HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav kullan » 2015-06-20 16:23:09

sugrövmanövern skrev:HSP är med andra ord ett flumbegrepp för att samla ett gäng symptom som består av sensoriska och emotionella överkänsligheter.


HSP gör att man får alla intryck förstärkta.

För mig kan skillnaden mellan ljus och mörker göra ont i ögonen. Typ man sitter i ett ganska mörkt rum och sen tänder någon lampan.

Jag hör ljud som vissa inte lägger märke till. Kan vara ljud från ventilationen eller kompressorn i kylen. Vissa ljud gör ont i öronen. Jag kan tom få ont i magen av vissa ljud.

Vissa lukter blir förstärkta. Jag kan känna brandlukt långt innan någon annan märker det.

Konstrasten mellan varmt och kallt är extremt smärtsam. Tex från kallt till varmt vatten.

Det har inte så mycket med att man bölar när någon är elak utan det har med de olika sinnena och intryck man får via dom. Vissa smaker kan få mig att spy för att de är så vidriga. Sen kan jag falla för en smak som andra tycker är vidriga.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav kiddie » 2015-06-22 1:46:32

Kan man vara väldigt extrovert i ordets verkliga betydelse och även HSP?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-22 2:01:45

Känner igen allt det där, kullan. Jag kan tex inte ha en klockradio i sovrummet för jag hör surret från elektroniken och störs av ljuset. Klarar inte att ha dagsljus i huset. Just nu har jag tejpat upp tidningspapper på vardagsrumsfönstren då jag inte har några gardiner.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav Maggi » 2015-06-22 18:41:16

Får inte heller ihop det! ...Är det någon som vet om det finns något forum för HSP?
Vet att det finns en förening men har inte sett nåt forum.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav kullan » 2015-06-22 18:45:10

Det finns Terapisnack.com.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav annorlunda » 2015-06-22 18:55:24

Men just den typen av känslighet som har med ljud och ljus att göra trodde jag faktiskt var en del av min asperger. Däremot att jag är känslig på andra sätt och inte alls klarar av att se nyheterna utan att må dåligt väldigt länge trodde jag kunde bero på HSP.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav Ananas » 2015-06-22 18:59:47

Jag ser på HSP som problem med starka intryck som också en person med AS kan ha, men att för att ha AS behöver man ha stora problem med socialt samspel osv. vilket en person med HSP inte alltid har.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav supernova » 2015-06-23 19:50:11

Ja det tror jag med. Att det är lite light och det tror jag kan fylla en funktion för många. Man funkar ganska bra ändå utan stöd hemma och på jobbet. Livet knagglar på ändå trots sin överkänslighet. Man vill inte ha autism...
Det finns kvar en stor rädsla för olika diagnoser inom NPF i samhället.
För 10 år sedan fick alla barn I Afrika som hade aids och autism sitta utanför skolorna på en bänk och de fick ingen mat som de andra barnen i skolan för de var pestsmittade. Nu har de barn med aids fått lämna bänken och komma in och gå i skolan men de med autism sitter ff kvar.... Sorgligt!

Det tog mig många många år att gilla läget med min autism. Jag hade hur många andra långa teorier som helst på varför jag var som jag var men sen tillslut bröt jag ihop och jag hade inget mer att komma med.
Ja lite tankar bara.
Undrar varför just autism är så väldigt skamligt att ha?
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-23 21:43:48

supernova skrev:Undrar varför just autism är så väldigt skamligt att ha?

Man ger inte de signaler som indikerar att man ingår i flocken av apor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav kiddie » 2015-06-24 2:05:25

Tror jag med. Att det handlar om flockbeteende. Avviker man i grunden för själva flockbeteendet, värre än så kan det ju inte bli egentligen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Inläggav Zirre » 2015-06-24 9:11:39

Tänk på "sagan om den fula ankungen". Det fanns en plats för hen också trots att hen skiljde sig ur mängden.
http://goodnightsaga.com/sv/ankungen
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in