Funderingar kring att sluta med mediciner

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 4:01:08

Jag funderar på om det är dags för mig att sluta med 2 av 3 mediciner. Eller nej; kanske 1 av 3, då Concertan faktiskt också är viktig.

Jag tar följande mediciner:

Sertralin, 150 mg
Concerta, 54 mg
Sobril, 30 mg

Sobril måste jag i princip ha för att sova + som nödfallsmedicin om jag låser mig i autistiska ångestutlösta beteenden. Concertan är nog viktig för att minimera dampet, men jag funderar på om Sertralinet kanske har haft sin tid och gjort sitt? Har käkat den i typ 3 år nu, har fått nya perspektiv, då jag har lärt mig att det faktiskt inte är så att var och varannan person vill och tänker mörda mig brutalt med basebollträn och automatvapen. Jag har liksom sett det nu. Förr hade jag inga sådana tankar (att livet kunde vara annat än ångest), för jag hade ju aldrig upplevt det.

Sertralin bedövade mina känslor och som ångestutlöst paranoiainnehavare var det faktiskt en befrielse att kunna leva utan denna 24/7 ångest, rädsla, dödslängtan med mera. Men nu när jag har familj kan jag ibland känna att jag borde åtminstone sänka dosen, för att försöka återfå vissa känslor, eftersom att jag ibland blir lite olycklig över att jag misslyckas med att visa Fenren 100% affektion, plus en hel del andra grejer. Vill dock tillägga att han inte klagar eller ser mitt nya, lugnare jag som något problem. Han brukar säga att "utan mediciner fungerar du inte", men det kan vi omöjligt veta nu. Och jag tänker att en sänkning kanske iaf skulle göra mig gladare. Ibland tror jag att Sertralindosen gör mig deppig, men att densamma döljer deppigheten, då det är antidepressiva vi snackar om.

Har iofs varit extra rädd för invandrargäng på sistone, men tänker att det kanske rör sig om sunt förnuft snarare än paranoia.

Skriv gärna era tankar om detta nedan, men utelämna gärna trams som är menat att såra. Folk som kommer med bittra, personliga attacker helt oprovocerat, är sadister.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav notwoodstock » 2015-07-15 4:20:08

Hej!

Jag kan ge tipset att kolla med Admin1 på http://www.viska.se, han kan ge exakt statistik på vad som kan hända.

Jag själv brukar kalla det för en "olycksfallsförsäkring" att äta medicin, eller åtminstone något åt det hållet.

Chansen att du hamnar i ny psykos inom ett år är alltså väldigt stor, procentuellt sett.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav plåtmonster » 2015-07-15 5:44:10

Fenren kanske kan vara ett stöd för att undvika nya låsningar?
Kanske kan läkaren eller någon apotekare (som kan farmakologi klart bättre än läkare!) rekommendera en nöddos att ta till vid behov. I motsats till konstant medicinering?

En spontan tanke är att utan mediciner blir det både toppar och dalar. Ett större spektrum helt enkelt.

Sheyen skrev:Har iofs varit extra rädd för invandrargäng på sistone, men tänker att det kanske rör sig om sunt förnuft snarare än paranoia.

Beror på område, tid, kroppspråk, situation, sammanhang osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav notwoodstock » 2015-07-15 5:55:43

Jag själv måste ha psykofarmaka för att inte hjärnan skall "varva upp", gå in i spinn.

Jag har en bra lösning i att varannan morgon ha halva dosen, vilket ger piggare dag, varannan morgon normaldos så att jag får vila lite.

Sedan har jag nödtillägg - kan ta 25% extra om jag är rädd att hamna på sjukhus.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Fenren » 2015-07-15 6:24:16

plåtmonster skrev:Beror på område, tid, kroppspråk, situation, sammanhang osv.


Lugnt område, dagtid, avslappnat pratandes med sina vänner, vandrandes på gågata.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Fenren » 2015-07-15 7:05:21

Dessutom har hon åter blivit rädd för kopplade väluppfostrade hundar. Mer nervös kring folk. Fastnar i sina sysslor hårdare och har återupptagit många lite sämre vanor.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 7:11:04

notwoodstock skrev:Hej!

Jag kan ge tipset att kolla med Admin1 på http://www.viska.se, han kan ge exakt statistik på vad som kan hända.

Jag själv brukar kalla det för en "olycksfallsförsäkring" att äta medicin, eller åtminstone något åt det hållet.

Chansen att du hamnar i ny psykos inom ett år är alltså väldigt stor, procentuellt sett.

I ny psykos? Jag har väl aldrig varit i en psykos? Eller har jag det? Jag kan ha haft psykoser, men i så fall vet jag nog inte alls om det. Jag vet inte när en psykos skulle inledas och avslutas. Var går gränsen? När slutar det att vara paranoia och övergår till ren galenskap?

"Viska" är ju ett halvläskigt forum. Jag är inte schizofren. Jag hade bara problem med att jag var tvungen att blockera garderober med stolar (för att undvika att kvinnor hoppade fram och bet sönder mitt ansikte), att jag var misstänksam mot alla och ofta trodde att folk ville mörda mig (och den sista tiden trodde jag även att i princip alla utländska män som stod ensamma med ryggsäck på ryggen var självmordsbombare). Läkaren på psykosmottagningen sa att det rörde sig om ångestutlöst paranoia.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 7:17:49

Fenren skrev:
plåtmonster skrev:Beror på område, tid, kroppspråk, situation, sammanhang osv.


Lugnt område, dagtid, avslappnat pratandes med sina vänner, vandrandes på gågata.

De såg ju ut som att de tänkte komma till oss och sparka oss i huvudena. Jag tyckte, ärligt talat, att det såg ut som att de stod och diskuterade huruvida de skulle skada oss alla tre. Mitt på dagen! Då är det inte lugnt, Fenren!

Och man pratar inte avslappnat om man går bakåtlutad med skrevet som kompasspil, högljutt skriker och gapar, ger onda blickar och stannar till, odiskret iakttagande oss som bara ville leka med dotter i park. Det var så folktomt att det bara var en tidsfråga. Och jag kan inte springa. Jag har problem med mina knän. Då måste jag slåss. Ska jag börja bära kniv, eller? Det är ju helt sjukt.

Jag har aldrig blivit misshandlad och vill absolut inte bli det heller.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 7:21:30

Fenren skrev:Dessutom har hon åter blivit rädd för kopplade väluppfostrade hundar. Mer nervös kring folk. Fastnar i sina sysslor hårdare och har återupptagit många lite sämre vanor.

Fast när hundarna är små är det inte lika läskigt, för man kan ju försvara sig mot dem om de skulle gå till attack. Värre är det med Rottweiler och andra starka bjässar. Där måste du som man rädda dina tjejer. Den dagen jag blir feminist kan jag göra det åt oss, men nu är det du som är alfahanen. Det är även du som mördar getingar och tar bort spindlar. Din plikt. :-)154
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav stuck » 2015-07-15 7:46:50

concertan bör du sluta med, inte bra i längden..förstärker ångestsyndrom som du tar sertralin mot? Prova ta bort båda och se hur du känner.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Fenren » 2015-07-15 8:29:59

stuck skrev:concertan bör du sluta med, inte bra i längden..förstärker ångestsyndrom som du tar sertralin mot? Prova ta bort båda och se hur du känner.


De dagar när cocertan har glömts fungerar inte vardagssysslor. Att en syssla som tar tio minuter pågår under tre timmar är bekymmersamt. Att somna på kvällen blir en omöjlighet och humöret blir väldigt explosivt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 8:30:30

stuck skrev:concertan bör du sluta med, inte bra i längden..förstärker ångestsyndrom som du tar sertralin mot? Prova ta bort båda och se hur du känner.

Ja, Concertan gör nog dermatillomanin värre, tror jag. Kanske bara borde ha Sobril? Eller Sobril + låg dos Sertralin?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav stuck » 2015-07-15 8:36:01

Sheyen skrev:
stuck skrev:concertan bör du sluta med, inte bra i längden..förstärker ångestsyndrom som du tar sertralin mot? Prova ta bort båda och se hur du känner.

Ja, Concertan gör nog dermatillomanin värre, tror jag. Kanske bara borde ha Sobril? Eller Sobril + låg dos Sertralin?


Vet inte, sobril är en "keeper" iaf, svagaste benson. kan hjälpa att sova och hjälpa vid akut ångest OM du ibland lider av det.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 8:37:08

Men, Fenren: Tänk om jag blivit bättre? Så att jag inte behöver Concertan? Man kan nog bli lite tung i huvudet av den. Och jag tror att Sertralinet gör mig lite okåt också. Och det är ju lite fasansfullt, tycker jag. Tänk om jag går miste om mycket nu. Det måste vi ordna, sötnos.

Om jag skiter i Concertan slipper jag dessutom träffa den inkompetenta sjuksköterskan som tar regelbundna blodtryck på mig och misstolkar allt jag säger (så man vill ju inte ens prata med henne).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 8:38:42

stuck skrev:
Sheyen skrev:
stuck skrev:concertan bör du sluta med, inte bra i längden..förstärker ångestsyndrom som du tar sertralin mot? Prova ta bort båda och se hur du känner.

Ja, Concertan gör nog dermatillomanin värre, tror jag. Kanske bara borde ha Sobril? Eller Sobril + låg dos Sertralin?


Vet inte, sobril är en "keeper" iaf, svagaste benson. kan hjälpa att sova och hjälpa vid akut ångest OM du ibland lider av det.

Det håller jag med om. Svag benso, väldigt effektiv + när toleransen ökar kan man skippa den i 2-3 dagar, för att dra ner toleransen igen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 8:39:47

Fast utan Sertralin kanske man inte kan skippa benso i 2-3 dagar...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav annorlunda » 2015-07-15 9:28:16

Det är både för-och nackdelar med att sluta med medicinerna känner jag. Concerta har jag inte haft men de andra även om den senaste medicinen jag slutade med var en helt annan (Anafranil). I början blev jag mycket piggare eftersom medicinen jag tog gjorde mig enormt trött och jag fick kramper av den på slutet. Men jag har nog blivit sämre i mitt mående på en del sätt också sen jag slutade. Fastnar mer i grubblande, försvinner bort i mig själv ibland igen, har svårt att sova igen och märker av lite ökat tvång (OCD) även om det är under kontroll än så länge. Har varit utan mediciner i ca. ett halvår nu och det är verkligen berg-och dalbana känns det som.

Med rätt stöd så kan det kanske vara värt ett försök i alla fall. Det var så jag tänkte. Att omgivningen kanske kunde hjälpa mig att avgöra om det började gå alltför mycket utför igen. Men bäst är nog att prata med läkarna om det först och om man ska sluta så ska det göras enormt långsamt då man annars kan få väldigt otrevliga utsättningssymptom.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Re: Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav tahlia » 2015-07-15 15:57:56

Nu har jag personligen aldrig varit i närheten av den problematik som beskrivs så detta är funderingar utan basis i direkt erfarenhet.

Först tänker jag att det kan vara lämpligt att lita på observationer som närstående gör, även om man själv tycker ens egna perspektiv är solklart. Speciellt när man har närstående som både känner en väl och vill en väl.
En andra tanke är att kanske överväga att byta medicin istället för att helt sluta med den? Det finns ju en rad olika antidepressiva och det är inte alltid så att man reagerar på alla med kraftigt nedsatta eller uteblivna känslor.
Nackdelen är ju självklart att det alltid är knöggligt att börja leta igenom och prova preparat för att hitta rätt, övergångsperioden kan bli relativt jobbig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Fenren » 2015-07-15 16:22:05

Just nu funderar vi på concertan. Hon varvutan den under graviditeten och vi har för oss att hon mådde bättre då... Den har en hel del lustiga biverkningar. Bland annat ska man kontakta läkare omgående om man drabbas av plötslig död.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 16:24:06

Har börjat fundera på om det endast är concertan som jag borde sluta med. Den kanske sabbar resten. Vet av tidigare erfarenhet att concertan sätter fart på dermatillomani och annat skit. Men undrar hur humöret blir då. Sertralinet räddar mig från extrem paranoia och blockerar de onödiga känslorna, men det kanske är concertan som sedan gör den slutliga zombifieringen. För någonstans vill jag ändå tro att jag, under min graviditet, mådde väldigt bra. Då tog jag bara Sertralin. Man hade behövt benson, så om man har de två borde det kunna räcka. Så slipper man dessutom träffa den där sjuksköterskan som tar blodtryck på en. Hon är fan riktigt överjävlig. Hon är ond, feltolkar med flit och ljuger. Vore skönt att aldrig mer behöva se hennes nuna. Så Concertan kanske är det som behöver tas bort, då.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav slackern » 2015-07-15 16:24:46

Fenren skrev:Just nu funderar vi på concertan. Hon varvutan den under graviditeten och vi har för oss att hon mådde bättre då... Den har en hel del lustiga biverkningar. Bland annat ska man kontakta läkare omgående om man drabbas av plötslig död.


Concerta tycker jag gav väldigt otrevliga biverkningar. Har numera Elvanse som jag tycker fungerar bra.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Fenren » 2015-07-15 16:26:17

slackern skrev:
Fenren skrev:Just nu funderar vi på concertan. Hon varvutan den under graviditeten och vi har för oss att hon mådde bättre då... Den har en hel del lustiga biverkningar. Bland annat ska man kontakta läkare omgående om man drabbas av plötslig död.


Concerta tycker jag gav väldigt otrevliga biverkningar. Har numera Elvanse som jag tycker fungerar bra.


Slapp du den plötsliga döden?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav slackern » 2015-07-15 16:27:32

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:Just nu funderar vi på concertan. Hon varvutan den under graviditeten och vi har för oss att hon mådde bättre då... Den har en hel del lustiga biverkningar. Bland annat ska man kontakta läkare omgående om man drabbas av plötslig död.


Concerta tycker jag gav väldigt otrevliga biverkningar. Har numera Elvanse som jag tycker fungerar bra.


Slapp du den plötsliga döden?


Haha bägge medicinerna har den biverkningen. :lol: Men jag håller med dig det är en lustig formulering som jag själv har skämtat om och gjort mig lustig över.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 16:27:45

slackern skrev:
Fenren skrev:Just nu funderar vi på concertan. Hon varvutan den under graviditeten och vi har för oss att hon mådde bättre då... Den har en hel del lustiga biverkningar. Bland annat ska man kontakta läkare omgående om man drabbas av plötslig död.


Concerta tycker jag gav väldigt otrevliga biverkningar. Har numera Elvanse som jag tycker fungerar bra.

Lite off topic, men var det bara jag som asgarvade första gången man fick höra namnet "Concerta"? Jag har för mig att jag utbrast "Vadå? Ska man ta den innan man går på konsert, eller?" badaba tschhhh

"Elvanse" låter mer som ett gulligt tjejnamn. På vilka sätt är den bättre? Några biverkningar? Lista gärna lite bra och dåligt om den, om du vill och orkar.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in