Citering

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Citering

Inläggav Liebert » 2015-06-10 23:26:03

Vi har förtydligat reglerna angående framför allt extern citering.

Forumreglerna:
Var noga med att citera korrekt och ange vad/vem som citeras. Citerar du en tidningsartikel, tänk då på att endast citera en del av den, inte hela artikeln. Om du citerar från nätet, ange länken.

Detta innebär alltså att inlägg som innehåller ett långt citat och kanske bara någon rad egen kommentar kan komma att sorteras bort som off-topic. Inte bara för att respektera upphovsrätten utan också för att citat som regel blir betydligt intressantare i en medlemskontext än isolerat för sig självt.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Citering

Inläggav colaflaska » 2015-06-11 0:44:46

Gäller det moderatorers inlägg också eller går Alien fri?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Citering

Inläggav Liebert » 2015-06-11 22:17:05

colaflaska skrev:Gäller det moderatorers inlägg också eller går Alien fri?

Du gör dig skyldig till presupposition vilket är ett argumentationsfel. Jag väljer att ignorera frågan. Om du har seriösa frågor kan du ställa dem på ett seriöst sätt så ska jag ge dig ett seriöst svar.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Citering

Inläggav colaflaska » 2015-06-11 22:24:01

Liebert skrev:
colaflaska skrev:Gäller det moderatorers inlägg också eller går Alien fri?

Du gör dig skyldig till presupposition vilket är ett argumentationsfel. Jag väljer att ignorera frågan. Om du har seriösa frågor kan du ställa dem på ett seriöst sätt så ska jag ge dig ett seriöst svar.

Det tolkar jag som ett nej. Och hur kan jag göra ett argumentationsfel när jag inte ens argumenterar?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Citering

Inläggav Pikachu » 2015-06-11 23:34:56

colaflaska skrev:Och hur kan jag göra ett argumentationsfel när jag inte ens argumenterar?
Det har nog lite att göra med att många med AS som det verkar gärna tävlar om saker som egentligen inte innehåller ett tävlingsmoment. Det förutsätts att när man undrar (helt enkelt) över saker så vill man "vinna" eller "skriva folk på näsan", varpå den naturliga försvarsställningen är nära till hands.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Citering

Inläggav Pikachu » 2015-06-12 0:01:48

Fan, jag börjar bli bra på den här hobbypsykologin :wink: .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Citering

Inläggav Moggy » 2015-06-12 0:05:48

Bra regel!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Citering

Inläggav Sjuckert » 2016-01-10 17:18:16

Admin:

Jag vill klargöra en sak vad gäller att citera sina tidigare inlägg. Det är inte förbjudet att posta samma sak mer än en gång, men man bör göra det med måtta och inte alltför ofta, eftersom det kan uppfattas som tjatigt eller som spammande. Om man vill hänvisa till något som skrivits tidigare är det bättre att bara länka till inlägget, så man bör göra det i första hand. Citerar eller postar man samma inlägg flera gånger kan det bedömas som spam och flyttas till off topic-tråden.

Bedömningen av vad som är "alltför ofta" görs av moderatorerna. Som vanligt ser vi till sammanhanget, hur framträdande inlägget är och huruvida det är off topic eller ej.

Observera att det här inte är en formell regel, utan riktlinjer och rekommendationer för läsvänlighetens skull.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Citering

Inläggav Wine » 2016-01-11 0:00:20

Vill nu igen fråga moderatorerna om hur väl det efterlevs, som det formuleras i startinlägget om reglerna angående framför allt extern citering, att inlägg som innehåller ett långt citat och kanske bara någon rad egen kommentar kan komma att sorteras bort som off-topic, har sett senast idag ett inlägg där en medlem bara postat ett stycke citerad text och länk till detta men inte ett enda ord formulerat av medlemmen själv:

post1361288.html#p1361288
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Citering

Inläggav slackern » 2016-01-11 0:14:52

Wine skrev:Vill nu igen fråga moderatorerna om hur väl det efterlevs, som det formuleras i startinlägget om reglerna angående framför allt extern citering, att inlägg som innehåller ett långt citat och kanske bara någon rad egen kommentar kan komma att sorteras bort som off-topic, har sett senast idag ett inlägg där en medlem bara postat ett stycke citerad text och länk till detta men inte ett enda ord formulerat av medlemmen själv:

post1361288.html#p1361288


Enklaste är nog att du anmäler inlägget om det stör dig så pass mycket. Dessutom får du nog ge dig till tåls och inte vara så otålig.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Citering

Inläggav Wine » 2016-01-11 0:21:36

slackern skrev:
Wine skrev:Vill nu igen fråga moderatorerna om hur väl det efterlevs, som det formuleras i startinlägget om reglerna angående framför allt extern citering, att inlägg som innehåller ett långt citat och kanske bara någon rad egen kommentar kan komma att sorteras bort som off-topic, har sett senast idag ett inlägg där en medlem bara postat ett stycke citerad text och länk till detta men inte ett enda ord formulerat av medlemmen själv:

post1361288.html#p1361288


Enklaste är nog att du anmäler inlägget om det stör dig så pass mycket. Dessutom får du nog ge dig till tåls och inte vara så otålig.


Jag har själv blivit tillsagd tidigare angående citering av texter, moderator Puzzle har förklarat att det ska vara runt fifty/fifty egna kommentarer och citering från artiklar och liknande i inläggen, därför undrar jag över hur moderatorerna gör sina bedömningar.

Startade en tråd om detta tidigare:

Regler för citering
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Citering

Inläggav slackern » 2016-01-11 0:24:11

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Vill nu igen fråga moderatorerna om hur väl det efterlevs, som det formuleras i startinlägget om reglerna angående framför allt extern citering, att inlägg som innehåller ett långt citat och kanske bara någon rad egen kommentar kan komma att sorteras bort som off-topic, har sett senast idag ett inlägg där en medlem bara postat ett stycke citerad text och länk till detta men inte ett enda ord formulerat av medlemmen själv:

post1361288.html#p1361288


Enklaste är nog att du anmäler inlägget om det stör dig så pass mycket. Dessutom får du nog ge dig till tåls och inte vara så otålig.


Jag har själv blivit tillsagd tidigare angående citering av texter, moderator Puzzle har förklarat att det ska vara runt fifty/fifty egna kommentarer och citering från artiklar och liknande i inläggen, därför undrar jag över hur moderatorerna gör sina bedömningar.

Startade en tråd om detta tidigare:

Regler för citering


Du har ju fått ett svar utav admin här där det förklaras. Det handlar om att spama forumet med samma citeringar gång på gång efter varandra med samma innehåll.

post1361159.html#p1361159
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Citering

Inläggav Wine » 2016-01-11 0:26:55

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Enklaste är nog att du anmäler inlägget om det stör dig så pass mycket. Dessutom får du nog ge dig till tåls och inte vara så otålig.


Jag har själv blivit tillsagd tidigare angående citering av texter, moderator Puzzle har förklarat att det ska vara runt fifty/fifty egna kommentarer och citering från artiklar och liknande i inläggen, därför undrar jag över hur moderatorerna gör sina bedömningar.

Startade en tråd om detta tidigare:

Regler för citering


Du har ju fått ett svar utav admin här där det förklaras. Det handlar om att spama forumet med samma citeringar gång på gång efter varandra med samma innehåll.

post1361159.html#p1361159


Nej, det stämmer inte.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Citering

Inläggav Sjuckert » 2016-01-11 21:57:28

Wine skrev:Jag har själv blivit tillsagd tidigare angående citering av texter, moderator Puzzle har förklarat att det ska vara runt fifty/fifty egna kommentarer och citering från artiklar och liknande i inläggen, därför undrar jag över hur moderatorerna gör sina bedömningar.


Admin:

Kan du vara vänlig och släppa föreställningen om att det ska vara 50/50. Jag har sagt det förr, åtskilliga gånger: det är inget krav, utan en tumregel och en rekommendation.

Det är skillnad på tumregler och officiella forumregler. De sistnämnda är vi noga med att folk följer. Eftersom det här med 50/50 egen text mot citerad text alltså bara är en rekommendation är vi inte alls lika hårda med att det efterlevs. Det beror på sammanhanget, om det är off topic osv (vilket jag också har förklarat flera gånger redan).

När det gäller citering är de officiella forumreglerna de som Liebert tar upp i startinlägget, alltså att man inte ska citera hela artiklar och att man ska ange källa. Punkt slut. De säger inget om att man måste ha en viss andel egen text.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Citering

Inläggav Wine » 2016-01-11 22:00:42

Sjuckert skrev:Kan du vara vänlig och släppa föreställningen om att det ska vara 50/50. Jag har sagt det förr, åtskilliga gånger: det är inget krav, utan en tumregel och en rekommendation.

Det är skillnad på tumregler och officiella forumregler. De sistnämnda är vi noga med att folk följer. Eftersom det här med 50/50 egen text mot citerad text alltså bara är en rekommendation är vi inte alls lika hårda med att det efterlevs. Det beror på sammanhanget, om det är off topic osv (vilket jag också har förklarat flera gånger redan).


Ok, så ni har alltså ändrat er sedan jag hade diskussionen om detta med Puzzle?

Det är helt ok att posta bara citat med länkhänvisning numera, man behöver inte skriva någon egen text i inlägget?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Citering

Inläggav Sjuckert » 2016-01-11 22:27:27

Wine skrev:Det är helt ok att posta bara citat med länkhänvisning numera, man behöver inte skriva någon egen text i inlägget?


Admin:

"Helt ok" skulle jag väl inte säga, men det är inte förbjudet. Det beror på. Gör man det bara någon gång ibland är det antagligen inte så störande. Gör man det för ofta kan det däremot bli läge för oss att säga till att man ska bidra med egen text också.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Citering

Inläggav Wine » 2016-01-11 22:30:19

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Det är helt ok att posta bara citat med länkhänvisning numera, man behöver inte skriva någon egen text i inlägget?


Admin:

"Helt ok" skulle jag väl inte säga, men det är inte förbjudet. Det beror på. Gör man det bara någon gång ibland är det antagligen inte så störande. Gör man det för ofta kan det däremot bli läge för oss att säga till att man ska bidra med egen text också.


Ok, tack för svar, bra att ni förtydligar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Citering

Inläggav Moggy » 2016-01-25 22:28:19

Liebert skrev:
Detta innebär alltså att inlägg som innehåller ett långt citat och kanske bara någon rad egen kommentar kan komma att sorteras bort som off-topic. Inte bara för att respektera upphovsrätten utan också för att citat som regel blir betydligt intressantare i en medlemskontext än isolerat för sig självt.


Läge att fundera över hur denna regel ska appliceras.

Massvis med inlägg nu med bara en kort mening från skribent och så långa citat fårn diverse artiklar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Citering

Inläggav Alien » 2016-02-27 2:33:26

Moderator:

Om man citerar någon annan men ändrar ett/några få ord för att föra fram en poäng så kallas det travesti. Men travesterar man en annan forumist så bör man citera det ursprungliga inlägget samtidigt, annars upplevs det som ett plagiat (även om plagiat brukar syfta på litterära verk).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Citering

Inläggav River » 2016-02-28 0:19:56

Flink og snill Alien jo. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2017-03-12 23:52:56

Jag vill ha en ny smiley. Ingen gul figur utan ett verktyg.

En sax för att visa var man klippt t.ex. i ett citat. Lätt att klicka in.

Nu får man markera klipp med [...] eller /// eller *snap* eller i värsta fall ...
eller inte alls, vilket väl är det vanligaste.

Som den här men i smileystorlek, tydlig och diskret. Absolut ingen gul gubbe med sax.
sax2s.jpg

Ska finnas lättåtkomlig vid skrivrutan. Och hamna på textmarkören, inte sist som vissa.

Moderator Alien: Detta och följande inlägg har flyttats från vad-f-n-har-hant-med-det-har-forumet-t43465-336.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14088
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kiddie » 2017-03-13 0:13:48

Jag har både använt markering för när jag klippt och inte, senaste tiden mest inte pga lättja tror jag. Om det nu blir en sax, räcker det med att ha en sax då eller ska man sätta saxen om man klippt på mer än ett ställe?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav RapeRegs » 2017-03-13 0:24:19

Tycker [..] på de ställen man klippt visar tydligt vad som hänt på ett enkelt sätt.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2017-03-13 0:46:19

kiddie skrev:Jag har både använt markering för när jag klippt och inte, senaste tiden mest inte pga lättja tror jag. Om det nu blir en sax, räcker det med att ha en sax då eller ska man sätta saxen om man klippt på mer än ett ställe?
Jag tänkte att saxen skulle användas på samma sätt som [...] fast med bara 1 tryckning. En sax vid varje klipp. Och märk väl, liten som en smiley.

RapeRegs skrev:Tycker [..] på de ställen man klippt visar tydligt vad som hänt på ett enkelt sätt.

Med 7 tangenttryck ja. Det är så jag brukar göra. Du får förstås fortsätta med det gamla sättet om du vill, men jag skulle välja saxen.

Det här är mest ett försök att få fler att markera klipp, för tydlighets skull, och för att visa att den citerade personen skrev mer.
Dagobert
 
Inlägg: 14088
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in