AS = specifika inlärningssvårigheter? (kod 92)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Nasheim » 2015-03-06 13:49:51

Jag fick exakt samma flagga på AF när jag kom dit med mina papper. Och deras myndighetssystem, dvs det interna systemet som de skriver noteringar i om oss är minst 10 år gammalt, det berättade min SIUS konsulent, och ja jag håller med med dig om att flaggan inlärningssvårigheter inte känns bra, men får du bara en vettig SIUS konsulent så gör det inget.

De kommer kalla dig för ett informationsmöte och tackar du ja så kommer en av dem sedan kalla dig för långa pratstunder där de skall kartlägga dig. Vilka svårigheter har du och vilka styrkor har du.

De är inga handläggare och har inga befogenheter så de kan inte säga att nu skall du göra si eller så. Tänk istället terapuet som hjälper dig att ragga arbete och som flörtar med arbetsgivare så att de väljer just dig vid anställningar.

De kommer inte säga rakt ut att du har asperger, utan istället använda en mjukare ton och säga att du har problem med t.ex ljud och därför fungerar bäst i en lugn miljö. (Nu var detta bara ett exempel).

Men det finns en baktanke med flaggan tror jag, och det är nämligen att många med AS också har andra diagnoser som ADD, ADHD eller Tourettes syndrom, men det betyder inte all ALLA har det så det blir inte bara lite utan rätt fel att klassa samtliga med diagnoser.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Kattmat » 2015-03-10 18:36:32

145852 skrev:jag har svårt att lära mig saker som jag absolut inte intresseras av


Dito.
Och sådant som jag inte upplever som relevant.
Annat lär jag mig väldigt fort.

Min arbetsförmedlare uttryckte själv dock att klassificeringen av asperger som "inlärningssvårigheter" är missvisande och konstig och jag fick uppfattningen att det kommer att ändras.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav plåtmonster » 2015-03-10 20:03:51

Jag får en känsla av att missvisningen kommer att bytas till en annan missvisning :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav felaktig » 2015-07-03 2:36:02

AF behöll sin klassifikation som eventuellt skulle ha omprövats i slutet av mars. Min handläggare meddelade mig att AF ändrade i vissa andra klassificeringar (tror det var socialmedicinsk klassificering, dvs. missbruk och sånt som ändrades), men inte då det gäller autism/Aspergers. .

Jag har accepterat min klassificering och i nån mån har jag ju inlärningsproblem – del av diagnosen. Bara att kapitulera och erkänna..
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Toblerone » 2015-07-07 12:11:13

plåtmonster skrev:Vilket gymnasieprogram? (det skiljer rätt mycket mellan programmen)


Utomlands, därför inte jämförbar. Dvs. inga olika program. Men vi hade gjort svårare saker än vad man gör på samhällsprogrammet här. Det var mer lik naturprogrammet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in