Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-10 22:26:22

triggerhappyD skrev:Så, hur känns empati? Empati känns väldigt nobelt och väldigt familiärt, det känns väldigt överväldigande, på ett skrämmande vis, men även på ett underbart vis. Det känns som om att komma hem till ett tillstånd som man alltid har känt till och som man alltid har funnits i, men som man har gjort allt i sin makt för att blockera ute. Det känns som ett motta ett väldigt varmt välkommnande, det känns som att bli galen.
Det känns som att förflytta sig i ett levande fält av energier.
Vad som är läskigt och vad som är svårt med denna typ av medvetande är att det enda sättet att fullt anamma och vara öppen inför det är att tillåta sitt personliga jag, sin tånagel att bli totalt översköljd av detta medvetande. Samt att förstå att då den här typen av medvetande kommer till allt runtomkring en så kommer det också genom en själv. Så det är egentligen ingen separation mellan jaget och omgivningen, det är simpelt bara flödet av medvetande. Man lever inte längre i en värld av objekt utan i en sjö av medvetande, och man är den sjön.

Det är lätt att glömma bort det levande universum vi befinner oss i utanför våran egon, vi lever i en tid med bra internet uppkoppling, men också i en tid av total frånkoppling, total isolation från våran omgivning, men det ordnar sig, det måste ordna sig, det kan bara ordna sig, för vad som reser sig ur den kollektiva ego kristall vi är inlåsta i när den spricker, kommer vara ett individuellt jag, som inte är frånkopplad från sin omgivning, utan som är en levande och glädjefull del av den.
*Suck* vad poetiskt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav CarolusRex » 2015-06-10 22:27:13

KrigarSjäl skrev:Men nu är det så att man måste säga ifrån mot folk här i livet.
Annars ger man dom signalen "här är en snäll typ som dessutom skiljer sig från mängden och är utanför, honom kan jag driva med riskfritt".
Story of my life.
Alltså har jag sedan låg ålder utverkat strategier.


Igenkänning till tusen.

Det är värre med strategierna dock. Jag har av någon anledning blivit vekare med åren. Jag låter allt för många elakheter passera.

KrigarSjäl skrev:Men det är inte heller bra.
Om man uppfattas som alltför oberoende och självsäker uppfattas det som ett hot.
När jag gick på folkhögskola var jag vuxen och pga min uppväxt omöjlig att rå på på det där mobbing-gruppsykologi-viset.
Jag sa vad jag tyckte öppet och gav blanka fan i grupper och kotterier.
En del kunde inte tåla det utan försökte starta nån slags gruppsykologisk mobbingkampanj som skulle gå ut på att, bakom min rygg eller i gruppens beskydd, låta påskina att jag var rasist.


Känner igen det där. Sådär var det för mig i högstadiet, ensam men stark. Det gillades inte. Utsattes också för mobbingkampanjer av olika slag, även en där de försökte etablera mig som rasist efter att jag kom till skolan en dag i snagg. Ryktet dog ut väldigt fort dock.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-10 23:04:43

Pikachu skrev: *Suck* vad poetiskt.


lol :) känner redan en varm hatkärlek till dig Pikachu :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-10 23:18:14

triggerhappyD skrev:
Pikachu skrev: *Suck* vad poetiskt.


lol :) känner redan en varm hatkärlek till dig Pikachu :)
Jag gillar din stil, du e frän :-)Hug.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-10 23:24:55

Frimodig skrev: Du påstår. Empati handlar inte om att förstå hur andra tänker.

Skulle du kunna ge en utförlig förklaring till det?

Ibland blir jag förundrad här.

Jag menar tjejen påstår att empati INTE handlar om att förstå hur andra tänker.

Hur förhåller man sig? Utan fler varningar.


Vilken tjej syftar du till? hänger inte riktigt med, jag är inte tjej iaf om det var det du menade. Ifall det var nått slags skämt härstammat ur 50-talets syn på kvinnor så, haha. lite kul kanske, men inte direkt.

Jag trodde att jag precis gav en förklaring, men får väl försöka förtydliga ytterligare då och hoppas du inte känner dig tvungen att få en till varning. Isf kan du skriva vad du vill till mig privat så lovar jag att inte rapportera det.

Det handlar om att släppa taget om dom vanor och beroenden, om dom mönster som vi har andvändt för att definiera oss själva och som vi har andvändt för att skydda samt skölda oss själva från detta bredare och högre medvetande som annars skulle skölja över oss fullkomligt. Så det är alltså inte en fråga om inlärning.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-10 23:32:52

bardamu skrev:triggerhappyD,

Jo empati är något man lär sig. När man leker med ett spädbarn och barnet härmar en så lär sig barnet de första grunderna till empati.

Sök på mirror neurons om du vill läsa vetenskapen om hur empati utvecklas.


Jag är väl medveten om vad vetenskapen säger, men nu skrev jag "Som jag ser det".

Om vi alltid ska begränsa oss till vad vetenskapen säger så blir det väldigt partiskt.

Jag är inte här av den anledningen, min anledning är att inte köpslå med varje sanning så som jag ser den för nån slags ihålig vinst. Mitt uppsåt är att ta kål på dom lögner som förhindrar oss som autister att ha en trevligare upplevelse av livet.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Zima33 » 2015-06-10 23:49:48

tahlia skrev:
Myrkr skrev:Förstår inte riktigt vad du menar, hur skulle ett sådant test se ut?

De finns redan och de kategoriseras under "theory of mind". Samtliga utformade med att det är ToM att kunna lista ut hur en NT känner och agerar samt varför.

Jag tycker jag kan förstå varför personer gör som de gör även fast de inte förklarat varför de gör som de gör.
När jag var yngre hade jag nog inte den förmågan men i vuxen ålder har jag förstått att var och en agerar utifrån sina egna erfarenheter.
Antagligen har jag alltid varit känslig för folks känslor och så vidare, så jag tog för givet att alla andra känner av mig och vad jag vill och tänker. Sen när de betedde sig på ett sätt som inte stämde överens med vad jag väntade mig så blev jag förvirrad eller rädd.

Finns det nåt sånt där test på nätet? jag skulle vilja göra ett. :D
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Wine » 2015-06-11 13:41:35

LILITH_ skrev:...
När det gäller empati eller frånvaro av den är det också logiskt att tänka att vi med ASD oftare än normalfungerande befinner oss på ytterligheterna av en tänkt skala. Att vi antingen har "för mycket" eller "för lite" empati. Och jag tror inte för ett ögonblick att den övervägande delen av oss skulle ha empatibrist. Tvärtom gissar jag att det procentuellt sett finns något fler med hög empatisk förmåga om man jämför med normalbefolkningen.
Se exempelvis på partitillhörigheten på forumet (ovanligt många vänsterpartister jämfört med riksgenomsnittet) och Myers-Briggs test, också med ovanligt många INTJ på forumet.
En tillfällighet? I don't think so.


Tycker du att det finns ett samband mellan hög empatisk förmåga och att man sympatiserar med vänsterpartiet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav nescio » 2015-06-11 16:45:23

Wine skrev:
LILITH_ skrev:... Tvärtom gissar jag att det procentuellt sett finns något fler med hög empatisk förmåga om man jämför med normalbefolkningen.
Se exempelvis på partitillhörigheten på forumet (ovanligt många vänsterpartister jämfört med riksgenomsnittet) ...
Tycker du att det finns ett samband mellan hög empatisk förmåga och att man sympatiserar med vänsterpartiet?
Vänsterpartister = röda khmererna som vill döda alla som inte passar in deras utopi. Låter inte så empatiskt tycker jag.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-11 17:24:52

Höger eller vänster säger väl inte så mycket om empati så länge vi håller oss ifrån extremvarianten av båda sidor (och nej, vänsterpartiet är inte extremister). Det handlar väl mer om att ha olika tankar om just vad som är bra för landet och folket.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-11 18:30:48

triggerhappyD skrev:
Frimodig skrev: Du påstår. Empati handlar inte om att förstå hur andra tänker.

Skulle du kunna ge en utförlig förklaring till det?

Ibland blir jag förundrad här.

Jag menar tjejen påstår att empati INTE handlar om att förstå hur andra tänker.

Hur förhåller man sig? Utan fler varningar.


Vilken tjej syftar du till? hänger inte riktigt med, jag är inte tjej iaf om det var det du menade. Ifall det var nått slags skämt härstammat ur 50-talets syn på kvinnor så, haha. lite kul kanske, men inte direkt.

Jag trodde att jag precis gav en förklaring, men får väl försöka förtydliga ytterligare då och hoppas du inte känner dig tvungen att få en till varning. Isf kan du skriva vad du vill till mig privat så lovar jag att inte rapportera det.

Det handlar om att släppa taget om dom vanor och beroenden, om dom mönster som vi har andvändt för att definiera oss själva och som vi har andvändt för att skydda samt skölda oss själva från detta bredare och högre medvetande som annars skulle skölja över oss fullkomligt. Så det är alltså inte en fråga om inlärning.


Tack för förklaringen, det var snällt.

"släppa taget om dom vanor och beroenden"

Vad har det med empati, inkännande, att göra?

I ett avseende kräver empati att man måste vara beredd att förändra sina förutfattade meningar. För att uppnå inkännande måste man vara beredd att se nya saker, och liksom erkänna nya saker.

Sen finns det inget "högre medvetande".
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-11 18:42:31

tahlia skrev:Höger eller vänster säger väl inte så mycket om empati så länge vi håller oss ifrån extremvarianten av båda sidor (och nej, vänsterpartiet är inte extremister). Det handlar väl mer om att ha olika tankar om just vad som är bra för landet och folket.


Men är inte empati en väldigt individuell grej? I politik omvandlas empati, i bästa fall, till förslag till allmänna förbättringar för människor i knepiga situationer. Barnbidrag, garanterad sjukvård, sånt. Det är inte empati.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-11 23:14:11

Frimodig skrev:
Tack för förklaringen, det var snällt.

"släppa taget om dom vanor och beroenden"

Vad har det med empati, inkännande, att göra?

I ett avseende kräver empati att man måste vara beredd att förändra sina förutfattade meningar. För att uppnå inkännande måste man vara beredd att se nya saker, och liksom erkänna nya saker.

Sen finns det inget "högre medvetande".


Problemet är att vi inte kan kognisera stora delar av vad vi uppfattar, så därför så uppfattar vi det inte heller.
Som tur är, så är någots existens inte relaterat till hur vida du kan uppfatta och kognisera det eller inte.

Min poäng är att empati är något som vi har i oss redan som foster, det finns naturligt i våran essense, det finns i det nukleära hjärta av smält guld som är det levande själens centrum av existens, det finns i den mänskliga organismen.
Vad som sker vid födsel och när navelsträngen klipps är något väldigt traumatiskt, och ju känsligare man är, desto "värre" blir traumat.
Trauma leder till upplösning, upplösning är när en del av en individs psyke drar sig tillbaks från en outhärdlig situation, då den är omöjlig att undvika fysiskt.
Det är alltså en slags nedstängning av våran empatiska förmåga, för att vi inte ska drunkna
i sensoriska intryck och känslor från våran omgivning

Vad som sedan sker är att denna nedstängning förstärks av dom mönster och beteenden, dom kluster av tankar och av känslor, dom tankeformer som vi bygger upp i oss sen tidig barndom.
Men dessa mönster är skapade av det kreativa sinnet hos ett barn, och som ett resultat av det så kommer dessa mönster, trots att dom verkar vara förvrängningar och faktiskt är förvrängningar, att orsaka förvrängningar, dom kommer hindra oss från att uppfatta och integrera med våran omgivning och dom vi relaterar till på ett rent vis.
Dom är som ett filter för medvetandet och blockerar direkt upplevelse av verkligheten.
Men dessa mönster är invävda i våran essense, då dom är essensens sätt att handskas med ett obegripligt flöde av information, sensation, upplevelse och spänning.

Och genom åren så bygger vi upp lager på lager av dessa mönster, dessa kluster av tankar.
Detta skal runt om oss, denna emotionella rustning, som är runt kroppen, men också runt psyket. Tankar och känslor som vi skulle klassa som negativa, i den mening att dom förhindrar medvetandet från att expandera, dom förhindrar våran väsentliga varelse från att uttryckas och dom förhindrar oss från att uppleva empati.

Så den som påstår att autister skulle vara mindre empatisk lagda vet egentligen inte vad den pratar om.
Ju mer empatiskt lagd man är, desto svårare kan det bli att återanknyta till den.
Det betyder dock inte att den inte finns.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-12 1:59:24

Alltså, jag beklagar men jag köper hellre empatistörd än högre medvetanden och andligt prat.
(Fast håller främst fast vid det jag skrivit i tråden)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-12 2:17:30

tahlia skrev:Alltså, jag beklagar men jag köper hellre empatistörd än högre medvetanden och andligt prat.
(Fast håller främst fast vid det jag skrivit i tråden)


Antar det var riktat till mig, och du köper givetvis vad du vill, inte för att jag försökte
sälja något heller för den delen.

Dessutom vet jag inte riktigt vad du menar med andligt prat, men det komiska med ord är ju
att dom kanske oftare fungerar som en sköld mot det man försöker beskriva, snarare än som ett fönster in till det.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-12 10:51:16

För mig ter sig dina inlägg i stil med något en präst skulle häva ur sig. Att prata om en själ är, för mig, andligt prat.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav antonius » 2015-06-12 11:04:15

Utan empati hade människan förmodligen dött ut som art för länge sedan... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-12 14:08:07

antonius skrev:Utan empati hade människan förmodligen dött ut som art för länge sedan... :-)063


Jo, troligen. Lasse Bergs senaste bok handlar tydligen om det.

20-30 pers i Kalahari. De överlevde i en extremt fientlig omgivning i flera 100 000 år.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-12 14:13:36

Sen tänker jag mig att en kärna i autismspektrum-joxet just är bristande empati.

Det finns klara nackdelar med att ha bristande empati. Du befinner dig i sociala situationer, och du hänger inte riktigt med. Du styr inte vilken bild av dig själv som du skapar. Du blir ett jävla offer.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Moggy » 2015-06-12 14:24:26

Frimodig skrev:20-30 pers i Kalahari. De överlevde i en extremt fientlig omgivning i flera 100 000 år.



Det var olika personer hela tiden. Dom dog och det föddes nya hela tiden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-12 15:23:53

Moggy skrev:
Frimodig skrev:20-30 pers i Kalahari. De överlevde i en extremt fientlig omgivning i flera 100 000 år.



Det var olika personer hela tiden. Dom dog och det föddes nya hela tiden.


Absolut. Men som tusentals grupper så överlevde de. Trots omgivningen. Sen spred de sig över resten av världen. Och rätt sent kom de till Norden.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-12 15:59:20

tahlia skrev:För mig ter sig dina inlägg i stil med något en präst skulle häva ur sig. Att prata om en själ är, för mig, andligt prat.


Ok, det var tråkigt att höra. Är varken präst eller religiös.
Möjligen något andlig då kanske om det är synonymt med att inte känna att hjärnan är ens centrum av existens.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-06-12 16:33:48

Frimodig skrev:Alltså, för egen del har jag klara brister i min empati. Jag ser det utifrån ett nyttoperspektiv för mig. Inte medvetet, men undermedvetet. Jag väljer att vara snäll för jag tjänar på det. Till i år har jag skickat en del pengar till Barnfonden för att stödja individuella barn i Benin och Uganda. Amnesty, unhcr och sånt. Nu skickar jag bara till barnbarn.

Jag är klart dålig på det här inkännande. Jag vill ha rationella argument varför jag skall stödja någonting.


Du har nog en del i empatibegreppet och tror att det är hela empatin. Men så är det inte. Nu vet jag ju att det inte är ett nyttoperspektiv som driver dig, du är lika aspig som mig och hjälper folk utan att begära något tillbaka. För mig är det en slags tanke på rättvisa som ligger bakom, någon typ av moral. Det handlar inte om att tjäna mig själv eller följa en känsla.

Den delen av empatin som jag tror du eventuellt saknar är den som jag också har lite dåligt med. Hur mycket snabb instinkt har du för andras känslor? Om någon gråter, blir du alldeles gråtig inombords utan att fatta varför? Har någon ont så känns det i din kropp med?

Är svaret nej så saknar du en del av empatin som går ut på att vi av instinkt speglar en känsla i oss själva och det går så fort att vi inte kan analysera den. Det är ofta en väldigt stark känsla. En sann känsla för dem som upplever den.

Känns det som vi talar om en värld du inte lever i? Isåfall är du som jag. Det tog tid innan jag fattade att de flesta går omkring och KÄNNER hela tiden.

Den typen av empati, har man väldigt mycket av den så kan man lätt tänka fel eftersom den är direkt och saknar analys. Både aspergare och NT kan hamna i den fällan. Det är en primitiv känsla som behöver uppbackning av tanke och analys.

Du har säkert rätt bra analys. Men om du är som jag tar du in information om andra, hur de funkar, deras mående, på annan väg än att bara suga i dig den som en instinkt. För mig är orden väldigt viktiga. Att någon berättar för mig att den mår dåligt och varför, påverkar mig mer än tårar.

Om man delar in empati i 3 delar så skulle dessa kunna vara instinkt, analys och handling. Jag har mest 2 av dessa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-12 18:35:20

kiddie skrev:
Frimodig skrev:Alltså, för egen del har jag klara brister i min empati. Jag ser det utifrån ett nyttoperspektiv för mig. Inte medvetet, men undermedvetet. Jag väljer att vara snäll för jag tjänar på det. Till i år har jag skickat en del pengar till Barnfonden för att stödja individuella barn i Benin och Uganda. Amnesty, unhcr och sånt. Nu skickar jag bara till barnbarn.

Jag är klart dålig på det här inkännande. Jag vill ha rationella argument varför jag skall stödja någonting.


Du har nog en del i empatibegreppet och tror att det är hela empatin. Men så är det inte. Nu vet jag ju att det inte är ett nyttoperspektiv som driver dig, du är lika aspig som mig och hjälper folk utan att begära något tillbaka. För mig är det en slags tanke på rättvisa som ligger bakom, någon typ av moral. Det handlar inte om att tjäna mig själv eller följa en känsla.

Den delen av empatin som jag tror du eventuellt saknar är den som jag också har lite dåligt med. Hur mycket snabb instinkt har du för andras känslor? Om någon gråter, blir du alldeles gråtig inombords utan att fatta varför? Har någon ont så känns det i din kropp med?

Är svaret nej så saknar du en del av empatin som går ut på att vi av instinkt speglar en känsla i oss själva och det går så fort att vi inte kan analysera den. Det är ofta en väldigt stark känsla. En sann känsla för dem som upplever den.

Känns det som vi talar om en värld du inte lever i? Isåfall är du som jag. Det tog tid innan jag fattade att de flesta går omkring och KÄNNER hela tiden.

Den typen av empati, har man väldigt mycket av den så kan man lätt tänka fel eftersom den är direkt och saknar analys. Både aspergare och NT kan hamna i den fällan. Det är en primitiv känsla som behöver uppbackning av tanke och analys.

Du har säkert rätt bra analys. Men om du är som jag tar du in information om andra, hur de funkar, deras mående, på annan väg än att bara suga i dig den som en instinkt. För mig är orden väldigt viktiga. Att någon berättar för mig att den mår dåligt och varför, påverkar mig mer än tårar.

Om man delar in empati i 3 delar så skulle dessa kunna vara instinkt, analys och handling. Jag har mest 2 av dessa.


Tack, du gav mig en massa nya perspektiv. Verkligen tack. Folk brukar inte fatta sånt här.

Jag blir liksom kall inför folk som det objektivt är synd om. Jag startar med att omedelbart fundera över vad man kan göra för dem. Jag gråter aldrig. Jag vet inte hur det är att gråta. Möjligen grät jag lite när jag var 7 år och blev sparkad kraftigt på benet. Jag grät för det gjorde ont. I vuxen ålder har jag aldrig gråtit. Inte ens när jag vandrade runt i Auschwitz, jag blev bara rasande. Det var 68 när jag var 24 och exfrun 23. Jag grät inte när pappa och mamma dog, jag hängde liksom inte med.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in