Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Zima33 » 2015-06-26 19:56:23

Har tagit benmärgsprov nyligen och började tänka på vilken smärta jag upplevt som värst/minst. Smärtupplevelser är ju högst personliga och beror ofta på vad man upplevt i smärtväg tidigare. Även längden på smärtan spelar in, en kortvarig, stor smärta kan upplevas som mindre hemsk än en långvarig, låg smärta.

Skulle vilja veta hur ni upplever olika smärtor. Nr 1 är den värsta ni upplevt och sen fallande nedåt.

Min lista:

1. Mensvärk (molande och skarp samtidigt, fick gå dubbelvikt)
2. Knivskarp ryggsmärta (benen vek sig av smärtan)
3. Migrän
4. Huvudvärk (långvarig, som gjorde det svårt att sova)
5. Smärta efter mindre tandoperation (visdomstand), som varade ca en vecka, kunde knappt äta
6. Benmärgsprov
7. Vrickad fot
8. Fotsmärta efter att ha ramlat av häst och smällt foten i marken

Minns inte fler nu, kanske får uppdatera min lista senare.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav tahlia » 2015-06-26 19:59:37

Hmm...

1. Diskbråck
2. Migrän
3. Barnafödande (utan bedövning)
4. Knä hoppar ur led
5. Brutna revben
6. Ryggskott

Utöver det är det värk jag är van vid, ledvärk, mensvärk, huvudvärk etc. De stör mig inte så mycket längre.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav stuck » 2015-06-26 20:09:53

1. Dra ut spik ur arm benet vid fullt medvetande.Satt neråt "utmed" armen. (spik som ska hålla brutet ben på plats, dras ut när det läkt klart.)

2. Bryta av nagel(helt)

3. Riktigt hemsk influensa, då det vart som värst.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-26 20:15:07

1. Benbrott.

Sen vete fan.

Fysisk smärta är överkomligt.
Benbrott, frakturer efter slag, tatuering etc...alltsammans överkomligt.

Till skillnad från den mentala smärtan.
Om vi snackar depression och sömnlöshet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-26 20:20:33

1. Forcerat barnafödande som orsakade rätt svår PTSD (ett misstag med hur man doserade värkstimulerande). Kunde inte be om smärtlindring heller eftersom det var för stark smärta för att kommunicera alls. Enda tankarna som dök upp var att det här var så smärtsamt att om man hade amputerat benet samtidigt så hade jag inte märkt det.

2. Överkörd av bil över båda knäna och en fotled så att ankelns ben syntes. Bilen körde sakta, jag hade fallit jämte den och låg och såg den komma. Mysig situation ...

3. Föll raklång utan att kunna ta emot, och träffade hörnet på första trappsteget i en stentrappa med okbenets kant mot tinningen. Slog sönder tinningen rejält, men som ett under bröts det inte och jag dog inte (kunde jag ju gjort). Har bara ett ärr där nu och hade märkliga känselsensationer omkring området i några år.

4. Föda barn på naturligt sätt utan värkstimulerande dropp och där det går som det ska. Ingen bedövning.

5. Hortonmigrän.

Kunde inte skriva ihop kortfattat eftersom 1-3 är lite udda händelser som kräver förklaring.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-26 20:22:30

Glömde lägga till "borra bort en hel framtand utan bedövning".

Och varför gör man det? Jo, för att man avslöjade att man äter SSRI och då kan man få lätt förhöjd puls av vanlig bedövning (ej farligt) och därför får man en annan bedövning och den fungerade inte på mig.

Det skulle hamna mellan 4 och 5. Efter en stund blev jag som bedövad och det kändes som det gjorde ont på ett sätt man betraktade. Märklig känsla.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-26 20:23:27

stuck skrev:1. Dra ut spik ur arm benet vid fullt medvetande.Satt neråt "utmed" armen. (spik som ska hålla brutet ben på plats, dras ut när det läkt klart.)

Men hu! Bedövar de inte?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav stuck » 2015-06-26 20:27:17

Bror Duktig skrev:
stuck skrev:1. Dra ut spik ur arm benet vid fullt medvetande.Satt neråt "utmed" armen. (spik som ska hålla brutet ben på plats, dras ut när det läkt klart.)

Men hu! Bedövar de inte?

Nej fick bara några värktabletter någon timme innan. Gick ganska fort men ändå kanske 10 sekunder outhärdlig smärta.

Din etta var nog några gånger värre :P
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav colaflaska » 2015-06-26 21:04:47

1. Hade skurit upp handleden på psyk. Vi gick till akuten och de skulle sy ihop det. Jag vet inte hur de lyckades, men de hällde sårsprit på såret innan jag hade fått bedövning. Såret var ca 4-5 cm brett och 2-3 djupt och det gjorde så jävla ont att jag bara skrek och skrek. Skötaren vars hand jag höll hade ont i handen i flera dagar efteråt. Tror att det blev värre av chocken jag befann mig i.

2. Snubblade i en trappa. Var full så jag sprang vidare och gick runt på stan i 2-3 timmar innan jag gick och la mig. Vaknade nästa och högra fotleden var dubbelt så tjock som den andra. Det gjorde så jävla ont att jag vände mig på sidan och spydde, stackars hotellstäderskan. Efter ett par timmar gjorde det inte speciellt ont längre så länge jag låg stilla jag tänkte att det nog inte var så farligt ändåa. Vi var i Thailand men jag spenderade större delen av den semestern på hotellet för jag kunde inte ta mig någonstans. Det gör fortfarande ont i fotleden om jag går längre än ett par km, 7 år senare. Men den var inte bruten.

3. När jag var nyopererad och skulle gå första gången efter operationen. Hade tagit bort en cysta samt ena äggledaren.

4. Kuk i röven utan någon lubrikation.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Huggorm » 2015-06-26 21:26:05

Papercut :-)004
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-26 21:35:09

stuck skrev:
Bror Duktig skrev:
stuck skrev:1. Dra ut spik ur arm benet vid fullt medvetande.Satt neråt "utmed" armen. (spik som ska hålla brutet ben på plats, dras ut när det läkt klart.)

Men hu! Bedövar de inte?

Nej fick bara några värktabletter någon timme innan. Gick ganska fort men ändå kanske 10 sekunder outhärdlig smärta.

Din etta var nog några gånger värre :P

Hu ändå!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Zima33 » 2015-06-26 21:40:16

Huggorm skrev:Papercut :-)004

jag förstår inte. :?:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Puzzle » 2015-06-26 21:43:48

Zima33 skrev:
Huggorm skrev:Papercut :-)004

jag förstår inte. :?:

Man skär sig på papper, tex. när man bläddrar i en bok eller nåt. :wink:

Bror Duktig skrev:1. Forcerat barnafödande som orsakade rätt svår PTSD (ett misstag med hur man doserade värkstimulerande). Kunde inte be om smärtlindring heller eftersom det var för stark smärta för att kommunicera alls. Enda tankarna som dök upp var att det här var så smärtsamt att om man hade amputerat benet samtidigt så hade jag inte märkt det.

2. Överkörd av bil över båda knäna och en fotled så att ankelns ben syntes. Bilen körde sakta, jag hade fallit jämte den och låg och såg den komma. Mysig situation ...

3. Föll raklång utan att kunna ta emot, och träffade hörnet på första trappsteget i en stentrappa med okbenets kant mot tinningen. Slog sönder tinningen rejält, men som ett under bröts det inte och jag dog inte (kunde jag ju gjort). Har bara ett ärr där nu och hade märkliga känselsensationer omkring området i några år.

4. Föda barn på naturligt sätt utan värkstimulerande dropp och där det går som det ska. Ingen bedövning.

5. Hortonmigrän.

Kunde inte skriva ihop kortfattat eftersom 1-3 är lite udda händelser som kräver förklaring.

Wow.. Yikes. :shock:

Fick ärligt talat gåshud av att läsa det där, tur att det har gått relativt bra ändå med tanke på hur illa det kunde ha slutat.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Zima33 » 2015-06-26 21:45:12

Puzzle skrev:
Zima33 skrev:
Huggorm skrev:Papercut :-)004

jag förstår inte. :?:

Man skär sig på papper, tex. när man bläddrar i en bok eller nåt. :wink:

Aha!!
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-26 22:40:31

Puzzle skrev:
Zima33 skrev:
Huggorm skrev:Papercut :-)004

jag förstår inte. :?:

Man skär sig på papper, tex. när man bläddrar i en bok eller nåt. :wink:

Bror Duktig skrev:1. Forcerat barnafödande som orsakade rätt svår PTSD (ett misstag med hur man doserade värkstimulerande). Kunde inte be om smärtlindring heller eftersom det var för stark smärta för att kommunicera alls. Enda tankarna som dök upp var att det här var så smärtsamt att om man hade amputerat benet samtidigt så hade jag inte märkt det.

2. Överkörd av bil över båda knäna och en fotled så att ankelns ben syntes. Bilen körde sakta, jag hade fallit jämte den och låg och såg den komma. Mysig situation ...

3. Föll raklång utan att kunna ta emot, och träffade hörnet på första trappsteget i en stentrappa med okbenets kant mot tinningen. Slog sönder tinningen rejält, men som ett under bröts det inte och jag dog inte (kunde jag ju gjort). Har bara ett ärr där nu och hade märkliga känselsensationer omkring området i några år.

4. Föda barn på naturligt sätt utan värkstimulerande dropp och där det går som det ska. Ingen bedövning.

5. Hortonmigrän.

Kunde inte skriva ihop kortfattat eftersom 1-3 är lite udda händelser som kräver förklaring.

Wow.. Yikes. :shock:

Fick ärligt talat gåshud av att läsa det där, tur att det har gått relativt bra ändå med tanke på hur illa det kunde ha slutat.

Ja när jag tänker på fallet och bilgrejen så tänker jag att jag hade väldigt mycket tur, även om det inte kändes så just då. Fick åka ambulans 50 m efter jag blev överkörd haha. Hände nära sjukhuset.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav geocache » 2015-06-26 23:38:40

1: Ryggskott (tre gånger, allt annat än skönt)
2: Trästicka, 1 centimeter lång, under nageln
3: Häftklammer, 1 centimeter lång, i handflatan

Några fler kommer jag inte på nu.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Huggorm » 2015-06-27 0:03:49

Jag hamrade mig på tummen en gång också så det blev en timmerlus :-)004
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Tardis89 » 2015-06-27 0:06:50

1. Mensvärk! När jag har det som mest (som lyckligtvis inte är så ofta numera) så kan jag inte ens stå, och skulle jag stå skulle jag svimma (vilket jag gjort ett x antal gånger pga smärtan) osv! Har spytt en gång också för att det gjorde så ont!
2. Slå tån i nån kant eller så! Alltså det gör ont ;O


Jag har inte än iaf, skadat mig på det viset :P Okej, jag bröt armen när jag var typ 1 år men det minns jag ju inte :P
Så ja, jag får väl va gla eller nått ;) haha!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav geocache » 2015-06-27 0:13:39

Huggorm skrev:Jag hamrade mig på tummen en gång också så det blev en timmerlus :-)004


Vad är en "timmerlus" för något?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Huggorm » 2015-06-27 0:16:22

geocache skrev:
Huggorm skrev:Jag hamrade mig på tummen en gång också så det blev en timmerlus :-)004


Vad är en "timmerlus" för något?
En liten blodfylld blåsa som man ofta får när man slår sig eller nyper sig, särskilt på fingrarna där skinnet är segt
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav snuggelhund » 2015-06-28 2:04:39

1, Vad jag misstänker var ett gallstensanfall (fick aldrig det bekräftat) som höll på non stop 13 mardrömslika timmar.

Efter att ha hetsätit mängder av ölkorv får jag kl 3 på natten fruktansvärda smärtor i magtrakten som även strålar ut till bröstet och ryggen.

Inga värktabletter hjälper.

Efter sju timmar av plåga kontaktar jag sjukvården eftersom jag känner att jag bara inte står ut längre, måste få läkartid, måste få smärtlindring.

Kvinnan jag pratar med får för sig att jag bara har maginfluensa eftersom jag nämner att förutom smärtan har jag kräkts.
Så någon tid får jag inte utan hon rekommenderar att jag ska lägga något varmt på magen.
Har haft maginfluensa flera gånger tidigare men aldrig upplevt en liknande smärta vilket jag säger till henne, men hon står fast vid att det måste vara maginfluensa det handlar om och att jag inte bör komma in.

Först klockan 15 på eftermiddagen början smärtan så sakteliga släppa för att vara helt försvunnen klockan 16.

Har aldrig genomlidit något liknande tidigare och hoppas aldrig att göra det igen. Vilken pärs.

Det är i samspråk med andra jag har förstått att det med all sannolikhet var ett gallstensanfall jag fick.
Och efter det är jag försiktig med hur jag äter.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-28 9:15:17

Snuggelhund: lyssna inte på "utkastarna" som vill sålla bort. Åk till akuten om du har så ont. Det som hände dig, är det som händer när det kan gå snett. Som när cancer inte upptäcks för att man skickar hem personen (eller avfärdar per telefon) och råder att äta alvedon. Eller när mitt revbensbrott inte skulle undersökas för man behandlar inte revbensbrott om inte revbenet skadar lungsäcken (det var ju det som hände, även om det gick bra till slut - jag gav mig inte utan kände att något inte stämde alls).

Jag har bättre erfarenhet av att kontakta 1177 (sjukvårdsupplysningen). De har hittills aldrig sagt "ta en alvedon" om man inte beskriver uppenbara influensasymptom typ. Fast det finns säkert idioter där också. De har i alla fall inte bundits av VC-budgeten och har inte som informellt krav att sålla bort, utan att lotsa rätt. De har inget att förlora på att lotsa till ena eller andra stället eller så (vad jag förstår).

Så ring dessa i stället för till VC om man behöver råd.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Sheyen » 2015-06-28 10:59:39

1. Mensvärk (det kan verkligen göra horigt ont!)
2. Apelsinjuice
3. Kejsarsnitt
4. Svinkoppor
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Lista över dina smärtupplevelser (fysisk smärta)

Inläggav Sheyen » 2015-06-28 11:02:42

Tardis89 skrev:Okej, jag bröt armen när jag var typ 1 år men det minns jag ju inte :P
Så ja, jag får väl va gla eller nått ;) haha!

Hur fan bröt du armen vid 1 års ålder?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in