Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilket är i allmänhet bäst att säga till en deprimerad medmänniska?

Ryck upp dig
6
5%
Det finns de som har det värre
3
3%
Tråkigt att du inte är glad
4
3%
Du behöver ut och träffa folk
1
1%
Sök hjälp
11
9%
Kan jag hjälpa dig på något sätt?
37
31%
Vi går iväg till akuten på en gång
2
2%
Jag har också haft depressioner
8
7%
Är det någon risk att du tar livet av dig?
11
9%
Det går över - det jävliga är att man inte tror det
14
12%
Problemet är inte att du inte ser någon mening nu utan att du tror att du måste se en mening
6
5%
Tro inte din hjärna så länge den inte orkar
4
3%
Något annat än ovanstående - beskriv nedan
5
4%
Absolut inget av ovanstående
7
6%
 
Antal röster : 119

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav ajemen » 2015-06-21 15:00:48

Meppe skrev:
ajemen skrev:"Ta livet av dig nu innan du blir för dum för att göra det."


... Läst in ett "inte" i rubriken eller bara korkad?


Haha ja, ett inte bör ju finnas med. Du är inte korkad.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Meppe » 2015-06-21 15:05:21

ajemen skrev:
Meppe skrev:
ajemen skrev:"Ta livet av dig nu innan du blir för dum för att göra det."


... Läst in ett "inte" i rubriken eller bara korkad?


Haha ja, ett inte bör ju finnas med. Du är inte korkad.


Syfta på dig. Rubrik = trådtitel.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Meppe » 2015-06-21 15:06:28

Mats skrev:
Meppe skrev:Avsikten kan vara en annan, jag är beredd att tro på att folk kan uttrycka sig klumpigt. Det är det jakande svaret som jag har problem med.

På vilket sätt kan "Ryck upp dig" inte innebära "Du har dig själv att skylla"?


Än så länge har ingen lyckats tala om det för mig, men jag har något emot att ge upp utan att ha försökt få någon att komma med en vettig förklaring.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2015-06-21 15:12:39

Meppe skrev:
Mats skrev:
Meppe skrev:Avsikten kan vara en annan, jag är beredd att tro på att folk kan uttrycka sig klumpigt. Det är det jakande svaret som jag har problem med.

På vilket sätt kan "Ryck upp dig" inte innebära "Du har dig själv att skylla"?


Än så länge har ingen lyckats tala om det för mig, men jag har något emot att ge upp utan att ha försökt få någon att komma med en vettig förklaring.

Det ska du ha cred för!
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav ajemen » 2015-06-21 15:18:56

Meppe skrev:
ajemen skrev:
Meppe skrev:
... Läst in ett "inte" i rubriken eller bara korkad?


Haha ja, ett inte bör ju finnas med. Du är inte korkad.


Syfta på dig. Rubrik = trådtitel.


Jaha, ok. Nej jag läste inte in ett "inte" i trådtiteln, men däremot glömde jag självklart ett "inte" i min post.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2015-06-21 15:44:19

ajemen skrev:däremot glömde jag självklart ett "inte" i min post.
Så du tänkte alltså skriva:
"Ta inte livet av dig nu innan du blir för dum för att göra det."
Vad betyder det?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Meppe » 2015-06-21 15:50:08

nescio skrev:
ajemen skrev:däremot glömde jag självklart ett "inte" i min post.
Så du tänkte alltså skriva:
"Ta inte livet av dig nu innan du blir för dum för att göra det."
Vad betyder det?


Undrar jag också.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav ajemen » 2015-06-21 16:10:26

nescio skrev:
ajemen skrev:däremot glömde jag självklart ett "inte" i min post.
Så du tänkte alltså skriva:
"Ta inte livet av dig nu innan du blir för dum för att göra det."
Vad betyder det?

Nej, negationen bör ju självklart placeras på det lämpligaste (mest meningsfulla) stället. I det här fallet direkt efter "att".
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Meppe » 2015-06-21 16:11:56

ajemen skrev:
nescio skrev:
ajemen skrev:däremot glömde jag självklart ett "inte" i min post.
Så du tänkte alltså skriva:
"Ta inte livet av dig nu innan du blir för dum för att göra det."
Vad betyder det?

Nej, negationen bör ju självklart placeras på det lämpligaste (mest meningsfulla) stället. I det här fallet direkt efter "att".


Okej. Korkad alltså.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-06-21 16:30:52

Mats skrev:Min reaktion på det är: Jag vet att det finns fall där depression har blivit bättre, men min depression beror min livssituation och den KAN INTE bli bättre så länge min livssituation ser ut som den gör. Och jag saknar förmåga att förändra min livssituation på egen hand.


Då har du ju "alltid" haft depression och den vuxit samman med dig. Då gäller som sagt inte det, utan det är mer för dem som drabbats av en klar depressionsepisod.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav ajemen » 2015-06-21 16:33:40

Meppe skrev:
ajemen skrev:
nescio skrev:Så du tänkte alltså skriva:
"Ta inte livet av dig nu innan du blir för dum för att göra det."
Vad betyder det?

Nej, negationen bör ju självklart placeras på det lämpligaste (mest meningsfulla) stället. I det här fallet direkt efter "att".


Okej. Korkad alltså.

Tillräckligt korkad för att inte begå självmord.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-21 17:34:05

Jag tycker att svaret "så jobbigt" som jag fick nyligen, var bättre än all annan skit man får höra - äntligen liksom, bara lyssnar och säger "så jobbigt", och funderar och verkar vilja arbeta fram någon lösning ihop med mig, inget, "du måste...", "du borde", "nu gör vi så här...", eller som en psykolog sade: "nä, nu skärper du dig, du VET att ... bla bla bla...".

Det mesta kan bli fel, och BLIR fel när folk har noll insikt i vad som passar när. Jag har ont om vänner, så om ngn sade, "nä, nu gör vi något kul för dig" och tog med mig på något sådant, så hade det känts bra, om det inte var en engångsgrej och sedan adjöss. Att vara ensam är ju en del som trycker till mig.

En annan har sagt saker som kändes bra, men de innehöll löften, löften som inte hölls. Då mådde jag ännu sämre, för tomma löften och svek är ju inget att hurra för. Jag hatar egenskapen "vill gott - lovar - kan aldrig fullfölja". Sådana personer flyr jag. Själv lovar jag inte saker jag inte vet att jag kan hålla.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2015-06-21 18:20:55

Mats skrev:Jag vill börja med att säga att det verkar finnas någon slags förhoppning om att det skulle finnas något man kan säga som botar eller lindrar en depression.

Problemet är: Ska man vara tyst då? Är inte det det allra värsta?

Mats skrev:De absolut sämsta från listan tycker jag är:
1 - "Det går över - det jävliga är att man inte tror det"
Min reaktion på det är: "Du ha fel! Sådär 1500 människor i Sverige tar livet av sig varje år. Det är i snitt fyra om dagen. Uppenbart gick inte deras depression över."


Då får man väl säga "Det går över - om du inte tar livet av dig." Ännu dummare.
Det är nästan som att säga att "Man kan bli sjuk". Nej, det är ett falskt påstående, för om man tar livet av sig med en gång så hinner man inte bli sjuk...

Men det kanske är bättre att påpeka att det inte går över (om man tar livet av sig)?

Man ska inte stirra sig blind på den irriterande men ofrånkomliga början: "Det går över" utan begrunda slutet av meningen: Det jävliga är att man inte tror det. Eller säg helt enkelt att "Det jävliga är att man tror att det aldrig ska gå över." Det brukar stämma in på deprimerade, dig också tydligen.

Mats skrev:"Du har andra förutsättningar än jag. Eftersom du har det jag saknar och som orsakar min depression är det inte konstigt att du kunde bli frisk. Jag kan det inte."


Jag förstår inte hur det går ihop med

Mats skrev:"WOW! Du förstår varför jag mår dåligt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2015-06-21 18:51:24

kiddie skrev:Att försöka tala om att det kan (inte att det KOMMER att) bli bättre är viktigt.

Men då har vi ett annat problem. Det KAN gå över - det kanske aldrig går över alltså?! Nej, jag understryker hellre att det KOMMER att gå över.

kiddie skrev:Även om man inte kan ta in det som deprimerad så kan det fastna en bit av hopp.

Absolut! Det handlar om ett halmstrå, inte en räddningsbåt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-06-21 20:32:41

Bror Duktig skrev:Zima33, om man berättar om självmordstankar inom psykiatrin, så kan det tolkas som "inte så allvarligt, för då hade han/hon inte berättat".

Det är ett stort problem.


Jomen så tänker ju jag också. Om jag verkligen, verkligen ville och hade bestämt mig för att ta mitt liv så skulle jag ju inte avslöja det för någon.

Men det är sant att det är ett problem. Psyk ska hjälpa, om en människa har konkreta su-tankar så ska de ju göra vad de kan för att hjälpa personen. Fast det funkar säkert olika på olika mottagningar, beror ju mycket på personalens inställning. Tyvärr.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2015-06-21 21:46:06

gadas skrev:
Mats skrev:Jag vill börja med att säga att det verkar finnas någon slags förhoppning om att det skulle finnas något man kan säga som botar eller lindrar en depression.

Problemet är: Ska man vara tyst då? Är inte det det allra värsta?

Om du läser mitt inlägg en gång till ser du att jag ger ett alternativ som jag tycker är bättre än att vara tyst. Men jag tycker det är bättre att vara tyst än att säga att det går över.

gadas skrev:
Mats skrev:De absolut sämsta från listan tycker jag är:
1 - "Det går över - det jävliga är att man inte tror det"
Min reaktion på det är: "Du ha fel! Sådär 1500 människor i Sverige tar livet av sig varje år. Det är i snitt fyra om dagen. Uppenbart gick inte deras depression över."


Då får man väl säga "Det går över - om du inte tar livet av dig." Ännu dummare.
Det är nästan som att säga att "Man kan bli sjuk". Nej, det är ett falskt påstående, för om man tar livet av sig med en gång så hinner man inte bli sjuk...

Men det kanske är bättre att påpeka att det inte går över (om man tar livet av sig)?

Man ska inte stirra sig blind på den irriterande men ofrånkomliga början: "Det går över" utan begrunda slutet av meningen: Det jävliga är att man inte tror det. Eller säg helt enkelt att "Det jävliga är att man tror att det aldrig ska gå över." Det brukar stämma in på deprimerade, dig också tydligen.

Du väljer att inte förstå. Ingenting jag har kraft att lägga mer energi på. Du frågade vad jag tycker man bör säga till deprimerade. Jag som är deprimerad svarade. Du gillade inte svaret. Trist kan jag tycka men ingenting jag kan göra något åt.

gadas skrev:
Mats skrev:"Du har andra förutsättningar än jag. Eftersom du har det jag saknar och som orsakar min depression är det inte konstigt att du kunde bli frisk. Jag kan det inte."


Jag förstår inte hur det går ihop med

Mats skrev:"WOW! Du förstår varför jag mår dåligt.

De två citaten är ryckta ur olika sammanhang. Det är ingenting som ska gå ihop.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2015-06-21 23:03:58

kiddie skrev:Då har du ju "alltid" haft depression och den vuxit samman med dig.

Menar du "har vuxit samman med mig" = "har blivit kronisk" = "kommer aldrig att gå över"?

I så fall är det ett exempel på depression som varken går över eller behöver leda till självmord.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2015-06-22 0:26:00

Det är inte jag som är deprimerad utan situationen som är deprimerande. Så få den att rycka upp sig så kan vi tala om saken.. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-06-22 1:32:32

gadas skrev:Men då har vi ett annat problem. Det KAN gå över - det kanske aldrig går över alltså?! Nej, jag understryker hellre att det KOMMER att gå över.


Men det behöver inte innebära att det går över av sig själv. För vissa går det faktiskt över utan att man direkt gör ngt, vissa behöver bara tiden. Men för andra behövs mera massiva insatser.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-06-22 1:33:32

Mats skrev:I så fall är det ett exempel på depression som varken går över eller behöver leda till självmord.


Det finns självklart människor som går i väldigt många år utan att må bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2015-06-22 8:46:10

kiddie skrev:
Mats skrev:I så fall är det ett exempel på depression som varken går över eller behöver leda till självmord.


Det finns självklart människor som går i väldigt många år utan att må bra.

Då är det väl inte långsökt att anta att flera av dem (oss) hinner dö av andra orsaker innan depressionen går över?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav atoms » 2015-06-22 15:22:28

gadas skrev:Alla mina egna depressioner till trots så står jag rådvill när någon annan behöver hjälp.

Avsikten med denna omröstning är inte att avgöra vad som är rätt utan att få tips så att man alls vågar säga något och inte säger det sämsta tänkbara - vi tar med det också, för fullständighetens skull och för stämningens skull...

Det är faktiskt en oerhört viktig fråga, eftersom så många deprimerade går utan effektiv hjälp.


Vilken situation avses i frågeställningen?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav Meppe » 2015-06-22 19:22:00

Uppdatering av mitt svar:

Oberoende om man håller med om vad någon säger kan "såhär är det"-kommentarer lätt uppfattas som att man inte vill höra mera och få den andra personen att lägga locket på, vilket inte hjälper.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Vad säger man till en deprimerad? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-06-22 21:25:39

Mats skrev:Då är det väl inte långsökt att anta att flera av dem (oss) hinner dö av andra orsaker innan depressionen går över?


Jag har aldrig sagt att dina problem inte finns. Däremot har någon mått OK och hamnat i en depressionsperiod är det en annan sak tror jag, iaf av det jag sett av människor runt om mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in