Järnvärden?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Järnvärden?

Inläggav Fröken Fräken » 2015-06-25 17:43:48

Jag tog blodprover och fick veta att mitt värde för ”järn-depåerna” är lite lågt. När jag hade pratat klart med läkaren dök det upp frågor som jag ville ha svar på. Jag hittade inga svar på dem genom att googla, så jag tänkte att kanske någon här vet. Det finns ju några här som är väldigt intresserade av näringslära och sådant.

Läkaren sa att det finns två värden, ett som är själva järnvärdet i blodet, och där var jag ok, hade 14 och det ska ligga mellan 10 och 34(?). Och sedan ett för järndepåerna, där hade jag 9 och man skulle ha minst 10. Då undrar jag ju vad det andra gränsvärdet är, ska man ha mellan 10 och 12 t ex eller mellan 10 och 100? Det gör ju lite skillnad för hur man ska tolka min 9:a.

När jag googlade så nämndes även HB-värde. Finns det alltså 3 värden som har med järn att göra?

Ursäkta om jag har uttryckt mig oklart eller använt felaktiga termer, jag har ju som sagt inte riktigt förstått hur allt hänger ihop, men är tacksam om någon kan förklara!

Sedan har jag en mer allmän fundering vad gäller blodprover som har att göra med näringsbrist: vilken tidsperiod avspeglar de? Kan de förändras beroende på om man ätit dåligt/bra den senaste veckan/dagen innan? Eller reflekterar de snarare de senaste månaderna? (Antagligen beror det väl på vilket ämne man mäter, men i alla fall…)
Exempel: Kan en vegetarian ha järnbrist, men få bra järnvärden om den käkar blodpudding dagen innan testet?

PS. Jag är inte orolig - i så fall borde jag ju kontakta läkaren igen - utan bara intresserad.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Järnvärden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 19:37:26

Ferritin brukar mäta depåerna. Labreferenserna är ofta från 10 till 180 eller så (lite olika på olika lab eftersom värdena speglar vad som folk analyserats har, inte vad som är friskt).

Men värden för en person med bra depåer är 70-120 eller så. De flesta rekommenderar att man ligger över 70. Min läkare känner till skillnaderna på labreferenser (vad folk som testats har) och optimala värden. Har man symptom, så ska man ligga på friska, optimala värden, inte svinlågt.

Tyvärr går läkarna ofta efter labreferenserna trots att det varnas för att arbeta så (om man läser litteratur från läkarhögskolan). Min läkare arbetar INTE så, och skriver ut järntillskott eller ger järndropp om man inte har 70 i ferritin.

Hur blodet ändras av vad man äter är lite olika. Ex B-vitaminer ska man inte äta alls på flera veckor om man ska ta prov på B-vitaminerna direkt i blod. Om man tar indirekta prov som homocystein, så spelar det ingen roll. Järn i blod, det som du låg normalt på, är ett värde som fluktuerar men det påverkas inte så mycket av om man ätit tillskott. I alla fall märker jag ingen som helst skillnad.

Jag tror inte att en vegetarian får bra värden av att äta blod dagen innan. En risk för att det möjligtvis påverkar järn direkt i blod (tror inte, men kan inte lova). Depåerna ändras dock inte alls så snabbt.

Det finns många fler värden för järn i blodet än din läkares 2. Man kan mäta en rad andra saker och sätta ihop järnmättnad m.m. och så finns det vanliga hb som visar om man har anemi (som KAN bero på järnbrist, det är vanligt, men det KAN även bero på annat).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Järnvärden?

Inläggav Fretshi » 2015-06-25 19:49:05

Järn är viktigt och kan vara en faktor till att man blir trött och hängig.
Järnvärdet hsr jag inte riktigt koll på vad det är, men det andra värdet du beskriver, järndepåerna, borde vara det som kallas ferritin. Jag hade för lågt ferritinvärde när jag gett blod som hade svårt att repa sig, varför jag idag inte är blodgivare. Tror att din 9 som ligger strax under någon sorts gräns inte är alltför illa, men du bör nog försöka få upp det värdet lite då du ligger under gränsen.
Vet inte vad övre gränsen för ferritin ligger på, men som sagt om du är under den gränsen är det nog bra att försöka komma över den i alla fall, då det trots allt är en gräns, samt att om värdet sjunker ännu mer kanske det börjar bli värre och du upplever mer symtom på järnbrist.
HB värde är nog det värde man mäter sin järnstatus mest i, tror den bör ligga runt 120. Tror hb-värde och järnvärde kan vara samma värde dock så vet jag inte riktigt hur de mätt i just ditt fall, men då läkaren sa det var ett bra värde så inga problem där.

Angående blodprover så tror jag man måste ha ätit dåligt några månader innan testet görs då det tar tid innan brist uppstår då kroppen försöker spara så gott det går. Sen tror jag nog att om man äter blodpudding dagen innan ett blodprov så kan nog ens värden gå upp lite då blodpudding är väldigt järnrikt livsmedel, dock om man har uppenbar brist så tar det nog längre tid att få tillbaka bra järnvärden en efter bara en dag med blodpudding.

Att vegetarianer kan ha järnbrist tror jag är rätt vanligt då vegetarisk mat innehåller järn som är svårare för kroppen att ta upp än om man äter kött. Är själv vegetarian och tror det kan ha varit en av orsakerna till att mina ferritinvärden hade svårt att repa sig när jag gav blod. Håller själv på att lära mig hur man ska äta när man är vegetarian då man kan behöva tänka på lkte mer än om man är allätare. Vet att linser, bönor, fullkornsprodukter, messmör är järnrika vegetariska alternativ, samt man kan komplettera en måltid med en c-vitaminrik frukt för att lättare ta upp järnet i maten.

Hoppas det inte vart allt för svårt att förstå.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Järnvärden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 19:54:34

Fretshi, den nedre gränsen för ferritin, är ofta labreferensen, och är INTE en nedre gräns för normala eller friska värden. Att så många ligger så lågt att gränsen är så låg, visar att många har dåliga järnvärden.

70-120 är det bästa om man har några symptom som kan relateras till dåligt med järn. Minst 70 sägs också behövas om man tappat hår p.g.a. lågt järn.

Min läkare ger järndropp om en person har under 40 i ferritin. Han pratar också om att referenserna från labben inte visar vad man bör ha, utan vad folk i allmänhet har.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Järnvärden?

Inläggav Fröken Fräken » 2015-06-25 21:14:48

Tack för de snabba svaren!

Jag har fått någon slags järntabletter utskrivna, som jag var tveksam till att ta eftersom jag
1. inte vill bli förstoppad
2. inte tyckte att värdet verkade så lågt
3. har något ej logiskt begrundat motstånd mot att ta nya mediciner samt mot att pröva nya saker överhuvudtaget.

Men efter att ha läst vad du skriver, Bror Duktig, så tror jag att jag testar att ta dem. Får jag problem med magen kan jag ju sluta.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Järnvärden?

Inläggav Zima33 » 2015-06-25 21:33:41

Blir du dålig i magen av järntabletter så kan du prova Blutsaft i stället.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Järnvärden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 22:08:26

Drick eller ät något surt till, typ juice eller bär. Det gjorde jag, och jag som har problem emd förstoppning, fick inge förvärrade problem alls.

Tillägg, det sura har effekten att omvandla icke hemjärn till hemjärn, och därmed ökar upptaget och minskar förstoppandet/magproblemen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2015-06-25 22:16:09, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Järnvärden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 22:12:41

Fröken Fräken skrev:Tack för de snabba svaren!

Jag har fått någon slags järntabletter utskrivna, som jag var tveksam till att ta eftersom jag
1. inte vill bli förstoppad
...


Det är inte alls säkert att du blir förstoppad eller drabbas av trög mage, det kan likaväl bli tvärtom, en del blir lösare i magen när de tar järntabletter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Järnvärden?

Inläggav Fröken Fräken » 2015-06-26 22:48:38

Tack alla tre för tipsen! :-)
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in