Känner mig som ett mellanting/könlös

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav kiddie » 2015-01-10 22:37:10

I nya DSM finns inte GID. Det anses inte en sjukdom längre att vara trans. Den nya diagnosen är könsdysfori, dvs en stark olycklighet över att vara född i "fel" kropp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Neurofunk » 2015-01-10 23:33:52

rdos skrev:
KNSNNTR skrev:Jag är transsexuell (mtf), och transsexualism är faktiskt mer vanligt hos aspergare än vad man kan tro, så nog tycks det lättare råda könlöshetsuppfattningar, könsdysforier och transsexualism bland oss.


Kan man få en referens på det? Stämmer inte med mina undersökningar.

KNSNNTR skrev:Vi är dock inte överrepresenterade, men verkligen ingen pytteprocent heller. Personligen tror jag det handlar om att man gör det man tycker är kul än att göra något för att det i första hand är självklart till följd av ens biologiska kön. Jag är t.ex väldigt androgyn av mig, och har verkligen ingen könsuppfattning alls när jag tänker på sysslor, är något kul så gör jag det. Neurotypiska tycks ha jättesvårt med det tänket och reflekterar snabbt över vad andra ska tycka och stämpla en som, mig veterligen är aspergare ointresserade av sånt och lägger energi på sånt som är värt ens energi, som en till synes "bögig" hobby t.ex. Jag själv är ganska okvinnlig och har inga stereotypa tjejintressen (med undantag för kosmetika), annars är mina intressen sånt som lite äldre män tycks roa sig med. Könslöshetsuppfattning är i övrigt något positivt enligt mig, mallar är till för korkade identitetssökande NT:are.


Att inte ha stereotypa NT-baserade könstypiska drag är vanligt bland neurodiversa, men det betyder inte att man är transsexuell. Det är viktigt att hålla isär dessa saker.


Det stämmer enligt mina uppgifter som är hämtade ur enheten för könsidentitetsutredningar i Stockholm. Har du en bättre källa en den så be my guest...

Absolut är det viktigr att särskilja, vilket jag försökte förklara men inte fick med på grund av stress. Tack för inflikandet!
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Tooticki » 2015-01-11 12:06:38

Kimmelie skrev:Jag har svårt nog att identifiera mig som människa... Att dessutom försöka identifiera mig som en viss undertyp av människa blir för mycket. Som att kämpa för att identifiera sig som en bil, och dessutom behöva bestämma sig för om man är en Opel eller VW... :-)063


Precis så känner jag också! Det finns fler grupper att placera sig i än ett kön. Just för att man ska kunna bevisa att man är en människa?
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Letters » 2015-01-11 16:06:22

Jag känner verkligen igen mig.

För ett par år sedan gjorde jag väl mer ansträngningar för att se ut som en man, eftersom att det var vad jag under den perioden kände mig som. Idag känner jag mig som neither.

Jag tycker mycket om min kvinnliga kropp och har inga problem med hur jag ser ut, men jag beter mig inte enligt andra eller mig själv som en typisk kvinna eller man.

En nära väninna till mig har dock problem med att bli inplacerad i facket kvinna. Hon menar att vi är kvinnifierade, samt manifierade.
Letters
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-01-04
Ort: Linköping

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav bardamu » 2015-01-11 16:30:58

har nog med alienation att göra, både att om man känner sig som könlös eller inte som människa.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-13 17:56:34

-Nä.

Man rakt igenom. Inga konstigheter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Mortalis » 2015-01-13 18:18:02

Känner mig som kvinna rakt igenom. Inga konstigheter.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Kotten » 2015-01-15 14:13:44

Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum.
Kotten
 
Inlägg: 821
Anslöt: 2010-11-22

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Kahlokatt » 2015-01-15 14:31:49

Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum.
Jag är ett barn, en page och ett djärvt beslut,
jag är en skrattande strimma av en scharlakanssol...
Jag är ett nät för alla glupska fiskar,
jag är en skål för alla kvinnors ära,
jag är ett steg mot slumpen och fördärvet,
jag är ett språng i friheten och självet...
Jag är blodets viskning i mannens öra,
jag är en själens frossa, köttets längtan och förvägran,
jag är en ingångsskylt till nya paradis.
Jag är en flamma, sökande och käck,
jag är ett vatten, djupt men dristigt upp till knäna,
jag är eld och vatten i ärligt sammanhang på fria villkor...

- Edith Södergran.
Edith, min Edith. :-)154
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-15 14:40:20

-Edith Södergran minsann! Bra smak.

Hon och Ekelöf var för övrigt bekanta...liksom Elmer Diktonius var bekant med båda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav manne » 2015-01-15 16:48:06

kiddie skrev:I nya DSM finns inte GID. Det anses inte en sjukdom längre att vara trans. Den nya diagnosen är könsdysfori, dvs en stark olycklighet över att vara född i "fel" kropp.


https://www.youtube.com/watch?v=N9KsP1zsQoc
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Ithiliom » 2015-01-15 17:42:51

Mycket intressant fråga och tanke plus en del intressanta svar..:)

Själv är jag född till man, men har inte brytt mig mycket om det...visst, tyvärr jag är endast attraherad av kvinnor, men det har jag lärt mig leva med.

Frågan som ställs får mig att tänka på att många människor som oroas av att deras fysiska utsida inte är tillräcklig (på alldeles för många olika sätt). Jag har aldrig brytt mig vilka intressen eller annat som man förväntas ha bara för att jag råkar vara född med en viss könsdel, då jag aldrig har förknippat min lilla könsdel med något av mina intressen och aktiviteter (ok, toalettbesök är väl relaterad).
Annars tycker jag nog att vara född till man bara har varit i vägen och oerhört störande. När man ska göra något eller prata med människor som jag upplever är kvinnor blir min hjärna efterbliven...jag måste verkligen koncentrera mig på vad jag vill istället för vad min instinkt vill... om det fanns en möjlighet och att det då vore socialt accepterat i samhället, skulle jag kapa allt ihop så att mina tankar är mina och slippa all ångest.

Jag är den jag är oavsett vad, och blir den jag blir oavsett vad.
Jag vet att andra människor har andra upplevelser om sig själva än vad jag har om mig själv, men jag tänker inte låtsas att jag ens i närheten kan förstå hur det känns..:o
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Chessa » 2015-05-12 21:36:22

KNSNNTR skrev:Det stämmer enligt mina uppgifter som är hämtade ur enheten för könsidentitetsutredningar i Stockholm. Har du en bättre källa en den så be my guest...

Absolut är det viktigr att särskilja, vilket jag försökte förklara men inte fick med på grund av stress. Tack för inflikandet!


Det finns faktiskt en del forskning på det här, som talar för att autister är starkt överrepresenterade bland transpersoner. Inte alls svårt att hitta, en behöver bara googla autism + transgender. Jag skrev lite om det här, där jag även försöker ge några förklaringar till varför det är så:
https://anarkoautism.wordpress.com/2015/04/28/om-sambanden-mellan-autism-och-avvikande-konsidentiteter/
Chessa
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2013-10-26

Re: Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav tahlia » 2015-05-12 22:54:29

Jag har aldrig känt mig ett dugg kvinnlig i traditionell betydelse - ointresserad av smink, skor, kläder, hår, mode, matlagning, recept etc etc. Däremot har jag alltid känt mig som en tjej och senare även kvinna. Att jag sällan eller aldrig kommer överens med kvinnor eller att jag sällan delar deras intressen har inte haft någon inverkan på att jag identifierar mig som kvinna. Jag känner mig hemma i min kropp, den har kvinnliga delar ergo jag identifierar mig som kvinna.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav Neurofunk » 2015-06-02 0:32:54

Chessa skrev:
KNSNNTR skrev:Det stämmer enligt mina uppgifter som är hämtade ur enheten för könsidentitetsutredningar i Stockholm. Har du en bättre källa en den så be my guest...

Absolut är det viktigr att särskilja, vilket jag försökte förklara men inte fick med på grund av stress. Tack för inflikandet!


Det finns faktiskt en del forskning på det här, som talar för att autister är starkt överrepresenterade bland transpersoner. Inte alls svårt att hitta, en behöver bara googla autism + transgender. Jag skrev lite om det här, där jag även försöker ge några förklaringar till varför det är så:
https://anarkoautism.wordpress.com/2015/04/28/om-sambanden-mellan-autism-och-avvikande-konsidentiteter/

Intressant! Men av självklara skäl i mitt fall kändes en googling överflödigt. Och oavsett vad som stämmer så är det ändå en betydande och anmärkningsvärt procent, i mitt tycke.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav marryjo86 » 2015-06-16 12:25:48

HEJ!

Jag är ny här! Det var denna tråd som lockade hit mig. Känns helt sjukt! Så det finns fler som jag... känns helt sjukt skönt! Äntligen hemma någonstans..

Är ett svårt ämne att ta upp med "vanligt folk".
Säger man att man inte står ut att umgås med tjejer så känns det som att dom tycker att man tycker att man är märkvärdig eller liknande.

Killar behöver man inte vara rädd att förklara de för. När killar frågar varför jag inte har tjejkompisar så brukar jag fråga skulle du tycka att det var kul att bli instängd med ett rum fullt med tanter/Tjejer och bara prata tjejgrejer, det där förväntas av dig att du skall tycka att det är jätte intressant och följa med i samtalen?
-Nej usch säger dom då.

Önska att man kunde vända på allt och fråga tjejer samma sak (om dom vill sitta och prata teknik med killar)
Men det går inte att vända på det. Då tar dom det som att man ser ner på dom och ser sig för mer än andra...

Hur får man dom att förstå???

Någon som har något hum???


(Jag menar inte att alla tjejer/killat tänker lika men ni förstår säkert hur jag menar, fråga annars)
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Re: Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav matgar » 2015-06-16 15:53:04

Hur ska man definiera att det känns som man är en man?

Det finns många beteenden som jag betraktat i andra män/pojkar som jag totalt saknar förståelse för. Tex att spela macho. Att springa runt i "gäng" och pusha varandra att göra dumheter. Typ reta flickor.

Men jag inte heller har haft något intresse för typiskt tjejiga saker som smink, shopping etc.

Nä ge mig teknik, action rullar och våldsamma datorspel.
Och så porr förstås.

Jag är också endast attraherad av det kvinnliga könet.

Men får erkänna att det hänt att jag funderat/fantiserat om hur det vore att vara lesbisk. Eller "tänk om jag är en lesbisk pojkflicka fast i en manskropp".
Men i slutändan så kan jag inte påstå att jag har någon ångest över min kropp eller haft nått problem med faktumet att jag har en penis.
Så vad kan man dra för slutsats? Att jag är en normalt störd människa och att funderingar runt könsidentitet är vanligare en man kan tro?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav marryjo86 » 2015-06-16 18:47:55

matgar skrev:Att jag är en normalt störd människa och att funderingar runt könsidentitet är vanligare en man kan tro?


NEj det tror jag inte.. När man är som vi så får man ju dom frågorna från folk man känner så inte konstigt om man själv undrar över sig själv ibland med..
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Re: Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav matgar » 2015-06-16 19:11:35

Martyjo86: med "normalt störd" menar jag att vi alla är olika och har våra egenheter. Så "normal" är alltså en självmotsägelse när vi pratar om individer.
Möjligen kan vi använda oss av genomsnittlig?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav marryjo86 » 2015-06-16 19:50:02

matgar skrev:genomsnittlig


HAHA.. kanske det.. Men då är nog Normalt störd bättre ändå
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav jesusiscool » 2015-06-20 12:50:51

jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-21 10:19:43

marryjo86 skrev:
matgar skrev:genomsnittlig


HAHA.. kanske det.. Men då är nog Normalt störd bättre ändå

Nej.

Uttrycket "normalstörd" kommer från Glada Hudik-teaterns ledare och används i snällhetssyfte, von oben.

Så det tycker jag inte vi ska ta till oss.

Snuttifiering är ett jävla skit.

Möjligen hör det hemma i dialogande med utvecklingsstörda och småbarn, men kom inte till mig med sånt tugg bara för att jag är aspie.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav marryjo86 » 2015-06-21 11:01:16

KrigarSjäl skrev:Så det tycker jag inte vi ska ta till oss.

Va inte meningen att vara oförskämd.

Jag tänkte mest på synonym ord som avvikelse.. (Tänkte nog egentligen på ordet annorlunda.. ) För mig har ordet störd menats med annorlunda bland mina kompisar.. exempelvis om man säger något roligt så skrattar dom och säger du är störd.. (Med ett leende på läpparna) För mig har det ordet varit positivt..

jag vet att det egentligen inte i grunden är det, och att många ser det som ett mycket laddat ord i detta sammanhang. och det var inte min mening att missbruka det på de sätt jag gjorde..

Vi har alla våra erfarenheter av allt i livet. och ords betydelse och mening ändras från folk och generation trotts ursprung. För mig är det ett postpositivt ord, och jag älskar det.. när man tar det med en nypa salt och lite ironi.

Givetvis förstår jag din mening, ock ber än en gång om ursäkt över att jag förmedlade de på ett sätt så att du tog illa vid dig.
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Känner mig som ett mellanting/könlös

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-21 11:10:28

Äh, du behöver inte be om ursäkt och jag tog inte illa vid mig.

Det är mer att jag förklarar varför jag inte gillar ordet "normalstörd".
Man måste se sammanhangen och veta var ord kommer ifrån.


En del tycks gilla snuttifiering.
T.ex Trollmor.

Men jag gör det alltså inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in