Möt junior, den outtröttlige!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Möt junior, den outtröttlige!

Inläggav Stripes » 2015-07-15 20:20:53

Möt junior, eller min junior. En flicka på 2 år och energi så det räcker åt andra. Upp klockan 7 gå och sova vid 10 på kvällen , sover ungefär 1 timme varje dag vid lunch och sörplar 2 dl välling varje natt. Jippie vad kul det är att vara förälder.

Ja , det är det faktiskt till större del!

Men som en man med Asperger har jag som oss alla mycket behov av egen tid. I mitt fall dator och eller tv-spel samt filmredigering. Och tiden då hon sover är den ända jag har. Jag är rätt energisk själv och gillar att röra mig och hitta på roliga saker men fram emot kvällen vill pappa helst att sin lilla tös ska sova , fort.

Några mogna föräldrar med bra tips - HUR FÅR JAG HENNE ATT SOMNA ?

Just nu har hon sommarlov så, inget dagis vilket självklart gör att hon inte är fullt lika trött, men kom igen hon är 2 !

Trots att jag ibland är irriterad på den lilla fjanten kan Jag inte låta bli att få fjärilar i magen och ett oändligt leende på läpparna när jag tänker på alla knasiga saker hon göra, sätter igång diskmaskinen och sjunger sjörövarfabbe högt i sin säng !
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Möt junior , den outtröttlige!

Inläggav JaneLane » 2015-07-15 20:25:56

Sjörövarfabbe :lol:

Du får hålla ut och vara en bra förälder bara. Ta vara på tiden när hon är liten och glad. Sen börjar hon på dagis och får äta knäckebröd med fröknarna. Blir äldre och förstår vilket fruktansvärt samhälle vi lever i.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Möt junior , den outtröttlige!

Inläggav kiddie » 2015-07-15 22:12:15

Grattis. :-| I den åldern vägrade jag somna förrän kl 10 på kvällen så de gav upp att försöka lägga mig tidigare, blev bara kaos då. Och kl 7 var jag jättepigg och skulle upp! Middag sov jag inte ens.

Det var säkert inte alls kul för min stackars mamma som ville i säng tidigt men sånt är det... Jag växte ur det vid 2-års ålder då jag började somna 8-9.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Möt junior , den outtröttlige!

Inläggav rapchic » 2015-07-15 22:40:40

Kan du klämma in egentid med junior i samma rum? Nu är ju vår dotter ganska mkt yngre (6 mån) men hon älskar att vara med och att sitta upp så vi har en vagga mellan oss i datarummet (mellan min man och min plats i datorrummet) där hon får sitta och kolla på oss, ibland sitter hon i vårt knä också.

man får kompromissa helt enkelt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Möt junior , den outtröttlige!

Inläggav plåtmonster » 2015-07-15 22:56:08

Låt inte fröknarnas intelligens och begreppsförmåga begränsa henne.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Möt junior , den outtröttlige!

Inläggav tahlia » 2015-07-16 0:04:41

Min äldre jänta somnade alltid sent. Hon slutade sova middag när hon var drygt ett år gammal och somnade därefter tidigt (vilket var kring 22-tiden). Nattmål sov hon över själv kring 6 månader så det var aldrig ett problem.
Hon tycktes dels ha en dygnsrytm som såg ut så naturligt och dels ha ett mindre sömnbehov än många andra barn.
Kort sagt, ditt barn lär somna när hennes kropp säger att det är dags. Med det sagt, det är viktigt att varva ned framåt kvällen. Mysa, läsa, prata. Ingen tv, inga ipads och inga busa-upp-lekar (som pappor av någon anledning tycks älska att pyssla med framåt kvällen ;)).
Lycka till och härligt att du njuter, den där tiden är över alldeles för snabbt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Möt junior, den outtröttlige!

Inläggav notwoodstock » 2015-07-16 6:18:37

Bild

/kristet:/
Spoiler: visa
Bejaka barnet i dig! Guds barn är ingen sekt - det är Bibliskt!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Möt junior, den outtröttlige!

Inläggav Stripes » 2015-07-16 7:49:16

Vi brukar gå ut på promenad varje dag ca 2-3 km för att den lilla ska få sträcka på sig och få god motion. Även stänga ner tvn 1-1,5h innan hon ska sova men jag antar att Jag får skaffa mig ett Springband så hon blir lite mera trött :). Goda tips med vaggan dock är tösen lilla så extremt envis att trots hon har 10 böcker med fina färgade bilder i så tycker hon allt annat är mycket intressant. Ibland ropar knäppisen t.o.m efter farmors katt och hund , haha :)

Jag ser dock väldigt mycket fram emot att hon skaffar sig ett intresse som Jag kan vara delaktig , hoppas det blir något Jag redan gillar , fotboll eller musik :)
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in