Detaljfråga om en social situation (övningskörning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Detaljfråga om en social situation (övningskörning)

Inläggav Fröken Fräken » 2015-06-25 14:12:08

Jag övningskör på trafikskola och har en lärare som jag uppskattar väldigt mycket, bland annat därför att hon inte småpratar utan håller sig till att prata om bilkörningen. Men det rekommenderas att gå till mer än en lärare, så idag var jag hos en annan. Han körde det normala kallpratet: Vad jobbar jag med? Vad har jag för planer för semestern? osv.

Jag har kört bil ganska länge nu, så jag lyckades svara på hans frågor samtidigt som jag körde, utan att typ krocka eller något. Jag tog det - att köra bil och prata samtidigt, alltså – som en utmaning. Jag svarade konkret med fakta på hans frågor.

Det jag undrar är om detta räcker för att uppfylla de sociala konventionerna och inte verka udda. I en annan situation hade jag ju frågat tillbaka: Vad jobbar du själv med och vad ska du göra på semestern? Det känns det inte naturligt att göra här (jag vet ju också redan vad han jobbar med).

Alltså: är det normalt NT-beteende att svara konkret på vad han frågar, dvs. säga mitt yrke samt att jag inte har några planer för semestern? Eller behöver jag brodera ut mina svar, samt fråga honom något tillbaka, och vad passar då att fråga?

Mvh,
Fröken Fräken
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Detaljfråga om en social situation (övningskörning)

Inläggav Moggy » 2015-06-25 14:19:44

Fröken Fräken skrev:
Alltså: är det normalt NT-beteende att svara konkret på vad han frågar, dvs. säga mitt yrke samt att jag inte har några planer för semestern? Eller behöver jag brodera ut mina svar, samt fråga honom något tillbaka, och vad passar då att fråga?




Du behöver inte prata nåt mer än du har lust med och körlärarna kan inte förvänta sig det. Att han frågar är nog mest för att lära känna dig lite grann för att underlätta körlektionerna. Det är helt ok att säga till att man inte vill prata så mycket om annat än att köra bil. Du köper en tjänst och det är upp till dom att känna av hur mycket småprat du som kund vill ha.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Detaljfråga om en social situation (övningskörning)

Inläggav Alien » 2015-06-25 14:19:55

Vete 17 om jag klarat av det. Jag skulle nog sagt "när jag kör bil föredrar jag att koncentrera mig på det". Kanske skulle det kunna tolkas som att man inte var säker i sin bilkörning? Men min man (som haft körkort i många år) fräser ofta till mig när jag säger något spontant i bilen för att jag stör hans koncentration. Så jag har lärt mig att hålla tyst utom på långa raksträckor utan korsningar, rondeller, mycket trafik.

Men varför måste du "spela NT" i denna situation, bilskolläraren träffar du väl aldrig igen sen när du väl fått ditt körkort?

Annars så brukar man väl fråga "vad gör du själv på semestern"? Svarar då vederbörande "jag ska åka till landet X", så kan man prata om att man själv varit i landet X el fråga om han varit där förut el inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Detaljfråga om en social situation (övningskörning)

Inläggav Fröken Fräken » 2015-06-25 17:17:50

Jag behöver inte spela NT, men jag kanske vill! Det skadar ju inte att öva upp förmågan, sedan behöver man ju inte använda den om det kräver för mycket energi. I vilket fall vill jag gärna ha koll på hur jag uppfattas, vilket beteende som kan passera som NT eller ej och också vilka svårigheter som hänger ihop med min AS och vilka som inte gör det eller där jag kanske inte har mer problem än vem som helst.

Jag tror dock att detta småprat som jag presterade är ungefär allt jag klarar samtidigt som jag kör. Om jag skulle försöka tänka ut frågor till honom och uppfatta vad han svarade och kanske dras in i ett längre samtal så skulle jag inte kunna koncentrera mig på trafiken samtidigt.
Alien skrev:Kanske skulle det kunna tolkas som att man inte var säker i sin bilkörning?
Jag funderade lite på det, tänk om den man kör upp för försöker småprata, kan man säga till då att man inte vill det, eller tolkar hen det då som osäkerhet? Egentligen borde det ju uppfattas som positivt att man vet sina begränsningar och tar ansvar för att hålla sig inom dem.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in