Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav h88nv » 2015-05-21 8:49:14

kiddie skrev:Eller också blir det lixom bara pannkaka....

- Varför har du inte bil och körkort?

- Har inte råd! Och hade jag det skulle jag lägga pengarna på annat. Dessutom är det bra lokaltrafik här och sedan tåg eller buss till alla jag hälsar på ibland. Sedan så är jag helt enkelt inte en bra bilförare. Jag är inte så uppmärksam och jag skulle inte orka ha på mitt samvete att jag kört ihjäl någon.

- Nämen! Så kan man ju inte tänka!

- Så tänker jag iallafall.

- Men man är ju så FRI med bil...


men det finns ju andra fordon också... cykel, moped, 1-klass och 2-klass (svenska moped) motorcykel. I storstad e 2-klass moped bäst för att där e lokaltrafik biljett lika dyrt som bensinliterpris OCH där på nästan alla platser e 30-vägar. Men med 2-klass moped i rusningstimme e extra fördel --- du behöver inte tävla med bilar (tillåtet att köra på cykelvägar). Med extra toppbox kan man handla som vanligt.

Jag har aldrig haft någon parkeringsproblem. Inte hellre behöver du oroa sig för besinktningen eller regskyltar.
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Blezza » 2015-05-23 15:20:38

Reklam är en slags hjärntvättning. Själv grundar jag mina egna uppfattningar om dem flesta saker, ofta kan det vara svårt. Mycket nu förtiden trycks i fejan på oss av media. Slutade kolla på TV för länge sedan, har aldrig gjort det särskilt mycket därför att jag är allergisk mot reklam.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-23 15:22:23

Blezza skrev:nu förtiden trycks i fejan på oss av media

På vilket sätt då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Blezza » 2015-05-23 15:49:35

plåtmonster skrev:
Blezza skrev:nu förtiden trycks i fejan på oss av media

På vilket sätt då?


Det kan vara vad som helst. Men generellt kontrolleras många större sajter av personer som kallar sig liberaler, men som i själva verket vill ha något mer liknande till ett diktatoriskt samhälle.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-23 15:59:33

Generellt så kontrolleras större företag av samvetslösa storägare och dess lakejer. Men nu vart ju frågan på vilket sätt media påtrycker folk facebook.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav stuck » 2015-06-21 14:19:24

stuck skrev:Indoktrineringen är starkt rotad, det är skrämmande.
https://www.flashback.org/t831622

Har valt att ta den skribentens ord som fakta. Då det förklarar varför skolan lär ut på det sätt de gör..

Redan i högstadiet började jag kolla vilka som tillverkat böckerna jag läste.
Oftast - Schibsted/Bonnier
Schibsted äger bla dessa tidningar
Aftonbladet (äger 91 %)
Svenska Dagbladet
Metro (äger 35 %)
Och Bonnier äger bla TV4 och en massa annat.

Tittar man sedan närmare på hur det skrivs i många böcker så kan man se ett mönster..


Nya rön inom samma ämne, indoktrineringen på utbildningen räcker inte, de försöker sålla bland lärarna vid anställningsintervjun också. https://www.flashback.org/t2584639
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-21 15:10:35

Frågan är hur stort inflytande dessa sedan får? några hårda data på det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav gadas » 2015-06-30 21:26:43

Ja, i form av konformism.
Om man inte följer strömmen så kommer man att må dåligt i hjärnan.
Vår kultur har många axiom gripna ur luften.
"I Sverige har vi demokrati" får inte ifrågasättas eller rättare sagt, anses meningslöst att ifrågasätta. Det räcker med att byta land till Ryssland så är det plötsligt helt okej att ifrågasätta om "De har demokrati i Ryssland". Ändå är det i grunden precis samma system.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-07-24 11:38:43

gadas skrev:Ja, i form av konformism.
Om man inte följer strömmen så kommer man att må dåligt i hjärnan.
Vår kultur har många axiom gripna ur luften.
"I Sverige har vi demokrati" får inte ifrågasättas eller rättare sagt, anses meningslöst att ifrågasätta. Det räcker med att byta land till Ryssland så är det plötsligt helt okej att ifrågasätta om "De har demokrati i Ryssland". Ändå är det i grunden precis samma system.


Precis samma system? Du anser att vi har lika lite yttrandefrihet i Sverige som i Ryssland?

Vad jag vet har inte Säpo kidnappat någon utländsk medborgare i hens hemland för att föra till säkerhetsfängelse i Sverige. Som Ryssland har gjort med Eston Kohver som fördes till det ökända Lefortovo. I Sverige är det fritt med Prideparader och att berätta om homosexuealitet, i Ryssland är det förbjudet att "propagerar" för homosexuella traditioner.

Konformism förekommer överallt. Skillnaden är om staten aktivt förtrycker alla avvikande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Fenren » 2015-07-24 11:46:44

Alien skrev:Konformism förekommer överallt. Skillnaden är om staten aktivt förtrycker alla avvikande.


Staten behöver inte vara direkt inblandad. Man kan förtrycka på många vis.


Det man normalt kallar hjärntvättning anser jag inte finnas här, men helt frit i ord och tanke är det verkligen inte.

Det finns många frågor där man i princip inte får ha en avvikande åsikt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav aspiemason » 2015-07-24 11:54:23

Klart hjärntvätt existerar.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-07-24 12:00:38

Hjärntvätt förutsätter att man aldrig får höra andra åsikter än de som staten (gruppen) anbefaller. Det gäller knappast i Sverige, det finna alltid möjlighet att utsättas för andra synpunkter, t ex via internet.

Så blir man hjärntvättad så har man anslutit sig till någon isolerad grupp/sekt och får inte chansen att höra el läsa andra synpunkter. Eller så har man frivilligt bestämt sig för att bara läsa/lyssna på det som redan bekräftar vad man tror på och bara umgås med meningsfränder. I det senare fallet hjärntvättar man sig själv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav aspiemason » 2015-07-24 12:22:49

Helt riktigt Alien. Bra skrivet. :-)Happy
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Re: Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Moggy » 2015-07-24 13:16:56

Alien skrev:Precis samma system? Du anser att vi har lika lite yttrandefrihet i Sverige som i Ryssland?


I sverige kan man få kicken från arbete, utesluten ur facket och utfryst av folk om man har åsikter som inte stämmer med vad eliten säger att man ska ha. Regimen godkänner i princip mobbing av oliktänkande.

Jag anser att yttrandefriheten är minst lika inskränkt i Sverige som den är i Ryssland. Skillnaden är att det är olika saker som är ok och inte ok att säga.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-07-24 13:29:54

Tja, det är ju knappast lämpligt att jobba inom Migrationsverket om man hatar invandrare och/el anser att inga fler flyktingar bör släppas in. Då ifrågasätts ens opartiskhet.

Men annars så kan man ju gå till AD om man blir uppsagd utan sakligt skäl.

Att bli "utfryst" ur en grupp för att man har fel åsikter får man tåla. Jag kan känna mig rätt utfryst här på AF för att jag är feminist. Men det gäller att inte falla för trycket el så lämnar man gruppen ifråga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Moggy » 2015-07-24 14:00:27

Alien skrev:Tja, det är ju knappast lämpligt att jobba inom Migrationsverket om man hatar invandrare och/el anser att inga fler flyktingar bör släppas in. Då ifrågasätts ens opartiskhet.


Samma sak sägs säkert i Ryssland. Knappast lämpligt att jobba här om du tar ställning för hbtq. Så Vad är skillnaden?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav slackern » 2015-07-24 14:03:29

Moggy skrev:
Alien skrev:Tja, det är ju knappast lämpligt att jobba inom Migrationsverket om man hatar invandrare och/el anser att inga fler flyktingar bör släppas in. Då ifrågasätts ens opartiskhet.
.


Samma sak sägs säkert i Ryssland. Knappast lämpligt att jobba här om du tar ställning för hbtq. Så Vad är skillnaden?


Har för mig att Ryssland bryter rätt hårt mot FN.s brott mot mänskligheten, har för mig att det är förbud mot det Ryssland sysslar med.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav gadas » 2015-07-24 14:55:17

Alien skrev:Precis samma system? Du anser att vi har lika lite yttrandefrihet i Sverige som i Ryssland?

Nej, jag talade om demokrati. Det är ett styrelseskick, yttrandefrihet är en rättighet.

Alien skrev:Konformism förekommer överallt. Skillnaden är om staten aktivt förtrycker alla avvikande.


Varför är det detta som skall vara skillnaden? Tänk om staten inte BEHÖVER hjärntvätta eftersom befolkningen sköter det själva? För övrigt - hur vet vi att staten aktivt förtrycker alla avvikande i Ryssland? Inte ens på svensk teve har det visats, men däremot att enskilda individer och grupper förtrycker avvikare.

Alien skrev:Vad jag vet har inte Säpo kidnappat någon utländsk medborgare i hens hemland för att föra till säkerhetsfängelse i Sverige.

Och vad tror du det beror på? Att du inte vet det alltså? Det dröjde innan vi fick höra om egyptierna som brutalt fördes bort av CIA - i Sverige!

Det land som dömts flest gånger för brott mot FNs tortyrkonvention är Ryssl... Nej, hoppsan, det är ju Sverige! Men det passar liksom inte in i bilden att flyktingar kastas ut och avrättas, det passar mycket bättre in på Ryssland, eller hur?

Det är så typiskt, om Ryssland förbjuder propaganda för homosexualitet - vilket naturligtvis är illa nog - så säger man att den ryska björnen vaknat och förtrycker alla homosexuella.

Svenska staten har faktiskt gjort större ingripanden än så, men mot en grupp som fortfarande går bra att förtrycka i Sverige. OBSERVERA nu så vi slipper DEN 'debatten' att "pedofili" är en läggning, jag försvarar på intet vis övergrepp på barn. Till och med polisen vill avkriminalisera innehav av så kallad "barnporr" bestående av tecknade bilder. Förre justitieministern förklarade förbudet med att det fortfarande är en kränkning mot barn.

Fantastiskt - om jag skulle ha sådan smak att jag ensam i min vrå sitter och ritar en teckning på ett naket barn på ett sätt som staten kan uppfatta som sexuellt tilldragande (är staten pedofil??) - har jag kränkt ett barn då ?? Då kan jag väl lika gärna kränka någon med smutsiga tankar, vilket alla med fantasi någon gång haft. Den som är fri från synd - kasta första stenen i glashuset!

Men det är NATURLIGTVIS inte jämförbart med Ryssland, o nej... Så varför måste våra länder vara jämförbara? Det börjar bli som Israel och Palestina - de enda som åstadkommer något gott i denna dödshärd är de enskilda människor som tar grannen i hand och samarbetar oavsett nationalitet. Tror ni de får spott och spe för det...?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav gadas » 2015-07-24 15:07:36

plåtmonster skrev:
kiddie skrev:- Men man är ju så FRI med bil...

Elakt svar: Det gäller uppenbart inte förmågan att tänka fritt :P

Jag hade för länge sedan en liten skylt på min cykelkärra:
BLIFRI
BILFRI

Den lastade mer än vad brorsan får in i sitt bagageutrymme och var ändå ungefär lika snabb upp till några kilometer - och in till några meter in i lägenheten! ...men så kan man ju inte tänka.

Kommer ni ihåg Von Hanken? Per Oscarsson som gammal excentrisk kapten med Johan Widerberg som adjutant som kvider fram:
- Men snälla kapten - varför kan vi inte bara göra som alla andra...?!
- Därför att vi inte ÄR som alla andra!!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Fenren » 2015-07-24 16:12:24

Alien skrev:Men annars så kan man ju gå till AD om man blir uppsagd utan sakligt skäl.

Att bli "utfryst" ur en grupp för att man har fel åsikter får man tåla. Jag kan känna mig rätt utfryst här på AF för att jag är feminist. Men det gäller att inte falla för trycket el så lämnar man gruppen ifråga.


Vad jag vet är det tillåtet att säga upp folk som går emot företagets policydokument och värdegrund. Att bli utfryst från företag är betydligt allvarligare än att bli det från ens sociala krets. Knappt jämförbart.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2015-07-30 1:57:10

gadas skrev:
Alien skrev:Precis samma system? Du anser att vi har lika lite yttrandefrihet i Sverige som i Ryssland?

Nej, jag talade om demokrati. Det är ett styrelseskick, yttrandefrihet är en rättighet.

En förutsättning för demokrati är yttrandefrihet. Diktatur och yttrandefrihet går inte ihop.
Hbl skrev:Hur hårt har pressfriheten begränsats?

- Det är meningslöst att tala om rysk pressfrihet. Det finns fortfarande möjligheter för folk att få oberoende information, men det kräver mycket jobb, säger Muratov och återvänder till ett pågående redaktionsmöte.

Under president Vladimir Putins styre har ryska mediers manöverutrymme minskats i omgångar och Ukrainakrisen har förvärrat situationen ytterligare.

Numera finns bara tre större relativt oberoende medier kvar: Novaja Gazeta, radiokanalen Echo Moskvy och tv-kanalen Dozjd.
http://hbl.fi/nyheter/2015-07-21/763651 ... aja-gazeta

Anna Politkovskaja blev mördad eftersom hon skrev saker som ryska regimen inte ville skulle komma fram. Än så länge har det inte hänt någon svensk journalist i Sverige.

gadas skrev:
Alien skrev:Konformism förekommer överallt. Skillnaden är om staten aktivt förtrycker alla avvikande.

Varför är det detta som skall vara skillnaden? Tänk om staten inte BEHÖVER hjärntvätta eftersom befolkningen sköter det själva? För övrigt - hur vet vi att staten aktivt förtrycker alla avvikande i Ryssland? Inte ens på svensk teve har det visats, men däremot att enskilda individer och grupper förtrycker avvikare.

Ja, jag tycker att det är en avgörande skillnad. Om folk hjärntvättar sig själva har de antagligen blivit "hjärntvättade" som barn och sedan varit för passiva för att ta reda på fakta och synpunkter som avviker. Som jag skrivit ovan motarbetas oberoende media av regimen i Ryssland (och andra diktaturer). De som bott i både diktaturer och demokratier brukar förstå skillnaden och inte relativisera den.

gadas skrev:
Alien skrev:Vad jag vet har inte Säpo kidnappat någon utländsk medborgare i hens hemland för att föra till säkerhetsfängelse i Sverige.

Och vad tror du det beror på? Att du inte vet det alltså? Det dröjde innan vi fick höra om egyptierna som brutalt fördes bort av CIA - i Sverige!

Sverige kidnappade inte dem från deras hemland Egypten; de avvisades från Sverige. Men de avvisades till ett land med tortyr.

Givetvis är allmänheten beroende av granskande journalistik. TV4 tog upp det tre år efteråt. Och journalisterna varken fängslades el mördades och inte heller förlorade TV4 sitt sändningstillstånd.

Svenskarna är mycket mer missnöjda med Reinfeldt och Löfven än ryssarna med Putin. Det beror inte på att Putin är bättre utan på att vi får se och höra mycket mer kritik mot våra regeringar.

gadas skrev:Det land som dömts flest gånger för brott mot FNs tortyrkonvention är Ryssl... Nej, hoppsan, det är ju Sverige! Men det passar liksom inte in i bilden att flyktingar kastas ut och avrättas, det passar mycket bättre in på Ryssland, eller hur?

Sverige får ta emot många fler flyktingar än Ryssland och avvisar därför också fler. Vad har det med Rysslands bristfälliga demokrati att göra?

gadas skrev:Det är så typiskt, om Ryssland förbjuder propaganda för homosexualitet - vilket naturligtvis är illa nog - så säger man att den ryska björnen vaknat och förtrycker alla homosexuella.

Genom att förbjuda "propaganda" (dvs information) om homosexualitet så hjärntvättar man folket att homosexualitet är något negativt. Det uppmuntrar ligister att misshandla homosexuella.
gadas skrev:Svenska staten har faktiskt gjort större ingripanden än så, men mot en grupp som fortfarande går bra att förtrycka i Sverige. OBSERVERA nu så vi slipper DEN 'debatten' att "pedofili" är en läggning, jag försvarar på intet vis övergrepp på barn. Till och med polisen vill avkriminalisera innehav av så kallad "barnporr" bestående av tecknade bilder. Förre justitieministern förklarade förbudet med att det fortfarande är en kränkning mot barn.

Fantastiskt - om jag skulle ha sådan smak att jag ensam i min vrå sitter och ritar en teckning på ett naket barn på ett sätt som staten kan uppfatta som sexuellt tilldragande (är staten pedofil??) - har jag kränkt ett barn då ?? Då kan jag väl lika gärna kränka någon med smutsiga tankar, vilket alla med fantasi någon gång haft. Den som är fri från synd - kasta första stenen i glashuset!

Är det ett exempel på hjärntvätt? Konstiga åsikter och lagar förekommer i alla samhällen. Och att det blev protester i mangamålet är ju i sig ett exempel på just den debatt som förekommer i demokratier.

gadas skrev:Men det är NATURLIGTVIS inte jämförbart med Ryssland, o nej... Så varför måste våra länder vara jämförbara? Det börjar bli som Israel och Palestina - de enda som åstadkommer något gott i denna dödshärd är de enskilda människor som tar grannen i hand och samarbetar oavsett nationalitet. Tror ni de får spott och spe för det...?

Det var ju du som drog in Ryssland genom att skriva att Ryssland och Sverige har "i grunden precis samma system". Jag håller inte alls med.

Hur ska jag ta ryssarna i hand och samarbeta, jag känner ju inga ryssar? F ö hjälper det inte hur bra folk samarbetar, det är makthavarna som bestämmer att det ska bli krig och snart hatar folk sina forna grannar. Som i t ex forna Jugoslavien. Blir det krig så försvinner all fri rapportering och det är lätt att hjärntvätta folk till att se sig som förtryckta och ha rätt att ta livet av "förtryckarna".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav ajemen » 2015-07-30 9:38:46

Ett annat ord är indoktrinering, vilket -- generellt sett verkar det som -- har lärt "oss" för mycket för att lära. (A.k.a. ifrågasätta och tänka kritisk, sakligt och självständigt.) Givetvis existerar det individer som självfallet klarar av att ifrågasätta normer, etik och gängse feltänk, men fårskocken får dessvärre alldeles för stort spelutrymme. Detta är väl helt sonika en konsekvens av att gängse medelbegåvning befinner sig på den låga nivå som verkar råda, och även grupptryck präglar fåren i för stor utsträckning, enligt min mening. Vi är väl mer sofistikerade än s.k. djur, även om vi de facto är just djur.

Intelligens är ju givetvis en fråga om relativitet -- liksom det mesta -- men jag jämför godtyckligt med vad jag finner en acceptabel standard för adekvat intelligensnivå. Det bästa vore om det inte existerade så stora klyftor vad gäller EQ och IQ, även om dessa mätningssätt är aningen förlegade... men ni hajar nog principen för vad dessa verktyg är tänkta att demonstrera. Två relevanta nyckelbegrepp är väl argumentum ad populum och argumentum ad verecundiam: två högst irriterande och hållbara anledningar till att isolera sig från fårskocken. Sen är jag också dum i huvudet, hycklare etc., men det är en annan femma. Varför jag skriver som en f4g är för att jag är out of my f0cken mind.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Fenren » 2015-07-30 9:53:12

Alien skrev:En förutsättning för demokrati är yttrandefrihet. Diktatur och yttrandefrihet går inte ihop.


Det finns inte något som principiellt hindrar diktaturer att ha yttrandefrihet.

Jag har för mig att något av de där sandiga oljeländerna har hyfsat bra yttrandefrihet...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav antonius » 2015-07-30 10:08:10

Fenren skrev:
Alien skrev:En förutsättning för demokrati är yttrandefrihet. Diktatur och yttrandefrihet går inte ihop.


Det finns inte något som principiellt hindrar diktaturer att ha yttrandefrihet.

Jag har för mig att något av de där sandiga oljeländerna har hyfsat bra yttrandefrihet...


Ja, om man är Saudisk prins kanske, annars får man tortyr... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in