen större kanske, men min blev så stor, kan ju inte springa med hur stora saker som helst, har ett svärd på ryggen dessutom och så chakran på sidan).
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-19 0:28:53

AutoCad kunde jag inte skapa nya ritningar i utan att betala. Men just det ja, Cad heter det ja ... Cad/Cam sa man på 90-talet när jag gick datautbildning, fanns skrivare som var gjorda bara för att skriva ut ritningar ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav sigterm » 2015-07-19 11:03:59

Okej, jag trodde det var helt gratis och även öppen källkod på AutoCad.

Det är ju mönster som upprepar sig på både formen och motivetet.
Formen (cirklar) görs med spik, snöre och en penna. Knyt fast spiken och pennan i varsin ende av snöret som ska vara lika långt som radien på cirkeln. Håll fast spiken i mitten av cirkeln och snurra runt pennan på träbiten. Motiven kan du väl klippa ut på en liten bit kartong. Placera kartongbiten och rita runt konturen, flytta biten ett steg, rita runt igen, upprepa tills du ritat runt hela cirkeln.

Jag tycker de redan ser tillräckligt bra ut för att bara användas 1-2 gånger för att sedan ligga och skräpa i förrådet. Eller jaha, det kanske inte är dina bilder som du visade? Jag trodde du redan hade gjort dom men inte blev nöjd och ville göra nya.

Hur blev det med Photoshop då? Det är väl något som de flesta pysslat med. Finns även mycket hjälp på internet om det programmet.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav sigterm » 2015-07-19 12:09:12

Vad är det som är fel på lutningen då?

Jag gissar på att det är en planyta på lutningen.
Mät på ytterkanten och från botten (golvet på bilden) till halva eller mindre om du vill ha den vassare. Rita runt hela ytterkanten och slipa en plan yta på ovansidan ner till det sträcket.
Vill du vara mer precis, så kan du använda Pythagoras sats (en matematisk formel för trianglar).

Har du kollat på LibreCad och QCAD? Jag gissar på att de är gratis eftersom båda namnen härstammar från linux. De fungerar på Windows också.
Senast redigerad av sigterm 2015-07-19 12:19:12, redigerad totalt 1 gång.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Kanin » 2015-07-19 12:18:09

För att framhålla fri programvara, så föreslår jag Inkscape, som jag själv använder för det ändamålet.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-19 15:11:14

Bilderna jag lade in är från denna beskrivning:
http://mycraftythings.blogspot.se/2013/ ... nd-up.html

Jag har ju provat att rita upp figurerna, men jag har noll koll hur jag ska få dom i rätt storlek så dom passar min ring.

Jag har kommit så här långt:

Chakra1.jpg


Chakra2.jpg


Hoppas på något tips i alla fall, jag är inte så händig av mig.

Men svärdet blev rätt så ok i alla fall. Fast lyckas inte lägga upp bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-19 15:30:51

Eller jo, här är svärdet:

Träsvärd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav nescio » 2015-07-19 16:40:46

Är det inte bara att skriva ut en gång, mäta hur mycket fel det är och ändra storleken så det blir rätt?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-19 18:59:38

nescio skrev:Är det inte bara att skriva ut en gång, mäta hur mycket fel det är och ändra storleken så det blir rätt?


Jo iofs har du rätt, lite pilligt men dock.
sigterm skrev:Vad är det som är fel på lutningen då?

Jag gissar på att det är en planyta på lutningen.
Mät på ytterkanten och från botten (golvet på bilden) till halva eller mindre om du vill ha den vassare. Rita runt hela ytterkanten och slipa en plan yta på ovansidan ner till det sträcket.
Vill du vara mer precis, så kan du använda Pythagoras sats (en matematisk formel för trianglar).


Grejen är den att det nte ska finnas någon plan vågrät yta, utan det ska luta nedåt som lutningen på ett tak. De bägge sidornas lutningar bildar spetsen. Ringen är ju några cm tjock. Längst in på ringen ska lutningen börja och sen gå neråt. Det är det som är trixigt. En elektrisk slipmaskin kan fixa det på ett kick, men jag har bara rasp och sandpapper.

Man kan kanske ha den runda ringen som grund, och modellera upp någon slags lutning? Det finns ju en massa olika slags leror numera, som bara behöver lufttorka.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav plåtmonster » 2015-07-20 1:40:53

Inkscape
xfig
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-20 11:21:51

Inkscape är installerat. Inte hunnit testa än dock.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav portera » 2015-07-20 11:44:05

I SketchUp (ägdes tidigare av Google) kan du ange mått i delar av millimeter bara att ändra lite i inställningarna, så de inte anges i meter längre.
Där kan du rita cirklar och delar av cirklar och sedan rotera dem så de får den lutning du önskar i förhållande till ett referensplan (origo med axlar) som du själv kan bestämma.

I SketchUp kan du slå in 25 cm som 0,025 meter om det är inställt på meter i programmet.
portera
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2015-02-15

Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Fenren » 2015-07-20 12:00:12

Vilket vektorbaserat ritprogram som helst duger.

Du kan även få reda på måttten i paint...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Ritprogram med bestämda mått

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-20 16:07:32

Aha ok
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in