Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav Namnjorne » 2013-11-18 17:54:05

Det beror helt och hållet på vem det är som bistår mig med det så kallade "kladdet". I vissa situationer, med vissa människor, kan jag finna det hela mycket obehagligt.
Namnjorne
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-11-18

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav Frimodig » 2013-11-18 22:25:36

Jag har en instinktiv motvilja mot att folk tar på mig, eller står nära i köer och så.

Dotter och barnbarn kan tafsa som de vill, syster kan kramas. Son kan klappa på axeln och vi kan kramas med den mest maximala fokusering. Exfru skulle kunna kramas, fast det funkar inte så.

Andra människor tar jag maximalt i hand. Nå, förutom mina 90-åriga mostrar, de kan göra vad som helst. Jag kramade min lillebror på senaste kusinträffen i Ljungsbro, där döden vandrade in sen jag lämnat stället.

Jag håller tydliga avstånd även till såna här unga och vackra brudar. Fysisk kontakt är liksom en jävla utmaning.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav ElisabetC » 2013-11-27 13:33:26

Åh, känner igen mig.
Känner mig emellanåt väldigt obekväm om någon som är smutsig har vidrört mig. Verkar personen ren är det dock ingen fara alls. Om det inte blir för mycket..typ "den här artikeln blev jättebra Lisa *kladdkladd på ryggen*. Avskyr "tvångsmysare".

För att slippa onödig kroppskontakt brukar jag säga att jag "kanske är på väg att bli förkyld". Då får man alltid vara ifred XD..

Handskakningar kan utvikas om man "precis har ätit något kladdigt/smörjt in händerna".
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav Bellzi » 2014-01-04 9:16:14

Jag känner igen mig! Gah, jag blir verkligen galen på detta!! Folk ska ständigt röra mig över axeln, ryggen och så. Sedan ska folk alltid krama om mig, och jag går alltid med på det, eller egentligen inte men jag tvingar alltid mig själv och gör det hastigt, vilket jag har märkt att folk reagerar konstigt på. Nåja, jag kan inte rå för det.
Bellzi
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-04-20

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-04 11:35:23

Namnjorne skrev:Det beror helt och hållet på vem det är som bistår mig med det så kallade "kladdet". I vissa situationer, med vissa människor, kan jag finna det hela mycket obehagligt.

Om jag är helt oförberedd och i sällskap med ganska ytliga bekanta så kan jag tycka det är extremt obehagligt. Fast jag brukar alltid poängtera att jag inte kramas bara för att kramas.

Sedan finns det tyvärr annan form av spontan kroppsberöring som kan göra mig extremt illa till mods. Som t ex en klapp på axeln eller smekning längs ryggen, klapp på stjärten med mera. Vissa av dessa beröringar nog allmänt accepterande medan det finns de som kan betraktas som trakasserier.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav animal » 2014-01-04 12:03:24

Frimodig skrev:/.../

Människor är social varelser. Kladdet är ett sätt att upprätthålla gemenskapskänslan. Man berättar väsentligen att man är beroende. Tar man inte på folk så finns de inte. Då är de inte värda att respektera eller försvara.

Lennart Frimodig

Mycket tankvärt och träffande.

(Trist dock, det här... Då jag hör till dem som finner det mkt olustigt och provocerande när folk tafsar.)
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav cc33314 » 2014-01-04 12:19:25

Jag bara slappnar av och tycker det är skönt och smått förvirrande.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav Northland » 2015-07-03 17:58:06

Så länge folk inte håller fast en eller ska lyfta upp en så ser jag inga problem alls med det. Men en polare till mig brukar glömma att jag hatar beröringar på just det sättet och han har alltid den fula vanan att lyfta upp folk när han är berusad. Han inser sitt misstag ganska snabbt när han får en hård spark i pungen. :lol:
Northland
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2015-06-29
Ort: Norrbotten

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav stuck » 2015-07-03 18:02:00

Det händer så sällan så jag blir bara glad när det händer.

animal skrev:
Frimodig skrev:/.../

Människor är social varelser. Kladdet är ett sätt att upprätthålla gemenskapskänslan. Man berättar väsentligen att man är beroende. Tar man inte på folk så finns de inte. Då är de inte värda att respektera eller försvara.

Lennart Frimodig

Mycket tankvärt och träffande.


Ja faktiskt :o det går ner i anteckningarna ...Kanske skulle ha rört vid den personen som jag hade lust att röra vid idag, bara ta på axeln liksom..eller svepa över ryggen med fingertopparna.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav JaneLane » 2015-07-03 18:17:13

Jag ryter till att dom ska ge fan i det.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Hur hanterar ni när Nt ska klappa och kladda på er?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-03 18:19:02

AustenAnnie skrev:Sedan finns det tyvärr annan form av spontan kroppsberöring som kan göra mig extremt illa till mods. Som t ex en klapp på axeln eller smekning längs ryggen, klapp på stjärten med mera.

Usch..

Även om det är någon man t.ex gillar på ett sexuellt sätt så blir denna oförberreda beröring fel. Förvisso kan det ge ett leende men det är mer att de blir förlåtna i efterhand eftersom det finns ett intresse. Tydlig avsikt i god tid av rätt person annars kan det nog bli rätt avspisat. Men är det rätt person (eller personer) och situation så får de gärna pilla bäst de vill inom rimliga gränser.

I formella sociala situationer får man kanske hantera kontakt som man inte gillar. Men man behöver ju inte gilla det och man kan också utvärdera om tillställningen ger tillräckligt för att behöva ställa upp. "Nej, jag kan tyvärr inte komma, måste sortera mina två hyrfilmer i bokstavsordning".

AustenAnnie skrev:Vissa av dessa beröringar nog allmänt accepterande medan det finns de som kan betraktas som trakasserier.

Det måste väl vara stjärtnypet. Lär inte ge mottagaren något alls förutom chock och smärta med efterföljande ilska. Medan de som ger sådant ofta tycker det är roligt på samma sätt som 5-åringar gillar att kasta sten på glasrutor. Då kan man ibland behöva uppfostra även stora barn för ett på avsändaren jobbigt sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in