Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-22 23:53:07

triggerhappyD skrev:
Pikachu skrev:Det här med att inte inse att autister faktiskt har svårt med ToM och empati överlag, påminner mig om en sak.

Det var en person jag pratat med förut som hade en omfattande hjärnskada. Hon hade varit sängliggandes och därefter utvecklats i rasande fart, till att kunna gå, tala och allt det där. När hon beskrev det som hade hänt så sade hon "men hjärnskadan har inte tagit på intellektet". Intellektet sitter ju för fan i hela hjärnan ju, utom möjligtvis lillhjärnan då. Då kan vi verkligen tala om förnekelse.

Men jag sa ingenting av hänsyn för omständigheterna.



Din text påminner mig om en sak.
Kanske är du som är hjärnskadad, överlag. Menar inget personligt såklart.
Utan jag snackar om såna som dig, inte dig personligen, utan överlag.

Det får man ju ta hänsyn till. Men jag säger inget med hänsyn för omständigheterna.
:)
Jag tror absolut att jag är hjärnskadad. CT-skallen visade på normala förhållanden, men dom är inte speciellt finkorniga. När jag gjorde sensordetektorundersökningen visade den på AS, kort och gott. Så visst utvecklingsstörd, hjärnskadad eller vad du nu vill benämna det med står fritt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-23 1:41:44

Pikachu skrev: Jag tror absolut att jag är hjärnskadad. CT-skallen visade på normala förhållanden, men dom är inte speciellt finkorniga. När jag gjorde sensordetektorundersökningen visade den på AS, kort och gott. Så visst utvecklingsstörd, hjärnskadad eller vad du nu vill benämna det med står fritt.


lol, du vet mycket väl att jag var sarkastisk, går inte på dina tricks :)
Ville bara påpeka att du kallade väldigt många för hjärnskadade, indirekt, enbart för att
dom har en annan uppfattning än dig. Vadå "inte inse" bre -_-
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Wine » 2015-06-23 8:30:50

Pikachu skrev:...
När jag gjorde sensordetektorundersökningen visade den på AS, kort och gott.
...


Har du fått göra en undersökning med SensoDetect BERA?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-23 19:08:06

Wine skrev:
Pikachu skrev:...
När jag gjorde sensordetektorundersökningen visade den på AS, kort och gott.
...


Har du fått göra en undersökning med SensoDetect BERA?
Man fick en massa elektroder på huvudet (eller något i den stilen), och ett par hörlurar som gav ifrån sig en massa konstiga ljud. Beroende på hjärnans reflexer på stimuli av ljudet kunde man tydligen utreda mycket. De kunde tydligen få samma resultat om man var sövd. Resultatet var Aspergers syndrom.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Wine » 2015-06-24 9:46:05

Pikachu skrev:
Wine skrev:
Pikachu skrev:...
När jag gjorde sensordetektorundersökningen visade den på AS, kort och gott.
...


Har du fått göra en undersökning med SensoDetect BERA?
Man fick en massa elektroder på huvudet (eller något i den stilen), och ett par hörlurar som gav ifrån sig en massa konstiga ljud. Beroende på hjärnans reflexer på stimuli av ljudet kunde man tydligen utreda mycket. De kunde tydligen få samma resultat om man var sövd. Resultatet var Aspergers syndrom.


Jag antar att det är detta du fick göra: SensoDetect®-metoden, ett objektivt diagnosstöd för psykiatrin

Fick du göra det i samband med din utredning eller har du fått göra det i efterhand för att du eller behandlande personal har efterfrågat detta? Det verkar som att det är en ny metod som inte har funnits så länge.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-24 18:15:30

Wow, finns det nu en klinisk metod för att hjälpa fastställa psykiatriska diagnoser?

Och min överläkare som bara för några månader sen sa att det inte fanns några.

E-Meter, here we go! :D
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Wine » 2015-06-24 18:59:16

triggerhappyD skrev:Wow, finns det nu en klinisk metod för att hjälpa fastställa psykiatriska diagnoser?

Och min överläkare som bara för några månader sen sa att det inte fanns några.

E-Meter, here we go! :D


SensoDetect®-metoden har funnits och använts sedan några år tillbaka:

Analys av ljudupplevande - ny diagnosticeringsmetod?

Fungerar metoden tillfredsställande så är det ju verkligen bra för att undvika att individer feldiagnostiseras.

Här finns det mer info om andra sätt att upptäcka och diagnostisera autism:

Förändrade proteiner vid autism

EEG för att upptäcka autism
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-24 21:37:26

@Wine

Ja undersökningen gjordes eftersom autismdiagnosen "kan inte helt säkerhetsställas", så nu är man en äkta aspie :-)Happy .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav antonius » 2015-06-24 22:00:24

Pikachu skrev:@Wine

Ja undersökningen gjordes eftersom autismdiagnosen "kan inte helt säkerhetsställas", så nu är man en äkta aspie :-)Happy .


Hur är en oäkta aspie? känner dom mer empati? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Wine » 2015-06-24 22:09:02

Pikachu skrev:@Wine

Ja undersökningen gjordes eftersom autismdiagnosen "kan inte helt säkerhetsställas", så nu är man en äkta aspie :-)Happy .


Ja, då får ju du också stå ut med att de av andra aspergare så ofta kallade NT kan läsa om "oss" bl.a. i tråden:

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

och genom detta få en viss uppfattning om hur aspergare resonerar och fungerar. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-24 22:19:02

Jepp, ska beställa en tröja med texten "jag är inte medvetet elak eller ond, jag förstår bara inte bättre." OBS ett skämt (med mycket allvar i).

Jag tycker NT överlag är oss överlägsna på i stort sett alla plan. De behöver anstränga sig mindre för att uträtta monotona sysslor, de har en autopilot, mer empati, en flytande social förmåga och ToM (många av de egenskaper jag räknat upp skär varandra.) Sen kan man babbla om IQ hit och forskare dit, men om jag fått chansen att bytt till NT hade jag gjort det utan att tveka.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Wine » 2015-06-25 9:48:48

Pikachu skrev:Jepp, ska beställa en tröja med texten "jag är inte medvetet elak eller ond, jag förstår bara inte bättre." OBS ett skämt (med mycket allvar i).


Vill komma med ett litet tillägg till ditt förslag på text, "jag är inte medvetet elak eller ond, jag har en utvecklingsstörning och förstår bara inte bättre." :wink:

Pikachu skrev:Jag tycker NT överlag är oss överlägsna på i stort sett alla plan. De behöver anstränga sig mindre för att uträtta monotona sysslor, de har en autopilot, mer empati, en flytande social förmåga och ToM (många av de egenskaper jag räknat upp skär varandra.) Sen kan man babbla om IQ hit och forskare dit, men om jag fått chansen att bytt till NT hade jag gjort det utan att tveka.


Ja, jag håller med, hur skulle världen se ut om den bara befolkades av autister och aspergare? Hur skulle saker och ting fungera då? Skulle nog kanske inte fungera så bra då många har igångsättningsproblematik samt ytterligare psykiatrisk problematik som kanske ångest och depression samt nedstämdhet m.m. Många har ju som det ser ut idag också svårt att klara sig utan stöd från samhället, från de så kallade NT's.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-25 22:38:10

Pikachu skrev:
Jag tycker NT överlag är oss överlägsna på i stort sett alla plan.


Du kan bara inte prata om samma NTs jag ser och möter överallt. Omedvetna, empatilösa, egocentriska och vilsna, på vilket vis skulle dom vara överlägsna oss? Det var baske mig det värsta jag hört på länge!
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-26 15:20:09

Jag är i huvudsak nt, och jag är rätt överlägsen. Man kan säga att våra gemensamma svårigheter har tvingat mig att funka bättre. Ungefär.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-06-27 3:50:14

Tycker inte människor är speciellt överlägsna överlag.

När man pajar planeten man lever på ÄR man korkad, aspie eller NT.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-27 23:56:16

The Empathy Quotient: An Investigation of Adults with Asperger Syndrome or High Functioning Autism, and Normal Sex Differences

Simon Baron-Cohen,
Sally Wheelwright

Abstract


Empathy is an essential part of normal social functioning, yet there are precious few instruments for measuring individual differences in this domain. In this article we review psychological theories of empathy and its measurement. Previous instruments that purport to measure this have not always focused purely on empathy. We report a new self-report questionnaire, the Empathy Quotient (EQ), for use with adults of normal intelligence. It contains 40 empathy items and 20 filler/control items. On each empathy item a person can score 2, 1, or 0, so the EQ has a maximum score of 80 and a minimum of zero. In Study 1 we employed the EQ with n = 90 adults (65 males, 25 females) with Asperger Syndrome (AS) or high-functioning autism (HFA), who are reported clinically to have difficulties in empathy. The adults with AS/HFA scored significantly lower on the EQ than n = 90 (65 males, 25 females) age-matched controls. Of the adults with AS/HFA, 81% scored equal to or fewer than 30 points out of 80, compared with only 12% of controls. In Study 2 we carried out a study of n = 197 adults from a general population, to test for previously reported sex differences (female superiority) in empathy. This confirmed that women scored significantly higher than men. The EQ reveals both a sex difference in empathy in the general population and an empathy deficit in AS/HFA.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-28 0:04:16

Simon Baron-Cohen är en pajas, att han fått härja och ljuga i typ 30 år eller nått är ju skrämmande
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-28 0:06:58

@Pikachu
Vilka frågor bestod texten av? Var det exempelvis frågor som hur en NT anser att empatisera ska visas eller hur en NT känner och reagerar i olika situationer?
Som jag sagt otaliga gånger, om testet är utformat med NTs sätt att tänka är det inte konstigt om en aspergare fallerar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav stuck » 2015-06-28 0:21:51

empati är när man tittat på denne mans videoklipp där han framstår som en väletablerad man, sen berättar han i ett klipp att han blev våldtagen som barn och att det förstörde mycket för honom. Kunde inte låta bli att fälla en tår.

https://youtu.be/rQ-9Z8lnJ5w
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Wine » 2015-06-28 8:16:22

triggerhappyD skrev:Simon Baron-Cohen är en pajas, att han fått härja och ljuga i typ 30 år eller nått är ju skrämmande


Av vilken anledning anser du att han är en pajas och vad är det för lögner han har spridit menar du?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-28 14:52:25

Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar.
Naturligtvis är det så att AS är en funktionsnedsättning, naturligtvis är vi överrepresenterad gällande seriemördare, våldskriminella och andra otrevligheter. Att ha AS är ingen positiv sak, lika lite som att vara psykopat. Det finns naturligtvis gradskillnader mellan individer med AS, men som forskaren vid Uppsalas universitet säger så är det karakteristiska som binder samman oss empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-28 22:36:40

Någonting viktigt att tillägga är att det inte är diagnosen som definierar en, man rår helt enkelt inte för att man är autistisk. Det är ens handlingar som definierar en, du kan ha våldsfantasier men om du inte låter de gå ut över någon så är allt vunnet. Du kan vara hur bestialisk du vill, bara du inte låter det gå ut över andra. Alla bär på mer eller mindre smickrande impulser, det avgörande är att ta ansvar för dem.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-28 22:45:11

Wine skrev:
triggerhappyD skrev:Simon Baron-Cohen är en pajas, att han fått härja och ljuga i typ 30 år eller nått är ju skrämmande


Av vilken anledning anser du att han är en pajas och vad är det för lögner han har spridit menar du?


Jag anser att han är en pajas då han bidragit till flera autistiska generationers negativa syn på sig själva samtidigt som han tjänat stora summor pengar på det.

Hela hans teori bygger i stort sett på antaganden som sedan anammats som fakta i syfte att dra falska slutsatser.

Han är inte seriösare än Wakefield när han klämmer ur sig saker som att höga halter av testosteron i foster stadie skulle trigga autism.

Men som han själv säger i slutet av Autism: The Empathizing–Systemizing (E-S) Theory.
“One criticism of the E-S theory is that the evidence base for it is still quite limited.”
- Baron-Cohen

Lols han har självinsikt iaf...
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-28 22:46:18

Pikachu skrev:Någonting viktigt att tillägga är att det inte är diagnosen som definierar en, man rår helt enkelt inte för att man är autistisk. Det är ens handlingar som definierar en, du kan ha våldsfantasier men om du inte låter de gå ut över någon så är allt vunnet. Du kan vara hur bestialisk du vill, bara du inte låter det gå ut över andra. Alla bär på mer eller mindre smickrande impulser, det avgörande är att ta ansvar för dem.


Man tar inte ansvar över dom genom att skylla på Asperger, som inte har med saken o göra
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in